Jump to content
Annons

Nu börjar det, ny studio V1.2 (Klart, nästan iaf)


Alexho

Recommended Posts

Tackar, är verkligen imponerad på dina byggen! Kommer till liknande, när bordet är klart. Ska bygga lite diverse akustiksaker samt en ISO "Speaker Isolation Box" till stärkaren.

Liknande http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Ja, trä kostar! Men tycker det blir mer känsla i det riktiga, än mdf med fanér på.

Ska verkligen bli spänande att se hur allt kommer se ut när jag får dit mattan. Tror det kan bli riktigt trevligt!

Har även (troligtvis) fixat höj och sänkbara ben 😎 Det skulle vara väldigt skönt att kunna stå upp och mixa ibland 😛

Ha dé!

Jag prövade att gömma min 15W Peavey gitarrförstärkare i en garderob full med kläder och ljudet blev förvrängt. Otroligt mycket bas, och väldigt lite annat. Muffled, minst sagt. Jag la den på skumgummi pekande upp mot en massa kläder som var 50 cm ovanför den i garderoben, med micken 10 cm ifrån. Jag gav upp om en sån låda där och då.

Som jag har förstått så spelar inte akustiken någons större roll när man spelar in gitarr med en mic kanske 5-10cm från konen? Rätta mig om jag har fel 😄

Cruncher! Hur gick jobbet? När får vi se dig live, på tv'n alltså 😛

Hur lång tid brukar det ta för honom att få hem grejerna+montera?

Skulle behöva ha allt klart nästa vecka 😎

Men vad tror du om 003 rack+octane? Tror det blir fin fint, läste recensioner om octane racket och den har fått mycket bra kritik.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tackar, är verkligen imponerad på dina byggen! Kommer till liknande, när bordet är klart. Ska bygga lite diverse akustiksaker samt en ISO "Speaker Isolation Box" till stärkaren.

Liknande http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Ja, trä kostar! Men tycker det blir mer känsla i det riktiga, än mdf med fanér på.

Ska verkligen bli spänande att se hur allt kommer se ut när jag får dit mattan. Tror det kan bli riktigt trevligt!

Har även (troligtvis) fixat höj och sänkbara ben 😎 Det skulle vara väldigt skönt att kunna stå upp och mixa ibland 😆

Ha dé!

Jag prövade att gömma min 15W Peavey gitarrförstärkare i en garderob full med kläder och ljudet blev förvrängt. Otroligt mycket bas, och väldigt lite annat. Muffled, minst sagt. Jag la den på skumgummi pekande upp mot en massa kläder som var 50 cm ovanför den i garderoben, med micken 10 cm ifrån. Jag gav upp om en sån låda där och då.

Som jag har förstått så spelar inte akustiken någons större roll när man spelar in gitarr med en mic kanske 5-10cm från konen? Rätta mig om jag har fel 😛

Cruncher! Hur gick jobbet? När får vi se dig live, på tv'n alltså 😆

Hur lång tid brukar det ta för honom att få hem grejerna+montera?

Skulle behöva ha allt klart nästa vecka 😛

Men vad tror du om 003 rack+octane? Tror det blir fin fint, läste recensioner om octane racket och den har fått mycket bra kritik.

Man får nog vara lite uppmärksam på de stående vågorna i en isobox.

Dom lär yttra sig som kraftiga peakar i låga mellanregistret om lådan är dämpad.

Jobbet gick bra.

Satte ju all tross och hängde allt ljus åt ljussättaren.

Sen var det till att köra anycast och projicera dansarnas namn på storbildsskärmarna.

Jobbade som idioter inder helgen. 40 timmar på tre dagar så nu är man som en urvriden disktrasa!!

Grejjerna kommer nog i veckan.

De flesta kontakter har kommit så jag ska börja dra kablaget inne i kontrollen samt börja löda lite så smått.

Octanepreampen är jag bra nyfiken på.

Blir nog kanon ihop med 003:an!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bambi, Stående vågor är (egensvängningar, moder, rumsresonanser) uppstår när de från begränsningsytorna (väggar, golv och tak) reflekterade ljudvågorna börjar att förstärka och försvaga varandra på ett väldefinierat sätt (omväxlande helt ur respektive i fas). Detta börjar att inträffa när den längsta rumsdimensionen (eg. diagonalen) motsvarar en halv våglängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även beställt:

...Ljudkort: Digidesign 003+ Rack (den med 8 pre amps)...

Tjena! Välldans inspirerande bygge det där! 😉 Tycker det är kul när folk pallar att skrubba hjärnbarken lite och hitta på lite egna lösningar på saker och ting. :rolleyes:

Men det egentliga upphovet till uppmärksamhet på ditt inlägg var att du beställt en digi 003+ factory. alltså den med 8 pre's i sig. Var sjutton beställer du den? och för hur mycket?

...jag har nämligen inte hittat den på nåt annat ställe än digidesigns hemsida än så länge.. plus då amerikanska sidor som typ sweetwater.com

Jobba på kompis!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Bambi, Stående vågor är (egensvängningar, moder, rumsresonanser) uppstår när de från begränsningsytorna (väggar, golv och tak) reflekterade ljudvågorna börjar att förstärka och försvaga varandra på ett väldefinierat sätt (omväxlande helt ur respektive i fas). Detta börjar att inträffa när den längsta rumsdimensionen (eg. diagonalen) motsvarar en halv våglängd.

