Jump to content
Annons

Rullband vs hårddisk


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har tänkt mig spela in mitt band Guitar 66 live i replokalen. Vi är en typisk trio med gitarr, bas o trummor, två som sjunger. Har förr varit i studio och spelat in på samma vis och det har blivit ganska bra. Det enda krånglet då har egentligen alltid varit ljudteknikern som alltid gjort att man tappat lusten för att spela. Min erfarenhet av ljudtekniker är att de i livesammanhang mixar trummorna oerhört starkt (förutom riden, som aldrig hörs alls) och stänger av gitarren ut i PA:t. När sen samma tekniker sitter i studions kontrollrum blir det helt tvärtom, trummorna kan man bara svagt ana och leadgitarren låter mer än allt annat. Skit samma, undrar bara om någon fler känner igen detta?

Live brukar jag själv ratta till bättre ljud än vad vi haft på nån av skivorna vi gjort i studio, så tanken (eller en av ideérna) är att spela in rubb och stubb på bara två kanaler eventuellt införskaffa en Revox eller nåt liknande och köra ner det hela på. Efter att ha provinspelat/lyssnat på några låtar borde nivåerna sitta ganska exakt. Sen kan man ju lämna bort resultatet för vidare mastring hos någon proffs datalirare.

Vitsen blir att när man en gång hittat ett bra ljud kan man helt släppa den jobbiga tekniska biten och bara trycka på rec och lira som fan, med lurar på skallen funkar det säkert bra.

Frågan är om de moderna digitalportorna eller Cubbase i datorn ger mycket bättre ljud än vad en lyckad sån här tapeinspelning skulle förmå? Jag har en hyfsad Soundcraft mixer vars reglar och rattar jag känner utan och innan, bra TC reverb/delay kompressor t sång osv. Gitarrljud, basljud, trummor och sång, allt ska låta exakt som det gör när vi spelar in.

Tittar man bakåt på skivor som spelats in på tape finns det ju en hel del med superljud.

Blir vi helt ensamma om att spela in på det viset om vi testar? Jag vet kanske var jag kan få tag i en Tascam 4-spårsrullbandare som knappast använts mer än 10 timmar. Eller också en Revox.

Eller blir det hela bättre inspelat på en ZOOM H2 eller en Edirol eller vad de nu heter? Ger inte de digitala grejerna alltid nåt obehagligt hårt i ljudet?

Är det någon som testat både detta stenålders inspelningssätt och modernare digitalinspelning och kan komma med lite tyck och tänk?

Redigerat av Olsberg
Härefter har trådskaparen tömt sina inlägg och valt att går ur tråden. Jag har raderat hans tomma inlägg, men återställde detta första inlägg av respekt för alla som har bidragit.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Visst är det fint med analog bandmättnad. Men när jag läser vad du skrivit och ditt resonemang kring hela processen så tror jag INTE det blir bättre ljud för att du kör in allt på 2 kanaler vare sig med rullbandare, Cubase eller en H4. Lär dig grejerna först istället för att såga ljudteknikern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, de flesta tekniker är fasansfullt skickliga på att döda lusten. I min erfarenhet beror det oftast på att teknikern tycker att det är hans show, att ett bra ljud beror på vad han förändrar ljudet till att bli, för det kan ju inte vara så att ett trumset för 70,000 kronor låter bra, nädå. Eller att han är så dålig på att spela in musik att musikerna måste anpassa sig efter tekniken istället för tvärtom, snarare än att han bara spelar in det som låter - vilket ju faktiskt är hans jobb.

Vill ni banda alltihop i ett rum till 2 spår så kan det nog ta bra många tagningar innan man hittar den balans och placering av mikronfoner och så som låter som det gör i rummet. Men med lite tålamod blir sånt riktigt bra. Jag tror nog rullbandare är mera direkt att jobba med i såna här sammanhang, dels med tanke på att du säger att du inte är lika bekväm med datorer och cubase och liknande saker. Datorer och sånt ger ju ifrån sig det ljud som ljudkortet i datorn fångar upp, och det är ofta betydligt mer kliniskt jämfört med en bandare. Vill man ha det enklare, och slippa justera ljudet så mycket, är det nog rullbandaren som gäller.

