Jump to content
Annons

Trummor i studio


bakke

Recommended Posts

Jag vill köpa utrustning för att kunna spela in band, men jag har inte lokalen som krävs för att spela in trummor. Visst, jag skulle rent teoretiskt kunna bygga om garaget (dubbelgarage på minst 40 m2) men jag har inte råd att göra det, bygga ett nytt garage (eventuellt en carport) för bilen OCH köpa in ett set med bra mickar. Det lösningen skulle bli mycket bättre, det vet jag, men kostnaden skulle samtidigt bli MYCKET högre än vad jag kan lägga ut.

Jag har istället tänkt på att köpa ett digitalt trumset av bättre modell (t.ex det här) tillsammans med DFH Superior 2.0. Naturligtvis skulle hyran på studion sättas ganska lågt, med tanke på att möjligheterna är begränsade men hur ställer ni trumslagare er till att spela in på ett digitalset och att bandet spelar in i en studio som inte kan micka upp ett "riktigt" trumset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den trummis som klagar på den lösningen tar du helt enkelt och låser i en bur och har sen bara och plockar fram om du verkligen känner att du måste avreagera dig våldsamt på något.

Själv är jag ganska ny på själva inspelningsbiten, gjorde faktiskt min allra första inspelning med en polare härom månaden. Då använde vi ett betydligt sämre trumset än det du föreslår, samt Toontrack-minstingen EZDrummer för själva ljuden. https://www.studio.se/index.php?showtopic=53866 Det är knappast världens bästa produktionen, men det låter väl som trummor i a f? Misstänker att man kan få betydligt bättre resultat om man är dels:

1. Bättre trummis än mig

2. Bättre på att mixa än mig

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du tänker fel. Har du inte tillräcklig akustik för at spela in trummor i ett 40 kvm stort rum har du antagligen inte tillräcklig akustik för att spela in något annat instrument eller sång heller.

Om du är beredd att göra lite själv kan du gott och väl fixa akustiken i både inspelningsrum och kontrollrum för 25000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du tänker fel. Har du inte tillräcklig akustik för at spela in trummor i ett 40 kvm stort rum har du antagligen inte tillräcklig akustik för att spela in något annat instrument eller sång heller.

Om du är beredd att göra lite själv kan du gott och väl fixa akustiken i både inspelningsrum och kontrollrum för 25000:-

Jag tror du har missuppfattat mig... Jag har ett dubbelgarage som är minst 40 kvadrat, men om jag ska kunna spela in där så måste jag bygga riktiga väggar, dra in el och värme och akustikbehandla rummet. Jag kan inte mycket om vad byggen kostar, men jag tror att ett sånt bygge kostar mer än 25000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du tänker fel. Har du inte tillräcklig akustik för at spela in trummor i ett 40 kvm stort rum har du antagligen inte tillräcklig akustik för att spela in något annat instrument eller sång heller.

Om du är beredd att göra lite själv kan du gott och väl fixa akustiken i både inspelningsrum och kontrollrum för 25000:-

Jag tror du har missuppfattat mig... Jag har ett dubbelgarage som är minst 40 kvadrat, men om jag ska kunna spela in där så måste jag bygga riktiga väggar, dra in el och värme och akustikbehandla rummet. Jag kan inte mycket om vad byggen kostar, men jag tror att ett sånt bygge kostar mer än 25000.

Så hur stort är ditt egentliga inspelningsrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt största problem är utan tvekan utrymmet. Det blir svårt att få plats med ett helt band och samtidigt dig själv på 14 kvm.

Om det inte är så att ni ska lajna i princip rubbet, eller strävar efter sound a´la replokal.

Kanske kan du satsa på mixning till en början. Mixa bands egna inspelningar och lägga undan pengar för att en dag bygga ut/hitta större där du faktiskt kan spela in ett band med resultat som skiljer sig från hur det låter när man spelar in i replokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad optimistiska vi är idag! 😕 Köp digitaltrummor, lanja rubbet. Vad spelar det för roll? "Det är ingen som kommer ut ur skivaffären och nynnar på en mikrofonkabel" (kommer inte ihåg vad producenten heter, man han har jobbat med Michael Jackson i a f).

Det knepiga ligger nog snarare i att övertyga banden om att det ofta är lättare att få bra resultat med digitala trummor och lajnade instrument. Jag kan absolut hålla med om att ett BRA live-inspelat trumset låter bättre än ett digitalt, även om man har aldrig så bra samplingar. Däremot är jag helt säker på att jag inte skulle ha den minsta chans att höra vad det är i en färdig produktion. Dessutom kräver det ju oerhört mycket mindre kunnande, tid och annat för att få bra ljud med digitala trummor/lajnade instrument.

