Jump to content
Annons

Vilket märke på hårddisk?


Broghard

Recommended Posts

Tjennaaa heeej nu e man glad.

nu e den beställd jag e snart ägare av en mac pro med 8800gt=) (tack till EMIL som gjorde grafik kortsvalet enkelt..)

nu undrar jag.. om någon vet vad apple valt för hdd i mac pro?

om jag skall utöka med 1 500 gig hdd för samples mm vilket märke skall man köpa just nu?

sen undrar jag om någon orkar förklara vägen Inne i Osx för att ställa i årdning hårddisken å formatera den..

sen eventuälla inställningar då den skall användas för samplingar å audiospår (daw disc)

ha en Trevlig sommar dag =?)

// B

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
marcushanser (oregistrerad)

Se där! Det där blir kul för dig. Formatering av hårddisken gör du med verktyghärsprogrammet Skivverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram som ligger i mappen program. Där kan du välja säkerhetsnivå (dv hur många ggr du vill fylla skivan med nollor). Om skivan är ny behöver du inte ta i överkant.

Ingen speciell inställning behövs för att den ska jobba med musikfiler.

När det gäller vilken typ av skiva kan jag inte hjälpa dig. Själv har jag alltid kört med externa fire-wire skivor eftersom de oavsett stolek ganska snabbt blir fulla och jag inte vill tappa en enda inspelad fil. Om du väljer den vägen funkar FireWire 400 bra om du inte ligger uppe i 96kHz/24 eller mer då behöver du FW800. Jag har kört med både LaCie och iOmega. Dock minst trassel med iOmega.

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!!! Är härligt när man får sin fina MacPro

Jag skulle rekommendera en lite snabbare disk än 7200 rpm, det finns 10 000 rpm och 15 000 rpm, så någon sån kanske. Jag gjorde felet och köpte en 7 200 rpm och det ångrar jag, speciellt när alla ljudfiler ligger på den, den hinner helt enkelt inte ibland.

/Limpo

Link to comment
Dela på andra sajter

10k- och 15k-diskar brukar kunna väsnas en del, så jag skulle nog hellre välja att sätta 2st 7200-diskar i Raid0 om hastigheten är så viktig. Seagate och Samsung gör tysta diskar - men tydligen har även Western Digital också lärt sig göra tysta diskar nu, så de kan också vara ett alternativ.

Själv har jag gjort precis så med disken (eller ska man säga diskarna...?) som alla mina ljudbibliotek ligger på - och hittills har det aldrig bråkat. 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

RAID 0 is the shit.. Som sagt 10 000/15 000 RPM väsnas som attan och har sämre hållbarhet (MTBF)

Seagate skulle jag satsa på.. Är själv lite allergisk mot Samsung-diskar då jag haft problem med samtliga jag testat ur spinpoint-serien.. Fast det var ju några år sen.. Vem vet dom kanske har blivit bättre. 😉

Ps. Om RAID

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
10k- och 15k-diskar brukar kunna väsnas en del, så jag skulle nog hellre välja att sätta 2st 7200-diskar i Raid0 om hastigheten är så viktig. Seagate och Samsung gör tysta diskar - men tydligen har även Western Digital också lärt sig göra tysta diskar nu, så de kan också vara ett alternativ.

Själv har jag gjort precis så med disken (eller ska man säga diskarna...?) som alla mina ljudbibliotek ligger på - och hittills har det aldrig bråkat. 🙂

Hmm senaste seagatesen tycks inte upptäckas rätt jag har samsung i min pc utan strul alls.

Har hört massa gått om wd .. så man blir litet kluven hehe

nån som vet vad som kommer med macen?

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm detta e kluvit som attans..

det sägs somsagt att SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

inte hittas korekt i osx men dessa ser jhu riktigt bra ut som Hdd för media, samples å audio?

någon som kör dessa ?

Link to comment
Dela på andra sajter

det sägs somsagt att SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

inte hittas korekt i osx

Källa? 😄

Jag har kört Barracuda 7200.7 och Barracuda 7200.8 utan bekymmer.

