Jump to content
Annons

Mjukvarusynt för house


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Har funderat på att börja pilla lite med elektronisk musik. Så tänkte skaffa mig mjukvarusynten Sylenth1, för den verkar inte så farligt dyr. Men jag hittar inte nån svensk butik som säljer den?? Nån som vet??

Sen om ni har tips på att bra mjukvarusyntar/vsti för house så får ni gärna tipsa om det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte testat några VST-pluggar för elektronisk musik men har själv nyligen börjat med electro/house och tycker programmet Reason är klockrent för det. Det har massvis med bra ljud och oändligt många möjligheter för skruvande och joxxande. 😉 Det är mitt tips iaf, nackdelen är väl att du först behöver lära dig programmet men det finns hälpvideos o stuff isåfall. Andra lär komma med andra bra tips också, lycka till. =)

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat några VST-pluggar för elektronisk musik men har själv nyligen börjat med electro/house och tycker programmet Reason är klockrent för det. Det har massvis med bra ljud och oändligt många möjligheter för skruvande och joxxande. 😎 Det är mitt tips iaf, nackdelen är väl att du först behöver lära dig programmet men det finns hälpvideos o stuff isåfall. Bara mitt tips, lycka till.

Mvh

Memphis

Hehe jag har provat reason, tycker det är jävligt krångligt jämfört med cubase asså... 😉 Så tror jag ska köra på Cubase ändå. Reason har bara strulat för mig från första början, ja minns att när jag håll på med det så spelade reason upp alla kanaler samtidigt även om jag bara kanske hade lagt trummor i sequenzern... 😉 men tack för tipset ändå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har funderat på att börja pilla lite med elektronisk musik. Så tänkte skaffa mig mjukvarusynten Sylenth1, för den verkar inte så farligt dyr. Men jag hittar inte nån svensk butik som säljer den?? Nån som vet??

Sylenth1 är kanonbra, men säljs bara från LennarDigitals egen hemsida, så det finns ingen butik som har det.

Det blir till att plocka fram kreditkortet och köpa därifrån. Så har jag gjort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FM8 är en av de bästa mjukvarusyntharna tycker jag.. 🙂 Men den är väldigt krånglig när man ska in och pilla eller göra egna ljud. Men det är den nog bara för att det går att göra typ allt med den.

Edit: Demo finns på: http://www.native-instruments.com/index.php?id=fm7_us

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vet att detta svar är jäkligt tråkigt, men: Lyssna noga på musiken du vill göra.

Fins ingen plugg/vst/whatever i världen som kan ordna allt för dig.

hehe nej nej, de fattar la ja me 😆 men man kan ju börja nånstans 🙂 Har sett videos me sylenth1 o tycker den verkar riktigt schysst.. synd bara att man inte kan köpa den i sverige..

men Claes, du som har köpt den, vad kosta den allt som allt? o fick du den smidigt levererad?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vet att detta svar är jäkligt tråkigt, men: Lyssna noga på musiken du vill göra.

Fins ingen plugg/vst/whatever i världen som kan ordna allt för dig.

hehe nej nej, de fattar la ja me 😄 men man kan ju börja nånstans 😆 Har sett videos me sylenth1 o tycker den verkar riktigt schysst.. synd bara att man inte kan köpa den i sverige..

men Claes, du som har köpt den, vad kosta den allt som allt? o fick du den smidigt levererad?

Levererad? Du betalar och sen laddar du ner den. Så smidigt är det 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vet att detta svar är jäkligt tråkigt, men: Lyssna noga på musiken du vill göra.

Fins ingen plugg/vst/whatever i världen som kan ordna allt för dig.

hehe nej nej, de fattar la ja me 🙂 men man kan ju börja nånstans 😆 Har sett videos me sylenth1 o tycker den verkar riktigt schysst.. synd bara att man inte kan köpa den i sverige..

men Claes, du som har köpt den, vad kosta den allt som allt? o fick du den smidigt levererad?

Levererad? Du betalar och sen laddar du ner den. Så smidigt är det 😄

men lol de tänkte nog jag på haha 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag har provat reason, tycker det är jävligt krångligt jämfört med cubase asså... 😄 Så tror jag ska köra på Cubase ändå. Reason har bara strulat för mig från första början, ja minns att när jag håll på med det så spelade reason upp alla kanaler samtidigt även om jag bara kanske hade lagt trummor i sequenzern... 😆 men tack för tipset ändå! 😎

Jo, i början verkar Reason till synes väldigt avancerat men efter ett tag märker man att det är lättorienterat och smidigt. Anledningen till att ljud spelade fast dom inte fanns i sequencern var för att man måste stänga av vissa moduler när man inte grejar med dom om man inte vill att de ska låta.

