Jump to content
Annons

Prioritera mic preamp?


Novis (oregistrerad)

Recommended Posts

Novis (oregistrerad)

Jag är nybörjare och tänkte köpa ihop en liten utrustning för enkla inspelningar för sång och akustisk gitarr.

Jag hade tänkt lägga max 5000 på en mikrofon men en säljare påstod att jag definitivt måste ha en förförstärkare till mikrofonen.

Jag har redan ett Mbox Mini-ljudkort men säljaren hävdade bestämt att jag får dubbelt så bra ljud om jag köper en 2000-kronors micförstärkare och en 2000-kronors mikrofon än om jag bara köper en 5000-kronors mikrofon.

Snackade han strunt eller ligger det någonting i den prioriteringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Snackade han strunt eller ligger det någonting i den prioriteringen?

lite strunt snackade han allt

det hänger ju på vilken 5k mick kontra vilka preamp/mick han vill kränga

visst kan en bra preamp tillföra mycket örongodis, men jag tycker nog första insteget till bra ljud sitter i micken

bästa kombon för dig är svårt att uttala sig om - det kan mycket väl vara som han föreslog - tom ännu billigare

vilken mick hade du tänkt för 5kkr?

Link to comment
Dela på andra sajter

i ditt fall hade jag använt mboxens micpreamp och köpt en mic för 1000-2000kr.

sen efter ett tag köper du kanske en extern micpreamp och senare kanske en finare mic...

du får inte dubbelt så bra ljud hur du än gör; det är ytterst små skillnader när det handlar om ljud.

men det är ju också denna lilla skillnad som gör stor skillnad ibland....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kvistar över till min testsite, så kan du få en uppfattning om vilka skillnader det handlar om mellan olika micar.

Visst är preampen viktig - och en dålig preamp kan göra en skitbra mic totalt meningslös, men jag hade nog ändå satsat på micen i första hand i ditt läge. En M-box borde väl inte ha en helkass preamp...? Har inte testat någon sådan själv, så jag har ingen aning om hur bra/dålig den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Novis (oregistrerad)

Tack för alla snabba svar.

Jo, jag hoppas förstås att min Mbox ska duga länge.

5000 kronor är maxpris men många verkar rekommendera Röde NT2-A. Då får jag en liten slant över till lite annat smått och gott. Men det ska bli intressant att läsa hur AKG C 214 tas emot.

Kortsiktigt vill jag ha en så enkel och mobil studio som möjligt så att jag sitta och leka Neil Young i ett mysigt torp i sommar. Jag gillar hans varma 70-talsplattor.

Men jag vill även ha grejjer som jag kan växa med eftersom jag kan köpa det mesta på min firma. Jag har jobbat som reporter på Sveriges Radio och där skämdes jag bort med en del riktigt fin utrustning och duktiga tekniker. Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Jaha men köp en Neumann U87 då... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Novis (oregistrerad)
Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Jaha men köp en Neumann U87 då... :rolleyes:

Gärna, har du en till salu för 5000 kr?

Seriöst, så blev jag rekommenderad en Röde NT2-A av en SR-frilans som tyckte att de dög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Jaha men köp en Neumann U87 då... 🙂

U87:an används inte så mycket längre.. däremot KM84.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Jaha men köp en Neumann U87 då... 😉

Vad jag har sett i besök i olika SR studios runt om i landet så använder som inte U87'or i den verksamheten (ie. röstupptagning)!

I Göteborg är TLM103 ganska vanlig och KM 140 är inte ovanlig, I Stockholm har jag sett bla. Brauner Valvet och MG M930..

Alla lite över din budget!

Vilket man skall satsa mest på av pre och mick är en evig fråga, jag brukar hävda micken! Pren i din Mbox mini är ungefär lika bra som dom flesta "lösa" budget pres du kan hitta på marknanden. Eftersom du vill ha en "kombinationsmick" ... Böja med att göra som Claes säger och lyssna på provinspelningarna på hans sajt, och om du hittar nått där som låter som det du söker för ditt popsnickeri, så gå till din musikaffär och prova prata dom mickar du gillar, för att hitta den mick som passar bäst till din röst (och vägrar musikaffären koppla upp mickarna för ett test så finns det andra musikaffärer!).