Seagate eller Samsung tycker jag är tysta, snabba och pålitliga.

Även jag håller på dubbla 7200-varvare i RAID.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
det sägs somsagt att SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

inte hittas korekt i osx

Källa? 🙂

Jag har kört Barracuda 7200.7 och Barracuda 7200.8 utan bekymmer.

Seagate eller Samsung tycker jag är tysta, snabba och pålitliga.

Även jag håller på dubbla 7200-varvare i RAID.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=476344

där har du källan..

sitter det inte seagate baracuda 7200.10 i mac pro early 2008?

jag hadde tänkt köra samma märke å variant som den kommer med men skall beställa hem den i väntan på att macen kommer..

så om någon med mac pro can bekräfta skulle jag bli glad =)

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en blandad kompott SATA2-diskar på 7200 RPM i min (har fyra stycken). Orginal brukar det sitta Samsung eller Seagate i Macar (enligt mina erfarenheter) och de har aldrig krånglat för mig. Har två av varje just nu.

Raid tycker jag känns som överkurs om målet är extra hastighet, sata2-diskar är snabba nog ändå. Själv har jag en systemdisk, en för samplingar, en för ljudspår, en helt dedikerad för Windows XP och en extern LaCie D2 för backup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag kör en blandad kompott SATA2-diskar på 7200 RPM i min (har fyra stycken). Orginal brukar det sitta Samsung eller Seagate i Macar (enligt mina erfarenheter) och de har aldrig krånglat för mig. Har två av varje just nu.

Raid tycker jag känns som överkurs om målet är extra hastighet, sata2-diskar är snabba nog ändå. Själv har jag en systemdisk, en för samplingar, en för ljudspår, en helt dedikerad för Windows XP och en extern LaCie D2 för backup.

skall man köpa seagate 7200.11 med 32 catch eller 7200.10 med 16?

det finns fasen en hel uppsjö hehhe kanske skall vänta tills macken kommer å kika vad som sitter i å köpa det märket =)

Emil hitils har du hjälpt mig väl.. vilka diskar har du köpt till din ? version av samsung å seagate spinpoint? 7200.10?

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hmm detta e kluvit som attans..

det sägs somsagt att SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

inte hittas korekt i osx men dessa ser jhu riktigt bra ut som Hdd för media, samples å audio?

någon som kör dessa ?

Jag kör exakt en sådan disk i OSX Tiger på en G5a, det funkar utmärkt och mycket bättre än den 10k rpm disken jag hade innan. Den var alldeles för liten (74gb) och det blev ofta tjall i registret. Jag kan inte tänka mig att de inte skulle hittas korrekt, men vad vet jag. Har inte prövat i Leopard.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Går att hitta billigare minnen:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346991

EDIT: och HD också: https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=WD6400AAKS

... sorry... 😛

Gilbert hadde jag velat ha corsair hadde jag köpt det men nu valde jag kingston då dessa för mig har varit bra i de byggen jag involverat dem med.. lika så corsair .. men crusial har strulat...

Hdd köper jag i butiken här i stan i stället .. om det skulle strula med den e det lättare att byta 0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Går att hitta billigare minnen:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346991

EDIT: och HD också: https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=WD6400AAKS

... sorry... 🙂

Minnen som sagt innan valde jag kingston för att garantera mig över att minnenas kylning följer apples rekomendation.. vilket jag kan bekräfta att de gör.

se även https://www.studio.se/index.php?showtopic=53404

hårdisken beställde jag idag på datorbutiken då den inte längre finns på butiken i karlstad.

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...duct=WD6400AAKS

om allt går enligt planer kommer jag altså i mitten av nästa vecka sitta med

Mac pro (early 2008) + 8800gt

8 gig ram (2 gig standard 6 gig kingston)

1 styck 320 gig sata med osx leopard

1 st WD6400AAKS

och Logic studio

nästa inköp blir utan tvekan Toontrack s2

ha det bässt

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...