Jump to content
Annons

Pedaler eller pod?


ramoand

Recommended Posts

Tja!

Nu ska bandet snart in i studio o ja har precis köpt ny förstärkare.. men måste ju ha dist, chorus o lite andra effekter också. Så nu funderar jag på om man skall köpa flera olika pedaler, eller en pod där man kan ställa in massa ljud och har typ 4 färdiga ljud som man kan switcha mellan.. min uppfattning är att man får lite bättre ljud om man köper pedaler men de blir jobbigare live om man ska switcha på/av flera effekter samtidigt..

Så, vad rekommenderar ni? nån som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

:rolleyes:

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

:rolleyes:

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Fuel Tank är en nätadapter från danska T.Rex dit man kan koppla flera pedaler på en gång. Så om du har pedaler som kan drivas av olika adapters, så behöver du inte alla de adaptrarna utan bara Fuel Tank. Säljs av 4Sound t.ex., precis som hardcaset till pedaler från T.Rex.

Sedan tror jag att någon på Forumet tipsat om att Thomann också säljer case till pedaler. Billigare?

Ofta har man kanske bara batterier till sina pedaler i början, men Fuel Tank kan vara bra.

Fuel Tank 1250 SEK, Hard case cirka 1000 SEK.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

:rolleyes:

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Fuel Tank är en nätadapter från danska T.Rex dit man kan koppla flera pedaler på en gång. Så om du har pedaler som kan drivas av olika adapters, så behöver du inte alla de adaptrarna utan bara Fuel Tank. Säljs av 4Sound t.ex., precis som hardcaset till pedaler från T.Rex.

Sedan tror jag att någon på Forumet tipsat om att Thomann också säljer case till pedaler. Billigare?

Ofta har man kanske bara batterier till sina pedaler i början, men Fuel Tank kan vara bra.

Fuel Tank 1250 SEK, Hard case cirka 1000 SEK.

😛

:musik

Hmmm...

Det är sällan behov av mer än processorer vid inspelning av gitarr i en studio.

Effekter läggs med fördel på i efterhand för att ge mer kontroll i mix.

Lägg pengarna på en ruggigt bra stärkare i stället så är hälften vunnet för dig!

Lycka till studion.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

:rolleyes:

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Fuel Tank är en nätadapter från danska T.Rex dit man kan koppla flera pedaler på en gång. Så om du har pedaler som kan drivas av olika adapters, så behöver du inte alla de adaptrarna utan bara Fuel Tank. Säljs av 4Sound t.ex., precis som hardcaset till pedaler från T.Rex.

Sedan tror jag att någon på Forumet tipsat om att Thomann också säljer case till pedaler. Billigare?

Ofta har man kanske bara batterier till sina pedaler i början, men Fuel Tank kan vara bra.

Fuel Tank 1250 SEK, Hard case cirka 1000 SEK.

😛

:musik

Hmmm...

Det är sällan behov av mer än processorer vid inspelning av gitarr i en studio.

Effekter läggs med fördel på i efterhand för att ge mer kontroll i mix.

Lägg pengarna på en ruggigt bra stärkare i stället så är hälften vunnet för dig!

Lycka till studion.

/Cruncharn'

Har redan köpt en bra stärkare.. en ny Fender Deluxe Reverb.. Och vi ska ha releasefest 17 maj, så då vill man ju ha bra dist, chorus osv.. därför vill jag köpa pedaler o sånt där 😆 Men du menar då att man ska använda cubase t ex. då för att lägga på dist, chorus o andra effekter när vi spelar in?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa separata pedaler för alla effekter du vill ha kan bli väldigt dyrt.

Pod-xt och nya pod X3 har riktigt bra effekter. Fungerar även fint om du vill bypassa den och köra effekterna i din fx return i förstärkaren. Många är riktigt nöjda med pod och fendercombos. Jag kör ibland fx returen, ibland med podljuden in i preampen. Om du vill ha feta distljud mm så behöver du tillbehör till din förstärkare. Pod-x3 fungerar perfekt för mig.

