Jump to content
Annons

Avancerad instrumentalmusik?


perihelion

Recommended Posts

Annons
Tjena!

Kan nÄgon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som lÄter hjÀrnan jobba pÄ högvarv?

mvh

/Mats

Beror ju pÄ vad du menar vilken genre? men....

Mahavishna orchestra Àr nÄt i hÀstvÀg bra avancerad musik. John McLauglins band (har för mig att han blev lite Hippi-religös under den perioden) med fantastiska medlemar .

Bird of fire Ă€r en jĂ€vla bra platta. HĂ€nger du med i svĂ€ngarna sĂ„ Ă€r det bra gjort! 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena!

Kan nÄgon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som lÄter hjÀrnan jobba pÄ högvarv?

mvh

/Mats

Hej!

De tidiga Kraftwerkplattorna Àr rÀtt kul (Àven som Organisation).

Tangerine Dream Àr ju alltid en klassiker, men dem har du kanske hört redan.

Ett eller annant med Klaus Schulze Àr hörvÀrt.

Steve Reich Àr en höjdare.

Redigerat av Asynkron
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TrÄden fick mig att kolla in gamla hjÀltar pÄ youtube och shit va Jaco och Sco spelar bra pÄ iof vÀrldens trÄkigast och mest uttjatade lÄt inom jazzbluesen! Chicken.

Edit: glömde visst lÀnken http://www.youtube.com/watch?v=lwhkPSEXs1Q...feature=related

Jaha, 17 poster av samma sak . Sidan laggade sÄ kÀnner mig faktist oskyldig!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena!

Kan nÄgon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som lÄter hjÀrnan jobba pÄ högvarv?

mvh

/Mats

Beror ju extremt pÄ vilket plan du vill att hjÀrnan ska jobba, och vilken slags musik du gillar.

Meshuggah eller Ligetis pianoetyder om du diggar polymetrik. Skrjabin om du diggar polyrytmik eller Conlon Nancarrows musik för sjÀlvspelande piano Àr ju rÀtt bizarr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TrÄden fick mig att kolla in gamla hjÀltar pÄ youtube och shit va Jaco och Sco spelar bra pÄ iof vÀrldens trÄkigast och mest uttjatade lÄt inom jazzbluesen! Chicken.

Edit: glömde visst lÀnken http://www.youtube.com/watch?v=lwhkPSEXs1Q...feature=related

Jaha, 17 poster av samma sak . Sidan laggade sÄ kÀnner mig faktist oskyldig!

den videon Ă€r tagen ur filmen "the modern bassguitar" med jaco. riktigt bra film. har den ngnstans. 🙂

kanske inte heter riktigt sÄ, men ngt liknande.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena!

Kan nÄgon tipsa om lite mer avancerad instrumentalmusik som lÄter hjÀrnan jobba pÄ högvarv?

mvh

/Mats

Hej! Kan det möjligen du som var med och spelade "finale" pÄ tubular.net? TÀnkte bara det eftersom du har samma namn som en snubbe dÀr och samt att du ville ha instrumental musik. =) Om det nu Àr du sÄ lyssnade jag i alla fall pÄ dina inspelningar som du lÀnkade till dÀt och jag undrar hur det gÄr med de, för de var bra.

EDIT: Instrumental musik som Àr bra tycker jag Àr Amarok av Mike Oldfield och Àven mycket steve reich.

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena!

Tack till alla som svarat! Det var flera av tipsen som jag inte kÀnde igen. Jag skrev inte nÄgon speciell genre eftersom det inte spelar mig sÄ stor roll. Jag vill inte sÀga att jag har bred musiksmak men jag skulle vilja sÀga att jag Àr bred i min smalhet. För tillfÀllet lyssnar jag en hel del pÄ Krzysztof Penderecki, Meshuggah (nytt album 7:e mars), Philip Glass, Steve Reich och har Àven kommit över lite godbitar av Wendy Carlos (Beauty in the beast bland annat).

Musiken fÄr gÀrna vara mörk och dyster men jag lider av en svÄr kontakallergi mot Saxofon sÄ inget sÄdant... Tack igen för alla tips!

PS

Instrumentalmusik Àr en drog.

mvh

/Mats

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till dig som undrade om jag var med och spelade pÄ fan-inspelningen av Mike Oldfields Tubular Bells (finale-delen) sÄ stÀmmer det. Kul att du gillade min musik. Mitt projekt Perihelion ligger delvis pÄ is. Jag har för tillfÀllet kopiösa mÀngder material. Skulle jag sÀtta ihop allt skulle stycket bli flera mÄnader lÄngt... Dock sÄ har mitt liv kantats av tragedier och problem plus att jag glÀdjande blivit farsa ocksÄ till ett barn som Àr vÀldigt krÀvande sÄ musiken skrivs för tillfÀllet i huvudet och inget hinner spelas in. Som grÀdde pÄ moset börjar jag mer och mer rikta in mig pÄ mer "avancerad" musik sÄ fan vet nÀr Perihelion blir klart. I slutÀndan gissar jag att det kommer bli ett vanligt 45-50 minuters album. Och ja... Oldfields Amarok Àr nÄgot av det bÀsta som gjorts i sin genre.

/Mats

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det framgÄr ju inte alls vilket typ av musik du föredrar, men det finns hur mycket som helst att hÀmta frÄn t.ex. 80-talets fusion-musik. Ett par exempel Àr Mahavishnu Orchestra. De har gjort flera plattor och alla Àr helt vitt skilda stilar. Ett par mycket bra plattor enligt mitt tycke Àr Apocalypse och Visions Of The Emerald Beyond.

