Jump to content
Annons

nån som har försökt att bygga den?


alexfree

Recommended Posts

191776.jpg

tänkte bygga en liknande mot min vägg, nån som har testat och bygga nåt liknande själv? intressant att höra i så fall???

förresten, nån som kan förklara denna graf....ser ut som signalen ser ut exakt likadant med eller utan reflektion filter?!?!?! 😛

RF_TongjiUniv_Chart.jpg

hemsidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grafen visar skillnaden i färgning med eller utan filtret - och eftersom det är väldigt liten skillnad, så visar det att filtret inte suger i sig några speciella frekvenser, utan ger än väldigt jämn dämpning.

I den jämförelsen är det alltså bra att kurvorna är nära nog identiska. 😐

Citat från hemsidan angående detta:

Independent test results from the Tongji University Audio Lab in Shanghai show audio image colouration with and without the sE Reflexion Filter. The tests (carried out by China's leading Acoustic Engineering University completely independently) clearly show extremely low levels of coloration when using a microphone with the Reflexion Filter while recording (20Hz to 20KHz).

Med tanke på hur lång tid det tog att utveckla Reflxion Filter, så är det nog ingen man slänger ihop i en handvändning själv. Det består ju av flera lager med olika material för att det ska fånga upp alla frekvenser lika bra... SM Pro Audio har släppt sitt Mic Thing, som består av ganska tunn skumdämpning och som därför troligen suger i sig lite av diskanten, medan basen passerar obehindrat. Jag har båda, men har inte hunnit testa skillnaden själv ännu, eftersom de har varit ute på lån ända sedan jag fick hem Mic Thing... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida dessa absorberar bas överhuvudtaget kan diskuteras då dessa våglängder med lätthet tar sig förbi så små "hinder" p g a diffraktion.

http://mysite.du.edu/~jcalvert/waves/soundwav.htm#K

och även om de absorberade bas så skulle det inte göra så stor skillnad då basen oftast finns ”överallt” (d v s beter sig inte som strålar) i ett rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen basfälla, utan en skärmvägg i lite mer hanterbart format, så du behöver inte överdriva... 😊 Vad frågan handlade om, var att ljudets karaktär påverkas minimalt av detta Reflexion Filter, så att man spelar in micen som den verkligen låter, men bara mer avskärmad från omgivningen, tack vare konstruktionen där olika material i de olika lagerna hjälper till på olika sätt.

Skillnaden mot exempelvis SM Pro Audios variant, är att den är gjord enbart med tunt skummaterial som dämpning och därför förmodligen kommer att suga åt sig diskant (återstår att se när jag får tid att testa själv, men jag tycker att det är ett rimligt antagande...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och det är väl det man kan förvänta sig av båda produkterna. Meningen är ju att dessa ska fånga ljudet så det inte studsar omkring i rummet och hindra kvarvarande reflexer från att nå micken. Som du säger så hjälper de mest i det övre registret och troligtvis inte alls i basen. Skulle dock hellre använda någon av dessa i ett stort levande rum än ett sångbås som oftast låter burkigt och instängt p g a stående vågor som i så litet utrymme hamnar långt upp i talregistret. Det är förövrigt inte bara skum utan även en tjockare plåt bakom skummet på Mic Thing. Att den är mycket fulare är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Grafen visar inte hur mycket den dämpar vilket är väldigt intressant i sammanhanget. Du kan göra en likadan graf på vanligt oblekt A4-papper och få ett resultat som visar på minimal färgning, något som dock är helt ointressant om man inte räknar in dämpningen. Jag skulle vilja att man klippte vid -40 och -60 dBV och förstorade upp den för att visa hur grafen egentligen ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Jo vi har talat om det där;

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170

Så du menar att du vill ha en reflex i diskanten tillbaka från skärmen mot micken eller?

Det låter ju inte som en bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Jo vi har talat om det där;

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170

Så du menar att du vill ha en reflex i diskanten tillbaka från skärmen mot micken eller?

Det låter ju inte som en bra idé.