Hårddisk portorna kan vara betydligt enklare att starta med än vad logic/cubase/protools är, och ger nog ett ljud ifrån sig som är jämförbart med datorer. Men är rullbandaren bra så tror jag inte ni vinner något nämnvärt bättre ljud på att använda er av dator eller hårddiskporta. Ska ni använda dator eller hårddiskporta så är det i första hand för at få möjligheten att kunna redigera och forma inspelningen i efterhand. Det är där den absolut främsta skillnaden ligger.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Visst är det fint med analog bandmättnad. Men när jag läser vad du skrivit och ditt resonemang kring hela processen så tror jag INTE det blir bättre ljud för att du kör in allt på 2 kanaler vare sig med rullbandare, Cubase eller en H4. Lär dig grejerna först istället för att såga ljudteknikern.

Lär dig grejerna först? Vilka då? Jag har faktiskt hållit på med flerkanalsteknik i väldigt många år, bara inte med Cubase. Vitsen är ju att man får spela mer och djävlas mindre med teknik. Har man många kanaler håller man på och petar efteråt i det oändliga i tron att det ska bli bättre. Och spelar man blues och försöker klippa ihop låtarna kan det ev bli bra, men aldrig så bra som om man tar allt i ett enda andetag. Om jag vill spela in digitalt på åtta spår med 24 bitar 96 khz (vad det nu heter) så blir maskinen för dyr för min tunna börs.

Lyssnar man på radio rix är det inte ovanligt att musiken bakom sången låter så sanslöst illa att det inte går att förstå vilka instrument som liksom ska låta där, eller ens tonart. Trumljuden är så komprimerda att det studsar lika mycket som ett orgelackord som inte byts alls. Tanken är också att vara avikande på det sättet att tex trummorna låter som trummor istället för ett helt platt pysande.

Men om du ska spela in allt samtidigt på flera spår så är det viktigt att hålla nere nivåerna i monitor så det inte kommer låta som en enda röra. Så jag förstår att teknikern valde att inte skicka gitarrsignal ut i PA:t.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Bra att du riktar bort stärkaren från publiken. Många har sina stärkar ut mot publiken och så starkt så att det förstör hela mixen. Som tekniker är man tvungen at dra upp allt annat för att inte gitarrstärkaren ska slå igenom för mycket. Blueskillar som äger en 59' Bassman får man passa sig för.... 😉

Jag har mixat mycket blues och gillar den musikstilen väldigt mycket. Fast jag gillar ju AC-30. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen .. sa en gång att han var sugen på en rullbandare. -Varför då?, sa jag. -Jo, det är flott när rullarna snurrar i bokhyllan.

😉

Det låter som ni har lite olika vindriktningar i bandet. Kanske ett möte, och diskutera och kom fram till vad som ska göras och hur. Det är nog en bra idé om det ska hålla hela vägen ut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer apropå det ihåg en studioinspelning vi gjorde med en ljudtekniker jag faktiskt gillar på alla vis. Vi ville köra live då med sång och allt. Då sa han att isåfall kör jag ner det direkt på tvåspårs-DATen. Vaffö då? sa jag som ville ha möjligheten att ställa nivåer osv efteråt. Men han envisade med att det ändå blev så mycket läck in i trummickar o alla andra mickar så att alla instrument hördes i på alla kanaler och då var det ingen vits med att först ta ner det på 16 spårsbandaren han hade. Så vi gjorde så och ljudet blev skitbra. Fast vi spelade ganska skitdåligt i stället.

Jag har nog fan haft det där i skallen utan att tänka på det nu när jag har de här ideérna...

