Jump to content
Annons

Lästa trådar fortsätter vara "olästa"...


Claes Holmerup

Recommended Posts

Även om jag har läst trådar och t o m svarat i dem, så är de fortfarande "olästa" när jag kommer tillbaks. Om jag klickar på "markera alla trådar som lästa", så fungerar det somdet borde, men "läst"-funktionen fungerar alltså inte automagiskt, som den borde. Är det bara jag som har detta problem, eller är det andra också?

Jag vet att det har fungerat för länge sedan, så att även om jag läste en tråd från datorn på jobbet, så såg jag hemma också, att den var läst - men det har alltså ändrats, så nu ser jag inte ens från den datorn jag använde senast, att trådarna är lästa. Tyvärr vet jag inte riktigt när det hände, men det har varit så ett bra tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Claes,

Är själv inte bekant med problemet, här fungerar markeringen som den ska. Först och främst, markeringen tillkommer igen så fort det har gjorts ett nytt inlägg i tråden. När du ser oläst-ikonen - har det tillkommit något eller är det sista inlägget detsamma som innan?

Annars skulle det kunna ha att göra med kakorna (cookies). Finns det någon chans att några kakor är blockerade? Hur fungerar det om du sitter vid en annan dator?

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medan jag är kvar i forumet så fungerar markeringarna, så om jag klickar på att visa nya inlägg igen, så har markeringarna försvunnit för de trådar jag har läst. Om jag sedan stänger IE och sedan startar det igen och går in på forumet, så är alla trådar markerade som olästa - även om jag har läst dem. Det enda som hjälper mot detta, är att jag klickar på "markera alla trådar som lästa". Då fungerar det efter att jag har stängt av också det kommer bara upp markeringar på det som verkligen inte är läst. Helskumt.

Jag har inga cookies blockerade för denna siten och det fungerar likadant på jobbet och hemma.

Det måste finnas något som sparas i min profil eller något, så att det ine bara är cookies, eftersom jag har kunnat få oläst-markeringen korrekt hemma även när jag har läst på jobbet och alltså inte har haft någon markering på de jag har läst när jag kom hem heller. Jag ska kolla hur det blir när jag klickar på "markera alla..." när jag sticker hem idag och tar upp forumet direkt när jag är hemma. Om det är så att något sparas i min profil, så kanske det handlar om någon buffer som är fylld på grund av mitt antal inlägg...? Jag har valt att alltid vara inloggad både hemma och på jobb - om det kan ställa till något...? De är förstås aldrig igång samtidigt, men man vet ju aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl bero på att du surfar från två olika datorer?? Eller räcker det att du startar om IE? Säker på att IE inte rensar cookies vid start eller nåt sånt?

Jag har haft liknande bekymmer när jag ansluter med olika ip (från samma dator). Kan det vara så att forummjukvaran känner av ip och rensar ens cookies om man loggar in från en ny?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl bero på att du surfar från två olika datorer?? Eller räcker det att du startar om IE? Säker på att IE inte rensar cookies vid start eller nåt sånt?

Jag har haft liknande bekymmer när jag ansluter med olika ip (från samma dator). Kan det vara så att forummjukvaran känner av ip och rensar ens cookies om man loggar in från en ny?

Nej - det blir så när jag stänger ner och sedan startar på samma dator under dagen - och jag vet helt säkert att det tidigare har fungerat mellan jobbet och hemma, så att samma trådar har varit olästa eller lästa på båda ställena. Det är därför jag undrar om det inte finns någonting som sparas i databasen också, så att det inte bara är cookies...

Jag ska kanske kolla det där med IP också. Vi har bytt Internetleverantör nyligen på jobbet. Hemma har jag däremot haft samma leverantör flera år, men det funkar likadant där - så jag tror inte att det handlar om IP, men det är ju aldrig fel att kolla.

Får kanske också testa att köra FF i stället och se om det blir samma strul där, så att man kan utesluta browsern - eller skylla på den, beroende på vad som händer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

töm cache och se ifall det funkar då.. de flesta smågrejjer på forumet brukar funka när man tömt cachen.. 🙂

Stängde ner, rensade och startade igen. Gick in på forumet och visst var denna tråd, där jag själv har skrivit sista inlägget, fortfarande "oläst"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma resultat med Firefox också, osm jag kör med när jag skriver detta...