Prova innan du bestämmer dig och avgör själv.

Som nämndes innan så beror det på vilka effekter som ska med i inspelningsskedet. Vissa saker är omöjliga att få till rätt känsla på om effekten inte finns med när man spelar in. Andra bör läggas på efteråt. Tänk även på att reampa (spela in och spara en separat torr gitarrsignal) när du spelar in så kan du enkelt gå tillbaka och ändra ditt ljud när du vill.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

:rolleyes:

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Fuel Tank är en nätadapter från danska T.Rex dit man kan koppla flera pedaler på en gång. Så om du har pedaler som kan drivas av olika adapters, så behöver du inte alla de adaptrarna utan bara Fuel Tank. Säljs av 4Sound t.ex., precis som hardcaset till pedaler från T.Rex.

Sedan tror jag att någon på Forumet tipsat om att Thomann också säljer case till pedaler. Billigare?

Ofta har man kanske bara batterier till sina pedaler i början, men Fuel Tank kan vara bra.

Fuel Tank 1250 SEK, Hard case cirka 1000 SEK.

😛

:musik

Hmmm...

Det är sällan behov av mer än processorer vid inspelning av gitarr i en studio.

Effekter läggs med fördel på i efterhand för att ge mer kontroll i mix.

Lägg pengarna på en ruggigt bra stärkare i stället så är hälften vunnet för dig!

Lycka till studion.

/Cruncharn'

Har redan köpt en bra stärkare.. en ny Fender Deluxe Reverb.. Och vi ska ha releasefest 17 maj, så då vill man ju ha bra dist, chorus osv.. därför vill jag köpa pedaler o sånt där 😄 Men du menar då att man ska använda cubase t ex. då för att lägga på dist, chorus o andra effekter när vi spelar in?

Sälj den och köp en Hughes&Kettner Switchblade ist. Helrör med en herrans massa inbyggda effekter, personligt och varmt ljud, och håller livet ut. 😆

Finns både som topp och combi-utförande, passar för alla musikgenres som inkluderar elgitarr 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på pod/floorboard eller dylikt. Om du är nöjd med grundljudet från stärkaren kan du ju bara addera effekterna. Mina negativa erfarenheter av podar är att de inte har så bra grundljud, men effekterna funkar utmärkt (i livesituationer, bör tilläggas).

En "risk" med pedaler är att man lätt blir beroende. Helt plötsligt står man där med sex-sju pedaler på en liten scen där knappt bandet ens får plats. Och som ovanstående skrev, så blir det en onödig kostnad. Är själv svårt fast i ett vst-beroende.

Link to comment
Dela på andra sajter

pedaler

Kolla in T.Rex lösning på väska. Du kör korta patchkablar mellan pedalerna. Det finns en särskilt bra låda att koppla alla pedaler till också, en Fuel Tank. Du kan mixa märken, alla behöver alltså inte vara T.Rex egna pedaler.

🙂

:musik

Okej najs! Har du tips på var man kan köpa ett pedalcase? och vad är en Fuel Tank? 😛

Fuel Tank är en nätadapter från danska T.Rex dit man kan koppla flera pedaler på en gång. Så om du har pedaler som kan drivas av olika adapters, så behöver du inte alla de adaptrarna utan bara Fuel Tank. Säljs av 4Sound t.ex., precis som hardcaset till pedaler från T.Rex.

Sedan tror jag att någon på Forumet tipsat om att Thomann också säljer case till pedaler. Billigare?

Ofta har man kanske bara batterier till sina pedaler i början, men Fuel Tank kan vara bra.

Fuel Tank 1250 SEK, Hard case cirka 1000 SEK.

😎

:musik

Hmmm...

Det är sällan behov av mer än processorer vid inspelning av gitarr i en studio.

Effekter läggs med fördel på i efterhand för att ge mer kontroll i mix.

Lägg pengarna på en ruggigt bra stärkare i stället så är hälften vunnet för dig!

Lycka till studion.

