Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter hĂ€r och sĂ€tter ihop en inköpslista nu innan jul till mig sjĂ€lv 😛 Och pĂ„ listan sĂ„ har jag nu kommit till punkten att spela in gitarren.

Bor hemma fortfarande, mina förĂ€ldrar gillar visserligen att det Ă€r ljudligt hĂ€r hemma. Men jag tĂ€nkte att det kanske inte Ă€r sĂ„ vĂ€ldigt kul för dem om man krĂ€mar pĂ„ en förstĂ€rkare pĂ„ full volym 😊

SÄ dÀrför frÄgar jag er hÀr pÄ forumet om lite hjÀlp.

TÀnker spela in mycket skatepunk typ (Hoobastank) och lite tyngre hÄrdrock likt (Alter Bridge nya cd). (UrsÀkta kategorierna,men Àr dÄlig pÄ det).

Vilket av det nÀmda i rubriken kommer hjÀlpa mig bÀst tror ni??? Vill ha det sÄ smidigt som möjligt. Inte allt för mycket pillande Ä grejjande.

Eller kanske det enda Ă€r att köpa en kombo förstĂ€rkare och inte riktigt pĂ„ full volym? 😕 Eller kanske vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ bra gitarrljud som de tidigare nĂ€mda grupperna?

Mycket tacksam för all hjÀlp jag kan fÄ.

/Mikael

Annons
Postat

Virtual Guitarist har jag ingen refarenhet av men Pod X3 Àr ju en fullmatad Pod XT som klÄr min V-amp2 med hÀstlÀngder, dÄ tycker jag ÀndÄ den lÄter ganska bra och sÀtter sig vÀldigt bra i mixen utan att man behöver mixa sÄ mycket. Guitar Rig lÄter bra men jag upplever att det Àr krÄngligare att fÄ till bra ljud men dubblar man spÄren sÄ kan det bli mycket bra enligt min uppfattning. Vilken lösning du Àn vÀljer blir du nog nöjd men skulle gissa pÄ att Pod x3 Àr billigare sÄ jag skulle nog vÀlja den.

DieHard (oregistrerad)
Postat
I nĂ€sta nummer av Studio testas bĂ„de Pod X3 och Guitar Rig 3 🙂

Tjooohoooo :rolleyes:

Vad jag har hört andra klaga pÄ Àr att det Àr svÄrare fÄ till ett bra hÄrdrocksljud i guitar rig. men annars har du ju Àven amplitube.

Postat

Fördelarna med enlös lÄda Àr ju att den inte drar datakraft.

Att kunna gÄ in och ratta om gitarrljudet i efterhand som man kan med guitarrig 3 eftersom det Àr en plugg ses sÀkert som en fördel men jag ser det som en nackdel. BÀttre att försöka lÀgga tiden pÄ att hitta ljud som funkar innan. Man blir aldrig klar med mixen tycker jag om man alltid kan backa ett streg tillbaks.

SÄ jag hade kört pÄ X3:an

Postat

Vad jag har hört andra klaga pÄ Àr att det Àr svÄrare fÄ till ett bra hÄrdrocksljud i guitar rig. men annars har du ju Àven amplitube.

FÄr man inte till metalljud i GR3 skall man nog ta sej en funderare pÄ om man skall spela gitarr..

Det finns gain sĂ„ det rĂ€cker och blir över i GR3:an 🙂

Postat

FÄr man inte till metalljud i GR3 skall man nog ta sej en funderare pÄ om man skall spela gitarr..

AssÄ? Upp med ett klipp. Jag fÄr brutalt metal-ljud med Gearbox men guitarrig verkar usel för mig. Skulle vara kul Ä höra bra metal-ljud med GT3

Postat

AssÄ? Upp med ett klipp. Jag fÄr brutalt metal-ljud med Gearbox men guitarrig verkar usel för mig. Skulle vara kul Ä höra bra metal-ljud med GT3

En skillnad mellan de bĂ„da Ă€r framförallt klippet och strĂ€ngattacken som kommer till bĂ€ttre rĂ€tt i Gearbox (och sĂ„ledes ocksĂ„ i X3 om inte Ă€n bĂ€ttre). Skulle förvĂ„na mig om inte testen kommer sĂ€ga det ocksĂ„..men man vet ju aldrig efter lite skruvande 🙂 Testat Guitar Rig Ă€n del och jag gillar den skarpt, tror att den ocksĂ„ skulle sitta bra i mix.

