Jump to content
Annons

Mjukvarusynt för house


ramoand

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Varför Battery om du redan har Reason (och använda Redrum) via rewire till Cubase?

hehe, för att ja kan inte så mycket om reason o har inte kört redrum via rewire till cubase... 😳 Men kan man använda externa wav-samplingar i redrum?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter inte så genomtänkt.

Du vill skapa house/EDM men vet inte vilken mukvarusynth du skall köpa.

Sedan framkommer det att du inte ens har övrig programvara.

Det är lite som att du skulle köpa segel innan du har en båt!

Du undrar om redrum kan läsa audiofiler, ja det är möjligt.

Gör såhär:

Laddaner så många demo program du kan och testa dig fram.

När du vet ditt eget sätt att jobba med musiken så går du och köper nödvändig saker som du både vet att du trivs med och vet hur det funkar.

Ofta kan du fåmed "liteversionen" av programvaror när du köper tex ljudkort.

Men lyckatill!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Varför Battery om du redan har Reason (och använda Redrum) via rewire till Cubase?

hehe, för att ja kan inte så mycket om reason o har inte kört redrum via rewire till cubase... 😳 Men kan man använda externa wav-samplingar i redrum?

Du har tre burkar som läser samplingar.

NN-XT

NN-19

Redrum

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter inte så genomtänkt.

Du vill skapa house/EDM men vet inte vilken mukvarusynth du skall köpa.

Sedan framkommer det att du inte ens har övrig programvara.

Det är lite som att du skulle köpa segel innan du har en båt!

Du undrar om redrum kan läsa audiofiler, ja det är möjligt.

Gör såhär:

Laddaner så många demo program du kan och testa dig fram.

När du vet ditt eget sätt att jobba med musiken så går du och köper nödvändig saker som du både vet att du trivs med och vet hur det funkar.

Ofta kan du fåmed "liteversionen" av programvaror när du köper tex ljudkort.

Men lyckatill!!

Nej jag har inte mycket mer än Cubase SX 3 o Reason 3.. Men jag har några demosyntar, bla sylenth1demo som är ritkgit schysst. Dock så lär ju den riktiga synten vara sjukt mycket bättre. Dessutom slipper man den asjobbiga rösten "thank yor for trying this demo". Och den synten är heller inte så farligt dyr.. jag har inte direkt tänkt mig att köpa massa grejer för flera tusen kronor. Men att köpa synten o sen dom trumsamplingarna till ett pris av 1500:- ungefär totalt, tycker jag verkar rätt okej. Jag vet inte hur de e med er andra, men ja känner mig mycket mer kreativ om ja har bra grejer att jobba med. Dock så ska ja inte ta mig vatten över huvudet o bara köpa på mig massa grejer o tro att de e lätt o göra en bra houselåt. För de e det inte. Men ja har tänkt o prova lite olika demos osv, o sen köpa nån prisvärd synt som man kan jobba med.

Jag kan ju jobba i Cubase, kanske inte jättebra, men man lär ju sig nåt nytt varje dag. Jag kan hantera midi, vst, o lite effekter osv.. men visst det är en bra bit kvar. Men dom trumsamplingarna kostade typ 70 spänn, o de e ju inga pengar alls, så dom är ju lätt värda att köpa. Men ja vill inte köpa dom utan att veta hur jag använder dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte direkt tänkt mig att köpa massa grejer för flera tusen kronor.

Ledssen att skriva det men det är nog det du får räkna med.

Du har jue redan köpr reason som kostar att par lappar, sedan cubase.

Ja justdet.

Du har jue redan det allt du behöver redan i Cubase och Reason!

Vad jag menar är att du redan laggtut mycket pengar, så att kostapå några pluggar borde jue inte svida så mycket.

Men i min mening så duger både medföljande pluggar i Cubase för tt göra det du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte direkt tänkt mig att köpa massa grejer för flera tusen kronor.

Ledssen att skriva det men det är nog det du får räkna med.