Apocalypse Ă€r ett samarbete med London Symphony Orchestra. Trummisen Billy Cobham var med i det hĂ€r bandet till en början och det var just hĂ€r som han slog igenom. FrĂ„n och med plattan Apocalypse ersattes han av Narada Michael Walden som idag Ă€r den största producenten i USA nĂ€st efter Quincy Jones. Han proddar de allra största namnen pĂ„ dagens hitlistor. Är bortsett frĂ„n en duktig trummis och producent Ă€ven en duktig sĂ„ngare och pianist. Har haft en stor hit med en lĂ„t som heter Gimmie Gimmie.

John McLaughlin heter killen som har det indiska namnet Mahavishnu. Han hade Àven ett band som hette Shakti. Det var en helt annan musikstil Àn det som Mahavishnu Orchestra spelade. HÀr Àr ett klipp dÀr du kan höra hur Shakti lÀt:

För att spinna vidare pÄ just John McLaughlin sÄ hade han en trio med tvÄ andra gitarrister. De heter Paco de Lucia och Al Di Meola:

Men det finns massor av musik i alla genrer som Àr avancerad som du sÀger. Men under slutet av 70 och början av 80-talet finns det mÀngder att hÀmta!

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller med Gizmozis. Liquid Tension Emperiment med deras avancerade, melodiska proggrock.. Orimligt bra musik! 🙂 ... och mĂ„nga svĂ„ra och snabba partier i deras lĂ„tar. Ganska likt bandet Dream Theater som nu tre av medlemmarna Ă€r med i. 🙂

EDIT: Jag stavade medlemmarna med Ă€.... jösses.. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hĂ„ller med om Liquid Tension Experiment och Ozric Tentacles, tvĂ„ helt underbara band. Kan Ă€ven lĂ€gga till Planet X, nĂ„got som bĂ€st kan beskrivas som fusion/jazz/metal och lĂ„ter skitavancerat och helt underbart! Rekommenderas starkt till den intellektuelle. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hĂ„ller med om Liquid Tension Experiment och Ozric Tentacles, tvĂ„ helt underbara band. Kan Ă€ven lĂ€gga till Planet X, nĂ„got som bĂ€st kan beskrivas som fusion/jazz/metal och lĂ„ter skitavancerat och helt underbart! Rekommenderas starkt till den intellektuelle. 🙂

F-n Planet X glömde jag, helt underbart band!!! tvÄ till jag kom pÄ.

Transatlantic - inte helt instrumental, men mycket av det Àr.

Exxplores club - age of impact

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, mĂ„ste hĂ„lla med igen. 🙂 Transatlantic gör ocksĂ„ vĂ€ldigt bra och rĂ€tt avancerad/svĂ„rspelad musik. ... 🙂

Annars vill jag slĂ„ ett slag för vĂ„r trio, The Major Three. ÄndĂ„ hyfsat avancerad instrumental musik.. 😛

🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till dig som undrade om jag var med och spelade pÄ fan-inspelningen av Mike Oldfields Tubular Bells (finale-delen) sÄ stÀmmer det. Kul att du gillade min musik. Mitt projekt Perihelion ligger delvis pÄ is. Jag har för tillfÀllet kopiösa mÀngder material. Skulle jag sÀtta ihop allt skulle stycket bli flera mÄnader lÄngt... Dock sÄ har mitt liv kantats av tragedier och problem plus att jag glÀdjande blivit farsa ocksÄ till ett barn som Àr vÀldigt krÀvande sÄ musiken skrivs för tillfÀllet i huvudet och inget hinner spelas in. Som grÀdde pÄ moset börjar jag mer och mer rikta in mig pÄ mer "avancerad" musik sÄ fan vet nÀr Perihelion blir klart. I slutÀndan gissar jag att det kommer bli ett vanligt 45-50 minuters album. Och ja... Oldfields Amarok Àr nÄgot av det bÀsta som gjorts i sin genre.

/Mats

Yikes!! flera mÄnaders material! TrÄkigt att höra om det dÀr med tragedierna... :/ Aja, det Àr bara att vÀnta och se om det blir klart antar jag. Dina mer avancerade lÄtar kanske ocksÄ Àr bra.^^

Kom pÄ mer tips pÄ instrumental musik förresten. Och jag gissar du hört massa Oldfield redan sÄ jag skippar de tipsen:

Béla fleck and the flecktones - Grymt instrumentalt band som har en av vÀrldens mest aktade bassist och en av bÀrldens mest aktade banjospelare. (Victor wooten och béla fleck). De spelar bluegrass, funk och jazz fusion.

Gammal jazz sÄ som miles davis och john coltrain.

Acousttic alchemy som spelar smooth jazz med mycket akustiska gitarrer.

Diablo II's soundtrack. Kanske lite nördigt med det Ă€r bra musik. 😆 Finns förresten fler spel med underskattade soundtracks.

Jean michel jarré - Av mÄnga ansedd som grundaren till elektronisk musik. **Skrev popcorn.** Sorry! Pinsamt fel av mig! Kingsley-Perrey skrev popcorn. Jag vet inte vad jag fick det ifrÄn.

Mike stern - Fusionjazz med mycket elgitarr.

Hiromi ueahara - Fusionjazzjapan.

Skulle kunna fortsÀtta lÀngre med jag orkar inte. FrÄga mer om ni vill ha mer.^^

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...