Jump to content
Annons

Sträng val vid stämning som dropped C osv?


Weeboz

Recommended Posts

Tjaa !

Jag undrar vad ni spelar med för strängar när ni lirar typ in flames låtar osv?

vilken tjocklek på strängarna??

Just nu har jag 011 men funderar på att byta till grövre..

Elgitarr är vad jag spelar på...

tacksam för svar

Redigerat av Weeboz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Skull Strings Drop C 11-58. Dom funkar bra, men tredje strängen (0.018) är enkel stålsträng, vilket jag blev lite putt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med 12-54 dock kör jag c# stämning så kanske strängar som 10-52 skulle passa dig då du får behålla samma tunnare strängar, 12:or är en aning jobbigare att shredda på men övar man och spelar hårt så vänjer man sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest en smaksak det där egentligen. Själv spelar jag oftast lite tjockare strängar (10-52 i standard stämning) då jag tycker löst spända strängar "svajar" för mycke i pitch. Spelar du mycke "mangelriff" tycker jag dessutom det är lättare att spela på tjockare strängar. Stora bends och vida vibraton bli lite lidande av tjockare strängar dessutom får man också lite kortare sustain. Jag tycker också att tjockare strängar brukar ge en klang som skär igenom disten mer, istället för att ackord bara låter som en tjock, grötig massa så hör man tydligare var och en av strängarna.

Det är väll bara att prova vad du tycker själv, strängar är inte så farligt dyrt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte göra annat än att rekommendera "Dean Markley Blue Steel Electric"

Har kört på dessa nu i 3år och hade prövat innan runt 13-15st olika.

Jag spelar någon typ av deathcore i Drop A# nu och kör med bara 11-52.

Fungerar klockrent, minimalt med strängrassel, ljus ton och framför allt, det håller kvalité i flera månader! (Detta är då förutsatt att du kan intonera gitarren själv)

Tar och laddar upp ett sample jag gjorde när strängarna var 8 månader gamla. (Ungefärlig speltid låg väl på 2 timmar varje dag under hela den perioden)

En bit akustiskt som sen övergår till lite hårdare.

http://www.mediafire.com/?4zx1jcmm94w

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte göra annat än att rekommendera "Dean Markley Blue Steel Electric"

Har kört på dessa nu i 3år och hade prövat innan runt 13-15st olika.

Jag spelar någon typ av deathcore i Drop A# nu och kör med bara 11-52.

Fungerar klockrent, minimalt med strängrassel, ljus ton och framför allt, det håller kvalité i flera månader! (Detta är då förutsatt att du kan intonera gitarren själv)

Tar och laddar upp ett sample jag gjorde när strängarna var 8 månader gamla. (Ungefärlig speltid låg väl på 2 timmar varje dag under hela den perioden)

En bit akustiskt som sen övergår till lite hårdare.

http://www.mediafire.com/?4zx1jcmm94w

Det där lät riktigt grymt!!!! 😄

Tror jag köper ett par 10-52 och 11-52 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät riktigt grymt!!!! 😄

Tror jag köper ett par 10-52 och 11-52 😉

Gör du helt rätt i!

På 11-52orna följer det också med en extra G-sträng, en spunnen. Så efter några veckor byt till den andra(vilken du nu väljer först) så du får känna skillnaden.

Är själv dock kluven i vilken jag föredrar.

Slänger också ut ett tack i alla fall, dock vet jag inte om du syftade på musiken i sig eller strängarna efter den långa tidsperioden =)

Såg också att du hade ABRB i din profil, kul att det finns likasinnade här på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...