Jump to content
Annons

Ny gitarrförstärkare


Riffraff

Recommended Posts

Det är så att jag vill ha en ny förstärkare till elgitarren. Jag spelar i stort sett bara AC/DC och annan rock 'n' roll.

Jag vet att AC/DC använder Marshall förstärkare, men det är så att jag vill ha en förstärkare för hemmabruk, som låter så mycket AC/DC som möjligt. Så det går inte med en värsting topp på 100W, och högtalarlåda, utan helst en kombo.

Prisklassen... runt 3000 kr.

Har bland annat tittat på MARSHALL MG30DFX och MARSHALL MG50DFX (kostar runt 2300 - 2400 kr). Men sen såg jag en Hartke T60P PIGGYBACK ministack som var billig. (2500 kr) Där får man en topp på 60W och en låda.

Då är min fråga, vilken förstärkare får jag mest för pengarna för? Jag antar att Marshallen låter mest AC/DC, så det lutar faktiskt åt den hållet just nu.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag fick låna en marshall mg series cd10, en liten combo som kostar 895:- på musikbörsen (har beställt en orange tiny terror som inte fanns hemma) och den låter ganska bra och duger gott att lira hemma på den har inte så många ljud att välja på men dist ljudet låter ganska bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske? Rörtopp och låda för 3140:- här i Norge. Jag vet inte vad den kostar i Sverige, men det är säkert inte så svårt att ta reda på 🙂 .. den finns även i comboversion för 2700 bananer. Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte sett blackheart någonstans i sverige, skulle vara kul att höra hur mycket headroom den har. är inne på att köpa låg-wattig rörstärkare som kan spela både cleant och skitigt, kan vara lite svårt när den inte har nån gain ratt. 🙂

Redigerat av ludwig
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte en Marshall HDFX! för satan!

Marshall hdfx är ingen bra förstärkare både vad det gäller kvalitets mässigt och ljudmässigt!

Jag testade den en gång i tiden och mitt intryck var: Den säljer på märket!

Jag tycker du ska kolla in Bugera på musik börsen!

Jävligt prisvärda, och så är den ju med rör!

Kolla denna videon!

tyvärr är han som spelar inte så bra men du hör hur stärkaren låter! 😄

Själv måste jag säga att jag gillar den skarpt!, både pris/ljudmässigt.

Det allra bästa med den är att du har en Master ratt, den gör så att du kan köra försteget på fullt som Angus young men utvolymen kan du själv kontrollera utan att ändra den krispiga disten från försteget.

Redigerat av ollemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vox AD15VT eller Vox AD30VT. Ganska svårslagna om man verkligen ska under 3000 kronor och dessutom ska spela hemma.

Håller med fullständigt!

Då får du även en större ljudpalett än "bara" AC/DC och det är ju inget fel i att kunna spela fler genres om man vill utvecklas som gitarrist 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte en Marshall HDFX! för satan!

Marshall hdfx är ingen bra förstärkare både vad det gäller kvalitets mässigt och ljudmässigt!

Jag testade den en gång i tiden och mitt intryck var: Den säljer på märket!

Jag tycker du ska kolla in Bugera på musik börsen!

Jävligt prisvärda, och så är den ju med rör!

Kolla denna videon!

tyvärr är han som spelar inte så bra men du hör hur stärkaren låter! 😄

Själv måste jag säga att jag gillar den skarpt!, både pris/ljudmässigt.

Det allra bästa med den är att du har en Master ratt, den gör så att du kan köra försteget på fullt som Angus young men utvolymen kan du själv kontrollera utan att ändra den krispiga disten från försteget.

Efter att ha kollat på videon så gillar jag den skarpt. Men det är ju bara det att den kostar 7 000 (iaf på musikbörsen) och det är mer än vad jag kan lägga ut.

Ok. Marshall HDFX har jag aldrig hört talas om. Vet du något om Marshall MGFX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte en Marshall HDFX! för satan!

Marshall hdfx är ingen bra förstärkare både vad det gäller kvalitets mässigt och ljudmässigt!

Jag testade den en gång i tiden och mitt intryck var: Den säljer på märket!

Jag tycker du ska kolla in Bugera på musik börsen!

Jävligt prisvärda, och så är den ju med rör!

Kolla denna videon!

tyvärr är han som spelar inte så bra men du hör hur stärkaren låter! 🙁

Själv måste jag säga att jag gillar den skarpt!, både pris/ljudmässigt.

Det allra bästa med den är att du har en Master ratt, den gör så att du kan köra försteget på fullt som Angus young men utvolymen kan du själv kontrollera utan att ändra den krispiga disten från försteget.

Efter att ha kollat på videon så gillar jag den skarpt. Men det är ju bara det att den kostar 7 000 (iaf på musikbörsen) och det är mer än vad jag kan lägga ut.

Ok. Marshall HDFX har jag aldrig hört talas om. Vet du något om Marshall MGFX?

Oj! förlåt! Jag kollade visst bara priset på toppen.

