Jump to content
Annons

Hjälpmedlet som blivit stjälpmedlet!


Osmo

Recommended Posts

Sitter och luggar tussar ur hårbotten, kliar och river men det enda jag kan konstatera förutom rivsår och ett aningens mer nött bockskägg vartefter handen har tvinnat och rullat är förtvivlan.

Datorer och inspelnings programvara i all ära men jag måste nog tillbaka till rötterna, minns hur jag tidigare satt men en ökengura och hammrade riff som lät tunnt och klent, men i huvudet kunde man höra disten trummorna ja allt lät gött 🙂 Man anlände till repan drog riffen och man hammrade fram ett resultat med bandet.

Idag tycker jag mig ha lite för mycket alternativ, plugins, gitarr sims, trum sims, de slutar nästan alltid att jag söker ett ljud.

Lyssnar på dagens favoritskiva, ojj va coolt gitarr sound tänkar jag, börjar ratta och vipps låter man som en dålig kopia.

Det jag menar är att jag tycker mig mer och mer börjar jaga andra artisters feeling och har glömt min egen lite granna.

Jodå jag älskar detta nya medel till inspelning många fina trudilutts har kommit denna väg men jag kan ändå tycka att en stor del

av va jag tidigare har tyckt kännts som min egna stil har fått kliva undan för teknik och istället börjat bli en efterapning.

Ingen annan som kan känna igen sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Känner igen det.

När mitt jag fick mitt musikåterfall var det mest frustration över tekniken. Men så här 3 år senare har jag fått kläm på vad jag kan åstadkomma både med teknik och var min musikaliska begränsning ligger.

Det svåra är ju att man måste behärska allt idag, musiker, ljudtekniker och producent i en och samma gubbe/gäng.

Ställer krav på att man har mycket kunskap och erfarenhet.

Med tiden blir man som tur är vassare.

Det jag har gjort är att hålla mig till en och samma rig.

Inte testa en massa nytt hela tiden utan verkligen lära sig kräma ur det bästa av det man har.

Jag försöker hålla mig till ett snävt antal verktyg och kunna dessa ut i finger spetsarna.

Det är mycket sällan jag kör presets rätt upp och ned på syntar, gitarrpluggar och trummor, kanske utgår från nåt som jag tycker låter ok men rattar nästan alltid fram till mitt eget sound som passar låten eller riffet.

Allt eftersom arbetet fortskrider så är det som vanligt, kill your darlings och kanske riva upp ljudbilden ett par gånger innan man hittar det man söker.

På teknik sidan så kör jag ett fåtal pluggar för EQ, kompressor och reverb etc. Bara om jag är ute efter nåt speciellt går jag utanför mina invanda spår.

Detta för att ha fokus på låten inte ratta runt i någon plugg jag inte har koll på.

När man söker en viss grej är det ofta arrangemanget som behöver fixas till.

Tex, tunga gitarrer beror ofta på att man dubbar med flera gitarrer och med olika ljud för att få till djup. Dessutom är det viktigt att basen ger bra stöd till gitarrerna, det är oftast det som ger det lilla extra trycket till ditt riff.

Skapa en vision av vad man egentligen vill uppnå med en låt eller riff och försöka ta det till en färdig låt.

Så tänker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt inte i någon stor utsträckning. Jag har mängder av olika VSTi, som är bra på olika saker.

Medan jag komponerar så använder jag som regel Hypersonic2 till allt, eftersom det finns massor av olika ljud där och det är lättanvänt. Trummor får GrooveAgent fixa medan låten kommer till (så att jag slipper börja med att knacka ihop ett simpelt och trpkigt trumkomp innan jag börjar med harmonierna), så byter jag sedan ut det till egenknackat trumkomp som ofta spelas med Scarbee SID XL. Ljuden från Hypersonic byter jag ut till andra i de fall som jag känner att det behövs, som Scarbee J-Slap'n Fingered eller EW Hardcore Bass till elbas, EWQLSO Gold för stråkar etc, Kick-ass-brass till brass, elpianon från Scarbee KGB, Pianon från t ex EW Bösendorfer290, vissa syntar med Sylenth1 etc - men det är inte förrän i mixningsfasen jag tar beslut om exakt vilka ljud som ska användas. Det är ju inte förrän då som sången finns och man kan höra vad som är nödvändigt eller vad som behöver tas bort eller ändras...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dessutom så försöker jag använda mig av så processorsnåla grejer som möjligt under tiden arr och låtskrivandet pågår.