/Cruncharn'

Har redan köpt en bra stärkare.. en ny Fender Deluxe Reverb.. Och vi ska ha releasefest 17 maj, så då vill man ju ha bra dist, chorus osv.. därför vill jag köpa pedaler o sånt där 😄 Men du menar då att man ska använda cubase t ex. då för att lägga på dist, chorus o andra effekter när vi spelar in?

Vill bara förtydliga att det är skillnad på processer och effekter.

Processer omvandlar ljudet.

Effekter adderar till ljudet.

Processer ska i så stor skala som möjligt, spelas in vid tagningarna.

Effekter ges mer kontroll om dom adderas efter att ljudet är inspelat.

Vad gäller reamping....

...suck!

Spela in rätt från början.

Se till att ha fullt register för instrumentet.

Fånga det med högsta möjliga kvalité.

GIGO gäller som ledord!

Lycka till!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..

Men ja ska köpa en stämpedal iaf.. jag vill gärna ha en Fender pt-100, men den andra gitarristen har en boss tu-2.. spelar de nån roll att vi har olika stämapparater?

nej det spelar ingen roll.. lika lite som om du skulle ha en vit gitarr och den andre gitarristetn en blå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är skillnad på vad det är för effekter man är ute efter. Behöver man t ex "förlänga" sitt distljud så kan det kanske, om man har gott om pengar, vara värt att lägga pengar på någon riktigt bra (och dyr) distpedal. Behöver man däremot addera lite chorus, delay och reverb så funkar nog vilken multi-fx som helst (av någorlunda nyare modell i a f) lika bra som dyra enskilda pedaler. Däremot inte sagt att dist-modulerna i multi-fx låter dåligt. Vox Tonelab SE/LE har t ex väldigt bra ljud överlag, likadant med Boss GT-8.

Se om du kan hitta en begagnad Boss GT-6, den är oerhört flexibel i ljud och routingmöjligheter och kostar förmodligen mindre än en endaste stompbox av lite bättre kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är skillnad på vad det är för effekter man är ute efter. Behöver man t ex "förlänga" sitt distljud så kan det kanske, om man har gott om pengar, vara värt att lägga pengar på någon riktigt bra (och dyr) distpedal. Behöver man däremot addera lite chorus, delay och reverb så funkar nog vilken multi-fx som helst (av någorlunda nyare modell i a f) lika bra som dyra enskilda pedaler. Däremot inte sagt att dist-modulerna i multi-fx låter dåligt. Vox Tonelab SE/LE har t ex väldigt bra ljud överlag, likadant med Boss GT-8.

Se om du kan hitta en begagnad Boss GT-6, den är oerhört flexibel i ljud och routingmöjligheter och kostar förmodligen mindre än en endaste stompbox av lite bättre kvalitet.

likadant med GT3:an..jag använder en sån !

har tidigare kört allt genom den för effekter osv, men numera kör jag med bossen som förförstärkare, stämapparat, reverb och volympedal. använder ibland EQn för att boosta lite mellan när jag spelar solon.. har en extern distpedal, en fuzz och ett delay som jag använder för div ljud.. kan tipsa om en schysst delaypedal.. behringers digitaldelay!! går att få riktigt schyssta ljud ur den, och jag har överlag svårt för behringerprodukter!!

går vidare in i stärkaren och ut i en 2x10" låda..

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..

Men ja ska köpa en stämpedal iaf.. jag vill gärna ha en Fender pt-100, men den andra gitarristen har en boss tu-2.. spelar de nån roll att vi har olika stämapparater?

nej det spelar ingen roll.. lika lite som om du skulle ha en vit gitarr och den andre gitarristetn en blå.

Okej, har nämligen hört från vissa att man ska ha samma apparat för att gå samma intonering, för att varje stämapparat är lite lite olika intonerade, men det är bara bullshit då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..

Men ja ska köpa en stämpedal iaf.. jag vill gärna ha en Fender pt-100, men den andra gitarristen har en boss tu-2.. spelar de nån roll att vi har olika stämapparater?

nej det spelar ingen roll.. lika lite som om du skulle ha en vit gitarr och den andre gitarristetn en blå.

