Reason_user Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Hej, Om de en sak jag inte gillar o mixa bort så är det sss-ljuden som bara skär i genom ibland på vokalerna, jag har lite svårt o få bort dom utan att vokalen förlorar sin "brighthet" så jag undrar om den någon här som vet exakt i vilket frekvens område man ska sänka men ändo hålla upp den. Finns det t ex nåt bra plugin som ersätter desser som finns i cubase eller har nån någon preset som är bra eller så som har lust o dela med sig? Tack, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Personligen har jag aldrig gillat deesser särskilt mycket på grund av just det du beskriver. Ett sätt som jag brukar göra som jag tycker fungerar bättre än deesser är att kopiera sångspåret, Lägg en hi pass på kopian tills det i princip bara innehåller ssss-ljudet som du vill jobba med. På orginalspåret så sänker du nu sss-ljuden tills de inte stör längre, bry dig inte om diskanten i sången i detta läge utan bara på att få bort sss-ljuden. På det kopierade spåret så kan du nu jobba med kompressor och EQ samt kanske lite reverb på bara sss-ljuden för att få bukt med dem och mjuka upp dem lite. Blanda sedan detta spår med orginalspåret. Jag tycker personligen detta ger ett bättre resultat är en deesser, men det kanske bara är jag, vi jobbar alla på olika sätt. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 (redigerat) S-ljuden brukar ligga ungefär mellan 8-12 kHz. Där ligger också mycket av "klarheten" i sången. Jag brukar använda deesser och bli riktigt nöjd, så leta upp en sådan och testa! Edit: Kan tipsa om en gratis deesser, Spiritfish som finns i paketet "the fish fillets". Paketet innehåller en kompressor med ganska bra presets, en noisegate/expander och deesser. Finns gratis att ladda ner på näten, googla så hittar du. Redigerat 13 mars 2008 av mrbjoorn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 (redigerat) Personligen har jag aldrig gillat deesser särskilt mycket på grund av just det du beskriver. Ett sätt som jag brukar göra som jag tycker fungerar bättre än deesser är att kopiera sångspåret, Lägg en hi pass på kopian tills det i princip bara innehåller ssss-ljudet som du vill jobba med. På orginalspåret så sänker du nu sss-ljuden tills de inte stör längre, bry dig inte om diskanten i sången i detta läge utan bara på att få bort sss-ljuden. På det kopierade spåret så kan du nu jobba med kompressor och EQ samt kanske lite reverb på bara sss-ljuden för att få bukt med dem och mjuka upp dem lite. Blanda sedan detta spår med orginalspåret. Jag tycker personligen detta ger ett bättre resultat är en deesser, men det kanske bara är jag, vi jobbar alla på olika sätt. MVH Anders Reverb på bara S-en? Det är 2008, inte 1984 🙁 Den mest naturliga de-essmetoden jag kört (och så fungerar vissa de-essers också) är en kompressor med hög ratio, snabb attack, snabb release, hard knee och ett sen ett sidechainfilter (högpass) vid 7-8k. S, T, sck och K och D ligger ju från 6-7 k och sen uppåt mot 12. Om du kör högpass får du med ALLT som sticker ut över den frekvensen. Så fort nåt jobbigt kommer så hugger den skiten, så ska dem tas, essen! Redigerat 13 mars 2008 av Elof Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Personligen har jag aldrig gillat deesser särskilt mycket på grund av just det du beskriver. Ett sätt som jag brukar göra som jag tycker fungerar bättre än deesser är att kopiera sångspåret, Lägg en hi pass på kopian tills det i princip bara innehåller ssss-ljudet som du vill jobba med. På orginalspåret så sänker du nu sss-ljuden tills de inte stör längre, bry dig inte om diskanten i sången i detta läge utan bara på att få bort sss-ljuden. På det kopierade spåret så kan du nu jobba med kompressor och EQ samt kanske lite reverb på bara sss-ljuden för att få bukt med dem och mjuka upp dem lite. Blanda sedan detta spår med orginalspåret. Jag tycker personligen detta ger ett bättre resultat är en deesser, men det kanske bara är jag, vi jobbar alla på olika sätt. MVH Anders Reverb på bara S-en? Det är 2008, inte 1984 🙁 Årtal ser jag som irrelevant när jag mixar utan gör så som jag tycker låter bra, Sa inte att jag alltid gör så, men i vissa fall passar det bättre och andra inte alls 🙂 //Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Personligen har jag aldrig gillat deesser särskilt mycket på grund av just det du beskriver. Ett sätt som jag brukar göra som jag tycker fungerar bättre än deesser är att kopiera sångspåret, Lägg en hi pass på kopian tills det i princip bara innehåller ssss-ljudet som du vill jobba med. På orginalspåret så sänker du nu sss-ljuden tills de inte stör längre, bry dig inte om diskanten i sången i detta läge utan bara på att få bort sss-ljuden. På det kopierade spåret så kan du nu jobba med kompressor och EQ samt kanske lite reverb på bara sss-ljuden för att få bukt med dem och mjuka upp dem lite. Blanda sedan detta spår med orginalspåret. Jag tycker personligen detta ger ett bättre resultat är en deesser, men det kanske bara är jag, vi jobbar alla på olika sätt. MVH Anders Reverb på bara S-en? Det är 2008, inte 1984 🙁 Årtal ser jag som irrelevant när jag mixar utan gör så som jag tycker låter bra, Sa inte att jag alltid gör så, men i vissa fall passar det bättre och andra inte alls 🙂 //Anders Hoppas du inte ser humor som irrelevant också 🙂 Jag menade inget illa, jag fick bara ljudet i huvudet av ett härligt toto-S som sjunger ut i 4 sekunder... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Personligen har jag aldrig gillat deesser särskilt mycket på grund av just det du beskriver. Ett sätt som jag brukar göra som jag tycker fungerar bättre än deesser är att kopiera sångspåret, Lägg en hi pass på kopian tills det i princip bara innehåller ssss-ljudet som du vill jobba med. På orginalspåret så sänker du nu sss-ljuden tills de inte stör längre, bry dig inte om diskanten i sången i detta läge utan bara på att få bort sss-ljuden. På det kopierade spåret så kan du nu jobba med kompressor och EQ samt kanske lite reverb på bara sss-ljuden för att få bukt med dem och mjuka upp dem lite. Blanda sedan detta spår med orginalspåret. Jag tycker personligen detta ger ett bättre resultat är en deesser, men det kanske bara är jag, vi jobbar alla på olika sätt. MVH Anders Reverb på bara S-en? Det är 2008, inte 1984 🙁 Årtal ser jag som irrelevant när jag mixar utan gör så som jag tycker låter bra, Sa inte att jag alltid gör så, men i vissa fall passar det bättre och andra inte alls 🙂 //Anders Hoppas du inte ser humor som irrelevant också 🙂 Jag menade inget illa, jag fick bara ljudet i huvudet av ett härligt toto-S som sjunger ut i 4 sekunder... nej nej, tog inte illa upp, jag sa det med glimten i ögat, tyvärr ser du mig inte le samtidigt som jag säger det. Läste mitt inlägg igen och förstår att du tolkade mig så, sorry!! Ja, toto-S vill vi inte ha. Jag menade bara en uns av reverb, inte att det ska låta reverb, kan ge en rätt mjuk karaktär på s-ljudet om inget annat funkar 🙂 :) MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 Det är väl gött med lite löve in the night reverb 🙁 Oavsett vad man sjunger så är det ett ton reverb med Sssssssssssssss Och nåt vidrigt DX7 piano 🙂 två/fyra med sonor trä 10 tum djup ("bra trummisar sitter lågt") 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 (redigerat) Mutt Lange sitter och automatiserar ner alla, ja ALLA, S-ljud innan mix. Tidsödande såklart men jag tror nog att den metoden är den mest naturligt ljudande. I örebro lägger de också reverb på SSS'en. Gärna med en SPX90. Det ihop med en Warwick thumb bass, Ett fett stabbrass från en D-50 och lite single string-gitarr spelat på en Valley Arts. eller en Blade... Det är grejer det! Redigerat 13 mars 2008 av basshole Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 13 mars 2008 Anmäl Dela Postat 13 mars 2008 (redigerat) Jag anvander en kombination av automation och en compressor med lag och hogpass i sidchain! Compressorn med filterna tar de flesta otacka essen, dom ovriga ar det automation som galler! Renodlade deessers i all ara men man har battre kontroll med en vanlig compressor och ett par filter! URS Console strip pro ar den jag anvander och maste saga att den ar underbar! Sonnox nya oslappta plugg verkar bli grym ocksa! 🙁 Redigerat 14 mars 2008 av Bobogura Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 Jag gilar UAD-1´s Deeser. Den kan gör avem som helst till ett läspande monster. Men den är faktiskt ruskigt bra. Dock använder jag för lite deeser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 Som Basshole skriver, det som låter allra bäst är att justera nivåerna separat på varenda "ess". Själv brukar jag låta en de-esser-plugg göra det mesta av jobbet och gå in och editera de konsonanter som inte riktigt passar in. Det kan handla om mellan en och ett dussin i en mix. Det är klart att man kan använda en vanlig kompressor till "ess"-en, men det ger lite fler parametrar att ta ställning till och kräver ofta mer resurser. Därför är en renodlad de-esser att föredra. Men det ska vara en som faktiskt klarar jobbet! Som doktorn är jag också nöjd med UADs de-esser. Tidigare tyckte jag Waves Ren de-esser var den enda som dög. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 Varför kan inte alla läspa lite som jag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 Som Basshole skriver, det som låter allra bäst är att justera nivåerna separat på varenda "ess". Själv brukar jag låta en de-esser-plugg göra det mesta av jobbet och gå in och editera de konsonanter som inte riktigt passar in. Det kan handla om mellan en och ett dussin i en mix. Det är klart att man kan använda en vanlig kompressor till "ess"-en, men det ger lite fler parametrar att ta ställning till och kräver ofta mer resurser. Därför är en renodlad de-esser att föredra. Men det ska vara en som faktiskt klarar jobbet! Som doktorn är jag också nöjd med UADs de-esser. Tidigare tyckte jag Waves Ren de-esser var den enda som dög. Brukar också få dra ner några riktigt illvilliga S, F och Tn ibland. Ren de-essern är väl i princip en kompressor med sidechainfilter, valbart högpass eller bandpass... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 Detta är lite off topic då detta handlar om vad man gör i mixen, men jag känner att detta ändå är relevant. Jag har testat sontronics mikrofon Sigma på sång några gånger och jag kan bara säga det att jag aldrig behövt en deesser på dessa tagningar. ja, jag äger den själv, men jag försöker vara så objektiv som möjligt, och detta med s-ljud har aldrig varit några problem med denna mikrofon. Val av mikrofon kan hjälpa dig oerhört i mixen. //Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 14 mars 2008 Anmäl Dela Postat 14 mars 2008 (redigerat) Ren de-essern är väl i princip en kompressor med sidechainfilter, valbart högpass eller bandpass... Precis! Och jag håller med dig. Det är den teknik som funkar bäst. Det här med utfasning låter ju bara ännu värre! Val av mikrofon kan hjälpa dig oerhört i mixen. Jag tror alla håller med dig där! 🙂 Redigerat 14 mars 2008 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.