Låten blir inte bättre bara för att man har en "state of the art" plugg som gör skillnad bara när man trycker på soloknappen.

I mix kan man börja ta beslut om man behöver EQ From Hell, Big Fucking Compressor eller Redeemer Reverbet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och luggar tussar ur hårbotten, kliar och river men det enda jag kan konstatera förutom rivsår och ett aningens mer nött bockskägg vartefter handen har tvinnat och rullat är förtvivlan.

Datorer och inspelnings programvara i all ära men jag måste nog tillbaka till rötterna, minns hur jag tidigare satt men en ökengura och hammrade riff som lät tunnt och klent, men i huvudet kunde man höra disten trummorna ja allt lät gött 😏 Man anlände till repan drog riffen och man hammrade fram ett resultat med bandet.

Idag tycker jag mig ha lite för mycket alternativ, plugins, gitarr sims, trum sims, de slutar nästan alltid att jag söker ett ljud.

Lyssnar på dagens favoritskiva, ojj va coolt gitarr sound tänkar jag, börjar ratta och vipps låter man som en dålig kopia.

Det jag menar är att jag tycker mig mer och mer börjar jaga andra artisters feeling och har glömt min egen lite granna.

Jodå jag älskar detta nya medel till inspelning många fina trudilutts har kommit denna väg men jag kan ändå tycka att en stor del

av va jag tidigare har tyckt kännts som min egna stil har fått kliva undan för teknik och istället börjat bli en efterapning.

Ingen annan som kan känna igen sig?

O, ja! Alla dessa möjligheter. Alla möjligheter som begränsar en i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som kan känna igen sig?

Oja, hur definitivt som helst.

Det vi gör med datorernas hjälp är ju att spela in (eller ännu oftare: spela upp) musik, inte att spela musiken själva i vanlig mening. Tanken med datorerna har ju blivit att musik ska presenteras som en färdig produkt som är bearbetad och en färdig inspelning - inte att ha en känsla och en idé och att utföra den i real-tid. Det finns inget "real-tid" med datorer. Man måste programmera själva funktionerna i förtid. Även inspelningar av levande instrument är något som inte är real-tid. En inspelning betraktas bara som en klump rå formlera, som måste processas nåt väldans, innan det kan bli något som man egentligen ville ha "direkt", från allra första början. Och ändå, kallar man det för en INspelning.

Till det måste man programmera in trummor, basar och annat i förtid och SEN trycka på play så spelar datorn det (till skillnad från en själv). Musiker är ohyggligt mycket mer "real-tid". Det är en himla skillnad. Det här är 90% ljud- och inspelningsteknik, och det är oftare motsatsen till kreativitet än annars. Det är som att vara kock och restaurangkund på samma gång. Musikutövande har ju inget behov av inspelning eller teknik, och ska teknik användas så var ju tanken till en början att det skulle dokumentera och lagra hur det låter när man spelar; en så kallad IN-spelning, till skillnad från UPP-spelning 😏

Att säga till en gitarrist att spela en blues, kompa en blues, då brukar start-tiden vara ungefär 5 sekunder, 10 på sin höjd. (Med start-tid menar jag tidsperioden som förflyter mellan en idé och ett färdigt resultat). Men med en dator, att generera en gitarr som spelar en blues, på en dator .. hua .. du får en start-tid på typ en dag eller två - om man inte har färdiga mallar. Att sen som gitarrist spela in en blues på ett spår, jag skulle gissa att genomsnittet på start-tiden för alla som använder datorer är ungefär 2-3 timmar. Att spela IN (till skillnad från att bara spela) kräver ju att gitarren och ljudet måste anpassas efter dom ramar som inspelningsteknik behöver, och det behöver man ju inte göra annars.