Du har jue redan köpr reason som kostar att par lappar, sedan cubase.

Ja justdet.

Du har jue redan det allt du behöver redan i Cubase och Reason!

Vad jag menar är att du redan laggtut mycket pengar, så att kostapå några pluggar borde jue inte svida så mycket.

Men i min mening så duger både medföljande pluggar i Cubase för tt göra det du vill.

Hehe jao sant, men reason har ja inte köpt, för de e brorsans. han fick me de när han köpte ett studiopaket. Men de är ju inte pluggarna ja är ute efter, utan vst-instrument (eller räknas de som plugg me? 😳) Men visst, de ju sant att ja har de mesta i reason o cubase, men ja tycker den sylenth1 verkar riktigt bra o prisvärd, plus att ja har mycket lättare för att jobba i cubase än i reason..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag har inte direkt tänkt mig att köpa massa grejer för flera tusen kronor.

Ledssen att skriva det men det är nog det du får räkna med.

Du har jue redan köpr reason som kostar att par lappar, sedan cubase.

Ja justdet.

Du har jue redan det allt du behöver redan i Cubase och Reason!

Vad jag menar är att du redan laggtut mycket pengar, så att kostapå några pluggar borde jue inte svida så mycket.

Men i min mening så duger både medföljande pluggar i Cubase för tt göra det du vill.

Hehe jao sant, men reason har ja inte köpt, för de e brorsans. han fick me de när han köpte ett studiopaket. Men de är ju inte pluggarna ja är ute efter, utan vst-instrument (eller räknas de som plugg me? 😳) Men visst, de ju sant att ja har de mesta i reason o cubase, men ja tycker den sylenth1 verkar riktigt bra o prisvärd, plus att ja har mycket lättare för att jobba i cubase än i reason..

Via Rewire så får du upp Reasons syntar precis som vilka pluggar som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu är jag med.

Men som sagt, gillar du den synthen så är det väl bara att köpa den.

Du besvaarde din egen fråga i denna topic.

Du frågar om bra pluggar/vsti till house..

Det beror helt på dig hur du jobbar. Sedan vilken daw eller inspelingsprogram spelar inget roll, bara du hittar ett sett att jobba efektivt och som du trivs med.

Inget illa menat, men jag får kännslan av att du just fått en idè om att du vill börja göra musik, men du vet inte vart du skall bärja?! Eller har jag helt fel?

Fine, du har Reason och Cubase.

Där fins allt du kan tänkas behöva.

När du har rattat o trixat med programmen du äger nu tills du kan dem innan och utan kommer du nog efter ett tag förstå att det är inte Nexus eller Vanguard som du behöver med tusentals preesets.

Nej vad du skulle behöva köpa om något är det ett bra eq och en bra kompressor!

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man som jag har tracktion 3 project bundle + superior drummer 2.0 så verkar det onödigt att ha reason 4.0 utan då borde man väl ha en typ

omnisphere powersynth vst istället ? eller en sylenth1 vst ? Om jag hade reason 4.0 redan och cubase så skulle det bara vara tuta och köra och sylenth1 borde ju vara ett bra tillval då för dig ramoand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget illa menat, men jag får kännslan av att du just fått en idè om att du vill börja göra musik, men du vet inte vart du skall bärja?! Eller har jag helt fel?

Haha de e lugnt, det är sant till viss del ☺️ jag har ju gjort mycket rock/popmusik innan, o gör fortarande. Sen så har jag dj:at 1,5 år ca, så ja har ju intresse för sån här musik med. Jag har provat reason tidigare men inte riktigt orkat med. Nu har jag lärt mig cubase o tycker det känns mycket lättare att jobba i. Jag har provat o ladda ner lite gratis vsti, men tappade intresset nästan direkt för att dom va så dåliga. Men nu när jag har sylenth1demon som låter bra mycket bättre än gratispluggarna så känns det genast roligare. Visst jag kan typ ingenting om skapandet av housemusik, men jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt, för musikskapande i allmänhet är det roligaste jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget illa menat, men jag får kännslan av att du just fått en idè om att du vill börja göra musik, men du vet inte vart du skall bärja?! Eller har jag helt fel?