Att hitta en mick som passar den egna rösten innehåller som regel en hel del fotarbete! 🙂

Om det är en Röde eller en Kinabudget eller en Line Audio CM3 (som ofta är mitt budget svar) är ovesäntligt! Och grejjen är att, har man en bra mick som passar ens röst, är det lättare att uppgradera mickförstärkare senare!

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen i M-boxen är inte dålig! Vet inte hur det är med just M-box mini, men vanliga M-box har focusrite-preamps som låter riktigt nice. Focusrite gör inga dåliga grejjer! =) jag skulle satsat på en vettig mikrofon istället.

Over and Out!

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen i M-boxen är inte dålig! Vet inte hur det är med just M-box mini, men vanliga M-box har focusrite-preamps som låter riktigt nice. Focusrite gör inga dåliga grejjer! =) jag skulle satsat på en vettig mikrofon istället.

från och med mbox2 är det inte längre focusrite-preamps utan jag tror de tillverkar dem själva nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Du menar då att jag skaffar en preamp som jag kopplar mellan mic o usbkort?

Kan ni rekommendera en preamp? Jag är nybörjare o min budget likaså. Vet inget om preamps o dess prisklasser o vad man ska tänka på. Spelar in max 2 spårt samtidigt.

Tackar för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Du menar då att jag skaffar en preamp som jag kopplar mellan mic o usbkort?

Kan ni rekommendera en preamp? Jag är nybörjare o min budget likaså. Vet inget om preamps o dess prisklasser o vad man ska tänka på. Spelar in max 2 spårt samtidigt.

Tackar för svar.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Du menar då att jag skaffar en preamp som jag kopplar mellan mic o usbkort?

Kan ni rekommendera en preamp? Jag är nybörjare o min budget likaså. Vet inget om preamps o dess prisklasser o vad man ska tänka på. Spelar in max 2 spårt samtidigt.

Tackar för svar.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Tack för ett bra svar. You live and you learn...😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Seriöst, så blev jag rekommenderad en Röde NT2-A av en SR-frilans som tyckte att de dög.

NT2-A är en mycket bra mikrofon.

Jag har både NT2-A och K2 och tycker de är fantastiskt fina mikrofoner. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Min revisor vill nog att kvalitén på mina inköp ska duga åt SR, om jag skulle göra frilansreportage åt dem någon gång.

Jaha men köp en Neumann U87 då... 😉

U87:an används inte så mycket längre.. däremot KM84.

Verkar som KM84 är ersatt av KM184

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hallå på er!

Skulle bara vilja inflika med en fråga i detta ämne.

Jag funderar oxå på detta med mic preamp.

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

Jag tycker det låter bra men jag har inte någon erfarenhet att jämföra med så att säga.

Tacksam för svar!

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Du menar då att jag skaffar en preamp som jag kopplar mellan mic o usbkort?

Kan ni rekommendera en preamp? Jag är nybörjare o min budget likaså. Vet inget om preamps o dess prisklasser o vad man ska tänka på. Spelar in max 2 spårt samtidigt.

Tackar för svar.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Jaha, så om man har en bra mic och en dålig preamp så man inte kan göra bra inspelningar, då ska man alltså INTE köpa en bättre preamp... är det det du försöker säga? Har du kommit på det själv? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Jag är nybörjare o min budget likaså.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Jaha, så om man har en bra mic och en dålig preamp så man inte kan göra bra inspelningar, då ska man alltså INTE köpa en bättre preamp... är det det du försöker säga? Har du kommit på det själv? 😉

om han inte kan göra en bra inspelning pga preampen får han nog köpa en ny preamp.

men jag menade ju snarare att om det inte låter bra beror det troligtvis inte på preampen i första hand

ja ja

vad som är en bra inspelning är snarare en filosofisk fråga...

jag anser att man kan göra en kommersiell inspelning med vilken preamp som helst (om man nu skulle vilja det)

bara för att david lynchs inland empire är filmad med en dv-kamera så är det en dålig film 😛

skapandet tycker jag är viktigare än tekniken för slutresultatet

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Jag är nybörjare o min budget likaså.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Jaha, så om man har en bra mic och en dålig preamp så man inte kan göra bra inspelningar, då ska man alltså INTE köpa en bättre preamp... är det det du försöker säga? Har du kommit på det själv? 🙁

om han inte kan göra en bra inspelning pga preampen får han nog köpa en ny preamp.

men jag menade ju snarare att om det inte låter bra beror det troligtvis inte på preampen i första hand

ja ja

vad som är en bra inspelning är snarare en filosofisk fråga...