Så att spela IN en blues från en el-gitarr, det brukar bli att starta programmet. Plugga in gitarren, kolla så man har en hög nog signal in, upptäcka att man tycker ren elgitarr låter aningen tråkig för man har ju högtalar-simulatorer som plug-ins, så man öppnar en sån och går till "clean" kategorin, börjar bläddra .. inget som låter riktigt som man vill .. börjar skruva ... skruvar lite till, nää .. undrar om det låter bättre med en annan stärkar-emulering (lägg märke till att vid det här laget hade en live gitarrist redan spelat 2 vändor på bluesen), men nä, den där stärkaremuleringen lät ju ännu värre .. kanske lät det t.o.m. bättre om jag laddar in den här patchen som den var förinställd? så man provar det, men upptäcker att stärkar-pluginen har en minnesfunktion som laddar fabrikspatchen enligt de senaste justeringarna man gjorde .. gah, så man vill starta om pluggen för att få tillbaka grundljudet som det "verkligen" är, stänger ner plug-inen, laddar tillbaka upp den igen. PANG, plug-inen hänger sig, man får starta om programmet, laddar in plug-inen igen, .. tar en ton på gitarren, inget hörs ... upptäcker att fan man glömde ju att slå på monitorknappen i programmet, stänger plug-inen, men nä vänta, vadå? monitorknappen, amen vafaan man har ju inte ens skapat en audiospår ens *gruff* .. så man får göra det, och slår sen på monitorknappen, öppnar plug-inen igen och laddar in den där patchen man fepplade med, men lät den bättre som default än den justering man gjorde? ja det har man ju inget minne av vid det här laget, för örat har liksom glömt hur det lät ... så man suckar lite, bläddrar vidare .. hittar en patch som .. äh, den får duga. Skitsamma. Man vill spela ju.

Man stänger ner plug-in fönstret, armerar ett audiospår för inspelning ... men nu blinkar CLIP lampan röd ... vadå? är det för hög insignal helt plötsligt eller är det stärkar-plug-inen som trissat upp volymen? vad visar mätarna? in eller ut volym? och om ut, så i så fall ut ifrån vad? gitarr-inputen eller plug-inen? (vid det här laget har live-gitarristen spelat 7 vändor, är klar, och dricker kaffe) hm ... äh, man skiter i det, orkar inte bry sig .. känner lite på gitarren för att få feelingen i fingrarna, bestämmer sig för G-moll, gungar in ett bra tempo i kroppen, trycker på inspelning, pipp-popp-popp-popp, pipp-popp kommer ett jävla klick i TOTALT annat tempo i lurarna. Men va i H-E !?! Man stannar, har man tappat tempot man gungade in i kroppen .. vafaan .. eh .. ska man spela till klick, eller vadå? ska jag lägga trummor och sånt på det här så man måste spela parallellt med cubase tempo för att få trummorna att stämma sen ... eller ska man bara köra? vad och vem spelar man in för, kommer han att behöva ha det inspelat i fast tempo till klick? och i så fall i vilket tempo behöver han det? .. etc etc etc

Man kan skriva en hel bok om att bara banda in en enkel stämma .. och skippar man datorn så brukar start-tiden ta ca 5-10 sekunder. Så, nog är datorn mer av ett stjälp än en hjälp ur ett rent musikaliskt perspektiv, det är den. De som älskar datorn mest är nog de som inte musicerar utan datorns hjälp. All respekt till dem, självklar, men det är inte underligt att en gitarrist försvarar gitarrer, och det är inte underligt att en "producent" försvarar datorer på precis samma sätt. Å ska sanningen fram så ÄR det trots allt ganska kul ATT ha möjligheten att sätta ihop en helt egen produkt. Men ibland kanske man måste separera skapande med inspelande.