Haha de e lugnt, det är sant till viss del ☺️ jag har ju gjort mycket rock/popmusik innan, o gör fortarande. Sen så har jag dj:at 1,5 år ca, så ja har ju intresse för sån här musik med. Jag har provat reason tidigare men inte riktigt orkat med. Nu har jag lärt mig cubase o tycker det känns mycket lättare att jobba i. Jag har provat o ladda ner lite gratis vsti, men tappade intresset nästan direkt för att dom va så dåliga. Men nu när jag har sylenth1demon som låter bra mycket bättre än gratispluggarna så känns det genast roligare. Visst jag kan typ ingenting om skapandet av housemusik, men jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt, för musikskapande i allmänhet är det roligaste jag vet.

sylenth 1 är himla bra vsti instrument men vad tycker du om omnishphere power synth då låter inte den också bra ? Den är ju förstås dyrare men vill veta vad du tycker om den alltså omnisphere ??? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget illa menat, men jag får kännslan av att du just fått en idè om att du vill börja göra musik, men du vet inte vart du skall bärja?! Eller har jag helt fel?

Haha de e lugnt, det är sant till viss del 😛 jag har ju gjort mycket rock/popmusik innan, o gör fortarande. Sen så har jag dj:at 1,5 år ca, så ja har ju intresse för sån här musik med. Jag har provat reason tidigare men inte riktigt orkat med. Nu har jag lärt mig cubase o tycker det känns mycket lättare att jobba i. Jag har provat o ladda ner lite gratis vsti, men tappade intresset nästan direkt för att dom va så dåliga. Men nu när jag har sylenth1demon som låter bra mycket bättre än gratispluggarna så känns det genast roligare. Visst jag kan typ ingenting om skapandet av housemusik, men jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt, för musikskapande i allmänhet är det roligaste jag vet.

Okej.

Cool!

Du har jue en bra grund om du varit dj, men jag tror du måste börja tänka skapande istället för jockande.

Om du triivs med Cubase, så kör det. Du behöver nog inte så mycket mer.

House är precis som annan musik uppbyggt på ett visst sätt.

Det gäller att skapa sig en bra bild om vilka instrument som behövs och vart i mixen dessa skall ligga.

Sedan är "house" rätt bred genre, det fins allt ifrån discohouse till minimalistisk sådan.

Har du klaviatur till Cubase?

Mycket ligger i trummor och signaler som passerar olika filter.

Det rådet jag kan ge dig är att lyssna,öva,lyssna och öva mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Cool!

Du har jue en bra grund om du varit dj, men jag tror du måste börja tänka skapande istället för jockande.

Om du triivs med Cubase, så kör det. Du behöver nog inte så mycket mer.

House är precis som annan musik uppbyggt på ett visst sätt.

Det gäller att skapa sig en bra bild om vilka instrument som behövs och vart i mixen dessa skall ligga.

Sedan är "house" rätt bred genre, det fins allt ifrån discohouse till minimalistisk sådan.

Har du klaviatur till Cubase?

Mycket ligger i trummor och signaler som passerar olika filter.

Det rådet jag kan ge dig är att lyssna,öva,lyssna och öva mer.

Japp, jag har ju förstått hur houselåtarna är uppbyggda (iaf de jag lyssnar på) efter mååånga timmars lyssnande 😛 Men såklart, det finns mycket kvar att lära för mig, hehe. Jag har ju aldrig skapat en houselåt tidigare.

Vad menar du med trummor o singlar som passerar olika filter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Cool!

Du har jue en bra grund om du varit dj, men jag tror du måste börja tänka skapande istället för jockande.

Om du triivs med Cubase, så kör det. Du behöver nog inte så mycket mer.