jag anser att man kan göra en kommersiell inspelning med vilken preamp som helst (om man nu skulle vilja det)

bara för att david lynchs inland empire är filmad med en dv-kamera så är det en dålig film 😄

skapandet tycker jag är viktigare än tekniken för slutresultatet

David Lynch är dålig oavsett hur det är filmat, men det är en annan fråga... 😆

Det är mycket lättare att få ett riktigt bra resultat med bättre prylar - men visst kan man göra en hyfsat bra produktion på annat än det bästa. Det har ju förekommit kassettporta-inspelningar som har släppts på skiva - och förr i tiden lät det egentligen inte så kul med distande tagningar, diskantfattigt ljud etc, så det är ganska märkligt med "vintage"-hypen som har pågått länge nu. 😆 I dag kan man få bättre ljud i en hemstudio än man hade i proffsstudio anno dazumal (förutom att rumsakustiken kanske var bättre hos proffsen... 😄 ).

En kass låt blir inte bra bara för att det är bra ljud, medan en kanonbra låt kan bli en odödlig klassiker även om ljudet inte är det bästa. Har man däremot riktigt bra ljud så kan det lyfta en bra låt ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Just nu använder jag en Röde nt2000 som jag kopplat rakt in i ett USB ljudkort (Tascam 122L).

Spelar bara in ack gitarr o sång.

Bör jag satsa på en preamp eller är den i ljudkortet ok? Alltså kommer micken till sin rätt?

I detta fall skulle jag byta mickförstärkare före mic förutsatt att micken passar dig (din röst) och dina ändamål.

Jag är nybörjare o min budget likaså.

eftersom du har en bra mic så är det en preamp du ska köpa om du vill förbättra någonting.

men du behöver verkligen inte köpa en preamp. om du inte kan göra bra inspelningar redan så blir de inte betydligt bättre bara för att du köper nytt.

när du väl köper en preamp är det att förbättra små skillnader i den klang och för en nybörjare är detta i princip onödigt.

och vilken preamp du isåfall ska välja finns i andra trådar...

Jaha, så om man har en bra mic och en dålig preamp så man inte kan göra bra inspelningar, då ska man alltså INTE köpa en bättre preamp... är det det du försöker säga? Har du kommit på det själv? 🙁

om han inte kan göra en bra inspelning pga preampen får han nog köpa en ny preamp.

men jag menade ju snarare att om det inte låter bra beror det troligtvis inte på preampen i första hand

ja ja

vad som är en bra inspelning är snarare en filosofisk fråga...

jag anser att man kan göra en kommersiell inspelning med vilken preamp som helst (om man nu skulle vilja det)

bara för att david lynchs inland empire är filmad med en dv-kamera så är det en dålig film 😄

skapandet tycker jag är viktigare än tekniken för slutresultatet

David Lynch är dålig oavsett hur det är filmat, men det är en annan fråga... 😄

Det är mycket lättare att få ett riktigt bra resultat med bättre prylar - men visst kan man göra en hyfsat bra produktion på annat än det bästa. Det har ju förekommit kassettporta-inspelningar som har släppts på skiva - och förr i tiden lät det egentligen inte så kul med distande tagningar, diskantfattigt ljud etc, så det är ganska märkligt med "vintage"-hypen som har pågått länge nu. 😆 I dag kan man få bättre ljud i en hemstudio än man hade i proffsstudio anno dazumal (förutom att rumsakustiken kanske var bättre hos proffsen... 😄 ).

En kass låt blir inte bra bara för att det är bra ljud, medan en kanonbra låt kan bli en odödlig klassiker även om ljudet inte är det bästa. Har man däremot riktigt bra ljud så kan det lyfta en bra låt ännu mer.

Hur en produktion blir beror (bortsett från prylarna) på hur musikalisk man är, hur van man är att lyssna efter detaltjer, om man kan avgöra vilka saker som funkar / inte funkar ihop, om man hör när de enskilsa spåren låter bra i mixen. Det finns många faktorer som spelar in. Sen så uppfattar vi människor ljud olika då våra öron inte är lika. Drar jag ut mina öron åt sidorna så upplever jag en höjning vid 1,6 - 4,5 k. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag kan man få bättre ljud i en hemstudio än man hade i proffsstudio anno dazumal (förutom att rumsakustiken kanske var bättre hos proffsen... 😎 ).

