Jump to content
Annons

Höja micken


Riffraff

Recommended Posts

Annons
Hej.

Om man höjer upp bridge pickupen på sin elgitarr, så att den sitter närmre strängarna, hur kommer det påverka ljudet?

på två sätt

starkare signal

sämre sustain om du kommer för nära strängen men det är mer marginellt

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Hej.

Om man höjer upp bridge pickupen på sin elgitarr, så att den sitter närmre strängarna, hur kommer det påverka ljudet?

på två sätt

starkare signal

sämre sustain om du kommer för nära strängen men det är mer marginellt

Inte bara så. Ljudet blir tightare, ska man spela metal ska man inte ha mickarna jättelångt ifrån. Det är dock stor skillnad på aktiva mickar (typ EMG) och passiva mickar.

EQ påverkas en hel del vid olika avstånd.

Men, viktigast av allt: PROVA dig fram! Använd dina öron, lyssna vad som låter bäst.

Men en sak är säker skulle jag säga, och det är att jättenära är inte bra och jättelångt ifrån är inte heller snyggt.

När du har närmare kan du lättare få rundgång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Inte bara så. Ljudet blir tightare,

EQ påverkas en hel del vid olika avstånd.

kan du utveckla det där lite?

Det var länge sen jag provade olika avstånd men det är väl så att ljudet blir allmänt hårdare när micken är närmare.

Obs, vi snackar mickar som sitter i en elgitarr nu.

Det finns tester där de jämfört olika avstånd och eq-kurvan förändrades. Nu minns jag inte hur de såg ut men jag har för mig att man får mer djup bas långt ifrån samtidigt som "den vanliga basen" blev svagare, därmed lite grötigare.

Det finns mycket att läsa om detta på nätet, jag kan inte med 100% säkerhet säga exakt hur det funkar, men jag vet att ljudet blir olika beroende på avstånd, helt klart.

Prova göra lite palm mutes med micken nära och sedan mer nedsänkt. De flesta brukar uppleva det lite tajtare när micken är lite närmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Riffraff, nej micken kommer inte att förstöras om du så låter strängarna ligga mot den. Micken funkar ju pga elektromagnetism. Och det där med teoretiska kunskaper och kurvor hit och dit... Håller med någon som sa tidigare i tråden att det bästa är att lyssna sig fram. Det finns ju en massa andra variabler som spelar in på ljudet. Strängar, plektrum, spelstil (anslag), vart micken är placerad på kroppen, kroppens materiel. Ja det går säkert att komma på massor mer saker. Fanns det något som var bäst skulle vi nog bara ha en typ av elgitarr.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

tänk på att om du har passiva mickar om de är för högt uppskruvade kan de påverka strängarna att de blir ostämda eller guran inte blir bra intonerad. men som sagt var prova dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...