Så du vet att detta sker med gitarrdämparlådor? Finns det något sätt att undvika det, även när man bygger hemmastudiorum i sovrummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, mer eller mindre, Lådan blir som ett litet rum. Det finns helt klart ISO boxar som inte har det fenomenet. TEx, finns en amerikans sida som säljer riktigt riktigt bra ena, men smakar det så kostar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, mer eller mindre, Lådan blir som ett litet rum. Det finns helt klart ISO boxar som inte har det fenomenet. TEx, finns en amerikans sida som säljer riktigt riktigt bra ena, men smakar det så kostar det.

Då är det hur mycket dämpning som helst, eller är allt bara väldigt korrekt rent vågmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har även beställt:

...Ljudkort: Digidesign 003+ Rack (den med 8 pre amps)...

Tjena! Välldans inspirerande bygge det där! 🙂 Tycker det är kul när folk pallar att skrubba hjärnbarken lite och hitta på lite egna lösningar på saker och ting. 😲

Men det egentliga upphovet till uppmärksamhet på ditt inlägg var att du beställt en digi 003+ factory. alltså den med 8 pre's i sig. Var sjutton beställer du den? och för hur mycket?

...jag har nämligen inte hittat den på nåt annat ställe än digidesigns hemsida än så länge.. plus då amerikanska sidor som typ sweetwater.com

Jobba på kompis!

/Robban

Det går inte att köpa än så länge, bara förbeställa. Idag fick jag veta att den vanliga 003 rack ska också göras om, finns ingen över huvud taget, inte ens på digidesigns egna lager.....SUCK!!! Så får vänta med ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Koinurka (oregistrerad)

Grymt imponerande att snickra kontrollbordet själv, och så fint dessutom. Två månader sedan sista uppdateringen, hur går det?

Jag vet inte om jag fattar funktionen av den där big knobben (förutom att den är skitsnygg). Grejjen är alltså att man kontrollerar samtliga monitorer (3st)/headphones(2st) i studion? Kan man inte göra det här direkt via ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket!

Bygget går bra och bilder kommer..

Det har varit mycket som hänt så tyvärr så har bordet blivit lite drabbat..

har för övrigt köpt klart all den utrustning jag ska börja med till studion och bygget är i full fart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Hej!

Nu var det ett bra tag sen sist men bygget har gått vidare, har inte haft en kamera så det blir lite halvkassa bilder från mobilen.

Studiobordet är fortfarande igång men la det lite åt sidan för att bygga studion.

Första dagen på jobbet 🙂

img_0985_25391139.jpg

img_0981_25391129.jpg

img_0983_25391133.jpg

Efter några timmars arbete. 😄

img_3075_57224825.jpg

img_3082_57225107.jpg

Fönstren som ska sitta mellan de 2 rummen. Lite smutsiga men det torkar man lätt bort..

img_3090_57225204.jpg

Det ska vara smidigt att vara i studion, varje musiker kan på olika ställen plugga in gitarren/hörlurarna.

img_3085_57225155.jpg

img_2828_26585507.jpg

Från ytterfönstret

img_3091_57225221.jpg

Det har hänt en hel del sedan dessa bilder togs. All gips är på plats. Elen, larmet och brandlarmet är klart. För stunden håller vi på och spacklar. För att sedan kanske hinna måla i helgen.

Mer kommer!

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej alla!

Nu har det gått ett bra tag sedan jag postade något nytt!

Det har hänt en hel del grejer med studion, den är faktiskt mer eller mindre klar!

Som ni ser så har jag lagt upp några bilder under bygget men inte så mycket., men så här ser det ut nu!

Om det är någon speciell del av bygget ni vill ha bilder på så säg till!

LIVERUMMET

Före

img_0984_25391135.jpg

img_0981_25391129.jpg

img_0983_25391133.jpg

Efter😄

frstasidan_85668094.jpg

img_2296_85668159.jpg

img_2297_85668167.jpg

img_2298_85668180.jpg

img_2302_85668194.jpg

img_2303_85668205.jpg

img_2304_85668218.jpg

img_2307_85668229.jpg

img_2308_85668236.jpg

img_2309_85668248.jpg

img_2310_85668260.jpg

Hunden=)

img_2325_85668281.jpg

KONTROLLRUMMET

img_2282_85668107.jpg

img_2288_85668127.jpg

img_2293_85668146.jpg

img_2291_85668135.jpg

img_2320_85668271.jpg

Hoppas ni gillar det!

Ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

wow mycket snyggt har du bredspacklat gippskivorna på väggarna?? ser så släta ut

De är spacklade ett par gånger och så har jag limmat en väldigt fin väggfilt på det. Sedan är det målat 3ggr med bra färg.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej alla.

har lite funderingar på hur mycket studion kostade att bygga totalt, har bland annat hör att såna där mixer bord kostar typ en halv mijon.

(är ny på sidan så jag kan inte så mycket om de men den värkar bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alexho, RESPEKT! Scheisse vad snyggt! Riktigt proffsigt och framförallt ser ju live rummet riktigt bra ut. Jäklar vilken takhöjd! 😑 Vad ligger studion i för någon sorts hus? Fick nästan känslan av en lada eller liknande med den takhöjden...

Lycka till och se till att njuta av att använda studion nu! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...