Det du Newsec borde fundera pÄ Àr ju pÄ vad du behöver mer.. OM det Àr sÄ att du inte har ett ljudkort idag och heller inga micpreamps sÄ Àr ju ett gott rÄd att titta Ät X3 alternativt Toneport UX2. En skillnad mellan dessa Àr att om du ska anvÀnda kondensatormick sÄ saknar X3 fantommatning (med det Àr vÀl det enda den saknar Ä andra sidan).

Postat
Fördelarna med enlös lÄda Àr ju att den inte drar datakraft.

Att kunna gÄ in och ratta om gitarrljudet i efterhand som man kan med guitarrig 3 eftersom det Àr en plugg ses sÀkert som en fördel men jag ser det som en nackdel. BÀttre att försöka lÀgga tiden pÄ att hitta ljud som funkar innan. Man blir aldrig klar med mixen tycker jag om man alltid kan backa ett streg tillbaks.

SÄ jag hade kört pÄ X3:an

Kan man i X3:an göra, som med Vamp Pro, sÄ att man plockar ut en oprocessad signal samtdigit som en processad? SÄ man fÄr en kanal med rent ljud och en med ex. distad? SÄ man kan processa om ljudet i efterhand om man vill det?

Funkar ju iofs att sÀtta en DI-box eller liknande innan ocksÄ.

Alltid trevligt att kunna Àta kakan - och samtidigt ha den kvar! :-)

Postat

Virtual Guitarist Ă€r nog inte sĂ„ aktuellt dĂ„ den Ă€r en " sjĂ€lvspelande gitarrist " 😉

Om du nu ska spela in i datorn hade jag nog valt Amplitube 2 dÄ jag tycker att det Àr lÀttare att fÄ bra ljud i den Àn i guitarrig.Framför allt lite tyngre sound , dock klÄr guitarrih Amplitube nÀr det gÀller rena och lite crunchiga ljud.

Postat

Glöm inte svenska Alien Connections Revalver Mk II som jag sjÀlv ska inhandla nÀr jag har rÄd.

Har bara lyssnat pÄ demos pÄ Guitar Rig, Amplitube och Revalver. Men jag tycker Revalver Mk II lÄter bÀst nÀr det kommer till ty Har en Pod XT Pro och tycker den lÄter ruskigt bra. NÀr jag spelar in gitarr sÄ kör jag Àven ut ett rent spÄr via S/pdif och pÄ det spÄret tÀnkte jag ha Revalver Mk II, dÀr det nu passar. Tror att den skulle passa dig bra, gÄ in och lyssna pÄ de demos som finns upplagda och se om det passar dig.

kruSHka69 (oregistrerad)
Postat

Àr det inte lite som att blanda Àpplen och pÀron?

pod x3 Àr en box, guitar rig 3 Àr vst, och virtual guitarist Àr vsti.

svÄrt att jÀmföra de med varandra vÀl?

Postat
Àr det inte lite som att blanda Àpplen och pÀron?

pod x3 Àr en box, guitar rig 3 Àr vst, och virtual guitarist Àr vsti.

svÄrt att jÀmföra de med varandra vÀl?

HÄller inte riktigt med nÀr det gÀller Pod och Guitar Rig 3 (och dom andra VST:erna). Dom ska ju ÀndÄ simulera ett förstÀrkar- och micksound.
Postat
Glöm inte svenska Alien Connections Revalver Mk II som jag sjÀlv ska inhandla nÀr jag har rÄd.

Har bara lyssnat pÄ demos pÄ Guitar Rig, Amplitube och Revalver. Men jag tycker Revalver Mk II lÄter bÀst nÀr det kommer till ty Har en Pod XT Pro och tycker den lÄter ruskigt bra. NÀr jag spelar in gitarr sÄ kör jag Àven ut ett rent spÄr via S/pdif och pÄ det spÄret tÀnkte jag ha Revalver Mk II, dÀr det nu passar. Tror att den skulle passa dig bra, gÄ in och lyssna pÄ de demos som finns upplagda och se om det passar dig.