Men en annan Bra som jag kan rekomendera för din budget så är det antigen

Peavey valveking eller Peavey windsor.

Den som är mest AC/DC är ju Peavey windsor, kolla här

combon kostar 3500 kr tror jag. Den har ju åckså så att du kan dra på fullt i förstegen och sen dra ner utljudet.

Glömm inte att alltid testa stärkaren själv, så att man hör hur den låter på "riktigt"

youtube är en helt annan sak.

Vox:en i all ära! men den är ju inte fullrör, och så låter den inte alls lika bra i mitt tycke.

Redigerat av ollemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte en Marshall HDFX! för satan!

Marshall hdfx är ingen bra förstärkare både vad det gäller kvalitets mässigt och ljudmässigt!

Jag testade den en gång i tiden och mitt intryck var: Den säljer på märket!

Jag tycker du ska kolla in Bugera på musik börsen!

Jävligt prisvärda, och så är den ju med rör!

Kolla denna videon!

tyvärr är han som spelar inte så bra men du hör hur stärkaren låter! 🙁

Själv måste jag säga att jag gillar den skarpt!, både pris/ljudmässigt.

Det allra bästa med den är att du har en Master ratt, den gör så att du kan köra försteget på fullt som Angus young men utvolymen kan du själv kontrollera utan att ändra den krispiga disten från försteget.

Efter att ha kollat på videon så gillar jag den skarpt. Men det är ju bara det att den kostar 7 000 (iaf på musikbörsen) och det är mer än vad jag kan lägga ut.

Ok. Marshall HDFX har jag aldrig hört talas om. Vet du något om Marshall MGFX?

Skrev fel igen! Jag menar förstås Marshall mgfx

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske? Rörtopp och låda för 3140:- här i Norge. Jag vet inte vad den kostar i Sverige, men det är säkert inte så svårt att ta reda på 🙂 .. den finns även i comboversion för 2700 bananer.

Tycker faktiskt den lät bra. Kan dock inte hitta någon svensk affär som säljer den. Nån som vet någon?

Alltså det jag är ute efter är en förstärkare som kan ha ett krispigt, crunchigt rock-ljud, för att klara upp det hela lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske? Rörtopp och låda för 3140:- här i Norge. Jag vet inte vad den kostar i Sverige, men det är säkert inte så svårt att ta reda på 🙂 .. den finns även i comboversion för 2700 bananer.

Tycker faktiskt den lät bra. Kan dock inte hitta någon svensk affär som säljer den. Nån som vet någon?

Kolla med Standard Audio, som är distributör för Crate (som i sin tur äger Blackheart).

Link to comment
Dela på andra sajter

annars finns ju burken att köpa på Thomann och ett par andra alternativ...

http://www.thomann.de/se/blackheart_little_giant_bh5h.htm

http://www.thomann.de/se/blackheart_handso..._head_bh15h.htm

http://www.thomann.de/se/blackheart_killer_ant_head_bh1h.htm

och kombo

http://www.thomann.de/se/blackheart_little_giant_bh5_112.htm

om inte annat är det ju jäkligt shysst design på grejerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar.

Ang. youtube klippet på Blackhearten...Trodde inte det skulle vara så värst bra tryck (ok, det var inte otroligt tryck) i den, i och med att det bara är en 5 Wattare. Men det var ändå ganska schysst tycker jag. Och jag sitter ju bara i mitt lilla rum och spelar så det är ju onödigt att ha en massa Watt som man inte kan utnyttja. Sen så läste jag att om man "crankar" upp den till nästan full volym så kommer också det där overdrive ljudet som jag vill ha.

Vad är det för högtalar låda han i filmen använder? 5 Watt, 1x12 eller? Finns ju tydligen 1x10 och även 4x12 också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han använder en BH112:a. Jag kopplade min Blackheart BH5:a till en 4*12 i replokalen och det var klart tillräckligt för att öronpropparna skulle åka fram. Om du drar den på max hemma så tror jag nog att grannarna kommer att hyla, hehe.. i alla fall om du bor i lägenhet.

haha, ok... bor i en villa så det ska väl funka :rolleyes:

Går det att köra fullt på förstegen och sen dra ner utljudet på en BH5? Om inte, finns det något tillbehör för det eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vad är det med Marshall MGFX som du inte gillar, Ollemannen?

Har du testat den?

Själv tycker jag den låter tråkigt och tun, men om du gillar den tycker jag helt klart att du ska köpa den!

Om man kollar på vissa demon på youtube som den här...http://www.youtube.com/watch?v=J2SevUeXJgw&feature=related

Där tycker jag att den bra!, men med vetenskapen om att dom har kopplat in micken i en mick preamp för 10 papp så blir jag inte lika övertygad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker liksom nån annan redan nämnt att tiny terror är bäst, combon ska väl komma ut snart och då är den överlägsen allt i den prisklassen

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vad är det med Marshall MGFX som du inte gillar, Ollemannen?

Har du testat den?