Det blir ofta ganska bra om man gör så. Trenden att närmicka allting är ju en av anledningarna till varför man sen måste "mixa", för det låter gammal tapir om man bara spelar upp det som det är. Att närmicka är ju en avsikt som bygger på att INTE spela in det samstämda ljud som musikerna ger ifrån sig, utan spela in allt som enskilda ljud som ska sättas ihop till en articifiell ljudbild i efterhand. Det är ett tekniker-påfund i grund och botten faktiskt. Ibland leder det till mer kontrollerade ljudbilder, men det ökar arbetsmängden och tiden 10 faldigt, och tär på inspiration och spelglädjen i lika hög grad.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jo du kan infoga bilder! Längst upp har du några rutor du kan klicka på. Den alldeles till vänster om gula gubben är för att infoga bilder. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det är tydligen fler än jag som tror det är möjligt att lira ned live direkt till två spår.

Inspelningen kommer att bli hemma hos basisten Putte. Trummorna kan vi sätta i en sovalkov och sen ha git och bas-stärken alldeles utanför så får vi bra kontakt men ändå inte så mycket slask in i trummickarna.

Angående trummickning har jag två ideer, den ena är JAMs JJlabs DK7SR 7-mikars paket för trummor inkl väska för bara 1.395:- och använda alla sju på trummorna.

Ide nr två är att bara köra med kaggemick plus två skapliga overheadare, kanske Lineaudio CM3 a 895 kr styck?

Eller två stycken JJlabs BMC GP GoldPlated Jubilee för 795 kr styck hos Jam? De ser ju asläckra ut. Man kanske läskar sig på det utseendet att man spelar bättre än när man tittar på de tråkigare CM3orna? 🙂

Jag är inne på att det blir ett roligare sound med bara två overhead än att närmicka alla trummorna. Han kör ett Tamaset med 24" kagge, en häng och två golvpukor, det är bra fläsk i dem. Tror Bosse Skoglund kör samma trummor.

Vad tror ni om JJlabs BMC GP GoldPlated Jubilee som overhead? Kan de funka live också? Vi brukar enbart ha en eller två overhead även live SM 57 går ju till allting

Vi spelade in en låt live i repan förra helgen, blev skitbra. Hade inga avskärmingar mellan gitarrer och trummor och allt vad det heter. Det lilla läcket som blir är ju bara gött. Men jag skulle nog närmicka trummorna. Det är ju bara att sänka närmickningen och ta mer av överhänget om man vill ha mer rymd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen som inte vet ett skit om ljudteknik, hatar datorer och nya bilar och helst åker Cadillac -66 sa en gång att han var sugen på en rullbandare. -Varför då?, sa jag. -Jo, det är flott när rullarna snurrar i bokhyllan.

ja

kruxet kommer när ni inte hittar tillräckligt stora rullar för att spela in 5-6 timmar i sträck...

annars är revox ofta välljudande för inspelning av en mastertape

att digitalt låter hårt är en gammal myt som borde var avlivad för hur länge sen som helst

egentligen - om du har så bra koll som du säger på ert ljud live - så är det ju bara skaffa en bandare å koppla den mot ert pa å tuta å köra

bli sen inte förvånad om det inte alls låter som du tänkt

hur nånting låter UR ett pa är inte samma sak hur det låter inspelat å sen uppspelat

live får du alltid med en hel del direktljud- tex akustiskt från trummor - på gott å ont

inspelning kräver ett annat tänk

men testa för sjutton

en gammal revox kostar ju som sagt inte så mycket å är väldigt direkt att jobba med

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Nilsson, Eftersom du tidigare nämnde Zeppelin tycker jag att du bör prova deras metod av truminspelning som användes senare. Den såkallade Glyn Johns-metoden http://homerecording.about.com/od/recordin.../glyn_johns.htm

Vi har provat denna metod otaliga gånger i skolan och den är oslagbar i mitt tycke. Du använder dig då av två småmembranare och en stormembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ribbon = Bandmikrofon.

Earthworks har en annan metod för uppmickning av trummor, med 3st småmembrnare:

29SYSTEM.gif

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänner utan omsvep att jag fattar noll av 16, 24 bitar och olika KHerz. Skäms lite lagom över detta! 🙂

Bitar

Samplingsfrekvens

Bitar o samplingsfrekvens förstår jag typ, men hur mycket sämre är 16 än 24 bitar? Tittade i instruktionsboken till min gamla Roland EX840, där stod det 20 bitar om jag inte fattade fel. Jag vill ju ha bättre ljud än i den.