Men kör du me Cubase om du kan det bra. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jag har provat reason, tycker det är jävligt krångligt jämfört med cubase asså... 🙂 Så tror jag ska köra på Cubase ändå. Reason har bara strulat för mig från första början, ja minns att när jag håll på med det så spelade reason upp alla kanaler samtidigt även om jag bara kanske hade lagt trummor i sequenzern... :rolleyes: men tack för tipset ändå! 🙂

Jo, i början verkar Reason till synes väldigt avancerat men efter ett tag märker man att det är lättorienterat och smidigt. Anledningen till att ljud spelade fast dom inte fanns i sequencern var för att man måste stänga av vissa moduler när man inte grejar med dom om man inte vill att de ska låta.

Men kör du me Cubase om du kan det bra. 🙂

/M

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Om du har en Matrix inkopplad klickar du bara ur knappen "Pattern", har du en ReDrum klickar du ur "Enable Pattern Section" så stängs de av. Annat e det inte :rolleyes:

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Om du har en Matrix inkopplad klickar du bara ur knappen "Pattern", har du en ReDrum klickar du ur "Enable Pattern Section" så stängs de av. Annat e det inte 😉

/M

Ok det ska jag prova! 😛

Men nu till Sylenth1.. jag är ju nybörjare när det gäller house-musik osv. Kan sylenth1 vara lämplig för mig då? Eller är det för "bra" för mig? Jag har provat demon o den verkar ju riktigt schysst. Känns ju mycket mer stimulerande o inspirerande att skapa låtar om har feta ljud, men samtidigt kanske man ska lära sig grunderna först..?

Och sen behöver jag ju trumprogram också.. är det Battery 3 som gäller då elleR?

EDIT: Kan man göra en komplett house-låt med Sylenth1 och ett trumprogram, eller behöver jag mer mjukvarugrejer?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Om du har en Matrix inkopplad klickar du bara ur knappen "Pattern", har du en ReDrum klickar du ur "Enable Pattern Section" så stängs de av. Annat e det inte 😄

/M

STORT FETT J*VLA TACK för den upplysningen!!! Jag har försökt fatta detta i över ett år typ nu! Har frågat hur många som helst men ingen som kunnat hjälpa mig.. Äntligen är problemet löst!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Om du har en Matrix inkopplad klickar du bara ur knappen "Pattern", har du en ReDrum klickar du ur "Enable Pattern Section" så stängs de av. Annat e det inte 😛

/M

STORT FETT J*VLA TACK för den upplysningen!!! Jag har försökt fatta detta i över ett år typ nu! Har frågat hur många som helst men ingen som kunnat hjälpa mig.. Äntligen är problemet löst!! 😛

Jag antar det blir bara reason som gäller för dig nu då och ingen sylenth 1 eller andra saker prylar 🙂

Det är rätt roligt hur dom enklaste saker kan vara så svåra att komma på oavsett om det gäller enkla hit låtar eller enkla tekniska lösningar.

Vi människor verkar bra på att göra saker problematiska he he 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa okej hur stänger man av dom då? Ja måste prova o se om ja få de o funka för ja blev så sjukt förbannad när ja inte fick de o funka.... haha

Om du har en Matrix inkopplad klickar du bara ur knappen "Pattern", har du en ReDrum klickar du ur "Enable Pattern Section" så stängs de av. Annat e det inte 🙂

/M

STORT FETT J*VLA TACK för den upplysningen!!! Jag har försökt fatta detta i över ett år typ nu! Har frågat hur många som helst men ingen som kunnat hjälpa mig.. Äntligen är problemet löst!! 🙂

Jag antar det blir bara reason som gäller för dig nu då och ingen sylenth 1 eller andra saker prylar 😉

Det är rätt roligt hur dom enklaste saker kan vara så svåra att komma på oavsett om det gäller enkla hit låtar eller enkla tekniska lösningar.

Vi människor verkar bra på att göra saker problematiska he he 🙂

Hehe jaaa ska ju lätt börja pilla lite i reason nu 🙂 Sen får vi la se hur det blir. Kan ju cubase bra mkt bättre trots allt.. Men jag har fortfarnade två frågor:

Bästa trumprogrammet till house, är det Battery 3? Eller finns de nåt annat?