Bra tips för katten. Krossar Vamp och guitarrig pĂ„ ett ögonblick tycker jag. Även amplitube.

Exemplet "Metis" har rackarns bra kompljud

Postat

Bra tips för katten. Krossar Vamp och guitarrig pĂ„ ett ögonblick tycker jag. Även amplitube.

Exemplet "Metis" har rackarns bra kompljud

Beror pÄ vilka preferenser du har vilken plugg som lÄter bÀst..

Revalver lÄter skitbra men det e inte sÀkert den gör sej bra i alla projekt/stilar utan,

den och GR3 kan vara ett grymt bra komplement till varandra 😕

Postat

Sitter sjÀlv och funderar pÄ att byta upp mig frÄn POD2.0, tycker aldrig jag fÄr nÄt riktigt bra ljud med den. Det lÄter antingen lite nasalt eller 80-talshÄrdrock. Bluesköret funkar rÀtt bra men den klarar inte riktigt de mer distinkta klangerna.

Vad jag förstÄtt sÄ Àr XT betydligt bÀttre pÄ sÄnt?

StÀmmer det, ni som vet?

Har Àven fÄtt uppfattningen att X3 inte Àr sÄ mycket bÀttre Àn XT om man bortser frÄn de dubbla kanalerna, mikrofoningÄng och sÄnghantering (vilket jag inte Àr sÄ intresserad av).

Är det vĂ€rt att uppgradera till en XT?

Eller till en X3?

Postat

En liten parantes bara, om du kör Toneport UX2("motsvarar" XT-kvalitet) och splittar signalen frĂ„n gitarren sĂ„ fĂ„r du dubbla kanaler, funkar kanon 😕

Postat (redigerat)
Sitter sjÀlv och funderar pÄ att byta upp mig frÄn POD2.0, tycker aldrig jag fÄr nÄt riktigt bra ljud med den. Det lÄter antingen lite nasalt eller 80-talshÄrdrock. Bluesköret funkar rÀtt bra men den klarar inte riktigt de mer distinkta klangerna.

Vad jag förstÄtt sÄ Àr XT betydligt bÀttre pÄ sÄnt?

StÀmmer det, ni som vet?

Har Àven fÄtt uppfattningen att X3 inte Àr sÄ mycket bÀttre Àn XT om man bortser frÄn de dubbla kanalerna, mikrofoningÄng och sÄnghantering (vilket jag inte Àr sÄ intresserad av).

Är det vĂ€rt att uppgradera till en XT?

Eller till en X3?

Definitivt vĂ€rt att du byter upp dig - XT har förutom en bĂ€ttre moduleringsmetod, fler mickar att vĂ€lja mellan samt en helt annan kvalitĂ© pĂ„ kompressionen. Har en kompis som köpte 2.0 och bytte upp sig nĂ€stan direkt till Gearbox (motsvarande XT som sagt) med trad. kommentaren "skillnaden Ă€r som natt och dag" 😠

Om steget till X3 Àr vÀrt det..? Har inte kollat vad det skiljer i pris och en XT borde vÀl snurra begagnat.. Men förutom det du nÀmner sjÀlv sÄ fÄr du ju uppemot 30 basampar och nÀrmare 80 st gitarrampar (Àr vÀl typ 40 i XT) + ca 40 fler effekter Àn i XT. Line 6 sÀger sjÀlva att de förbÀttrat och anpassat XT stÀrkarna till X3 men om det innebÀr att den lÄter Àn bÀttre, det Àr frÄgan och fÄr vÀl sitt svar i kommande Studio. Har sjÀlv inte varit i nÀrheten av X3, nÄn annan?

Redigerat av Gain
Postat
En liten parantes bara, om du kör Toneport UX2("motsvarar" XT-kvalitet) och splittar signalen frĂ„n gitarren sĂ„ fĂ„r du dubbla kanaler, funkar kanon 😠

DET DÄR lĂ„ter som bomull.. 🙂 Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!