Samma procedur som tidigare med IE: in på forumet och läs några trådar. Stäng ner browsern. Starta och gå in på forumet igen. Violá - alla trådar olästa... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt test: Klickade på "markera alla trådar som lästa" när jag var i FF. Stängde ner det och startade IE. Inga trådar dök upp vid klick på "Visa nya inlägg", så då fungerade det som det ska - trots att jag bytte browser mellan inloggningarna. Intressant, eller hur...? Det får mig ännu mer att misstänka att detta med lästa trådar sparas i databasen - för FF och IE delar väl knappas cookies och annan info...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är databasrelaterat, så är det kanske inte så konstigt att det drabbar mig först - eftersom jag såg upptäckte att jag har passerat 11000 inlägg och ligger några tusen före den som har näst flest inlägg.

Kan det rentav ha börjat när jag passerade 10000 för ett par månader sedan...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har passerat 11000 inlägg

🙂 Alltså, Claes för fan! 11 000 inlägg!

Det där är ju liksom 7 inlägg per dag i genomsnitt sedan du registrerade dig här. Än "värre", det är 10 500 fler inlägg än vad jag har hunnit med, och jag registrerade mig en månad före! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har passerat 11000 inlägg

😄 Alltså, Claes för fan! 11 000 inlägg!

Det där är ju liksom 7 inlägg per dag i genomsnitt sedan du registrerade dig här. Än "värre", det är 10 500 fler inlägg än vad jag har hunnit med, och jag registrerade mig en månad före! 😄

Inte riktigt klokt. På VST-forum ligger jag ju bara tvåa i antal inlägg... 🙂

Betyder det att man är nördig om man ligger så högt i antal inlägg? Är det kanske en varningssignal? Jag ska kanske skaffa en hobby? Har hört att det ska vara kul att göra musik - kanske kan vara något att satsa på...? 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är databasrelaterat, så är det kanske inte så konstigt att det drabbar mig först - eftersom jag såg upptäckte att jag har passerat 11000 inlägg och ligger några tusen före den som har näst flest inlägg.

Kan det rentav ha börjat när jag passerade 10000 för ett par månader sedan...? 🙂

känns inte riktigt logiskt att antalet skrivna inlägg ska påverka vilka man läst... men databaser är inte alltid helt logiskt uppbyggda 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade förresten jag också, stängde ner browsern och öppnade igen. Mycket riktigt så var alla trådar markerade med den lilla orienteringsrutan, även de som jag läst.

Inget som påverkar mig iofs, men du är iallafall inte ensam Claes =)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade förresten jag också, stängde ner browsern och öppnade igen. Mycket riktigt så var alla trådar markerade med den lilla orienteringsrutan, även de som jag läst.

Inget som påverkar mig iofs, men du är iallafall inte ensam Claes =)

Nej - det är ju ingen världskatastrof precis, men ganska irriterande ibland, eftersom man då ibland börjar läsa trådar som man kommer på att man redan har läst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Japp.

Konfirmerar också buggen. Jag brukar alltid avsluta mina forumsessioner med "Markera alla trådar som lästa..." så jag hade inte märkt det tidigare.

Det är kanske en bra idé att göra så. Får fundera lite... 😆

Det som är irriterande, är att det inte har varit så tidigare, utan om jag har sett på rubriken i en tråd, att det blir ett lite för långt svar för att hinna svara på jobb, så har jag kunnat strunta i att öppna tråden, för att sedan fortfarande ha den kvar som oläst när jag kommer hem. Eftersom det inte funkar så numera, så är det inte lika smidigt som tidigare, eftersom allt är "oläst" när jag kommer hem, så att jag får ta och leta innan jag hittar tråden jag tänkte svara på...

Som sagt inget jätteallvarligt, men det hade varit kul om det gick att lösa.

En lite smålustig sak som händer allt som oftast (eftersom undertecknad är en sådan tjatmoster som aldrig kan hålla sig ifrån tangentbordet... 🙂 ), är att trådarna är markerade som olästa trots att det är jag som har skrivit det sista inlägget i dem... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Infon om lästa trådar måste sparas i databasen - för i går när jag stängde datorn, så klickade jag på "markera allt som läst" där hemma - och i dag fanns inga felmarkerade olästa när jag kom till jobbet. Någonting gör alltså att de lästa inläggen inte får "oläst"-flaggan borttagen förrän man säger att allt är läst genom att klicka på den knappen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar faktiskt som om det fungerar nu!