Är det någon som på fullt allvar tror att t ex Beatles inte hade blivit lika berömda om dom spelat in sina skivor med digitala trumset och lajnade gitarrer, om det var vad som stod till buds i början på 60-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tänkt försörja dig på det hela så är det bara att skaffa ett digitalset. Ska du spela in ett helt band live kan du lajna gitarrer och basar eller ställa förstärkarna i angränsande rum.

Är det tänkt att vara en kommerciell studio på lite högre nivå (inte till demoband å liknande) så bör man nog ha riktiga trummor för att inte kunderna ska välja en annan studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värst vad optimistiska vi är idag! 😕 Köp digitaltrummor, lanja rubbet. Vad spelar det för roll? "Det är ingen som kommer ut ur skivaffären och nynnar på en mikrofonkabel" (kommer inte ihåg vad producenten heter, man han har jobbat med Michael Jackson i a f).

Det knepiga ligger nog snarare i att övertyga banden om att det ofta är lättare att få bra resultat med digitala trummor och lajnade instrument. Jag kan absolut hålla med om att ett BRA live-inspelat trumset låter bättre än ett digitalt, även om man har aldrig så bra samplingar. Däremot är jag helt säker på att jag inte skulle ha den minsta chans att höra vad det är i en färdig produktion. Dessutom kräver det ju oerhört mycket mindre kunnande, tid och annat för att få bra ljud med digitala trummor/lajnade instrument.

Är det någon som på fullt allvar tror att t ex Beatles inte hade blivit lika berömda om dom spelat in sina skivor med digitala trumset och lajnade gitarrer, om det var vad som stod till buds i början på 60-talet?

Jo, jag håller med. Det knepiga är att övertyga banden och det lär nog ta ett tag, men skam den som ger sig!

Jag tror att det där handlar om två saker:

1. Banden tror att digitala trummor låter sämre än "riktiga".

2. Banden vill göra inspelningen "på riktigt" och där gäller det inte bara trummorna utan allt från att kopiera den bästa refrängen och använda den på alla refränger till att auto-tuna nån sur ton.

Jag tror till och med att många demostudior skulle få mycket bättre kvalitet om dom använde digitaltrummor än vad dom har idag med uppmickade trummor. Framförallt så vet jag att jag skulle få träna länge före jag fixar lika bra truminspelningar som det jag mixar nu med EZ Drummer och det är nog där jag måste hålla mig just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tänkt försörja dig på det hela så är det bara att skaffa ett digitalset. Ska du spela in ett helt band live kan du lajna gitarrer och basar eller ställa förstärkarna i angränsande rum.

Är det tänkt att vara en kommerciell studio på lite högre nivå (inte till demoband å liknande) så bör man nog ha riktiga trummor för att inte kunderna ska välja en annan studio.

Det är tänkt att vara en hemmastudio som kan spela in demos, men inte ett liveband. Om nåt band vill köra live så har jag några fler rum att placera stärkarna i eller så kan jag ju lajna som du säger. Jag kommer att ta ut en låg avgift för banden (har tänkt ta 1000 - 1500 kronor för 4 låtar, oavsett inspelningstid), mest för att täcka en del av kostnaden för prylarna. Till en början tar jag nog inte ut nån avgift alls, för att få ihop några låtar att använda som reklam för studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tänkt att vara en hemmastudio som kan spela in demos, men inte ett liveband.
Viktig poäng! Då skulle jag tycka att ett digitalset + lajnade instrument är din väg.

Flera personer kan klämmas in på den lilla ytan där du sitter, det uppstår inga höga ljudvolymer eller problem med läck mellan instrumenten.

I egenskap av trummis har jag inget emot Roland V-Drums då studsarna blir rätt lika ett riktigt skinn. Och det kan du poängtera för den trummis som blir lite skeptisk inför att spela in hos dig.

Billigare slagplattor samt digitalset av andra märken har inte imponerat på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tänkt att vara en hemmastudio som kan spela in demos, men inte ett liveband.
Viktig poäng! Då skulle jag tycka att ett digitalset + lajnade instrument är din väg.

Flera personer kan klämmas in på den lilla ytan där du sitter, det uppstår inga höga ljudvolymer eller problem med läck mellan instrumenten.

I egenskap av trummis har jag inget emot Roland V-Drums då studsarna blir rätt lika ett riktigt skinn. Och det kan du poängtera för den trummis som blir lite skeptisk inför att spela in hos dig.

Billigare slagplattor samt digitalset av andra märken har inte imponerat på mig.

Jag håller bara med, har testat flera olika digitala set och jag gillar inte att spela på de billigare seten. Det är just ett Rolandset som jag har bestämt mig för att köpa.

Efter ett tips från VST-forum så har jag bestämt mig för att starta med digitalsetet och sedan köpa på mig mickar (både triggmickar och ett set med trummickar) så jag kan åka ut till de band som absolut vill spela in riktiga trummor och spela in i replokalen eller i nån annan lokal med bra akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...