Jump to content
Annons

Att "jobba" som låtarskrivare


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in en låt i min hemmastudio, ganska enkelt så.. men eftersom den här låten kanske inte passar 100% till bandet, så tänkte jag att man kunde skicka den till nån skivbolag eller liknande kanske.. för att få nån annan artist att sjunga den..

men hur ska man gå tillväga då? själv kan jag inte sjunga, men ska jag "försöka" sjunga in texten eller bara skicka låten utan sång med text på papper typ? Och hur vet jag att dom inte bara snor låten o gör den till sin egen så står jag där utan rättigheter eller nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Musikförlag är det du söker. Med ett avtal som handlar om att Musikförlaget får 33% av din STIM ersättning, så lanserar de verket och hjälper verket att hitta en plats, kanske hos en artist, reklamfilm och allt vad det nu kan vara.

Bästa hälsningar, Ken

Okej 😉 men om ja skickar en låt till en musikförlag, måste jag vara anmäld till stim då? Kan de sno låten rakt av annars?

EDIT: Jag behöver ju en inspelning av låten också, kan musikförlaget ordna det? eller hur funkar det? Måste jag betala allt de själv? OM man nu skulle bli "upptäckt"......

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikförlag är det du söker. Med ett avtal som handlar om att Musikförlaget får 33% av din STIM ersättning, så lanserar de verket och hjälper verket att hitta en plats, kanske hos en artist, reklamfilm och allt vad det nu kan vara.

Bästa hälsningar, Ken

Okej 😉 men om ja skickar en låt till en musikförlag, måste jag vara anmäld till stim då? Kan de sno låten rakt av annars?

EDIT: Jag behöver ju en inspelning av låten också, kan musikförlaget ordna det? eller hur funkar det? Måste jag betala allt de själv? OM man nu skulle bli "upptäckt"......

Ja du måste vara STIM ansluten för att kunna täckna kontrakt med ett Musikförlag iom att hela deras inkomst baseras på 33% av STIM intäkterna.

En inspelning behövs. Du måste såklart kunna presentera låten och konceptet för dem på ett ärligt sätt.

Tänk på att det är inte du som artist som lanseras via ett musikförlag, utan det är ditt verk som lanseras.

Edit: Nej, Musikförlag "snor" inte din musik i vilket fall som helst. Det är lagbrott oavsett om du är STIM ansluten eller ej.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har spelat in en låt i min hemmastudio, ganska enkelt så.. men eftersom den här låten kanske inte passar 100% till bandet, så tänkte jag att man kunde skicka den till nån skivbolag eller liknande kanske.. för att få nån annan artist att sjunga den..

men hur ska man gå tillväga då? själv kan jag inte sjunga, men ska jag "försöka" sjunga in texten eller bara skicka låten utan sång med text på papper typ? Och hur vet jag att dom inte bara snor låten o gör den till sin egen så står jag där utan rättigheter eller nåt?

Ja precis som addic säger är det ett musikförlag du söker, däremot bör kanske tyvärr sägas att det är fruktansvärt svårt att ens få dem att lyssna på låten.

I nuläget är det inflation vad gäller osläppta låtar hos förlagen. Så enda vägen in är kontaktvägen tyvärr.

Men nu ska jag inte släcka allt ditt hopp, för visst tycker jag ändå du ska försöka. Då tror jag det är nödvändigt att du lägger sång på låten, be någon polare som har förmågan att lägga sången.

En annan sak att tänka på är ju att registrera låten hos STIM innan du skickar iväg den, är du registrerad användare där? Har för mig att det kan vara lite klurigt att gå med då de har som krav att man måste ha haft verk som släppts på skiva, eller bevisad dokumentation på att en låt framförts för allmänheten för att kunna bli medlem. (Lite samma sak som att man måste visa leg på banken för att kunna skaffa ett leg.)

Men det där är jag inte helt 100% på, ring och hör med dem och förklara läget.

Och framförallt, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikförlag är det du söker. Med ett avtal som handlar om att Musikförlaget får 33% av din STIM ersättning, så lanserar de verket och hjälper verket att hitta en plats, kanske hos en artist, reklamfilm och allt vad det nu kan vara.

