Jump to content
Annons

Spotify

nattvaktaren

Recommended Posts

du missade eller glömde totalt att berätta för oss var motiveringen ligger att tillhandahålla allmänheten nåt som man inte får nåt tillbaka för

Vaddå, är det någon som tvingar dom? 😑

Dela på andra sajter

Annons
kan den?

hade du haft en produkt som gick ihop sig på enbart reklamfinansiering skulle du ju redan vara där

Nej. Marknaden funkar inte så att omställningar sker över en natt. Streamingtjänsterna är de som ökar snabbast, det är den trenden vi ser. När brytpunkten kommer är svårt att svara på. Mobiltelefoni gick precis förbi traditionell fast telefoni - det har tagit många år men alla har varit helt övertygade om vart det var på väg.

Dela på andra sajter

Nej. Marknaden funkar inte så att omställningar sker över en natt. Streamingtjänsterna är de som ökar snabbast, det är den trenden vi ser. När brytpunkten kommer är svårt att svara på. Mobiltelefoni gick precis förbi traditionell fast telefoni - det har tagit många år men alla har varit helt övertygade om vart det var på väg.

din gissning är lika god som nattarens

streamingtjänster du verkar prata om är ju dom som inte genererar några pengar

tror du mobiltelefonin hade hållt ut om den först nu började bära sig?

det är faktiskt inte så att allt nytt blir framgångsrikt - det är lätt att öka snabbt om man är liten

Dela på andra sajter

din gissning är lika god som nattarens

streamingtjänster du verkar prata om är ju dom som inte genererar några pengar

tror du mobiltelefonin hade hållt ut om den först nu började bära sig?

det är faktiskt inte så att allt nytt blir framgångsrikt - det är lätt att öka snabbt om man är liten

Nej, processen att gå från fast telefoni till mobil telefoni pågått en längre tid än från nedladdad/skivbaserad till streamad musik.

Man behöver inte nå break-even inom ett par år. De flesta större bolag räknar på en lång tid för att nå önskad ROI, se t.ex. Microsoft med XBox 360 och Hi3G med Tre.

Det är väl ingen som kallar dessa produkter för en flopp och tror att de snart är borta, bara för att de inte gör omedelbar vinst?

Den främsta anledningen till min tes att streaming kommer dominera sättet vi får tillgång till media i framtiden är att vi har en oerhört tydlig trend där vi centraliserar och

flyttar alla tjänster till molnet. Om vi vill ha tillgång till all vår musik oavsett var vi är, så är det inte smidigaste att alla har sin egen kopia.

Dela på andra sajter

Det är väl ingen som kallar dessa produkter för en flopp och tror att de snart är borta, bara för att de inte gör omedelbar vinst?
nej för dom går att sälja

så länge man kan sälja dom kan man göra vinst

hur bra säljer spotify?

Den främsta anledningen till min tes att streaming kommer dominera sättet vi får tillgång till media i framtiden är att vi har en oerhört tydlig trend där vi centraliserar och

flyttar alla tjänster till molnet.

källa på det?

Dela på andra sajter

nej för dom går att sälja

så länge man kan sälja dom kan man göra vinst

hur bra säljer spotify?

Spotify, som är en musikleverantör har i dagsläget 250.000 betalande kunder i Sverige, Spanien, Norge, Finland, Frankrike och Storbritannien. [1]

Detta kan jämföras med en försäljning av ~15.8M album och ~366.000 singlar för alla skivbolag 2009. [2]

Notera att intäkter kommer både från reklam- och betalabonnemang. Gratis för användaren betyder inte att Spotify inte kan göra en vinst på denne. Spotify har idag 7 miljoner användare. [1]

Den digitala försäljningen står idag för 16,3 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 98,6 procent under året. 46,1 procent av den digitala försäljningen kommer från streamade musiktjänster (17 procent under 2008) och 53,9 procent kommer från övriga Internettjänster (83 procent under 2008).

[2]

källa på det?

Se exempelvis [3], [4], [5] som jag sökt upp i efterhand.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Spotify

[2] http://www.ifpi.se/wp/wp-content/uploads/1...A5ret-20094.pdf

[3] http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=707508

[4] http://www.svd.se/naringsliv/it/it-molnet-...ver_2719789.svd

[5] http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1210613

Dela på andra sajter

vi har en oerhört tydlig trend där vi centraliserar och flyttar alla tjänster till molnet

dina källor hänvisar till spekulationer och gissningar om framtida användande

jämför det med ditt påstående

"vi har" än så länge ingen sån "tydlig trend"

Den digitala försäljningen står idag för 16,3 procent av den totala musikförsäljningen

just det

resten är inte digitalt

i dagsläget 250.000 betalande kunder i Sverige, Spanien, Norge, Finland, Frankrike och Storbritannien

50kr * 12 mån * 250000 = 150 000 000

skulle vara intressant med ett nyare bokslut

Dela på andra sajter

just det

resten är inte digitalt

Nej? Vad är din poäng? Den digitala delen har ökat med 96 % det senaste året. Den utgör nu en betydande del för industrin. Vilket håll tror du att går åt?