House är precis som annan musik uppbyggt på ett visst sätt.

Det gäller att skapa sig en bra bild om vilka instrument som behövs och vart i mixen dessa skall ligga.

Sedan är "house" rätt bred genre, det fins allt ifrån discohouse till minimalistisk sådan.

Har du klaviatur till Cubase?

Mycket ligger i trummor och signaler som passerar olika filter.

Det rådet jag kan ge dig är att lyssna,öva,lyssna och öva mer.

Japp, jag har ju förstått hur houselåtarna är uppbyggda (iaf de jag lyssnar på) efter mååånga timmars lyssnande 😛 Men såklart, det finns mycket kvar att lära för mig, hehe. Jag har ju aldrig skapat en houselåt tidigare.

Vad menar du med trummor o singlar som passerar olika filter?

Ja, låt oss säga att du har en loop med trummor,bas och lite annat.

Så låter du det passera via tex lågpass och högpassfilter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat o pilla en del med sylenth1demon nu, o dom ljuden som är me där är schyssta. Men de är ju mestadels trance-ljud o inte så mycket house tycker jag.. och det finns inga riktiga"basljud" som man kan göra bra basslingor med. Det är liksom inga "rena" basljud och sen så ligger de oftast slingor i ljuden eller va man ska säga.. och jag är inte så bra på att ratta själv så att jag kan ställa in exakt de ljud jag vill ha, utan jag får utgå från presets o sen jobba vidare. Men finns de bra ljud för house och rena, feta basljud osv i den fullständiga versionen?

Och sen har jag en fråga till, om man köper samplade basljud, hur funkar det då i cubase? de blir väl inte samma sak som samplade trumljud eftersom t ex. en kick ligger på en tagnet, medans basljudet måste ligga på varje tagnet fast olika toner liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat o pilla en del med sylenth1demon nu, o dom ljuden som är me där är schyssta. Men de är ju mestadels trance-ljud o inte så mycket house tycker jag.. och det finns inga riktiga"basljud" som man kan göra bra basslingor med. Det är liksom inga "rena" basljud och sen så ligger de oftast slingor i ljuden eller va man ska säga.. och jag är inte så bra på att ratta själv så att jag kan ställa in exakt de ljud jag vill ha, utan jag får utgå från presets o sen jobba vidare. Men finns de bra ljud för house och rena, feta basljud osv i den fullständiga versionen?

Och sen har jag en fråga till, om man köper samplade basljud, hur funkar det då i cubase? de blir väl inte samma sak som samplade trumljud eftersom t ex. en kick ligger på en tagnet, medans basljudet måste ligga på varje tagnet fast olika toner liksom?

Jag tror tyvärr inte du kommer hitta nån synth som har precis såna ljud som du letar efter. I de flesta typer av house nu för tiden så lagrar man flera olika basljud som man komprimerar och eq:ar olika. Att hitta ett preset i en synth som låter som två eller tre basljud staplade på varandra kan bli jäkligt knepigt. Trilogy är den enda plugg som jag hittat som kommer i närheten (och den gör just det - lagrar två basar på varandra), men med den tycker jag ändå att man oftast behöver dubba med minst ett basljud till för att det ska bli riktigt bra.

EDIT: förtydligande

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vad du skulle behöva köpa om något är det ett bra eq och en bra kompressor!

Det tycker jag låter otroligt mycket overkill... Jag har svårt att tänka mig att EQ:n och kompressorn som följer med Cubase skulle vara så dåliga att man som nybörjare borde satsa på nya pluggar direkt. Nej, då är det väl bättre att köpa en synth eller samplingsbibliotek som är kul och inspirerande att leka runt med. Köpa ny EQ och kompressor kan man ju göra när man använt de inbyggda pluggarna, lärt sig dem och faktiskt konstaterat att det inte räcker för ens behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr inte du kommer hitta nån synth som har precis såna ljud som du letar efter. I de flesta typer av house nu för tiden så lagrar man flera olika basljud som man komprimerar och eq:ar olika. Att hitta ett preset i en synth som låter som två eller tre basljud staplade på varandra kan bli jäkligt knepigt. Trilogy är den enda plugg som jag hittat som kommer i närheten (och den gör just det - lagrar två basar på varandra), men med den tycker jag ändå att man oftast behöver dubba med minst ett basljud till för att det ska bli riktigt bra.