Okej, har nämligen hört från vissa att man ska ha samma apparat för att gå samma intonering, för att varje stämapparat är lite lite olika intonerade, men det är bara bullshit då? 😉

om du inte intonerar själv så är det ingen fara.. de flesta stämapparater(läs alla) utgår från att tonen A ligger på 440hz.. och om ngn stämapparat inte utger rätt ton, är det ngt fel på den och bör alltså inte användas..

om ni mot förmodan intonerar era instrument själva, så gör olika stämapparater ingen skillnad!!

och ja.. det är bullshit.. 😄

däremot är exaktheten lite olika bland olika maskiner.. en apparat kanske återger 5cents skillnad medan en exaktare kanske återger 50cents skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller reamping....

...suck!

Spela in rätt från början.

Se till att ha fullt register för instrumentet.

Fånga det med högsta möjliga kvalité.

/Crunch'

Självklart ska man se till att spela rätt från början, men vill man köra med många effekter samtidigt direkt vid inspelningen så kan det vara en räddning att ha reamping. Det är även bra om man vill experimentera. Längre fram kanske man får tillfälle att spela in med sin drömförstärkare eller vill prova nästa generations pod mm. Finns möjlighet till reamp så vill jag gärna ha det sparat så, bättre än att inte ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller reamping....

...suck!

Spela in rätt från början.

Se till att ha fullt register för instrumentet.

Fånga det med högsta möjliga kvalité.

/Crunch'

Självklart ska man se till att spela rätt från början, men vill man köra med många effekter samtidigt direkt vid inspelningen så kan det vara en räddning att ha reamping. Det är även bra om man vill experimentera. Längre fram kanske man får tillfälle att spela in med sin drömförstärkare eller vill prova nästa generations pod mm. Finns möjlighet till reamp så vill jag gärna ha det sparat så, bättre än att inte ha det.

Jo klart som fasen att det kan rädda mycket skräp.

Speciellt från gitarrister med en helvetes massa burkar och pedaler i slingan som dom dessutom hävdar är det enda sättet att spela just det riffet på....

Jag var lika dålig som du på att förklara att reamping inte låter samma som att köra direkt in i stärkaren med guran.

Och jag vill poängtera som jag vet att även du håller med om. Reamping är till för att hindra katastrofer!

Studiotid är kostsamt.

Ha det gött!!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle välja en pod nu då... va ska man köra på då? vilken är bäst?

POD XT = rätt pengar.

POD X3 (bönan) = bättre ljud men fortfarande kass i studion annat än till att lägga slask med.

/Crunch'

Jag håller inte med, men smaken är som sagt delad. Med ett välskruvat ljud kan man bevisligen inte ofta höra skillnad mellan pod eller uppmickad förstärkare. Finns många exempel av det på nätet där blindtest inte kan avgöra "äktheten".

Här några exempel i en tråd på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44610&st=0

Lyssna även här i denna studiotråd på pod exempel:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46311

Men som sagt Ramoand, prova själv så vet du vad du gillar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man skulle välja en pod nu då... va ska man köra på då? vilken är bäst?

POD XT = rätt pengar.

POD X3 (bönan) = bättre ljud men fortfarande kass i studion annat än till att lägga slask med.

/Crunch'

Jag håller inte med, men smaken är som sagt delad. Med ett välskruvat ljud kan man bevisligen inte ofta höra skillnad mellan pod eller uppmickad förstärkare. Finns många exempel av det på nätet där blindtest inte kan avgöra "äktheten".

Här några exempel i en tråd på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=44610&st=0

Lyssna även här i denna studiotråd på pod exempel:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46311

Men som sagt Ramoand, prova själv så vet du vad du gillar.

Sant!

En gammal klassiker.... och helt rätt.

Jag tycker dock att problemen uppstår när du spelar in mer än en gitarr. Låt säga en dubbning.

Då börjar det helt plötsligt bli svårt att urskilja strängljud och separation.