50kr * 12 mån * 250000 = 150 000 000

Vad vill du få fram? Månadskostnaden är för övrigt 99 kr. Och igen, det här visar bara på den betalande delen. Hur många betalande lyssnare har Rix FM, Mix Megapol eller de andra storkanalerna?

skulle vara intressant med ett nyare bokslut

De gör förmodligen fortfarande ingen vinst. Det betyder som sagt väldigt lite. Jag säger det igen, det är väldigt vanligt att göra ett negativt resultat i början.

Dela på andra sajter

Jag säger det igen, det är väldigt vanligt att göra ett negativt resultat i början.

Problemet för musikindustrin är väl närmast att tjänster som Spotify riskerar att devalvera produktens värde.

Varför köpa om man kan lyssna billigt?

Varför lyssna billigt om man kan lyssna gratis?

Jag har svårt att tro att annonsförsäljning kan täcka upp den del av inkomsterna Spotify och andra eventuellt äter upp.

Dela på andra sajter

Problemet för musikindustrin är väl närmast att tjänster som Spotify riskerar att devalvera produktens värde.

Min stora fasa. Hemskt när alla helt plötsligt anser att en produkt som knyter samman ett tiotal olika yrkeskårer ska vara gratis. Som att alla bara helt plötsligt bestämmer sig för att "detta ska vi ha gratis" och så blir det så och så kan man inte göra nåt åt det. Kan vi inte rösta igenom demokratiskt att glass ska vara gratis också då? 😄 Tror vi skulle kunna få med oss en majoritet av befolkningen! 😄

Dela på andra sajter

Kan vi inte rösta igenom demokratiskt att glass ska vara gratis också då? 😄 Tror vi skulle kunna få med oss en majoritet av befolkningen! 😄

Jo, eller att alla ska få bidrag så vi slipper jobba ... Det är väl inte långt kvar tills detta går igenom. 😄

😄

Dela på andra sajter

Utdrag ur artikeln:

Och det vi såg i fjol var bara början på den digitala revolutionen. Per Sundin (Universal) uppskattar att över 25 procent av musikförsäljningen i år kommer att vara digital, jämfört med 16 procent 2009. Han bekräftar att "en väldigt stor del" av de digitala pengarna kommer från Spotify. – Spotify har varit otroligt framgångsrika och värvat ännu fler betalande kunder, som betalar 99 spänn i månaden, säger Sundin.

Samtidigt bekräftar Stefan Blom (EMI) att Spotify börjar bli en väldigt viktig intäktskälla för branschen, tack vare att antalet betalande användare hela tiden ökar.

– Det växer stadigt månad för månad. Och det är det som gör att det ser väldigt bra ut för oss och för artisterna framöver, säger han.

– Men jag vill betona, när vi pratar om streaming, att det inte är bara Spotify. Det finns faktiskt både andra tjänster i antågande, plus att Youtube står för en rätt bra andel av tittande och lyssnande, säger Blom.

dina källor hänvisar till spekulationer och gissningar om framtida användande

jämför det med ditt påstående

"vi har" än så länge ingen sån "tydlig trend" (att centralisera och flytta tjänster till "molnet")

Guinness ringde just. Dina skygglappar är nu officiellt störst i världen. Grattis! 😏

Dela på andra sajter

Fast tycker du övergången till molntjänster är en tydlig trend? Försäljningen av fysiska kopior ökade ju också.

Men jag tycker det är kul att höra att det ändå verkar gå bra för spotify och jag hoppas artisterna tycker likadant och att de får sin beskärda del av intäkterna. Vore kul att se Magnus Uggla ändra uppfattning. 😄

Dela på andra sajter

Fast tycker du övergången till molntjänster är en tydlig trend?

Ja.

Försäljningen av fysiska kopior ökade ju också.

Jag är som sagt övertygad om att den marginella uppgången i fysisk försäljning 2009, efter många års minskning, mest var en tillfällig IPRED-effekt.

Kanske skulle t.ex. sänkta priser kunna bromsa tappet ytterligare något/några år, men på sikt är det ju ingen som helst tvekan om att CD är på väg ut.

Men jag tycker det är kul att höra att det ändå verkar gå bra för spotify och jag hoppas artisterna tycker likadant och att de får sin beskärda del av intäkterna. Vore kul att se Magnus Uggla ändra uppfattning. 😄

Håller med, hoppas artisterna kommer kunna få någon ersättning även från detta led, så inte alla intäkter kommer från livespelningar, STIM, SAMI etc.

Streama kommer folk som sagt göra i vilket fall, nu när de upptäckt hur bekvämt det är. Lagligt eller olagligt. Från central server eller peer to peer.

Dela på andra sajter

Jag är som sagt övertygad om att den marginella uppgången i fysisk försäljning 2009, efter många års minskning, mest var en tillfällig IPRED-effekt.

