Jump to content
Annons

Ska köpa nytt Cubase, vägledning vore bra!


feldell

Recommended Posts

Jag ska köpa en studio och eftersom de flesta av mina vänner har Cubase har jag valt att satsa på det med. Jag vill använda min laptop till inspelningarna så det blir smidigt att flytta runt. Vilken version av Cubase är bäst för pengarna? Ska köpa hårdvara och hela paketet, har ni några bra tips på förhållandevis billiga grejjer med bra kvalité? Tips på inköpsställen uppskattas, samt om hur ni ser på nerladdning av Cubaseprogram har vänner som gjort det jag tycker att de funkar, personligen är jag lite skeptisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla frågar om samma sak. Det är definitivt stor skilnad mellan något som inte kostar pengar och något som definitivt gör det.

Men det jag skulle villja säga är att det är tämligen ointresant.

Lär er skapa ett uttryck är numer 1. Det blir inte bättre av pluggar och billiga preamps.

Koncentrera er på musiken och låt sedan någon som kan mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Alla frågar om samma sak. Det är definitivt stor skilnad mellan något som inte kostar pengar och något som definitivt gör det.

Men det jag skulle villja säga är att det är tämligen ointresant.

Lär er skapa ett uttryck är numer 1. Det blir inte bättre av pluggar och billiga preamps.

Koncentrera er på musiken och låt sedan någon som kan mixa.

ehh varför då?? ☺️ varför skulle inte han inte lära sig mixa utan bara koncentera på musiken?? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa en studio och eftersom de flesta av mina vänner har Cubase har jag valt att satsa på det med. Jag vill använda min laptop till inspelningarna så det blir smidigt att flytta runt. Vilken version av Cubase är bäst för pengarna? Ska köpa hårdvara och hela paketet, har ni några bra tips på förhållandevis billiga grejjer med bra kvalité? Tips på inköpsställen uppskattas, samt om hur ni ser på nerladdning av Cubaseprogram har vänner som gjort det jag tycker att de funkar, personligen är jag lite skeptisk!

Det beror lite på vilken budget det handlar om också...

Cubase Studio 4 är nog det som är mest prisvärt - men Cubase 4 har ju vissa funktioner som du kanske tycker är viktiga.

En jämförelse hittar du HÄR.

Vad har du redan och vad behöver du köpa? Det är ju lite olika vad folk behöver, så lite mer förklaringar kan vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa en studio och eftersom de flesta av mina vänner har Cubase har jag valt att satsa på det med. Jag vill använda min laptop till inspelningarna så det blir smidigt att flytta runt. Vilken version av Cubase är bäst för pengarna? Ska köpa hårdvara och hela paketet, har ni några bra tips på förhållandevis billiga grejjer med bra kvalité? Tips på inköpsställen uppskattas, samt om hur ni ser på nerladdning av Cubaseprogram har vänner som gjort det jag tycker att de funkar, personligen är jag lite skeptisk!

Vad behöver du? Beskriv vad du tänker spela in, om du tänker jobba mycket med softsynthar/pluggar och hur många spår det kan handla om vid mixning.

En sak som kan vara bra att veta är att arbetar dina vänner med Cubase 4 kommer du behöva Cbase 4 för att öppna deras projekt. Det funkar inte med Cubase 4 studio eller SX3.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En bra väg är att köpa ett kort med någon skrutt version av cubase med. Tex cubase le. Den kan seran uppgraderas till cubase 4 essential, vilket är den enklaste versionen av cubase 4. Det finns flera som har cubase le med, jag fick den med mitt presonus firebox. Ganska bra att i alla fall ha något som son fungerar utan dongle

för dongeln till bärbar är inte kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför behöver man alltid det värsta? Det är bra stor skillnad mellan Cubase Le, som med sina begränsningar är väldigt handikappande, och Cubase 4 Essential sen blir ju skillnaden mindre och mindre mellan varje "bättre" version och det man får är ju mest en samling väldigt avancerade funktioner fler pluggar som man annars kan hitta gratisalternativ till och VST instrument som låter skit. Man köper det cubase man ar användning för, och Cubase 4 (den värsta versionen) är ju nästan bara studior eller väldigt feta inspelningar som har användning för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett schysst ljudkort som innehåller det du behöver i antal mickpreamps osv.. Om du är ute efter Cubase så vore det ju bra att köpa ett kort där du får med Cubase LE eftersom att Steinberg fortfarande kör sin "Trade In-deal" som innebär att du kan uppgradera LE till Cubase Studio 4 (1.995:-) eller Cubase 4 (4.495:-) om du vill komma åt ett av dom större programmen..

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som kan vara bra att veta är att arbetar dina vänner med Cubase 4 kommer du behöva Cbase 4 för att öppna deras projekt. Det funkar inte med Cubase 4 studio eller SX3.

Kan inte CB4 Studio öppna ett CB4 projekt?