Det har jag inte sagt. Det är ju positivt att skärmen dämpar jämnt i stället för att bara suga upp diskanten, eller...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Jo vi har talat om det där;

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170

Så du menar att du vill ha en reflex i diskanten tillbaka från skärmen mot micken eller?

Det låter ju inte som en bra idé.

Det har jag inte sagt. Det är ju positivt att skärmen dämpar jämnt i stället för att bara suga upp diskanten, eller...? 😎

Vad vill de egentligen visa med denna graf? Ställ upp en mic i ett (förmodat) dött rum (anechoic chamber, som inte ger några reflektioner) och gör ett test. Ställ micken i en skärm som ska suga upp så mycket som möjligt och gör om testet.

Varför skulle det bli någon skillnad?

Det ända som skulle kunna ge en skillnad är om skärmen reflekterade tillbaka någon frekvens men det gör den alltså inte. Den äter troligtvis upp diskant väldigt bra (alternativt släpper igenom, men det vet vi att den inte gör) och släpper troligtvis igenom basen. Ett mycket intressantare test är att sätta en ljudkälla på ena sidan och en mätmikrofon på andra och mäta vilka frekvenser den absorberar hur mycket och vilka som går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men grafen visar att sE-modellen INTE sörplar i sig diskant.

En sak som har visat sig fungera väldigt bra till sånginspelning, är att ha en absorberande vägg bakom ryggen - och sedan ha Reflexion Filter framför sig. Vips! så har man ett bekvämt och rymligt "sångbås" som fungerar enormt mycket bättre både ljudmässigt och trivselmässigt, än att bygga in sig i en liten garderob...

Jo vi har talat om det där;

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=496170

Så du menar att du vill ha en reflex i diskanten tillbaka från skärmen mot micken eller?

Det låter ju inte som en bra idé.

Det har jag inte sagt. Det är ju positivt att skärmen dämpar jämnt i stället för att bara suga upp diskanten, eller...? 😎

Vad vill de egentligen visa med denna graf? Ställ upp en mic i ett (förmodat) dött rum (anechoic chamber, som inte ger några reflektioner) och gör ett test. Ställ micken i en skärm som ska suga upp så mycket som möjligt och gör om testet.

Varför skulle det bli någon skillnad?

Det ända som skulle kunna ge en skillnad är om skärmen reflekterade tillbaka någon frekvens men det gör den alltså inte. Den äter troligtvis upp diskant väldigt bra (alternativt släpper igenom, men det vet vi att den inte gör) och släpper troligtvis igenom basen. Ett mycket intressantare test är att sätta en ljudkälla på ena sidan och en mätmikrofon på andra och mäta vilka frekvenser den absorberar hur mycket och vilka som går igenom.

Jag kan försöka göra någonting sådant när jag får en chans och har en stund över, så att man kan få någon form av jämförelse mellan dem också. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul om du gjorde. Keep me updated.

Det är kul att göra olika tester... 😎 Synd att dygnet bara har 25 timmar - annars hade det varit lättare att få planeringen att gå ihop (jag hoppar över lunchen, så vinner jag den där extra timmen... 😎 ).

Några bra idéer om hur du tror att det skulle vara lämpligast att göra? Vitt eller skärt brus - eller något helt annat...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det spelar någon större roll vilket brus man använder så länge man vet skillnaden. Jag brukar köra rosa, dels för att det går att vara i samma rum utan att må illa och dels för att det ger mer energi i basen för analys av stående vågor. Om jag mäter RT60 så brukar jag dock ibland köra vitt då man kan spela högre (komma längre bort från ambient-brusgolvet) utan att blåsa högtalare.

I detta fall skulle jag nog köra ett vitt brus med abrupt slut och jämföra vattenfallsgrafen med och utan skärm. Kanske även en puls vid lite olika frekvenser för att lättare se (och höra) eventuell reduktion av reflexer. Sinussvep, brus och pulser med en högtalare på utsidan för att kolla vad de "äter" och inte "äter" för frekvenser skulle vara intressant. Rummet har förstås en enorm påverkan på resultatet (framförallt i de lägre frekvenserna) men så länge man endast jämför de två så borde man kunna bortse från detta då vi kan titta på skillnaden i mellan de två.

...stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...