AD-omvandlaren i PODen får ju för sig att göra samma sak med ljudet en gång till, fast med lite skillnader i intervallerna då kanske.

Det är först där det börjar låta skit.

Jag kör sedan länge på en POD XT Pro.

Använder den som snabbslask och när jag lirar live.

Mindre att bära. Alla tänkbara effekter tillgängliga. Stämapparat, you name it!!!!

Dom flesta PA sköts dessutom av mindre begåvade tekniker varpå det är ytterst svårt att höra skillnad i en livesituation.

Men vi pratar ju studio här!!!!

Där man har möjligheten att kunna skapa sig ett ljud!

Allt det tweakande man har i och med PODen för inspelning, så hittar du snabbare fram med att kasta upp en mic framför en rörhäck!

Oftast funkar de första ljuden man börjar lira på stärkaren dessutom.

Hoppas du hittar rätt i träsket.

Jag hade nog satsat på X3. Verkar rolig med att kunna köra dubbla stärkare på samma gång!

Take care!!!!!

/Crunch'

Editeringen beror på att jag nämnde AD-omvandling...

Man tänker kanske som läsare.. Hey, ett ljudkort omvandlar ju oxå ljud... det låter ju inte dåligt...!?

... jasså! inte? är min kommentar på det.

Så! Klart!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför begränsa sig till just olika Podar? Finns ju många bra multi-fx. Boss, Digitech och Vox gör alla utmärkta sådana. Behringers V-amp är faktiskt inte så dum heller, och löjligt billig (speciellt XV-ampen).

Annars så är jag nog inne på samma linje som en del andra här; Multi-fx-boxarna har sina absolut största förtjänster när man spelar live. Portabla och välljudande. När man spelar in så har man ju ofta lite mer tid och sånt, och behöver inte tänka på att byta mellan olika ljud snabbt. Ställ in ett bra grundljud och kör på det, micka upp och flytta micken tills det låter bra, och lägg sen på eventuella effekter i efterhand (samma princip är bra när man programmerar multi-fx-boxar också; d v s, skruva fram ett bra grundljud innan du börjar joxa med annat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför begränsa sig till just olika Podar? Finns ju många bra multi-fx. Boss, Digitech och Vox gör alla utmärkta sådana. Behringers V-amp är faktiskt inte så dum heller, och löjligt billig (speciellt XV-ampen).

Annars så är jag nog inne på samma linje som en del andra här; Multi-fx-boxarna har sina absolut största förtjänster när man spelar live. Portabla och välljudande. När man spelar in så har man ju ofta lite mer tid och sånt, och behöver inte tänka på att byta mellan olika ljud snabbt. Ställ in ett bra grundljud och kör på det, micka upp och flytta micken tills det låter bra, och lägg sen på eventuella effekter i efterhand (samma princip är bra när man programmerar multi-fx-boxar också; d v s, skruva fram ett bra grundljud innan du börjar joxa med annat).

Nej ja vill inte begränsa mig på nåt sätt 😄 men poden e typ den enda ja känner till liksom.. har väl sett dom andra men inte hört nåt av dom. Behringer vet ja inte om ja vill köpa.. har ju inte hört så mkt gott om deras kvalite på saker.

Men vilken multi-fx-box är bäst att köpa då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har ju sina olika ljudkaraktärer och starka/svaga sidor. Själv är jag väldigt förtjust i Vox Tonelab/Valvetronix-produkter, men när jag skulle köpa ett pedalbord så var harmonizer ett krav. Då fanns bara Zoom G och Boss GT-serierna kvar att välja på, och då var valet lätt... (Boss).

Boss GT-pedalerna är nog de mest flexibla jag har stött på, tack vara alla olika in/utgångar och dess routingmöjligheter. Mig veterligen den enda multi-fx som går att koppla in både för och efter en förstärkares preamp samtidigt. Mycket praktiskt om man vill använda den som en bunte stompboxar, eftersom man kanske vill ha dist innan preamp, och delay efter.

Line6 olika pod-modeller har väl egentligen sina största förtjänster om man ska ha kompletta ljud som man kör direkt ut i PA-systemet, in i datorn eller liknande.