EDIT: förtydligande

Vad menar du låter som två eller tre basljud staplade på varandra? Jag vill ju bara ha en bra basljud typ som att ja skulle spela bas o få ett fet ljud som passar för house..

Och hur dubbar man midi? Bara gör två likadana spår eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du öppnat en Combinator i Reason någon gång?

Det kan finns en hel flock med syntar som skapar ett ljud, tex ett basljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr inte du kommer hitta nån synth som har precis såna ljud som du letar efter. I de flesta typer av house nu för tiden så lagrar man flera olika basljud som man komprimerar och eq:ar olika. Att hitta ett preset i en synth som låter som två eller tre basljud staplade på varandra kan bli jäkligt knepigt. Trilogy är den enda plugg som jag hittat som kommer i närheten (och den gör just det - lagrar två basar på varandra), men med den tycker jag ändå att man oftast behöver dubba med minst ett basljud till för att det ska bli riktigt bra.

EDIT: förtydligande

Vad menar du låter som två eller tre basljud staplade på varandra? Jag vill ju bara ha en bra basljud typ som att ja skulle spela bas o få ett fet ljud som passar för house..

Och hur dubbar man midi? Bara gör två likadana spår eller? 😛

Det jag menade var att det kommer bli svårt att hitta presets som är lika feta som basen i många houselåtar, eftersom man ofta brukar använda mer än ett basljud i house (flera basar som spelar samma sak alltså). Och ja, det är bara att flytta klossen med midi-noter till ett nytt spår och ställa in ett annat basljud där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr inte du kommer hitta nån synth som har precis såna ljud som du letar efter. I de flesta typer av house nu för tiden så lagrar man flera olika basljud som man komprimerar och eq:ar olika. Att hitta ett preset i en synth som låter som två eller tre basljud staplade på varandra kan bli jäkligt knepigt. Trilogy är den enda plugg som jag hittat som kommer i närheten (och den gör just det - lagrar två basar på varandra), men med den tycker jag ändå att man oftast behöver dubba med minst ett basljud till för att det ska bli riktigt bra.

EDIT: förtydligande

Vad menar du låter som två eller tre basljud staplade på varandra? Jag vill ju bara ha en bra basljud typ som att ja skulle spela bas o få ett fet ljud som passar för house..

Och hur dubbar man midi? Bara gör två likadana spår eller? 😉

Det jag menade var att det kommer bli svårt att hitta presets som är lika feta som basen i många houselåtar, eftersom man ofta brukar använda mer än ett basljud i house (flera basar som spelar samma sak alltså). Och ja, det är bara att flytta klossen med midi-noter till ett nytt spår och ställa in ett annat basljud där.

Aah okej 😳 så "jobbar" ja me 🤪 lägger flera spår med midinoter med olika ljud.

Men om man köper samplade basljud, hur funkar det? är det ett samplat ljud för varje ton då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hur gör jag för att få "rena" syntljud i sylenth1? utan slingor, så att när ja tar en ton så spelas bara den tonen av det ljudet jag valt upp?

Nu sitter jag på jobbet, och har inte tillgång till pluggen..

Men i "mitten-fönstret", strax under ljudets namn har du diverse knappar, tex Distortion, Chorus, Echo osv. Klicka ur knappen "Arpeggio"..

Testa att bocka i och ur dom andra oxå, så kommer du sakta men säkert att lära dej hur pluggen funkar.

Det är egentligen det enda rätta - att testa dra i varenda ratt och reglage, för att se/höra vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...