Jump to content
Annons

få signalen från mikrofonen att gå ut till wave. 1820 kort


FaniSkogen

Recommended Posts

Tjenare!

Nu är det så att jag inhandlade ett E-MU 1820 ljudkort här för ett tag sen och har då med min begränsade kunskap stött på ett par mindre problem!

Vad jag förstått det så styr man ju allting som har med ljudet i datorn nu med programet "patchMix DSP". Det tycker jag varit behändigt och bra även om jag inte riktigt förstått mig på allt ännu.

Nu till mitt problem. Vad jag förstått det som så går allt man kopplar in i mickingångarna på kortet till "direct monitor" eller vad det nu heter, alltså direkt ut i högtalarna och inte genom windows wave?

Men nu är det så att jag har vissa program som jag behöver få ut signalen från micken/mickarna till wave. ett exempel är ultrastar(singstar på datorn) som använder wave(jag tror det är wave den tar signalen ifrån i.a.f).

så nu är frågan, hur får jag signalen från mickarna att gå ut i wave istället för direct monitor? hur ska jag ställa in detta i Patchmix DSP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hajjar inte riktgt frågan, men om du menar det jag tror så är lösningen:

Spelain med micen i din sequncer ocj bounca det till wav?!

ja nej jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera det hela på ett bra sätt. Men det du säger är nog det jag vill åstadkomma tror jag!

Men hur ska jag göra detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

hajjar inte riktgt frågan, men om du menar det jag tror så är lösningen:

Spelain med micen i din sequncer ocj bounca det till wav?!

ja nej jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera det hela på ett bra sätt. Men det du säger är nog det jag vill åstadkomma tror jag!

Men hur ska jag göra detta?

Hur "bouncar" jag signalen från micken till wave i "DSP Patchmix"?

E-MU 1820 ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

hajjar inte riktgt frågan, men om du menar det jag tror så är lösningen:

Spelain med micen i din sequncer ocj bounca det till wav?!

ja nej jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera det hela på ett bra sätt. Men det du säger är nog det jag vill åstadkomma tror jag!

Men hur ska jag göra detta?

Hur "bouncar" jag signalen från micken till wave i "DSP Patchmix"?

E-MU 1820 ljudkort.

Jag vet! Fast det är lite krångligt att förklara...

Asså... i din PatchMix har du ju typ flera kanaler, några av dem är ingångar. På dessa ingångskanaler finns typ ett antal "rutor" som är typ som "inserts" samt några till som är "sends". Man kan hursomhelst högerklicka med musen på dessa rutor och få upp alla utgångar, och där välja wave out 1/2.... då skickas alltså ingångskanalerna (din mick) till wave out 1/2.

(vanligtvist brukar de väl skickas till någon ASIO-kanal för att kunnas få in i ditt inspelningsprogram)

Och du, för att slippa ändra om när du ska spela in i inspelningsprogrammet igen, så lägg wave out som en "send" på ingångskanalen, så skickas den till båda ställena! 😛

När jag fick mitt EMU-kort så ändrade jag om ganska mycket i patchmix för jag tyckte det var uppdelat konstigt, så jag kan den rätt bra, fast nu var det länge sedan jag använde den så hade egentligen behövt se det framför mig för att kunna guida dig, hoppas du fixar det med min flummiga beskrivning.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

hajjar inte riktgt frågan, men om du menar det jag tror så är lösningen:

Spelain med micen i din sequncer ocj bounca det till wav?!

ja nej jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera det hela på ett bra sätt. Men det du säger är nog det jag vill åstadkomma tror jag!

Men hur ska jag göra detta?

Hur "bouncar" jag signalen från micken till wave i "DSP Patchmix"?

E-MU 1820 ljudkort.

Jag vet! Fast det är lite krångligt att förklara...

Asså... i din PatchMix har du ju typ flera kanaler, några av dem är ingångar. På dessa ingångskanaler finns typ ett antal "rutor" som är typ som "inserts" samt några till som är "sends". Man kan hursomhelst högerklicka med musen på dessa rutor och få upp alla utgångar, och där välja wave out 1/2.... då skickas alltså ingångskanalerna (din mick) till wave out 1/2.

(vanligtvist brukar de väl skickas till någon ASIO-kanal för att kunnas få in i ditt inspelningsprogram)

Och du, för att slippa ändra om när du ska spela in i inspelningsprogrammet igen, så lägg wave out som en "send" på ingångskanalen, så skickas den till båda ställena! 🙂

När jag fick mitt EMU-kort så ändrade jag om ganska mycket i patchmix för jag tyckte det var uppdelat konstigt, så jag kan den rätt bra, fast nu var det länge sedan jag använde den så hade egentligen behövt se det framför mig för att kunna guida dig, hoppas du fixar det med min flummiga beskrivning.

/L

man tackar så jättemycket för det svaret!

Jag har fixat så att en mick går till wave nu, så det gick ju bra:)

men nu till det andra problemet. När jag ska skicka mick nr 2 till wave så är valet "wave" i listan grått. alltså så att man inte kan välja det. hur ska jag lösa detta? verkar som att den andra micken tar upp den platsen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ett EMU 0404 men jag tror PatchMixern ser likadan ut för båda ljudkorten. Det du ska göra då är att trycka på stjärnan upp till vänster i fönstret (om man håller musen över den står det 'Create Strip'), alternativt högerklicka på en kanalstripp och välja 'Append New Strip'. Sedan ska du i fönstret välja att skapa en strip av typen Host Source -> Windows Source. Jag vet inte om detta kommer fungera som du vill men på så sätt borde du kunna skicka ljudet från den andra micken också.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...