För min egen del så har jag utvecklats med datorn parallellt och använder färdiga mallar och mönster som jag sällan lämnar. Det, i kombination med väldigt disciplinerade rutiner och tänkande gör det mer hjälpfullt. Men mitt A och O är att musik skall göras utanför datorn, i huvet eller med penna&papper, eller gitarr sittandes i soffan, eller med pianot, eller midiklaviaturen och fristående VSTi laddad (piano-emulering kort sagt). För har man inte musiken till 90% klar .. ja, då går det oftast åt helsike för åtminstone mig. Jag må bli klar ändå, men det tar 5 gånger längre tid och är 110% mindre tillfredsställande och roligt.

Så är det för mig, så jag känner igen mig väldigt väl.

Att det tar Britney en hel vecka (med flera timmar per dag effektivitet) att lägga sång på en enda låt, det förvånar mig inte och jag är helt säker på att det har inte direkt med Britneys sångkapacitet att göra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det beror ju på vad man tycker utgör själva musiken. För mig är eq:n på bastrumman eller flangern på pianot lika mycket en del av låten som gitarrkompets rytm. Så jag ser inte teknikpillande som ett hinder eller ett nödvändigt ont, det är lika självklart en del av musikskapandet som att spela in en snygg gitarrslinga.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Angående skapande vs inspelning.

För mig är skapandet inspelning. Så har det alltid varit även på portatiden.

Då vs nu:

* Ta fram en tape och stripa tidskod innan inspelning, tidskoden skall vara längre än låten så jag stripade ibland hela tapen eller ca 7 minuter - Nu starta din DAW.

* Spela in sång, och patcha in kompressorn, ställa nivåerna rätt. - Nu Ungefär samma fast utan kompressor.

* Lägger körer, har spolat fram bandaren till slutet av tidskoden och lagt en separat refräng med midi och syntar efter låten för att få loss hela 5 kanaler för körer. Spelar in körerna, mixar ned dessa in i samplern. Spolar tillbaka triggar körerna i samplern och eventuellt spelar körerna från samplern på bandet igen på två kanaler. - Nu spelar in körer och är koncentrerad på detta utan att behöva planera nästa steg.

Ja listan kan göras lång. Det var inte bättre förr.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man känna igen sig, jag tror nog att det handlar om självdiciplin. Tycker man att det är allt för "roligt" att spela in så sätter man sig vid datorn alldeles för tidigt i processen och börjar precis som du säger labba med ljud, spela in ett parti o.s.v. Allt detta brukar ju resultera i att låten inte blir klar eller att någonting i helheten blir lidande.

Jag brukar nog försöka att inte sätta mig vid något inspelningsprogram förrän låten är helt klar i huvudet, d.v.s alla partier och alla huvudinstrument är arrade, iaf på ett mentalt plan :-)

Redigerat av Hal
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog inga genvägar, har man flyt och känner sig inspirerad så kan man ta till sig all hjälpmedel och ändå åstadkomma något äkta som kom direkt ur en själv och inte ur någon manick... risken kommer de dagar då man är lite slött och oengagerat och försöker sig på att skapa något... för det där man kan "få till det" med tekniken utan att själen lämnar avtryck. ett råd i såna lägen är... lämna det till senare, gör annat just då...

Annars måste jag säga att för min del har de möjligheter som erbjuds idag med inspelningsteknik hjälpt mig att skapa något som jag annars hade haft svårt att göra om jag skulle backa till 70-talet o mitt garagerock med polarna i Frankrike. Men visst finns det fog i att risken finns att man äts upp av all denna teknik och blir torr "inomhus"

Redigerat av Slow
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju färsk med att använda dator för musikskapande, men jag måste säga att jag älskar det, särskilt hur tekniskt det är. Fast jag håller också med om att man lätt snöar in för mycket på alla valmöjligheter, så det gäller att motverka det med klara målsättningar och självdisciplin. Misstänker att det också kommer att bli svårt att någonsin känna sig nöjd med den låt, med tanke på att det alltid kommer att finnas så mycket mer man kan göra...