Postat
En liten parantes bara, om du kör Toneport UX2("motsvarar" XT-kvalitet) och splittar signalen frĂ„n gitarren sĂ„ fĂ„r du dubbla kanaler, funkar kanon 🙂

DET DÄR lĂ„ter som bomull.. 🙂 Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!

Jag vill ocksĂ„ veta! 😊

Postat

Av nya Studio att döma.. Ljud Guitar Rig 5p, Pod X3, 4p pÄ ljudfronten (har inte lÀst artiklarna Ànnu dock..) Köp och lÀs!

Postat (redigerat)
Av nya Studio att döma.. Ljud Guitar Rig 5p, Pod X3, 4p pÄ ljudfronten (har inte lÀst artiklarna Ànnu dock..) Köp och lÀs!

Men som sagt, en recension kan aldrig vara helt objektiv. SĂ„ vill man veta vilken som passar en sjĂ€lv bĂ€st bör man alltsĂ„ testa sjĂ€lv, (givetvis efter man köpt och lĂ€st 😛:rolleyes: ).

Emil Östman

Redigerat av Emil
Postat

Men som sagt, en recension kan aldrig vara helt objektiv. SĂ„ vill man veta vilken som passar en sjĂ€lv bĂ€st bör man alltsĂ„ testa sjĂ€lv, (givetvis efter man köpt och lĂ€st 😛:rolleyes: ).

Emil Östman

Just sĂ„ 🙂 ApropĂ„ mjukvara för editering gĂ€llande Pod X3 (var tvungen att kolla) sĂ„ kommer den i mitten pĂ„ januari!

Postat

Emil Östman

Just sĂ„ 🙂 ApropĂ„ mjukvara för editering gĂ€llande Pod X3 (var tvungen att kolla) sĂ„ kommer den i mitten pĂ„ januari!

Och funkar den som den ska kan man dra upp betyget i anvÀndarvÀnlighet nÄgot.

Postat (redigerat)
DET DÄR lĂ„ter som bomull.. Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!
Jag vill ocksÄ veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sĂ„n liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, dĂ€rifrĂ„n gĂ„r en vanlig gitarrkabel rĂ€tt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra gĂ„r in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox sĂ„ vips-fillibabba.. Det Ă€r egentligen konstigt att man inte kan anvĂ€nda bĂ€gge instrument-ingĂ„ngarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen sĂ„ jag vet inte. Det vet sĂ€kert nĂ„n annan bĂ€ttre Ă€n jag 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat
Jag vill ocksÄ veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sĂ„n liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, dĂ€rifrĂ„n gĂ„r en vanlig gitarrkabel rĂ€tt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra gĂ„r in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox sĂ„ vips-fillibabba.. Det Ă€r egentligen konstigt att man inte kan anvĂ€nda bĂ€gge instrument-ingĂ„ngarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen sĂ„ jag vet inte. Det vet sĂ€kert nĂ„n annan bĂ€ttre Ă€n jag 😄

DĂ„ blir det att testa det. Ifall det fungerar kĂ€nns det onödigt att inhandla en X3 för mig, dĂ„ det Ă€r den funktionen jag mest Ă€r ute efter 🙂

En fÄr be att fÄ tacke!

Postat
Jag vill ocksÄ veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sĂ„n liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, dĂ€rifrĂ„n gĂ„r en vanlig gitarrkabel rĂ€tt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra gĂ„r in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox sĂ„ vips-fillibabba.. Det Ă€r egentligen konstigt att man inte kan anvĂ€nda bĂ€gge instrument-ingĂ„ngarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen sĂ„ jag vet inte. Det vet sĂ€kert nĂ„n annan bĂ€ttre Ă€n jag 😉

Ja, det var ju en lika enkel som genialiskt lösning förstĂ„s 😆

Nej det gÄr inte att köra bÀgge instrumentingÄngarna samtidigt. Mic och instrument gÄr finfint liksom mic x2 och line x2.

Postat
Nej det gÄr inte att köra bÀgge instrumentingÄngarna samtidigt. Mic och instrument gÄr finfint liksom mic x2 och line x2

Nej, det var det jag misstÀnkte.. men Àr inte det lite konstigt att det inte gÄr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.