Jump to content
Annons

Dela en Stereo inspelning


martinfaeldt

Recommended Posts

Hallå där!

Se om jag kan förklara detta nu..

Jo när jag ska lägga dubberingar så lägger jag oftast 2 st olika för att få en så bred ljudbild som möjligt. Nu tänkte jag om jag kan spela in i en stereo inspelning och dela dessa kanaler åt vardera håll. Jag vet att det är en left och en right kanal men.. Lägger jag dem separerade blir det ändå centrerat ljud. Har ni tips på hur jag kan få bredare ljud utan att lägga 2 st olika inspelningar så skriv gärna

Använder en ADk 51:e i programmet adobe audition 2.0

Mvh Martin Fäldt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå där!

Se om jag kan förklara detta nu..

Jo när jag ska lägga dubberingar så lägger jag oftast 2 st olika för att få en så bred ljudbild som möjligt. Nu tänkte jag om jag kan spela in i en stereo inspelning och dela dessa kanaler åt vardera håll. Jag vet att det är en left och en right kanal men.. Lägger jag dem separerade blir det ändå centrerat ljud. Har ni tips på hur jag kan få bredare ljud utan att lägga 2 st olika inspelningar så skriv gärna

Använder en ADk 51:e i programmet adobe audition 2.0

Mvh Martin Fäldt

Hej

Är det inte möjligt att spela in på 2 kanaler i samma tagning i Adobe Audition?

På så sätt får du 2 identiska spår som du kan arbeta med.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där!

Se om jag kan förklara detta nu..

Jo när jag ska lägga dubberingar så lägger jag oftast 2 st olika för att få en så bred ljudbild som möjligt. Nu tänkte jag om jag kan spela in i en stereo inspelning och dela dessa kanaler åt vardera håll. Jag vet att det är en left och en right kanal men.. Lägger jag dem separerade blir det ändå centrerat ljud. Har ni tips på hur jag kan få bredare ljud utan att lägga 2 st olika inspelningar så skriv gärna

Använder en ADk 51:e i programmet adobe audition 2.0

Mvh Martin Fäldt

Hej

Är det inte möjligt att spela in på 2 kanaler i samma tagning i Adobe Audition?

På så sätt får du 2 identiska spår som du kan arbeta med.....

så klart det går. men uppstår inte samma problem då? Brukar nämligen kopiera och få en kopia men då uppstår felet, ljudet blir centrerat istället för den vida, sköna effekten som eftersträvas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog missuppfattat hur det fungerar. Micen du har är en monomic och det är meningslöst att spela in den på ett stereospår, eftersom det då blir identiskt ljud i båda kanalerna - eller att du bara får ljud i ena kanalen.

En monoinspelning får djup och bredd i mixen - exempelvis genom reverb, delay eller andra effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar nämligen kopiera och få en kopia men då uppstår felet, ljudet blir centrerat istället för den vida, sköna effekten som eftersträvas.

återigen

om det är den effekt du får när du dubbar som du vill ha så finns inget som ersätter det

det går att stereobredda på olika sätt men det ger inte samma effekt som att dubba med en ny tagning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där!

Se om jag kan förklara detta nu..

Jo när jag ska lägga dubberingar så lägger jag oftast 2 st olika för att få en så bred ljudbild som möjligt. Nu tänkte jag om jag kan spela in i en stereo inspelning och dela dessa kanaler åt vardera håll. Jag vet att det är en left och en right kanal men.. Lägger jag dem separerade blir det ändå centrerat ljud. Har ni tips på hur jag kan få bredare ljud utan att lägga 2 st olika inspelningar så skriv gärna

Använder en ADk 51:e i programmet adobe audition 2.0

Mvh Martin Fäldt

Anledningen till att det låter brett när man har två olika tagningar är just för att de är olika. Det går inte att få två likadana spår att låta brett hur mycket man än separerar dem, eftersom det ändå låter likadant i båda högtalare. Du kan ju dock lägga på tex chorus eller nåt, men då låter det antagligen sliskigt istället.

Kör på flera tagningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Så de som endast har en dubblering som han hör i vissa låtar, främst rap, använder sig av en studiomic.

Nu vet jag inte vad en Studiomic är men , Nej dom lägger bara sina dubbar tight och det lilla som återstår fixar man i redigeringen.