Oj, vad jag inte håller med. Jag antar att du med "bättre ljud" menar lägre brusnivå etc.

Det är enligt mig totalt ointressant.

Eller alltså. Jag håller ju med om att det är "bättre ljud" på ett sätt. Det jag menar är att "bra ljud" knappast är eftersträvansvärt om det inte låter gött. Tycker inte det är relevant att jämföra tidsåldrar när det kommer till ljudkvalitet, för självklart blir själva kvaliteten på ljudet bättre, men det är liksom inte intressant eftersom idealen och prylarna är så olika.

Visst går det att få bättre ljud, men jag kan då inte tänka mig att man i en hemstudio kan få det att låta lika gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag kan man få bättre ljud i en hemstudio än man hade i proffsstudio anno dazumal (förutom att rumsakustiken kanske var bättre hos proffsen... 😉 ).

Oj, vad jag inte håller med. Jag antar att du med "bättre ljud" menar lägre brusnivå etc.

Det är enligt mig totalt ointressant.

Eller alltså. Jag håller ju med om att det är "bättre ljud" på ett sätt. Det jag menar är att "bra ljud" knappast är eftersträvansvärt om det inte låter gött. Tycker inte det är relevant att jämföra tidsåldrar när det kommer till ljudkvalitet, för självklart blir själva kvaliteten på ljudet bättre, men det är liksom inte intressant eftersom idealen och prylarna är så olika.

Visst går det att få bättre ljud, men jag kan då inte tänka mig att man i en hemstudio kan få det att låta lika gött.

Visst är det väl intressant att jämföra ljudkvalitet från olika tidsåldrar? Jag tycker att det är helt underbart att man kan få så bra ljud som man kan i dag med förhållandevis billiga prylar i en amatörstudio hemma - och att det håller klart bättre ljudkvalitet än vad proffsen hade tillgång till förr i tiden. Tänk om de gamla hjältarna som inte finns längre, hade spelat in med dagens prylar. Då hade det varit ännu roligare att lyssna på låtar som är skitbra, men som nu lätt blir en lite trist lyssningsupplevelse på grund av dålig ljudkvalitet.

Med "bättre ljud" menar jag naturligare ljud. Rösten ska låta som en röst i rummet - och inte som någon som sjunger genom en megafon (lite överdrivet, men lite av den skillnaden är det faktiskt).

Ljudet är en sak. Musiken är en annan. Man måste lära sig skilja på det om man ska diskutera ljudkvalitet, men det är många som inte klarar av att skilja på det, utan de tror att om de bara skaffar "vintage"-prylar, så blir resultatet lika magiskt som det blev med Beatles på "den gamla goda tiden", eftersom ljudet är "vintage", "varmt" eller vilka buzzwords som nu används i reklamen... 😎

Mycket av prylarna som man hittar i en hemstudio i dag, är klart bättre än vad som fanns hos proffsen för 40-50 år sedan. Utvecklingen har faktiskt gått framåt sedan dess - så visst kan man få bättre ljud hemma. Det som är den stora stötestenen är akustiken i inspelningsrummet och i kontrollrummet, som oftast är kass i hemstudion, om man inte har åtgärdat akustiken på lämpligt sätt.

Sedan är det också så, att erfarenhet spelar en mycket stor roll. Ett fullblodsproffs får bättre resultat i en hemstudio med enbart budgetprylar, än vad en glad amatör skulle lyckas med i en miljonstudio. Amatören skulle troligen kunna få det att låta klart bättre i miljonstudion, än vad han skulle få hemma - men först när man sedan placerar proffset i sin miljonstudio, så blir det riktigt suveränt.

En dålig låt fortsätter däremot vara lika dålig även om man använder världens bästa prylar - fast ljudet kan ju vara bra på den även om låten är urdålig... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Valet av mikrofon handar ju om vad du ska ha den till. Du nämnde att du skulle vara frilansa för SR.

Det finns framförallt två tips jag kan ge dig då, men det är beroende vilken typ av frilans du ska vara. Själv använder jag helst den klassiska reporter-micken Sennheiser MD-21. Finns nya för inte så stora pengar samt begagnade på eBay. Köpte min för 80 Euro.

MD21 är skitbra om du är ute och far mycket och intervjuar folk eller gör prator i naturliga miljlöer.