Sedan håller jag med Opus99 om att det är bäst att skapa musiken utanför datorn -- eller inte exakt utanför datorn, men däremot inte direkt i musikprogrammet. Jag behöver ett instrument för att få fram låtar, vilket i mitt fall innebär (midi)klaviatur (som är nytt för mig) eller gitarr. Att skapa låtarna direkt i programmet fungerar inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det är nog lite olika läger. Det finns dom som sysslade med musik innan, spelade instrument och så .. i en miljö där tekniker och musiker var två riktigt åtskilda saker. Jag kommer själv ifrån den miljön, och det är nog vi som gnager mest, över den lite dubbelsidiga aspekten som datorn har fört in. Men den har öppnat upp många möjligheter för massor av människor, både musiker och teknikmänniskor, att mötas mera, och ger människor som är mera intresserad av komposition än instrumentspelade stor frihet. Det blir kanske så när tekniken för samman eller splittrar ... det blir nytt landskap, med alla olika reaktioner det medför. "Vad händer om det blir strömavbrott?" brukar många långtida musiker håna om. Men dom brukar få "Ja, vad händer om gitarren går sönder?" tillbaka 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

"Att det tar Britney en hel vecka (med flera timmar per dag effektivitet) att lägga sång på en enda låt, det förvånar mig inte och jag är helt säker på att det har inte direkt med Britneys sångkapacitet att göra." 😉

Inget tvivel om att digital teknik ändrat sättet att jobba med musik från grunden. Skulle gärna se Britney eller J-lo göra pålägg innan auto-tunern kom och se hur bra det gick. Därför all rock låter skit nuförtiden också. Nu sitter man med triggade bastrummor och lägger varje slag rätt bara för att man kan. Vet man vad man sysslar med kan datorn ge dig ett billigare och smidigare alternativ till mycket som annars bara få har råd med (dock icke allt). Det ökar dina redigeringsmöjligheter och du kan "fixa till" halvdana prestationer. Vissa använder ju också datorn för sina egna meriter och helt nya sound uppstår. Men till dig som inte får in din blues i datan för att du snöar in på stärkar-pluggen. Mitt tips: Kör presets. Se till att fånga låtidéerna när dom kommer, om dom kommer, börja inte snöa in på det där med inställningar förrän du har ett arr och en grund. I mitt tycke så får man dessutom ofta ballare ljud ur en billig gammal skit-stärkare än stärkarpluggen. Digitala effekter gör sig bäst som subtila förhöjningar av ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt tycke så får man dessutom ofta ballare ljud ur en billig gammal skit-stärkare än stärkarpluggen. Digitala effekter gör sig bäst som subtila förhöjningar av ljudbilden.

Inget tvivel om saken enligt mig. Brukar låna en liten skitförstärkare som farsan köpte för länge sedan och den låter faktiskt riktigt uselt men ändå står den sig mot en svindyr emulerad förstärkare, varför? Tja du, det handlar väl mest bara om känslan av att det är "äkta", sen kanske det verkar lite larvigt men jag låter nog örat bestämma vad som är bäst ☺️

Jag skall även passa på att instämma om det här med att det nästan alltid blir bättre om man har skrivit färdigt låten "utanför" datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget tvivel om saken enligt mig. Brukar låna en liten skitförstärkare som farsan köpte för länge sedan och den låter faktiskt riktigt uselt men ändå står den sig mot en svindyr emulerad förstärkare, varför? Tja du, det handlar väl mest bara om känslan av att det är "äkta", sen kanske det verkar lite larvigt men jag låter nog örat bestämma vad som är bäst 🙂

Ja frågan är vad det beror på. En grej jag funderat på är den faktiska luften som sätts i rörelse mellan högtalarkonen och mikrofonen när man mikar upp en stärkare. Detta kanske bara är mumbo jumbo... Men man vill väl ha ett personligt ljud? En gammal 80-tals transistor combo som släpats runt i replokaler har ju en historia att berätta. Släng på en gammal glappande zoom multi-FX vetja. Annars finns det en cool inställning i gamla amplitube som heter typ "small practice amp" eller dyl. Den är cool 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

I mix kan man börja ta beslut om man behöver EQ From Hell, Big Fucking Compressor eller Redeemer Reverbet.