Har du provat M-S tekniken? 😆

Det går iofs åt 4 kanaler för 2 spår men du får ett unikt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh.. Dubblering har jag aldrigt hört om.. Jo jo (iof.) men då är det endast en dubblering (kopia).. Antar att du menar att "dubba" dvs. att spela in sången 2 gånger på samma (tänkt) sätt.. Då händer det grejjer.. För ingen kan sjunga exakt lika båda gångerna.. Då blir det fett och låter chorus etc.. Micke Tretow (han som mixat allt med ABBA) hade iof ett specialknep.. Han hade 2 analoga rullbandare som han körde parallellt.. Sen "fippla" han lite med hastigheten på endera bandaren och fick till ett fett chorus-sound som är känt för "Abba soundet".. Meen.. Jag har känslan av att det du är ute efter är att dubba originalet.. Det återstår bara en sak.. Du får spela in det en gång till så du har samma sång på 2 kanaler och sen kan du panorera ut dom hur du vill.. Då får du det där feta soundet du är ute efter.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Öh.. Dubblering har jag aldrigt hört om.. Jo jo (iof.) men då är det endast en dubblering (kopia).. Antar att du menar att "dubba" dvs. att spela in sången 2 gånger på samma (tänkt) sätt.. Då händer det grejjer.. För ingen kan sjunga exakt lika båda gångerna.. Då blir det fett och låter chorus etc.. Micke Tretow (han som mixat allt med ABBA) hade iof ett specialknep.. Han hade 2 analoga rullbandare som han körde parallellt.. Sen "fippla" han lite med hastigheten på endera bandaren och fick till ett fett chorus-sound som är känt för "Abba soundet".. Meen.. Jag har känslan av att det du är ute efter är att dubba originalet.. Det återstår bara en sak.. Du får spela in det en gång till så du har samma sång på 2 kanaler och sen kan du panorera ut dom hur du vill.. Då får du det där feta soundet du är ute efter.. 😆

Om man fipplar med hastigheten på ena bandaren så tappar den sync så det där tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man fipplar med hastigheten på ena bandaren så tappar den sync så det där tror jag inte på.

Har analogfreaket hört talas om vari-speed eller ADT? Beatles någon..?

Ja det är en annan sak det. Att fippla som han uttryckte det lät som om man manuellt ändrade hastigheten på ena bandaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en annan sak det. Att fippla som han uttryckte det lät som om man manuellt ändrade hastigheten på ena bandaren.

Tja, det fanns en tid när innovativa tekniker med handen försiktigt ströp hastigheten på ena rullen för att åstadkomma chorus/flanging. Mer manuellt än så blir det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja det är en annan sak det. Att fippla som han uttryckte det lät som om man manuellt ändrade hastigheten på ena bandaren.

Tja, det fanns en tid när innovativa tekniker med handen försiktigt ströp hastigheten på ena rullen för att åstadkomma chorus/flanging. Mer manuellt än så blir det inte.

Där snackar vi fingertoppkänsla... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh.. nu har jag varit och ätit. Och då händer det saker!!?? Självklart handlar det om att få sången ur synk och skapa en chorus/flanger känsla.. Det var du det som ABBA handlade om.. Har ni/du överhuvudtaget hört ABBA -soundet? ett enklare sätt att få samma känsla är att dubba.. Dvs. om man kan sjunga något så när bra och sjunger samma sak igen.. och sen panorera detta till var sin Left resp. right kanal så får man en oerhörd bredd i det hela. 😄

ps. Ja Micke Tretow satt med handen på bandspolen och bromsade lagomt då han "dubbade" och satte soundet ur synk.. Han gjorde det för hand.. Men med känsla

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Öhh.. nu har jag varit och ätit. Och då händer det saker!!?? Självklart handlar det om att få sången ur synk och skapa en chorus/flanger känsla.. Det var du det som ABBA handlade om.. Har ni/du överhuvudtaget hört ABBA -soundet? ett enklare sätt att få samma känsla är att dubba.. Dvs. om man kan sjunga något så när bra och sjunger samma sak igen.. och sen panorera detta till var sin Left resp. right kanal så får man en oerhörd bredd i det hela. 😄

ps. Ja Micke Tretow satt med handen på bandspolen och bromsade lagomt då han "dubbade" och satte soundet ur synk.. Han gjorde det för hand.. Men med känsla

ds.

ABBA hade ett otroligt sound tack vare Micke Tretow. Han använde en smart teknik för att spela in kör. Han lät hela kören stå uppställd och spelade musiken i deras monitorer på scenen när reglarna för körens mickar var uppe. Kören fick stå tyst och stilla och Micke spelade in slasket. Sen spelade han in kören tillsammans med slasket på nya spår fast på samma tidskod.

När han sedan mixade kören så fasvände han spåren med slasket så det släcktes ut då det spelades upp med den inspelade kören. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ här menar jag. Även att ha till dubbs, adds, alltså visa ord eller halva rader man lägger på accapellan:

http://www.speedyshare.com/706122535.html

Spela in samma sak - i mono - på flera spår. Sedan panorerar du ut de olika spåren mot höger eller vänster så mycket som du tycker blir bra.

Dagens språkpolis: A cappella är sång utan musik, så exemplet är inte a cappella, utan det du spelar in är ett (eller flera) sångspår... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...