Tycker det brukar vara lättare när man ska köpa prylar att sätta upp någon slags kravlista. Ju bättre specificerad lista, dessto lättare att välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har ju sina olika ljudkaraktärer och starka/svaga sidor. Själv är jag väldigt förtjust i Vox Tonelab/Valvetronix-produkter, men när jag skulle köpa ett pedalbord så var harmonizer ett krav. Då fanns bara Zoom G och Boss GT-serierna kvar att välja på, och då var valet lätt... (Boss).

Boss GT-pedalerna är nog de mest flexibla jag har stött på, tack vara alla olika in/utgångar och dess routingmöjligheter. Mig veterligen den enda multi-fx som går att koppla in både för och efter en förstärkares preamp samtidigt. Mycket praktiskt om man vill använda den som en bunte stompboxar, eftersom man kanske vill ha dist innan preamp, och delay efter.

Line6 olika pod-modeller har väl egentligen sina största förtjänster om man ska ha kompletta ljud som man kör direkt ut i PA-systemet, in i datorn eller liknande.

Tycker det brukar vara lättare när man ska köpa prylar att sätta upp någon slags kravlista. Ju bättre specificerad lista, dessto lättare att välja.

Kollade lite på youtube nu på Boss GT-10.. den verkar ju riktigit najs asså.. känns som man får allt man behöver där i. Dock va de ju en metalsnubbe som visade den, men det borde ju finns bra grejer om man vill lira poprock också? Det ja tycker är viktigast är att få en bra dist, nån som vet hur dessa fxboxar är på att fixa sånt? Nån som har provat just denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt kan man väl säga att alla digitala prylar har sina svagaste sidor på de riktigt dynamiska och halvdistade ljuden. Tuffdist och rena ljud brukar vara bättre. Tekniken har dock kommit långt. Yamaha var nog först med sin DG-serie (fanns/finns som både förstärkare, pedalbord och rackpreamp). Själv är jag som sagt väldigt förtjust i Vox Valvetronix/Tonelab. GT-8:an spelar jag ju i princip bara hårdrock/metal på, har inte provat ställa in så mycket andra ljud. Men i de recensioner jag läste innan jag köpte den så verkade det som om det var rätt hyfsad dynamik i den. Likadant med Pod XT/X3, de är ju baserade på Line6 Vetta-förstärkare. Dom har alltså rätt bra dynamik i sina preamp/OD/dist-modeller, även om det kanske inte känns som riktigt bra analoga prylar. Däremot så tror jag att det känns mer för gitarristen än vad det låter ut för den som lyssnar.

Sen får man ju också fråga sig om det är en multi-fx man behöver? En av de stora fördelarna är ju byte mellan ljud. Själv kan jag behöva ha upp till fem ljud per låt när vi spelar live (t ex komp, solo, rent, solo+oktav, solo+ters). Då är det rätt skönt att ha ljuden kompletta i olika patchar istället för att steppa runt på lösa stompboxar (så kan det gå när man är lite för ivrig när man arrangerar i studio och ska försöka spela det trovärdigt live 😄).

GT-10:an har jag inte provat, men den borde ju vara bättre än GT-8:an, och då är det en riktigt bra pryl. Inget snack om att alla borde kunna få till flera BRA ljud med en sådan. Om sen en rörförstärkare för 30 000 låter bättre så må det vara hänt...

Men åter igen, spalta upp för dig själv så mycket du kan om vad du vill ha ut av din utrustning;

Var ska den användas (studio, live o s v)?

Vilka ljud använder du?

Vad behöver du för anslutningar?

Vilken annan utrustning ska den samverka med?

Vad för ljud/effekter behöver du? (effektkedjor; Vill man ha ett sololjud kan det räcka att höja volymen. Då funkar det ju med någon slags enkel booster. Men vill man samtidigt starta igång wha-wha:n och lägga på reverb och delay så får man vara snabb i fötterna om man ska trycka igång samtidigt...).