Dessa finns väl inte på riktigt? Om dom finns, MÅSTE jag ha dem.. låter grymt coold.. redeemer reverburn!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Sedan håller jag med Opus99 om att det är bäst att skapa musiken utanför datorn -- eller inte exakt utanför datorn, men däremot inte direkt i musikprogrammet. Jag behöver ett instrument för att få fram låtar, vilket i mitt fall innebär (midi)klaviatur (som är nytt för mig) eller gitarr. Att skapa låtarna direkt i programmet fungerar inte så bra.

Mitt problem är väl mest att jag är keyboardspelare och har bara ett midiklaviatur och kör alla keyboards i datorn.

Hur gör jag då för att skapa musik utan för datorn?

Provade med mungiga men det blev mest en ton hela tiden så det funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns dom som inte förstår sig på tjusningen med att stå på scen för 5000 heller. Bara för att det är äkta behöver det väl inte vara bättre? Med dator, en projektorskärm på väggen, så kan man ju lägga in hur många man vill ha i publiken själv, vilket väder det ska vara .. hur publiken reagerar på olika låtar .. hur stor scenen är, hur snygga tjejerna ska vara ... hur många vakter .. hur många extranummer ... vilken tidpunkt på dygnet konserten är, hur många medmusiker man har på vilka instrument .. medhörningen är alltid perfekt ... osv

Då slipper man ju allt det där med att få små statiska stötar av mikrofonen ibland, snubbla på ljud-kabeln, slipper svettas i värmen från 1000W kannor, man slipper dålig medhörning, man slipper efterfesterna, slipper ljudtekniker som sjukar sig och sätter på en britney spears platta i medhörningen mitt under pågående låt, och garvar tarmarna ur sig åt en, man slipper tjejerna, man slipper envisa getingar som svärmar runt skallen när man ska sjunga en finkänslig ballad, och hur man hör gitarristen som kippar bakom en för att försöka hålla tillbaka garvet, man slipper intern humor på dagis-nivå, slipper få in två tjattrande radio-amatörer i gitarr-riggen, man slipper känslan av samspel och hur andra räddar en ifall man spelar fel, tryggheten, man slipper den otroliga känslan av att vara inne i musiken, att man ÄR musiken, adrenalinet som rusar och viljan som exploderar, inte utanför musiken eller bara lyssna på den från en apparat, känslan av att alla är med och vill höra mer, mer, mer, känslan av oändlig brödraskap, man slipper få en iskall öl hälld över ryggen under final-låten av en galen basist, i bländande ljus och vrålande publik, man slipper repa och öva på låtarna, man slipper skämmas ifall man råkar spela lite fel, man slipper allt det.

Bara för att det är äkta, så behöver det väl inte vara bra. För med datorn kan man ju göra allt som man själv vill 😎

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan håller jag med Opus99 om att det är bäst att skapa musiken utanför datorn -- eller inte exakt utanför datorn, men däremot inte direkt i musikprogrammet. Jag behöver ett instrument för att få fram låtar, vilket i mitt fall innebär (midi)klaviatur (som är nytt för mig) eller gitarr. Att skapa låtarna direkt i programmet fungerar inte så bra.

Mitt problem är väl mest att jag är keyboardspelare och har bara ett midiklaviatur och kör alla keyboards i datorn.

Hur gör jag då för att skapa musik utan för datorn?

