Jump to content
Annons

braindead

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...
Jag sysslar väl inte med musik åt det hållet utan föredrar mer galna breaks och sånt men däremot så uppskattar jag ett mörkt tema och det är nice.

Använder man fortfarande uttrycket terrorcore?

Jag trodde att det klumpats in i Aggrotech, något som jag pysslar en massa med.

Mest spelade artisterna just nu är nog;

hocico

agonoize

amduscia

leaether strip

aesthetic perfection

Det är en väldigt tacksam genre för oss som faktiskt inte har någon sångröst 😛 Bara att "sjunga" så gott man kan och sedan dista/ringmodda och på med en entonig sågtandad vocoder.

Någon som har några bra tips på trumsamples att använda sig av i övrigt eller hemmadistar alla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sysslar väl inte med musik åt det hållet utan föredrar mer galna breaks och sånt men däremot så uppskattar jag ett mörkt tema och det är nice.

Använder man fortfarande uttrycket terrorcore?

Jag trodde att det klumpats in i Aggrotech, något som jag pysslar en massa med.

Mest spelade artisterna just nu är nog;

hocico

agonoize

amduscia

leaether strip

aesthetic perfection

Det är en väldigt tacksam genre för oss som faktiskt inte har någon sångröst 😛 Bara att "sjunga" så gott man kan och sedan dista/ringmodda och på med en entonig sågtandad vocoder.

Någon som har några bra tips på trumsamples att använda sig av i övrigt eller hemmadistar alla?

909, 606, 808, 505 och en bra dist så är du i hamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig en del av det uttjatade Amen breaket men jag har börjat använda andra trummor oxå. Kollar ibland på google efter free drum loops som jag sedan skär upp i Fruity Slicern. Annars duger det ju med i princip vad som helst. Brukar ibland ta random samples och använda konstiga ljud som trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig en del av det uttjatade Amen breaket men jag har börjat använda andra trummor oxå. Kollar ibland på google efter free drum loops som jag sedan skär upp i Fruity Slicern. Annars duger det ju med i princip vad som helst. Brukar ibland ta random samples och använda konstiga ljud som trummor.

komplettera amenbreaksen med en distad bastrumma och ett kort handklapp eller ngt sånt så är det inte lika uttjatat längre.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, distade kickar brukar jag lägga till i ganska många låtar faktiskt. 😕 Iallafall när jag använder klappar så brukar det bli lite cheesy på nåt sätt. :/ Fast då har jag iofs. inte haft någon dist på dem. Återstår att experimentera lite där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, distade kickar brukar jag lägga till i ganska många låtar faktiskt. 😕 Iallafall när jag använder klappar så brukar det bli lite cheesy på nåt sätt. :/ Fast då har jag iofs. inte haft någon dist på dem. Återstår att experimentera lite där.

experimentera med kompressor filter och hur länge klappet ljuder.. även pitch gör underverk med såna samplingar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som sätter lite mer bett i snaren har jag kommit fram till är att sätta en gejtad reverb på ett handklapp, med rätt mycket fart i höga registret. Sedan en overdrive på detta.

Har försökt samma med traditionell dist men får inte riktigt rätt sound då.

Annars är det ju guld att göra sina snares med vitt brus och rätt settings på adsr bara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart inne på den linjen ett tag när jag navigerade i "Ishkurs guide to electronic music".

Resultatet blev en grej... en sjuk låt som sagt. Ett par stycken faktiskt. Dock så har jag tröttnat på det i slutändan. Jag har en som jag kallar för "No more gabba", fast den är gammal. Det var intressanta konsept, men som sagt i slutändan så blir det lite för mycket "mer-harcore-än-dig", liksom vid 999 bpm så är det krångligt att få med något intressant.

Det är spännande med olika genre och stilar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat göra en rätt distad låt.. men då sjunger jag också.

Påminner kanske om Wumpscut stil, vet inte riktigt.

Hög kvalitet det här, har du mer? Det låter en hel del Wumpscut på sången, ja.. och det är ju inte negativt precis. Jag får lust att slänga på mer pads och lite mer.. ljud, kanske ett samarbete 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat göra en rätt distad låt.. men då sjunger jag också.

Påminner kanske om Wumpscut stil, vet inte riktigt.

Hög kvalitet det här, har du mer? Det låter en hel del Wumpscut på sången, ja.. och det är ju inte negativt precis. Jag får lust att slänga på mer pads och lite mer.. ljud, kanske ett samarbete 😉

Pja jag kör inte riktigt den stilen så ofta. Mest närliggande låten gjorde jag instrumental som heter Hejdu

på den här adressen

http://lonian.se/deadzombie/2007.html

Kolla de andra låtarna, kanske låter gott i dina öron.

Samarbete är alltid skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

nåja, kanske inte terror, men iaf Darkcore med en skvätt industrial core. www.trig.com/misantrop

om vi talar terror.. så kan ja tycka att många terroproducenter drar upp BPMen högt som fan, distar en kick och nån clap, å förväntar sig att det ska låta hårt å bra bara pga det. tycker att det finns så mycket mer till hardcore än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...