Jump to content
Annons

trumprogrammering - hur livar man upp?


alcedo

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker det är tjatigt och långdraget att fixa till ett realistiskt trumspår med midiprogrammering. Har väldigt bra ljud att tillgå, och det blir ju tajt, men att få till känslan och snygga fills.... Hur gör man? Tex, hur programmerar man en trumvirvel i midi? Finns det nån som har bra exempel i midiformat? Eller websidor med tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite tjatigt är det. Vad gäller midis så finns det tusentals att ladda hem gratis. Gå ut på google och sök. Svårt att rekomendera något bra. Jag har testat ett par olika siter, men tycker nog trots allt att det låter bättre att programera själv.

Testa att arbeta mycket med velocity för att nyansera spelet lite. Har du midikeyboard så kan du pröva att lägga någon del, t e x hihat eller cymaler "live"( d v s fingerpolka), det blir lite mer nyanserat då.

Ett annat tips är att arbeta med kvatiseringen. Konstruera ett grid med mycket swing i och känn efter vad som låter mest levande.

Sedan spelar det ju in vilken plugin du använder. Hur mycket kan den påverka?

Det är en konst att programera trummor. Jag tror att många tänker att det bara är att skriva in lite prickar så ordnar det sig. Med risk för att låta lite messersmittig så tycker jag att det är som vilket annat musikinstrument som helst. Det tar tid att lära sig att få det att låta bra. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du med "liva upp" menar att det ska låta mer mänskligt och mindre exakt. Jag brukar använda mig av Track parameters i Cubase SX. Där kan man ställa in gränsvärden för position, velocity m.m. Med försiktig justering kan man få lagom variation för att det ska låta som om en lagom slapp trummis sitter och plågar skinnen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta handlar om Velocity. Du kan få ett dödkvantiserat komp väldigt levande om du varierar anslaget - och har velocityswitchade ljud förstås...

Använder du en och samma sampling till en virvel och bara ändrar anslaget på den, så låter det kulspruta hur du än gör - men har du en uppsättning samplingar som velocityswitchas, så kan det låta mycket naturligt. Hi-haten gör väldigt mycket också. I vanlig pop, så markerar man som regel 1:an och 3:an hårdare än 2:an och 4:an - men man bör variera, så att det inte blir exakt samma anslag i alla takter. Man kan gärna lägga in extraslag på lämpliga ställen på hi-hat och virvel - men se till att det inte blir statiskt. Om exakt samma variationer återkommer var fjärde takt genom hela låten, så blir det inte så varierat som man kanske hade tänkt sig...

Känns det för jobbigt att göra kompet själv, så finns förstås annars VSTi som Groove Agent och BFD. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Det mesta handlar om Velocity. Du kan få ett dödkvantiserat komp väldigt levande om du varierar anslaget - och har velocityswitchade ljud förstås...

och använder lite fantasi på inledningen av fillsen, variera gärna virveln med lite skuggslag (låg velocity) brukar funka som ett helrör på fredagskvällen.

Schhkål typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag skulle rekomendera att du använder tex grooveagent, där kan man spela in hela eller delar av trumkomp. Man kan också ställa in hur tajt eller otajt det ska låta. Jag brukar använda groove agent speciellt för att hitta inspiration till olika fills... //AEM 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skaffa en bok ( låna på bibblan ) om trumspel kan du komma långt med.. nybörjarböcker brukar vara väldigt grundläggande vad det gäller hur alla delar i ett trumset brukar trakteras.

Rockskolan - trummor är en sån bok som är grundläggande, den visar också hur accenter på t.e.x Hihat spelas i ett vanligt rockkomp. ( den har dock några år på nacken )

När du väl får grepp om bastrumma, virvel hihat, pukor o.s.v är det lätt att flytta över tankesättet till andra stilar...

Det första misstaget som görs i modern dansmusik är att virveln spelar 32-delar samtidigt som hihaten spelar 16-delar... vilket för en normalutrustad trummis är extremt omöjligt 🤪

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Ett bra variationstrick (som jag läst mig till i sound on sound), är att programera ett high-hat komp som varierar över FEM takter, så känns det inte så stelt, även om det kanske inte är precis vad man hade spelat på riktiga trummor. Det är värt att testa. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder layers i FLstudio.

Senast gjorde jag ett redigt trummbygge.

Jag tog fem virvlar som lät hyfsat lika men med variationer

La dom i ett layer, å gjorde så att vid varje markering i sequencern för det lagret så anslogs en av de fem virvlarna

Åså gjorde ja likadant me fem till som lät snarlikt fast inte lika de fem första och la dom i ett lager.

Åså la ja till en virvel som bara lät allmänt bra för sig...

Så när ett virvel slag kom i sequencern så slumpades 1 av fem + 1 av fem andra

samtidigt så två olika virvel ljud av 10 anslogs på måfå medans jag hade den sista virveln, den elfte för att få ett enhetligt ljud fast som varierades med 5 x 5 andra virvlar.. rörigt, men lät svinbra och naturligt. Sen bara distade till dom pyttelite lite

och ändrade volym och tighthet genom de hela.. Du kan lyssna på Dehär så får du höra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett väldigt bra tips, som är välanvänt av många, så även mig, men det är lite krångligt, dock medlysande reulstat.

1: Leta upp livetrummsloopar(eller ej live, om du nu hittar nått du gillar på nätet)....som du tycker låter juste, med det "groovet" du vill ha, från vilken låt som helst, bara det är cleana trummor.

2: Ta in loopen i Recycle och "slica" upp den och exportera som midifil. Alla 16 och 32 delar som nu finns, in i minsta detalj.....

3: Ta in midifilen i Cubase/Logic eller vad du nu kör.

4: Nu kör jag bara logic, så jag vet ej exakt hur man gör detta i Cubase, men det ska gå på något sätt att "fånga" "groovet", typ, "capture groove", från denna midifil, och sedan aplicera på vilket spår du nu vill ska ha något speciellt groove....då möblerar den om dina befintliga midi "klossar" så att de matchar detta groove....

Reslutatet blir ju lite som att köra den där inbyggda funktionen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu.....skillnaden är bara att man nu komemr ännu ett steg nämre riktig livekänsla.....

Har själv använt detta en hel del faktiskt.....man gör en hel låt, rak och tråkig.....sen hittar man en loop med ett skönt gung...från nån livegreja kanske...eller nått.....och aplicerar detta på nästan alla spår i hela arrangemanget.....det ger hela låten nya dimensioner.

Det är lite omständigt, men kan bli grymt bra! 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...