Bästa hälsningar, Ken

Okej 🙂 men om ja skickar en låt till en musikförlag, måste jag vara anmäld till stim då? Kan de sno låten rakt av annars?

EDIT: Jag behöver ju en inspelning av låten också, kan musikförlaget ordna det? eller hur funkar det? Måste jag betala allt de själv? OM man nu skulle bli "upptäckt"......

Ja du måste vara STIM ansluten för att kunna täckna kontrakt med ett Musikförlag iom att hela deras inkomst baseras på 33% av STIM intäkterna.

En inspelning behövs. Du måste såklart kunna presentera låten och konceptet för dem på ett ärligt sätt.

Tänk på att det är inte du som artist som lanseras via ett musikförlag, utan det är ditt verk som lanseras.

Edit: Nej, Musikförlag "snor" inte din musik i vilket fall som helst. Det är lagbrott oavsett om du är STIM ansluten eller ej.

Okej. Men man ja har ju spelat in låten hemma, det är ju inte en jättebra inspeling direkt, men man får ju en klar bild av låten ändå. Men ja menar, OM nu den skulle passa för nån artist, så måste den ju spelas in igen, för artisten.. men hur blir de då? för jag va me då eller tar dom bara låten o spelar in den bäst dom vill o sen står mitt namn på musik o text? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikförlag är det du söker. Med ett avtal som handlar om att Musikförlaget får 33% av din STIM ersättning, så lanserar de verket och hjälper verket att hitta en plats, kanske hos en artist, reklamfilm och allt vad det nu kan vara.

Bästa hälsningar, Ken

Okej 🙂 men om ja skickar en låt till en musikförlag, måste jag vara anmäld till stim då? Kan de sno låten rakt av annars?

EDIT: Jag behöver ju en inspelning av låten också, kan musikförlaget ordna det? eller hur funkar det? Måste jag betala allt de själv? OM man nu skulle bli "upptäckt"......

Ja du måste vara STIM ansluten för att kunna täckna kontrakt med ett Musikförlag iom att hela deras inkomst baseras på 33% av STIM intäkterna.

En inspelning behövs. Du måste såklart kunna presentera låten och konceptet för dem på ett ärligt sätt.

Tänk på att det är inte du som artist som lanseras via ett musikförlag, utan det är ditt verk som lanseras.

Edit: Nej, Musikförlag "snor" inte din musik i vilket fall som helst. Det är lagbrott oavsett om du är STIM ansluten eller ej.

Okej. Men man ja har ju spelat in låten hemma, det är ju inte en jättebra inspeling direkt, men man får ju en klar bild av låten ändå. Men ja menar, OM nu den skulle passa för nån artist, så måste den ju spelas in igen, för artisten.. men hur blir de då? för jag va me då eller tar dom bara låten o spelar in den bäst dom vill o sen står mitt namn på musik o text? 😉

Då är det Artistens uppgift att utföra inspelningen och producera den, inte din. Men sedan kan det fungera på detta vis att just DIN inspelning kontrakteras med en reklamfilm. Då är det DIN isnpelning som ska användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

"försöka" sjunga in texten eller bara skicka låten utan sång med text på papper typ?

Sångmelodin är ju förstås bärande när det gäller låtskrivande.. har du den klar?

Japp den e klar.. har lagt slinggitarrer o så också. Men ja har ju sångarnen i bandet som kan sjunga den, även om låten kanske inte är helt rätt för honom.. 😉

Men jag passar på att fråga en annan grej också.. om man som band vill bli upptäckt, finns det några tips på hur man kan gå tillväga då? Vi ska spela in en skiva nästa år.. o göra en riktigt seriös inspelning. Men sen.. vi tänkte skicka runt skivor till alla skivbolag o radiostationer o sånt.. men ja menar hur stor e chansen att dom lyssnar på det? finns de nån annan väg att gå? förutom "kontaktvägen" då...