Om jag köper Sylenth1, räcker den (+ nåt trumprogram) för att göra en komplett house-låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar aldrig använda något trumprogram för housetrummor. Jag brukar köra med råa samplingar. Hittade det här för ett tag sen och köpte det. http://www.dancemidisamples.com/DMS-Electr...Percussion.html

Sjukt bra färdiga trumljud som kostar nästan ingenting! Jag köpte två olika paket tror jag, betalade typ 70 kr för flera hundra samplingar som låter sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Orkade inte läsa alla inlägg .. Men tycker du LÄTT ska känna på alla pluggar ifrån Ueberschall.

har allihoppa och har inte hittat nån än som är kass, sjukt välkranade... Älskar dom, tror du kommer göra det me.

Mm dom verkar goa 😉 Men kan jag testa dom på nåt sätt innan jag köper? Har lyssnat lite på deras hemsida, men skulle gärna vilja se lite mer innan köp.

EDIT: Hur funkar det med typ Ueberschall House Essentials som är samplad i 130 bpm om man gör en låt i typ 128 bpm??

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar aldrig använda något trumprogram för housetrummor. Jag brukar köra med råa samplingar. Hittade det här för ett tag sen och köpte det. http://www.dancemidisamples.com/DMS-Electr...Percussion.html

Sjukt bra färdiga trumljud som kostar nästan ingenting! Jag köpte två olika paket tror jag, betalade typ 70 kr för flera hundra samplingar som låter sjukt bra.

Dom verkar ju klockrena för det priset! 😉 Men hur får du in det i typ cubase sen då, om du inte har nån plugg som hanterar det? Finns de typ några samplingar som är åt tribalhållet också? är det "bara" det "vanliga"?

har du provat några av deras andra midigrejer? typ bas o piano o sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

ursäkta att jag lägger mig i fastän det inte är jag som ska svara,men jag var också inne på sidan med dom billigare looparna och dom fanns ju även i formatet wave och det fungerar ju till alla dom flesta daw program och speciellt cubase. Vad gäller midifiler så är det ett format som också daw´s typ cubase klarar av och som fungerar bra när man ska editera och ändra tempo mm. eller vad vet jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Vad gäller midifiler så är det ett format som också daw´s typ cubase klarar av och som fungerar bra när man ska editera och ändra tempo mm. eller vad vet jag 😛
Jo, men då måste man ju ha en synth eller en sampler som står för ljudet. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör jag med midi/wav-samplade trumljud i cubase? Om ja inte har nån plugg, hur funkar det då?

och vad är bäst att köpa, midi eller wav?

Wav-filer kan du bara dra in på audiospår och lägga där du vill ha dem. Kanske inte så jättesmidigt, men för loopar eller enkla trummor kan det ju funka.

Midi är inte ljud i sig, utan bara instruktioner om vilka toner som ska spelas. En midi-fil har du alltså ingen användning för om du inte har en synth eller en sampler som kan ta emot instruktionerna och spela upp dem som ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör jag med midi/wav-samplade trumljud i cubase? Om ja inte har nån plugg, hur funkar det då?

och vad är bäst att köpa, midi eller wav?

Wav-filer kan du bara dra in på audiospår och lägga där du vill ha dem. Kanske inte så jättesmidigt, men för loopar eller enkla trummor kan det ju funka.

Midi är inte ljud i sig, utan bara instruktioner om vilka toner som ska spelas. En midi-fil har du alltså ingen användning för om du inte har en synth eller en sampler som kan ta emot instruktionerna och spela upp dem som ljud.

Aah okej så jag måste sitta o pilla me varje kick, snare, hihat, cymbal osv i audiospår i cubase om jag köper det wav-samplepacket me trumljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör jag med midi/wav-samplade trumljud i cubase? Om ja inte har nån plugg, hur funkar det då?

och vad är bäst att köpa, midi eller wav?

Wav-filer kan du bara dra in på audiospår och lägga där du vill ha dem. Kanske inte så jättesmidigt, men för loopar eller enkla trummor kan det ju funka.

Midi är inte ljud i sig, utan bara instruktioner om vilka toner som ska spelas. En midi-fil har du alltså ingen användning för om du inte har en synth eller en sampler som kan ta emot instruktionerna och spela upp dem som ljud.

Aah okej så jag måste sitta o pilla me varje kick, snare, hihat, cymbal osv i audiospår i cubase om jag köper det wav-samplepacket me trumljud?

Precis. Det enklaste är nog om du skaffar nån form av sampler. Jag kör Battery själv och tycker att den passar mina behov bra, men det går säkert att hitta en enkel gratis-sampler som du kan ladda ner och prova.

EDIT: Hmm... Följer det inte med nån slags sampler i Cubase? Det kanske inte gäller alla versioner...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...