Jump to content
Annons

Potentiometrar, vad är skillnaden?


Lithium

Recommended Posts

Annons

Om du ska köpa potentiometrar till din gitarr så används oftast 250Ohm till single coils för att värma upp dem och få bort vasst ljud. Till humbuckers använder man ofta 500Ohm och ibland 1MOhm som tar bort mindre av diskanten. Gibson ska enligt vad jag läst använda pottar med Ohmtal som ligger mittemellan 250 och 500 på vissa av sina gitarrer.

Sedan så har jag uppfattat att tillverkaren CTS gör pottar som många anser vara de bästa. Thomann har alla delar du kan behöva. De har Groel pottar som ska vara väldigt bra enligt vissa men tänk på att du kan få behöva köpa andra "rattar" då groels har grövre taggar där du trycker på ratten.

Nu kan jag inte komma på mer men jag hoppas att jag hjälpt dig något iaf. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

linjära och logaritmiska potar är helt enkelt olika skalor av motstånd de ger.

en linjär potentiometer ger vid 100% volymökning 100% volym, 50% volymökning 50% volym och likadant 0% volymökning eller helt enkelt ingen volymökning 0% påverkan.

medan en logaritmitmisk ger 0% vid 0% och beroende på vilken typ av skala den jobbar med en ökning som ser ut som en skidbacksost. dvs: inget, inget, inget, inget, ALLT. typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...