Hmm. Jag var nästan hundra att det var så. Men så kollade jag upp det i Steinberg knowledge base och där står det att det ska gå. Funderar på om jag blandat ihop det med när jag för ett kort tag testade Cubase AI 4. Den versionen klarar varken att öppna projekt skapade i Cubase 4 Studio eller Cubase 4.

Sorry för missinformation, som det heter på svengelska!

Edit: Just ja, länken till artikeln om de olika versionernas kompabilitet

Edit 2: Har nu testat att öppna CB4-projekt i CB4 Studio, och det funkar!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det säljs usb dongles för Cubase 4 på ebay, funkar dom verkligen ????

Såg en för $20, nästan för bra för att vara sannt ??? 😉

En USB-nyckel från syncrosoft brukar kosta kring $20. Det är cubase-licensen som kostar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det säljs usb dongles för Cubase 4 på ebay, funkar dom verkligen ????

Såg en för $20, nästan för bra för att vara sannt ??? 😠

En USB-nyckel från syncrosoft brukar kosta kring $20. Det är cubase-licensen som kostar pengar.

Precis! Tro alltså inte att det går att köra C4 eller andra Syncrosoft-skyddade program/pluggar bara för att man köper en nyckel. Licensen laddas ner i nyckeln, som är tom från början och går på 195:-. Licenserna kan inte heller kopieras från en nyckel till en annan, utan bara flyttas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missa heller inte begagnatmarknaden. Oavsett vilken version av Cubase du bestämmer dig för, så finns det ofta någon som säljer den version du vill ha. Köp&sälj här på forumet, Vendolin och Blocket är bra början.

Precis som Olsberg nämner är det inte förbjudet att köpa begagnat, Jag köpte Cubase 4 beggat för 3000:-

Ganska lite pengar med tanke på vad man får... Killen jag handlade av hade först köpt SL3 och sedan köpt ett uppgraderingskit så jag fick två stora fina boxar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Missa heller inte begagnatmarknaden. Oavsett vilken version av Cubase du bestämmer dig för, så finns det ofta någon som säljer den version du vill ha. Köp&sälj här på forumet, Vendolin och Blocket är bra början.

Precis som Olsberg nämner är det inte förbjudet att köpa begagnat, Jag köpte Cubase 4 beggat för 3000:-

Ganska lite pengar med tanke på vad man får... Killen jag handlade av hade först köpt SL3 och sedan köpt ett uppgraderingskit så jag fick två stora fina boxar 😛

Det enda man ska tänka på när man köper begagnat (förutom att man får med USB-nyckeln och att den verkligen innehåller licensen), är att anmäla ägarbytet till MI7 och få sitt exemplar registrerat hos dem för att kunna få support om det behövs. Det är också viktigt att kolla om det är en uppgradering eller en vanlig version - för med en uppgradering måste man även ha den version som den är avsedd att uppgradera från.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
En sak som kan vara bra att veta är att arbetar dina vänner med Cubase 4 kommer du behöva Cbase 4 för att öppna deras projekt. Det funkar inte med Cubase 4 studio eller SX3.

Kan inte CB4 Studio öppna ett CB4 projekt?

Hmm. Jag var nästan hundra att det var så. Men så kollade jag upp det i Steinberg knowledge base och där står det att det ska gå. Funderar på om jag blandat ihop det med när jag för ett kort tag testade Cubase AI 4. Den versionen klarar varken att öppna projekt skapade i Cubase 4 Studio eller Cubase 4.

Sorry för missinformation, som det heter på svengelska!

Edit: Just ja, länken till artikeln om de olika versionernas kompabilitet

Edit 2: Har nu testat att öppna CB4-projekt i CB4 Studio, och det funkar!

Precis! Det funkar att öppna Cubase 4 projekt i Cubase Studio. Tidigare med SX och SL funkade inte detta, men i 4:an funkar det. Jag blev lite orolig själv då jag gjorde en inspelning i en studio där Cubase 4 användes, och sedan skulle jag ta hem projektet. Men det gick utmärkt att öppna det i Studio =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa en studio och eftersom de flesta av mina vänner har Cubase har jag valt att satsa på det med. Jag vill använda min laptop till inspelningarna så det blir smidigt att flytta runt. Vilken version av Cubase är bäst för pengarna? Ska köpa hårdvara och hela paketet, har ni några bra tips på förhållandevis billiga grejjer med bra kvalité? Tips på inköpsställen uppskattas, samt om hur ni ser på nerladdning av Cubaseprogram har vänner som gjort det jag tycker att de funkar, personligen är jag lite skeptisk!

Jag skulle inte köpa cubase 4 för några medföljande pluggar iaf, det finns mycket som är lika bra eller bättre och som är gratis så det är lätt att uppdatera med senare. Iofs är VST3 trevligt, men personligen tycker jag de flesta medföljande pluggar är lite halvtrista.

Det är inte mycket man behöver för att göra bra musik, förutom bra idér och förmågan att genomföra dem förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...