Kanske skulle t.ex. sänkta priser kunna bromsa tappet ytterligare något/några år, men på sikt är det ju ingen som helst tvekan om att CD är på väg ut.

Nä, men att CD:n försvinner leder ju inte automatiskt till att allting blir molnbaserat och att allting man äger bara är konton snarare än innehållet.

Dela på andra sajter

haha ja skrattar varje gång den här tråden kommer upp! visserligen har det bara gått 1 ½ men såvitt jag vet så är spotify i allra högst grad up and running, och ja läste just att dom planerar usa-lansering i år.

Dela på andra sajter

ja inte hör jag att det klipper heller.. Men precis som Gillbert säger så var det en av det mest illalåtande handklappar jag hört! >_<

Hur är det möjligt? Har provat på ett flertal datorer med ett gäng olika ljudkort och det har fortfarande varit kvar. Och det finns kvar i mono också... Såvida det inte är något i handklappen som jag uppfattar som att det klipper, men eftersom det inte finns i andra versioner på Youtube etc har jag svårt att tro det.
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nä, men att CD:n försvinner leder ju inte automatiskt till att allting blir molnbaserat och att allting man äger bara är konton snarare än innehållet.

Att ALLT kommer bli molnbaserat tror jag ingen påstått, det tror i alla fall inte jag.

Men det breda publika genomslaget för Spotify, Youtube m.fl. är för mig mer än nog bevis för åt vilket håll trenden går gällande dessa medier.

Redigerat av Fierze
Dela på andra sajter

Nej? Vad är din poäng? Den digitala delen har ökat med 96 % det senaste året. Den utgör nu en betydande del för industrin. Vilket håll tror du att går åt?
jag tror att det går åt det hållet att ju större andel det blir desto lägre blir ökningen

det är lätt att öka stort när man är liten - svårare när man blir större

ökningar i procent säger väldigt lite om man inte samtidigt tar hänsyn till faktiska enheter

Vad vill du få fram? Månadskostnaden är för övrigt 99 kr. Och igen, det här visar bara på den betalande delen. Hur många betalande lyssnare har Rix FM, Mix Megapol eller de andra storkanalerna?
kul att du liksom jag mer ser streaming som konkurrent till radiostationer å inte dedikerad lyssning
De gör förmodligen fortfarande ingen vinst. Det betyder som sagt väldigt lite. Jag säger det igen, det är väldigt vanligt att göra ett negativt resultat i början.

ja - men hur länge?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
på sikt är det ju ingen som helst tvekan om att CD är på väg ut.

det papperslösa samhälle vi lever i idag är ju ett starkt argument för det du säger

Redigerat av Demonproducenten
Dela på andra sajter

ökningar i procent säger väldigt lite om man inte samtidigt tar hänsyn till faktiska enheter

Självklart, men du kan titta på andelen av den totala inkomsten, där har du en absolut summa.

kul att du liksom jag mer ser streaming som konkurrent till radiostationer å inte dedikerad lyssning

Nej, då missförstod du nog mig. Jag visade hur man kan tjäna pengar genom rent reklamfinansierad musik.

Streamingen kommer konkurrera ut fysiska (och även egna digitala) kopior, eftersom det alltid är tillgängligt där vi är, det blir billigare för oss konsumenter och det utgör en mycket mindre miljöpåverkan.

ja - men hur länge?

18 månader är en väldigt kort tid att gå med vinst på. Tillverkarna av spelkonsoler, t.ex., de räknar med att det tar flera år innan man gör en vinst. Och som jag nämnde tidigare, Hi3G gör ännu inte vinst trots att de är marknadsledande i sitt segment. Det ändras rimligen med tiden.

Dela på andra sajter

Självklart, men du kan titta på andelen av den totala inkomsten, där har du en absolut summa.
nu är jag inte med på vilka siffror du menar

var det detta: 65/861 = 7,5% ?

Nej, då missförstod du nog mig. Jag visade hur man kan tjäna pengar genom rent reklamfinansierad musik.
jaha

har våra radionätverk börjat ge vinst nu äntligen?

Det ändras rimligen med tiden.

ja ibland

det är ju inte så att alla satsningar per automatik över tid ger vinst till slut

Dela på andra sajter

Då handklappen inte låter så naturlig så kan jag förstå om vissa uppfattar den som klipp.

Måste vara det, den är fruktansvärd, och efter att ha lyssnat runt lite verkar det vara någon standardsample Hollywood Records använder, samma grej på flera låtar. Argh. Märker det mest på mina Yamaha NS-333, det finns fortfarande där när jag lyssnar genom andra högtalare och lurar etc, men är väl kanske kombinationen av det vidriga handklappet och mina högtalare/förstärkare som gör det i stort sett olyssningsbart.

Fierze; Yes, men hittade någon annan version som inte var så pass diskantfattig som den där var, där jag inte kunde höra något! Hittade tyvärr inte den igen när jag skrev inlägget, så den där fick hoppa in...

Hur som haver, skitsamma...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.