Jump to content
Annons

Oj va skit jag kommer å få nudå


PiRoger

Recommended Posts

Hej!

Jag tycker att det postas alldeles för mycket skräp i forumet.

Man skulle ju vilja ha forumet som en förlängning av tidningen Nyheter, pluggar mixtips bra program osv. eller folk som har frågor eller problem med div program.

Att bedöma någon annans låt är väl rätt ointressant om man nu inte bara koncentrerar sig på ljudet och hur det är mixat.

Eller "min Cubase funkar inte" som troligtvis har laddads ner på DC++ eller nån annan fileshare

Det är ju inte precis det första forumet man tänker på om man te.x vill kolla vilka pluggar som folk tycker e bäst eller vilken hårdvara som funkar bäst.

/nu duckar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Nä, jag håller med. 2.000 medlemmar och 33.000 unika besökare är inget att vifta med. Olsberg: Stäng skiten omedelbart och öppna ett seriöst forum istället... 😉

//nemo

OBS! sarkasm!!!

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

I ett någorlunda fritt forum kommer det alltid att finnas en hel del som vissa tycker är skräp. Men jag antar att ingen håller ett vapen mot ditt huvud och tvingar dig att läsa "skräpet".Tex detta! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite skräp i hörnet är bra...så man får kontrast till det som är bra..

Om allting vore superbra, alla inlägg vore överintelligenta, all demomusik skulle få Ola Håkansson att hänga här jämt, alla tycker lika om saker...hur tråkigt skulle det bli?

Jag tycker det är en skön blandning av humor och seriösa diskussioner

och detta gör att det här forumet är kul att hänga på jämfört med andra ställen.

Men smaken är ju olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker forumet är ganska perfekt också. Med det menar jag att det bara är bra att vissa är kritiska så den diskutionen ligger på bordet också. Det är alltid nån sorts balansgång mellan hur mycket stoj och lek kontra seriositet det ska finnas, och är det en levande debatt ang. var man ska dra gränsen så brukar det räcka ganska långt.

Alla sorter finns ju verkligen representerade här; från hifiklubben till lofifolket, från överseriösa till nästan helt oseriöst folk som mest (ok, inte alltid) lallar omkring men faktiskt bidrar till en trevligare forummiljö, och det tycker jag är helt ok.

Att försöka bli elittistisk och bara låta proffs få skriva inlägg skulle döda hela forumet på en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker att det postas alldeles för mycket skräp i forumet.

Man skulle ju vilja ha forumet som en förlängning av tidningen Nyheter, pluggar mixtips bra program osv. eller folk som har frågor eller problem med div program.

Att bedöma någon annans låt är väl rätt ointressant om man nu inte bara koncentrerar sig på ljudet och hur det är mixat.

Eller "min Cubase funkar inte" som troligtvis har laddads ner på DC++ eller nån annan fileshare

Det är ju inte precis det första forumet man tänker på om man te.x vill kolla vilka pluggar som folk tycker e bäst eller vilken hårdvara som funkar bäst.

/nu duckar jag

Inte helt jättelätt att förlänga detta från nyhetssektionen. Men det görs faktiskt redan, och om du inte har märkt det kanske du ska kolla lite till. Angående nyheter i tidningen mm så är det inte helt lätt att komma över alla nya grejjer så fort, och det blir dessutom dyrt och krångligt i längden. Alla kan ju inte ha det senaste hela tiden. Dessutom så fungerar ju feedbacken och kollen väldigt bra om man frågar vilken typ av mickning man ska ha till ett 70talstrumset etc. Sedan så är det väl ändå rätt praktiskt med en svensk "användarsupport" på ett forum som detta? Tycker att hela kakan gör det hela till en ganska praktisk förlängning av tidningen då det tar upp väldigt mycket runt om kring. Men om du inte gillar det, så behöver du inte göra det. Jag däremot tycker mixen är rätt bra. Dessutom så tycker jag forumet har en ganska bra anda och gemenskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bedöma någon annans låt är väl rätt ointressant om man nu inte bara koncentrerar sig på ljudet och hur det är mixat.

Att få och ge feedback på låtar är väl något av det intressantaste man kan hålla på med. Både ur musikalisk och teknisk synvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite skräp i hörnet är bra...så man får kontrast till det som är bra..

Om allting vore superbra, alla inlägg vore överintelligenta, all demomusik skulle få Ola Håkansson att hänga här jämt, alla tycker lika om saker...hur tråkigt skulle det bli?

Jag tycker det är en skön blandning av humor och seriösa diskussioner

och detta gör att det här forumet är kul att hänga på jämfört med andra ställen.

Men smaken är ju olika.

Håller helt och hållet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycket att tidningen e skit bra, tänk om forumet kunde vara lika bra som tidningen. Självklart ska det va humor med men det finns inte så värst många matnyttiga trådar om program, ideér eller så här fick jag till mitt grymma ljud eller vad vet jag.

Jag skulle kunna tänka mig posta en låt för att få ljudet recenserat, men aldrig själva låten.

Gillar man låten själv och är lite självkritisk så kan inte en kritiker i världen få mig att ändra mitt solo, text osv. Vad är det som säger att kritikern har rätt?

Tänk om E-type hade lyssnat på alla kritiker när han släppte sin första singel då jag såg en recension att ”Han sjunger kasst, har kassa låtar och att Eurodiscon e död”. Dom kanske hade rätt, men han har sålt en och annan platta sen dess.

Finns folk som släppt 25 singlar som mer eller mindre hamnat i containern men det 26:e sålet guld.

Eller ”Va fn spelar du för skitmusik” – tja säg det men det sålde platina i Uzbekistan.

Det är bara det att jag tycker inte att ett forum för en tidning som håller på med Studio utrustning tester osv ska recensera musik.

