Jump to content
Annons

Mikrofon för kontrabas?


Gorlum

Recommended Posts

Jag har letat runt ett bra tag nu efter en mikrofon till min kontrabas men har ingen större framgång än. Jag har redan en billig piezo-pickup från K&K som låter apa, och jag har ett par stormembranskondingar som låter ok samt ett par sm57/sm58 som också låter apa. Jag har hört att t.ex. shure beta 52 och akg d112 kan funka men har ingen möjlighet att prova själv eftersom musikaffärerna i stan inte vill ta hem grejer som jag kan testa 😛

Jag har även kikat på K&K´s golden bullet som är en liten konding som monteras på stallet, och jag har sneglat på blue´s kickball som verkar vara spännande...

Men nu frågar jag alltså er på forumet som har erfarenhet av att spela in/micka upp kontrabas: vilka mikrofoner låter bra? vilket låter dåligt? Vad ger mest för pengarna?

Basen jag ska spela in är min finfina solida karvade 3/4 kontra med obligato-strängar, jag är ute efter ett modernt och fett ljud i stil med soundet hos moderna jazzband.

Alla tips är väldigt välkomna 😉

Hälsningar/Gorlum

Någon var kanske inne på det, men en bra småmembranare (omni) inrullad i skumgummi, placerad i stallet på kontran (under strängarna) brukar vara väldigt trevligt. Vi brukar köra med en Oktava MK012. Asgött.

Testa att placera en annan mick på lite otippade sätt, typ snett underifrån bakom kontran. Då slipper du transienterna nästan helt, och får bra möjligheter att blanda och greja i efterhand.

Sen beror det ju lite på vilken funktion kontran ska ha i mixen, men ska ha ganska mkt funktionen av en fyllig elbas brukar det vara skönt att dra in en line från någon kontaktmick också för att få lite punch. Beror även helt på vilken bas det är, men ibland är det svårt att få den där fylligheten utan nån såndär som är gjord just för att lina kontran med.

Det är inte så att din piezo-pickup låter gött just i det registret?

En gång lyckades vi få ett skitbra kontraljud med en piezo-pickup kombinerad med lite annat. Den micken bytte basisten sedan ut för att den lät så jävla illa hela tiden live, och sen när han kom tillbaka senare för att spela in igen med sin nya fina pickup var det helt omöjligt att kräma ut det där fylliga hur vi än gjorde. Däremot lät den nya micken skitbra till stråke, vilket piezoprylen lät bajja till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle sätta en tjuga på att NT2000 låter bättre än TLM103 på kontra.

Kanske det. Men löser det hans problem? Jag tror faktiskt inte det. I varje fall inte fullt ut.

Och i så fall betalar han ju en massa pengar i onödan om problemet kvarstår trots ett byte.

En annan mick som definitivt är bättre än båda dessa mickar är t.ex. Didrik DeGeer.

Men jag är inte så säker på att ens en eller ett par sådana heller löser problemet!

Möjligen en bit på vägen men i så fall är problemet fortfarande inte helt löst.

Det kommer då resultera i att han inte blir nöjd trots en ny mick.

En svinbra mick är aldrig hela lösningen.

Som oftast hittar man problemet av det här slaget i just hanteringen någonstans i ljudkedjan.

Det är nästan alltid så. Inte minst när man inte sitter på riktigt ordentlig svinbra förutsättningar

med både utrustning, rum och inspelningstekniska kunskaper och mängder av erfarenhet.

De flesta har ju inte dessa enorma förutsättningarna och därför är det nästan alltid så att det finns

mycket mer att krama ut enbart med det som redan finns till hands.

Här finns det som oftast massor att göra och jag tror inte att detta är ett undantagsfall.

TLM103 är inte väldens bästa mick men långt ifrån den sämsta. Den är rätt bra.

Det finns folk som har gjort fullt professionella resultat med mickar för 1200 kr på kontrabasar

just för att de vet hur de ska hantera hela ljudkedjan och att de har den långa erfarenheten.