Det går inte, men i likhet med mig så skapar du inte musiken direkt i programmet, utan via ditt instrument. Det ligger i andemening närmare att sitta och spela på en gitarr i soffan med datorn avstängd än att sitta och skapa musik genom att klicka i ett program (som Basshunter 😛), även om datorn och musikprogrammet rent tekniskt är påslagna. Det är typ utanför datorn, bara inte bokstavligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)
Finns dom som inte förstår sig på tjusningen med att stå på scen för 5000 heller. Bara för att det är äkta behöver det väl inte vara bättre? Med dator, en projektorskärm på väggen, så kan man ju lägga in hur många man vill ha i publiken själv, vilket väder det ska vara .. hur publiken reagerar på olika låtar .. hur stor scenen är, hur snygga tjejerna ska vara ... hur många vakter .. hur många extranummer ... vilken tidpunkt på dygnet konserten är, hur många medmusiker man har på vilka instrument .. medhörningen är alltid perfekt ... osv

Då slipper man ju allt det där med att få små statiska stötar av mikrofonen ibland, snubbla på ljud-kabeln, slipper svettas i värmen från 1000W kannor, man slipper dålig medhörning, man slipper efterfesterna, man slipper tjejerna, man slipper envisa getingar som svärmar runt skallen när man ska sjunga en finkänslig ballad, och hur man hör gitarristen som kippar bakom en för att försöka hålla tillbaka garvet, man slipper intern humor på dagis-nivå, slipper få in två tjattrande radio-amatörer i gitarr-riggen, man slipper känslan av samspel och hur andra räddar en ifall man spelar fel, tryggheten, man slipper den otroliga känslan av att vara inne i musiken, att man ÄR musiken, adrenalinet som rusar och viljan som exploderar, inte utanför musiken eller bara lyssna på den från en apparat, känslan av att alla är med och vill höra mer, mer, mer, känslan av oändlig brödraskap, man slipper få en iskall öl hälld över ryggen under final-låten av en galen basist, i bländande ljus och vrålande publik, man slipper repa och öva på låtarna, man slipper skämmas ifall man råkar spela lite fel, man slipper allt det.

Bara för att det är äkta, så behöver det väl inte vara bra. För med datorn kan man ju göra allt som man själv vill 😛

89 år och rädd för allt som drivs med elektricitet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wax rulle grabbar.

Ni behöver ta er tillbaka till waxrullen. 🙂😎😛

Waxrulle säger du?! Tacka vetja på den tiden det inte gick att spela in, då slapp man lyssna på eländet. Jag säger som Johnny Cashs farsa sa när han son ville lyssna på radio, för fan grabben det är ju inte äkta musik! Nä ni, inspelningar kan dra åt higelfür med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger i andemening närmare att sitta och spela på en gitarr i soffan med datorn avstängd än att sitta och skapa musik genom att klicka i ett program (som Basshunter 😲), även om datorn och musikprogrammet rent tekniskt är påslagna.

Basshunter är ju cool! Han har skapat sitt eget sound, har kul och tjänar flis på sin musik. Respekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger i andemening närmare att sitta och spela på en gitarr i soffan med datorn avstängd än att sitta och skapa musik genom att klicka i ett program (som Basshunter 😲), även om datorn och musikprogrammet rent tekniskt är påslagna.

Basshunter är ju cool! Han har skapat sitt eget sound, har kul och tjänar flis på sin musik. Respekt!

Precis! Inte i mitt tycke bra musik men respekt som sagt. Och lite musikalisk är han allt som lyckas klicka rätt i programmet så att många gillar det han gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är både 'musiker' och sitter vid datorn. Och bitvis har jag upplevt det som svårt att komma fram i datorn och förstå vad man kan göra. blir förblindad

och pillar för mycket med fel saker som många påpekat.

Men tack vare två saker har jag fått datorn till en tredje arm (eller iaf ett lysande hjälpmedel)

Dels har jag köpt en macbook, cubase, reason och ljudkort.. kort sagt allting jag arbetat med tidigare, men jag köpte allt nytt vid samma tillfälle.

Installerade allt hemma och har suttit med det i någon månad för att lära mej utrustningen. Nu sitter jag här en stund dagligen och arbetar, ibland slött och ibland väldigt effiktivt. Men nu har jag lärt mej min egna arbetsprocess och gjort en himla massor med spår för att lära mej mina favoritrutiner helt enkelt.

Den andra saken är en tydlig dead line. Ska något levereras på måndag morgon är det bara börja arbeta och då har man inte så mycket tid att sitta och pilla sej i skägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...