En stor fördel med at spela in i 24-bit, är att man kan tillåta sig vara slarvigare med inspelningsvolymen. Med 16-bitsupplösning, så måste man slicka 0dB hela tiden för att få bra signal/brusförhållande om resultatet ska in på audio-CD. Med 24-bit, så kan man sikta på typ -10dB utan att få något problem med brus i slutänden och på så sätt skapa ett "headroom".

Dessutom innebär all bearbetning av ljudet en dynamikförsämring, vilket innebär att det alltid är bättre att ha högre bitdjup från början, än att spela in i slutmediats bitdjup.

Om det sedan blir bättre eller sämre ljud, ligger också i omvandlarna. Det är inte bara siffrorna som avgör hur bra det låter... En gammal kvalitetsomvandlare som bara ger 16-bit och 44.1kHz, kan låta bättre än en ny budgetomvandlare med 24-bit och 192kHz...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vill ha en 16-kanals digiporta, då får jag alltså finna mig i att köra 16-bitars?

Har den bara stöd för 16bit, så blir det 16-bit...

Varför digitalporta om du ändå ska spela in på datorn? Det känns som en väldigt onödig omväg där man dessutom måste lära sig två saker som fungerar på helt olika sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

en baskaggemik och en ensam overhead, förskjuten lite grann åt ridesidan till. Då kan man vara säker på att slippa fasfel i overheadsystemet!

finns inga såna garantier

iaf inte mot fasfel mellan dom två mickarna du använder

och jag håller inte med om att närmickning skulle ge ett sämre ljud - tvärtom

men det är svårare å kanske inte det ljudideal man alltid vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vill ha en 16-kanals digiporta, då får jag alltså finna mig i att köra 16-bitars?

Har den bara stöd för 16bit, så blir det 16-bit...

Varför digitalporta om du ändå ska spela in på datorn? Det känns som en väldigt onödig omväg där man dessutom måste lära sig två saker som fungerar på helt olika sätt...

Portan kan jag ju ta med mig till replokalen och spela in allt med, datorn kan jag lämna hemma så frun har nåt att surfa på. Sen kan jag mixa allt i antingen portan eller i datorn hemma där jag har bra JBL att lyssna i, samma som jag haft 15 år eller mer.

Fast nu har jag kran på en Revox som enligt säljaren är helt just och nykalibrerad... Köper jag den kan jag lägga mer krut på mickarna. Neumann har man ju haft blöta drömmar om...

vill bara tillägga att du inte behöver jaga bitar

16bit duger alldeles utmärkt för din inspelning om det duger fint för cd

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som brukar vara sämst i de där billiga trummickspaketen, är nog baskaggemicen. Resten brukar vara ganska ok, så det kan funka att skaffa ett sådant kit och komplettera med en riktigt bra baskaggemic. Du kan kanske också komplettera med ett par småmembrans kondensatormicar eller kanske ett par bandmicar som överhäng...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att avvakta med bandaren.

Bandare är idag bara något för extrema entusiaster. De behöver servas ordentligt med jämna mellanrum. Till exempel bör man tvätta och ställa in tonhuvuden och avmagnetisera ofta. Sen skall det smörjas och bytas gummidetaljer och tonhuvuden när saker och ting blir slitna. Köper du begagnat så bör du absolut se till att få med servicemanualen, och helst gå några timmars kurs hos någon som vet hur man skall göra. Glöm inte köpa avmagnetiserare och referensband.

Nästa grej är att det inte är alldeles enkelt och absolut inte billigt att köpa band nuförtiden, även om det inte är omöjligt.

Och skall du köra ner direkt på två spår så måste du antingen ha ett bra rum så du kan köra med bara två mickar eller ha en mixer uppkopplad. Och nån som kör mixern.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...