Jag kan ju inte påstå att jag har bidragit speciellt mycket matnyttigt heller vad det gäller tips, Program eller utrustning men man får väl bättra sig.

Självklart ska man väl hjälpa till om man kan men ibland undrar man om den som postad tråden över huvudtaget öppnat programmet eller första sidan i manualen. Alla är vi väl bra på olika saker men ibland undrar man....

Å andra sidan så är väl den här tråden en recension av forumet, gjord av en kritisk läsare...MIG....Men då är ju jag OCKSÅ en kritiker å vem lyssnar på en sån.

/piRoger

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, bra att vi hela tiden är självkritiska, men jag gissar att dom flesta som hänger här tycker forumet är rätt OK som det är. Enligt den här gallupen är det typ 75% som tycker väldigt bra om sajten. Skulle det vara ett helt snustorrt teknikerforum skulle åtminstone inte jag se någon anledning att hänga här annat än några gånger om året......, men det är jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som förstör forumet mest är alla dubbelpostningar/upprepade frågor och "recensera min låt fast jag inte fyllt i forumuläret korrekt för det är min första post"-postningar. Däremot är det intressant att ta del av de olika tips, rekommendationer och musikrecensioner som folk ger tycker jag.

Det tråkiga med ett sånt här expanderande forum är att man inte har tid nog att lyssna igenom alla låtar och många svar blir default.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar man låten själv och är lite självkritisk så kan inte en kritiker i världen få mig att ändra mitt solo, text osv. Vad är det som säger att kritikern har rätt?

Förstår inte riktigt vad du menar!? Tycker du att konstruktiv kritik sulle vara dålig?

Sen är det väl ganska kul ifall man gjort något man är nöjd, att få höra ifall andra också tycker det. Och självklart så kan väl inte alla gilla allt, hur tråkig skulle inte vår värld se ut då?

Om man inte bara gör musiken till sig själv är väl detta ett utmärkt sett att få höra vad folk tycker om ens verk!

Om du nu stör dig på att det finns gallups om låtar så kan du väl bara låta bli att läsa dom, ser inget egentligt problem!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är intressant och kul att lyssna på demos även om det inte är inom den genre som jag själv går och köper skivor av. Och visst tror jag man kan ha konstruktiv kritik även på musik som inte ligger inom den egna smaken.

Det enda som grämer mig är att jag inte kan lyssna på jobbet. 😆

Blandningen mellan nybörjare och studiorävar tycker jag är perfekt. Men då får man ju ha förståelse för att vissa "enkla(?)" frågor dyker upp titt som tätt. Fast jag håller med om att man kan titta i manualen innan man ber andra om hjälp.

Forumet är väl ganska perfekt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker att det postas alldeles för mycket skräp i forumet.

Man skulle ju vilja ha forumet som en förlängning av tidningen Nyheter, pluggar mixtips bra program osv. eller folk som har frågor eller problem med div program.

Att bedöma någon annans låt är väl rätt ointressant om man nu inte bara koncentrerar sig på ljudet och hur det är mixat.

Eller "min Cubase funkar inte" som troligtvis har laddads ner på DC++ eller nån annan fileshare

Det är ju inte precis det första forumet man tänker på om man te.x vill kolla vilka pluggar som folk tycker e bäst eller vilken hårdvara som funkar bäst.

/nu duckar jag

visst postas det mycket skräp, men det är ju för att vissa kan tex mer om vissa saker som gör att man uppfattar vissa inlägg som skräp. Finns säkert dom som menar: "men guuud vet människan inte hur man mickar upp en gitarrförstärkare" eller "jag är bäst på spela gitarrsolo här och jag bryr mig inte om hur man mixar".

Det är skräp inlägg enligt mig.

Annars tycker jag det är kul med skräp inlägg egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Hej!

Jag tycker att det postas alldeles för mycket skräp i forumet.

Man skulle ju vilja ha forumet som en förlängning av tidningen Nyheter, pluggar mixtips bra program osv. eller folk som har frågor eller problem med div program.

Att bedöma någon annans låt är väl rätt ointressant om man nu inte bara koncentrerar sig på ljudet och hur det är mixat.

Eller "min Cubase funkar inte" som troligtvis har laddads ner på DC++ eller nån annan fileshare

Det är ju inte precis det första forumet man tänker på om man te.x vill kolla vilka pluggar som folk tycker e bäst eller vilken hårdvara som funkar bäst.

/nu duckar jag

Grumligt värre, helt enkelt...

hej tomtegubbe skål i glaset och låt oss lustiga vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så är väl den här tråden en recension av forumet, gjord av en kritisk läsare...MIG....Men då är ju jag OCKSÅ en kritiker å vem lyssnar på en sån.

/piRoger

Om du nu har idéer om hur ett bättre forum kunde utvecklas kan du ju berätta hur du tänkt...

..så kan vi diskutera

Det är nog många som lyssnar om det kommer konstruktiv kritik och inte bara kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående kritik så är definitionen på det inte alls negativ.

Enl SAOL

krit,ik s. -en granskning o.

bedömning

är inget enbart negativt, utan likväl negativt som positivt. Ush nu var jag petig, men rätt ska vara rätt. Vi är kritiska även vi andra forumanvändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allting vore superbra, alla inlägg vore överintelligenta, all demomusik skulle få Ola Håkansson att hänga här jämt, alla tycker lika om saker...hur tråkigt skulle det bli?

Jag tycker det är en skön blandning av humor och seriösa diskussioner

och detta gör att det här forumet är kul att hänga på jämfört med andra ställen.

Håller med.. nivån är bra; det finns alla möjliga användare här. Jag hade inte varit här om det bara handlat om HUR det låter. Bra mix är INTE det enda som gäller; det ska väl ändå vara musiken det handlar om eller

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...