Själv tycker jag den låter tråkigt och tun, men om du gillar den tycker jag helt klart att du ska köpa den!

Om man kollar på vissa demon på youtube som den här...http://www.youtube.com/watch?v=J2SevUeXJgw&feature=related

Där tycker jag att den bra!, men med vetenskapen om att dom har kopplat in micken i en mick preamp för 10 papp så blir jag inte lika övertygad.

Nej, har inte testat. Och det är väl en sak man bör göra innan man bestämmer sig =)

ok. Man tycker ju att Marshall bör lämpa sig bäst för "ac/dc-ljud", iom att dom använder sig av sånna. Men ja, jag vet inte... Det ända sättet att få veta är väl att man provspelar dom, som sagt. När du provspela marshallen, var det så att ju hårdare man slog an strängarna, desto mer overdriva den?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Marshall-ljud som kostar mindre än deras rör-toppar så tycker jag att Vox simuleringar (som finns i AD-serien) är betydligt bättre än Marshalls egna transistor-diton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vad är det med Marshall MGFX som du inte gillar, Ollemannen?

Har du testat den?

Själv tycker jag den låter tråkigt och tun, men om du gillar den tycker jag helt klart att du ska köpa den!

Om man kollar på vissa demon på youtube som den här...http://www.youtube.com/watch?v=J2SevUeXJgw&feature=related

Där tycker jag att den bra!, men med vetenskapen om att dom har kopplat in micken i en mick preamp för 10 papp så blir jag inte lika övertygad.

Nej, har inte testat. Och det är väl en sak man bör göra innan man bestämmer sig =)

ok. Man tycker ju att Marshall bör lämpa sig bäst för "ac/dc-ljud", iom att dom använder sig av sånna. Men ja, jag vet inte... Det ända sättet att få veta är väl att man provspelar dom, som sagt. När du provspela marshallen, var det så att ju hårdare man slog an strängarna, desto mer overdriva den?

Njae det är nästan bara rörstärkare som reagerar så som du skrev, men testa voxen, den har bra ljud!

men kolla in peavey windsor med, den är ju med rör, sen finns ju valveking combon för 3000, den är redigt prisvärd!

Den funkar bra mycket bättre en marshall mgfx, även om AC/DC kör med dom. Tja eller snarare använder dom marshall toppar för 15000 papp.

Så mina förslag är Vox, Tiny terror, windsor och valveking. Alla dom tycker jag är prisvärda!

Men om du vill att stärkaren ska reagera bra på om du spelar hårt eller låst så är det valveking,windsor som jag tycker hellst windsor om det är AC/DC du vill spela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är sant... Är inte direkt några MG30FX AC/DC spelar på 🙂

Har tittat lite på Vox nu. Den verkar bra.. Men det är något jag fastnat för med Blackhearten som Tufftufftuff föreslog. Efter att kollat på en del filmklipp på den, så tycker jag den verkar vara ett bra alternativ för mig. Det går att få fram det ljud jag vill ha, och kostar inte så mkt.

En BH5 med en 1x12 högtalare kostar typ 2900.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vart hittade du valveking kombon för 3 tuselappar?

i en 4sound tidning men tyvär så var det en kampanj dom hade förra året!

men jag tycker att lägga på en tusing och få en windsor, den är ju acdc och du behörver inte bias justera den när du byter rör+ att den har stereo högtalar simulator så att när du vill spela in så kan du göra det i "stereo" utan någon mick om rummet inte är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, vart hittade du valveking kombon för 3 tuselappar?

i en 4sound tidning men tyvär så var det en kampanj dom hade förra året!

men jag tycker att lägga på en tusing och få en windsor, den är ju acdc och du behörver inte bias justera den när du byter rör+ att den har stereo högtalar simulator så att när du vill spela in så kan du göra det i "stereo" utan någon mick om rummet inte är bra.

men under 3 då är det blackheraten som gäller enligt mig!

Redigerat av ollemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

fan det är svårt att bestämma sig. Ska man lägga på en tusing och köpa Windsorn, eller ska jag nöja mig med blackhearten...

Hittade även en Epiphone mini stack. Kollade ett klipp på när man jämnförde Epiphonen mot just Blackhearten. Epifånen lät aningen bättre i just den videon. Men det tråkiga är att Epiphonen bara har en volymknapp och inget annat. Så det känns som om möjligheterna är större på Blackhearten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

fan det är svårt att bestämma sig. Ska man lägga på en tusing och köpa Windsorn, eller ska jag nöja mig med blackhearten...

Hittade även en Epiphone mini stack. Kollade ett klipp på när man jämnförde Epiphonen mot just Blackhearten. Epifånen lät aningen bättre i just den videon. Men det tråkiga är att Epiphonen bara har en volymknapp och inget annat. Så det känns som om möjligheterna är större på Blackhearten.

Det beror på hur seriöst du ska spela!, är det bara lite lördags klink så är det ju epiphonen, seriösare så är det BH, Sen blir det WIND, och sen det hur stor plånboken är.

Redigerat av ollemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...