Det var ju inget jätteallvarligt problem, men ändå ganska irriterande, så det är skönt att det är fixat.

Tack så mycket för insatsen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Nu är det skumt för mig igen... Under "visa nya inlägg" är även lästa inlägg markerade som olästa. Går jag däremot in i ett subforum, så fungerar allt som det ska.

Är det bara jag?

Nix!

Det har kommit tillbaks och varit så länge. Jag har inte velat klaga eftersom det egentligen inte är så allvarligt, men jag har som sagt haft det länge. Den lösning jag har på problemet är, som tidigare, att klicka på "markera alla trådar som lästa".

Kanske dax att kolla om det är någon tabell i databasen som har nått maxstorleken igen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag har läst trådar och t o m svarat i dem, så är de fortfarande "olästa" när jag kommer tillbaks. Om jag klickar på "markera alla trådar som lästa", så fungerar det somdet borde, men "läst"-funktionen fungerar alltså inte automagiskt, som den borde.

VAR ser du "läst" och "oläst" tråd nånstans? Är du inne i Kontrollpanelen och brôtar? Där var jag nu och hittade nåt som heter "Lästa trådar", som jag aldrig lagt märke till förut.

Olästa trådar är väl resten då?

Link to comment
Dela på andra sajter

VAR ser du "läst" och "oläst" tråd nånstans? Är du inne i Kontrollpanelen och brôtar? Där var jag nu och hittade nåt som heter "Lästa trådar", som jag aldrig lagt märke till förut.

Olästa trådar är väl resten då?

Jag lever mitt forumliv genom att klicka på "Visa nya inlägg", uppe till höger - och då kommer alla nya inlägg upp, oavsett avdelning (Off Topic-trådar, kommer inte upp i den listan - men där är jag ändå nästan aldrig inne och rotar...).

Framför varje tråd i listan, finns det en markering för om man inte har läst tråden - och det är den markeringen som inte funkar som den borde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever mitt forumliv genom att klicka på "Visa nya inlägg", uppe till höger - och då kommer alla nya inlägg upp, oavsett avdelning (Off Topic-trådar, kommer inte upp i den listan - men där är jag ändå nästan aldrig inne och rotar...).

Framför varje tråd i listan, finns det en markering för om man inte har läst tråden - och det är den markeringen som inte funkar som den borde.

Då kan jag säkert säga att den halvorange rutan fanns här hos mig nu när jag gick in igen - men inte för en stund sedan!!

Det fanns bara tre trådar där nu och la jag markören över rutan - som fanns innan två av trådarna - så stod det på utrikiska "Goto unread" Vad nu Goto betyder...

Jag undrar hur lång tid som måste förflyta för att trådar ska försvinna i "Visa nya inlägg".

Hur länge är de "nya" alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag har läst trådar och t o m svarat i dem, så är de fortfarande "olästa" när jag kommer tillbaks.

Finns flera möjliga anledningar till detta. Kan vara så att du förvisso svarat i tråden, men kanske inte verkligen läst alla inlägg innan ditt svar. Eller så kan det vara så att en moderator inte tycker att du tagit till dig av informationen som getts i tråden och tycker att du borde läsa om även om du svarat...

Eller kanske mest troligt... "räkneverket" hinner inte med.

😉

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad har hänt?

Denna funktion verkar plötsligt vara ok sedan ett par dagar...

Har någon uppdatering eller liknande gjorts nyligen, så har man kanske en försklaring till detta irriterande problem, som har hängt med väldigt länge. Om inget underhåll har utförts nyligen, så är det betydligt mer mystiskt - för jag har inte gjort några förändringar hos mig heller... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hänt?

Denna funktion verkar plötsligt vara ok sedan ett par dagar...

Har någon uppdatering eller liknande gjorts nyligen, så har man kanske en försklaring till detta irriterande problem, som har hängt med väldigt länge. Om inget underhåll har utförts nyligen, så är det betydligt mer mystiskt - för jag har inte gjort några förändringar hos mig heller... 🙁

**I'm spooky**

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har hänt?

Denna funktion verkar plötsligt vara ok sedan ett par dagar...

Jobbigt svar: ingenting. Jag har varit på semester 😆

Kan det möjligtvis vara löst sedan någon månad tillbaka? Då gjordes en justering vad gäller kakorna (cookies) som kan ha betydelse.

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...