Men om du ska göra studioarbete så kan nog MD-21 funka också, men rätt många stationer kör då med Shure SM7, som också är en beprövad sång-mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag kan man få bättre ljud i en hemstudio än man hade i proffsstudio anno dazumal (förutom att rumsakustiken kanske var bättre hos proffsen... 😄 ).

Oj, vad jag inte håller med. Jag antar att du med "bättre ljud" menar lägre brusnivå etc.

Det är enligt mig totalt ointressant.

Eller alltså. Jag håller ju med om att det är "bättre ljud" på ett sätt. Det jag menar är att "bra ljud" knappast är eftersträvansvärt om det inte låter gött. Tycker inte det är relevant att jämföra tidsåldrar när det kommer till ljudkvalitet, för självklart blir själva kvaliteten på ljudet bättre, men det är liksom inte intressant eftersom idealen och prylarna är så olika.

Visst går det att få bättre ljud, men jag kan då inte tänka mig att man i en hemstudio kan få det att låta lika gött.

Visst är det väl intressant att jämföra ljudkvalitet från olika tidsåldrar? Jag tycker att det är helt underbart att man kan få så bra ljud som man kan i dag med förhållandevis billiga prylar i en amatörstudio hemma - och att det håller klart bättre ljudkvalitet än vad proffsen hade tillgång till förr i tiden. Tänk om de gamla hjältarna som inte finns längre, hade spelat in med dagens prylar. Då hade det varit ännu roligare att lyssna på låtar som är skitbra, men som nu lätt blir en lite trist lyssningsupplevelse på grund av dålig ljudkvalitet.

Med "bättre ljud" menar jag naturligare ljud. Rösten ska låta som en röst i rummet - och inte som någon som sjunger genom en megafon (lite överdrivet, men lite av den skillnaden är det faktiskt).

Ljudet är en sak. Musiken är en annan. Man måste lära sig skilja på det om man ska diskutera ljudkvalitet, men det är många som inte klarar av att skilja på det, utan de tror att om de bara skaffar "vintage"-prylar, så blir resultatet lika magiskt som det blev med Beatles på "den gamla goda tiden", eftersom ljudet är "vintage", "varmt" eller vilka buzzwords som nu används i reklamen... 😛

Mycket av prylarna som man hittar i en hemstudio i dag, är klart bättre än vad som fanns hos proffsen för 40-50 år sedan. Utvecklingen har faktiskt gått framåt sedan dess - så visst kan man få bättre ljud hemma. Det som är den stora stötestenen är akustiken i inspelningsrummet och i kontrollrummet, som oftast är kass i hemstudion, om man inte har åtgärdat akustiken på lämpligt sätt.

Sedan är det också så, att erfarenhet spelar en mycket stor roll. Ett fullblodsproffs får bättre resultat i en hemstudio med enbart budgetprylar, än vad en glad amatör skulle lyckas med i en miljonstudio. Amatören skulle troligen kunna få det att låta klart bättre i miljonstudion, än vad han skulle få hemma - men först när man sedan placerar proffset i sin miljonstudio, så blir det riktigt suveränt.

En dålig låt fortsätter däremot vara lika dålig även om man använder världens bästa prylar - fast ljudet kan ju vara bra på den även om låten är urdålig... 🙂

Jo, det du säger är sant, men det jag menar är att det inte alltid är eftersträvansvärt att få saker att låta så naturtroget som möjligt. Egentligen är det väl en lite onödig diskussion eftersom det helt och hållet är tycke och smak som avgör i slutändan, men jag älskar att lyssna på gammal musik, och det är då rakt inte enbart för att låtarna var bättre. Det gäller nästan framför allt just sången. Vet inte riktigt hur långt tillbaka i tiden du pratar om, men om man t ex lyssnar på sångljudet på abbey road med beatles eller sådär så är det definitivt inte lika verklighetstroget som man kan få fram i dag, men jag lyssnar väldigt mycket hellre på det!

Sammanfattning: Ljudkvalitet är inte riktigt relevant i min värld när man pratar om hur bra något låter. Det är liksom en grej för sig (som förvisso är minst lika intressant). Det är bara det att jag inte tycker att något nödvändigtvis låter bättre för att det är bättre ljudkvalitet.

Typ som att den "skickligaste" instrumentalisten ganska sällan är mest intressant att lyssna på. T ex är ringo sjukt mkt bättre än mike portnoy i min värld, även om han är "sämre".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...