O s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt kan man väl säga att alla digitala prylar har sina svagaste sidor på de riktigt dynamiska och halvdistade ljuden. Tuffdist och rena ljud brukar vara bättre. Tekniken har dock kommit långt. Yamaha var nog först med sin DG-serie (fanns/finns som både förstärkare, pedalbord och rackpreamp). Själv är jag som sagt väldigt förtjust i Vox Valvetronix/Tonelab. GT-8:an spelar jag ju i princip bara hårdrock/metal på, har inte provat ställa in så mycket andra ljud. Men i de recensioner jag läste innan jag köpte den så verkade det som om det var rätt hyfsad dynamik i den. Likadant med Pod XT/X3, de är ju baserade på Line6 Vetta-förstärkare. Dom har alltså rätt bra dynamik i sina preamp/OD/dist-modeller, även om det kanske inte känns som riktigt bra analoga prylar. Däremot så tror jag att det känns mer för gitarristen än vad det låter ut för den som lyssnar.

Sen får man ju också fråga sig om det är en multi-fx man behöver? En av de stora fördelarna är ju byte mellan ljud. Själv kan jag behöva ha upp till fem ljud per låt när vi spelar live (t ex komp, solo, rent, solo+oktav, solo+ters). Då är det rätt skönt att ha ljuden kompletta i olika patchar istället för att steppa runt på lösa stompboxar (så kan det gå när man är lite för ivrig när man arrangerar i studio och ska försöka spela det trovärdigt live 🙂).

GT-10:an har jag inte provat, men den borde ju vara bättre än GT-8:an, och då är det en riktigt bra pryl. Inget snack om att alla borde kunna få till flera BRA ljud med en sådan. Om sen en rörförstärkare för 30 000 låter bättre så må det vara hänt...

Men åter igen, spalta upp för dig själv så mycket du kan om vad du vill ha ut av din utrustning;

Var ska den användas (studio, live o s v)?

Vilka ljud använder du?

Vad behöver du för anslutningar?

Vilken annan utrustning ska den samverka med?

Vad för ljud/effekter behöver du? (effektkedjor; Vill man ha ett sololjud kan det räcka att höja volymen. Då funkar det ju med någon slags enkel booster. Men vill man samtidigt starta igång wha-wha:n och lägga på reverb och delay så får man vara snabb i fötterna om man ska trycka igång samtidigt...).

O s v.

Den ska användas i studio, och live.. ja vet inte exakt vilka effekter ja kommer använda mer än dist o chorus just nu.. vi håller på o ska spela in demon, o har inte bestämt exakt ljud o så mer än dist. Men de kanske blir mer effekter som används vid mixningen, o då vill man ju gärna ha dom live. men de kanske också blir så att de inte blir så många fler effekter som används.

Jag är lite inne på T-rex distpedaler, antingen mudhoney eller alberta. Vill tror ni passar bäst för poprock? 😕 svår fråga, men man kan ju ställa den ändå.. haha.

Distljudet är viktigast för mig typ.. därför är ja lite tveksam till fx-boxar. för min erfarenhet är att dom inte är så bra på det om man inte lirar metal.. men ja kan ju ha fel.. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är en distpedal du behöver så kan det nog vara värt att lägga pengar på en lite finare sådan. Men modell är ju jättesvårt att sia om. T-rex brukar få bra kritik. Men det får å andra sidan alla distpedaler i samma prisklass. Så det handlar i slutändan bara om personligt tycke och smak. Kolla vad dina förebilder kör på för prylar. Inte för att det garanterar att det passar dig (ljudet sitter ju egentligen till största delen i fingrarna), men det brukar i a f kunna ge någon slags hänvisning om vad för ljudkaraktär man är ute efter. Jag har t ex, efter att ha räknat efter nog, att i princip _alla_ mina favoritgitarrister kör på antingen Vox eller Marshall-förstärkare, och det har visat sig vara den ljudkaraktär jag gillar bäst när jag spelar själv också. Har lite svårare för amerikanska stärkare som t ex Peavey och Mesa Boogie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...