Link to comment
Dela på andra sajter

"försöka" sjunga in texten eller bara skicka låten utan sång med text på papper typ?

Sångmelodin är ju förstås bärande när det gäller låtskrivande.. har du den klar?

Japp den e klar.. har lagt slinggitarrer o så också. Men ja har ju sångarnen i bandet som kan sjunga den, även om låten kanske inte är helt rätt för honom.. 😉

Men jag passar på att fråga en annan grej också.. om man som band vill bli upptäckt, finns det några tips på hur man kan gå tillväga då? Vi ska spela in en skiva nästa år.. o göra en riktigt seriös inspelning. Men sen.. vi tänkte skicka runt skivor till alla skivbolag o radiostationer o sånt.. men ja menar hur stor e chansen att dom lyssnar på det? finns de nån annan väg att gå? förutom "kontaktvägen" då...

Faktiskt, så lyssnar de flesta A&R's på alla demos som kommer in. Men kraven är höga i dagsläget för att dom ska vilja nappa på just dig.

Tänk såhär, musiken ska vara så pass unik att ert band inte kan förknippas med någon annan, plus att det samtidigt ska låta bra och nå en stor publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gäller är att dit verk måste ha framförts offentligt minst en gång för att registrering ska godkännas. Alltså, ingen heller som bevakar.

Spela låten på torget om du får dåligt samvete.

Internet är ganska offentligt också, så det borde egentligen räcka att ha något alster upplagt på sin hemsida, så kan man säga att det har spelats offentligt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gäller är att dit verk måste ha framförts offentligt minst en gång för att registrering ska godkännas. Alltså, ingen heller som bevakar.

Spela låten på torget om du får dåligt samvete.

Internet är ganska offentligt också, så det borde egentligen räcka att ha något alster upplagt på sin hemsida, så kan man säga att det har spelats offentligt... 😉

Sant som Claes säger. Släng upp låten för kritik här på forumet så är du klar att registrera med gott samvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

som låtskrivare kan man önska att det räckte med själva låtens komposition, dvs. är det en bra låt så spelar det inte så stor roll hur den är inspelad rent tekniskt....i verkligheten är det tyvärr så att din demo på din låt måste hålla i stort sett lika hög kvalitet som den gör i slutändan när den har hamnat på skiva

Link to comment
Dela på andra sajter

Angånde rainydays post (ska det va svårt att citera...): "Det är för exploaterat. För många som vill skrika i en och samma lur så att säga.

Men sådanadär sajter kommer och går."

Fast samtidigt är det också det största nätverket för musiker och fans i hela världen...

Redigerat av solemn
Link to comment
Dela på andra sajter

som låtskrivare kan man önska att det räckte med själva låtens komposition, dvs. är det en bra låt så spelar det inte så stor roll hur den är inspelad rent tekniskt....i verkligheten är det tyvärr så att din demo på din låt måste hålla i stort sett lika hög kvalitet som den gör i slutändan när den har hamnat på skiva

Jag håller med denna talare. Har ibland lekt med tanken att en stor hit för första gången skulle skickas med hafsig inspelning och dålig ljudkvalitet till ett förlag och om de i så fall skulle kunna identifiera den som en bra låt och inleda ett samarbete. Det är inte så säkert! Som nån sa, det är inflation. I jobbet sitter jag själv och letar bilder från olika bildbanker. Det finns säkert många bilder som skulle blivit fruktansvärt bra med lite beskärning och annan bildbehandling. Men varför göra sig det besväret när det även finns massor med "färdiga" bilder jag bara kan använda? Tittar man på flera hundra om dagen är det väldigt lätt att dissa. Vet inte om det var en bra liknelse. 🙂

Letar du efter folk som kan lira in din låt så finns det ju Demoakuten. Har inte testat dem själv men de gör professionella inspelningar av dina låtar mot ett bra pris. Tycker idén verkar bra!

Jag tycker MySpace fungerar fortfarande! Jag får flera adds per dag och mitt bands MySpace-sida har snott massor av trafik från vår vanliga hemsida. Bra sätt att bygga upp en fanbase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...