Det är ingen lätt konst som alla vet. Att spela in en kontrabas på ett riktigt bra sätt är duktigt svårt

även för många erkända och erfarna ljudtekniker. En del fixar det galant då de har stor vana med det,

men det finns rätt många som har problem och aldrig lyckas riktigt fullt ut trots mångårig erfarenhet.

Har själv sett detta flera gånger i real time.

Det är alltså ganska stor sannolighet att det finns mer att krama ut med nuvarande utrustning och att

problemet inte kommer att lösa sig helt för än detta är gjort. Dessutom är en jazz-kontra oftast

ytterligare svårare att spela in än t.ex. en kontra till en visa eller snoa. Ljudidealet är annorlunda och

jazzbasister har i regel ett mer krävande ljudideal som det gäller att uppfylla men som är så svårt.

Jag får den uppfattningen att frågeställaren har kommit en rätt bra bit på väg i sitt spelande.

Han ställer krav på sitt ljud och vet nog väl vad han eftersträvar för slags sound.

Det gör också det att det kan bli ännu svårare att lyckas att hitta rätt och nå ända fram.

Den som inte ställer några krav alls eller väldigt lite krav blir ju nöjd med nästan vilket ljud som helst.

Frågeställaren har nog rätt höga krav misstänker jag och därför tycker i alla fall jag att det bästa vore

att se över ljudkedjan i sin helhet en runda till eller två innnan han lägger ut tusentals kronor

på någonting som med stor risk bara löser problemet delvis. Men det är bara vad jag tycker.

Detta är mitt ställningstagande, men själva beslutet överlåter jag naturligtvis till honom.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag har också funderat på det där med "kedjans svagaste länk" men den inspelningskedja jag har nu känns helt ok och funkar alldeles utmärkt till mina andra ändamål. Jag kör med antingen röden eller tlm103 genom min summit audio preamp vidare in i mitt fireface 400 och från det till datorn och det mesta som går den vägen låter tiptop, även med min octamic eller firefacets egna preamps så låter mickarna bra tycker jag....jag tror själv att det kanske handlar mer om akustiken och mickplaceringen egentligen, men det är alltid bra att få tips och råd från folk som har hållt på med sånt här tidigare, och ni har båda gett värdefulla förslag, det tackar jag för:)

Jag fick även tips om en annan mick: Blue- the kickball som komplement till en stormembranskonding....att blanda in för lite extra botten...frekvensgången på den verkar iofs mer än lovligt skum om man kikar på blue´s hemsida...nån som har testat den kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop!

Nu har jag testat med lite olika varianter för uppmickning här hemma och även med lite olika mickpreampar, jag lånade hem ett par från en polare, och efter en hel massa varianter så tycker jag nog att kombinationen av några olika mikrofoner ger det bästa och mest naturliga ljudet som jag gillar...uppsättningen som jag tyckte funkade bäst var följande (ifall nån annan vill testa för sin kontra 😆 ):

En röde nt2000 genom min summit audio preamp rakt framför kontran ungefär mellan stallet och greppbrädan typ 30 cm ut, en blue the kickball genom fireface 400´s preamp nära f-hålet och en tlm 103 genom fireface 400´s preamp ca 3-4 meter bort för ambiens....

Jag blandade in ganska mycket ljud från röden (som gav krispet och närheten) och kickballen ( som gav fläsk och sub), och ganska lite från tlm103. Men det blev ändå en klar förbättring med ambiemsmicken inblandad, det kändes som att ljudvågorna som träffade den micken hade fått mölighet att "veckla ut sig ordentligt" eller vad man nu ska säga...den micken gav mycket av tonen på kontran....

Jag provade även med min K&K double big twin pickup men den lät...ungefär som en bajs i jämförelse med de andra mickarna 🙂

Så för mig blir det nog att köpa en blue the kickball (den jag provade var lånad) och komplettera med, iaf i studion....sen när plånboken blir tjock igen om några månader så ska jag testa en dpa också tänkte jag 😊

Tack för all hjälp hörni! Det har hjälpt mig mycket 😄

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...