Jump to content
Annons

Spelain gammla vinlyler med Fw410


ThomasJ

Recommended Posts

Tjena.

Städa lite i garderoben idag, o beslöt mig för att tafram en av mina gaml decks o kopplain dom till mitt fw410 för att spelain dom gammla 12orna jag har liggandes.

Vetifan hur jag skall göra.

Kopplade med en sladd med RCA i ena ändan i tele i andra till line1 på ljudkortet.

Ingen signal. Eller jo, bra en rak signal utan ljud.

Hur skall jag få det att funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nästan alla vinylspelare har en mycket svag signal som dessutom måste korrigeras för den mycket speciella frekvensgången på skivor. En vanlig stereoförstärkare har en ingång som fixar till det, sen kan du ta ut signalen på till exempel tape out från stereostärkaren. Kopplar du in vinylspelaren direkt i linje in på ljudkortet blir det ingen signal skulle jag gissa, aldrig provat för jag utgår från att det inte funkar. Kopplar du in vinylspelaren i mick-ingången på ljudkortet och sätter på fantom-matning så går nog pickupen upp. Lyckas du att koppla in i mick och ha fantom avstängd så räkna med att det låter apa.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla vinylspelare har en mycket svag signal som dessutom måste korrigeras för den mycket speciella frekvensgången på skivor. En vanlig stereoförstärkare har en ingång som fixar till det, sen kan du ta ut signalen på till exempel tape out från stereostärkaren. Kopplar du in vinylspelaren direkt i linje in på ljudkortet blir det ingen signal skulle jag gissa, aldrig provat för jag utgår från att det inte funkar. Kopplar du in vinylspelaren i mick-ingången på ljudkortet och sätter på fantom-matning så går nog pickupen upp. Lyckas du att koppla in i mick och ha fantom avstängd så räkna med att det låter apa.

Gunnar

Cool.

Har en XLR med en tele i andra ändan så skall testa det.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall jag få det att funka?

Du behöver trycka in en RIAA-förstärkare mellan gramofonen och ljudkortet för att lyfta och korrigera signalen. Normalt hittar man sånnt inbygt i vanliga stereoförstärkare, men man hittar även lösa sådana i HiFi-handeln.. Dessuton, beroende påvad det sitter för pickup, kan du behöva att det sitter en extraförstärkare (MC=Moving Coil) om det sitter en sådan puppa i spelaren.. Sen är det bara att tugga in vinylerna...

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag körde in vinylspelaren rätt in i ljudkortet. Satte på ett par adaptrar bara - rca-tele - och klämde fast jordkabeln (som brukar finnas på skivspelaren) imellan den ena rca-kontakten och tele-adaptern. Höjde preampens volym (ganska mycket, men ändå så att det blir lagom) och körde rätt in. Har gjort detta både med ett Emu 0404 och ett 002 Factory (Digidesign). Blev grymmebra!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...