Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Sitter här och sätter ihop en inköpslista nu innan jul till mig själv 😛 Och på listan så har jag nu kommit till punkten att spela in gitarren.

Bor hemma fortfarande, mina föräldrar gillar visserligen att det är ljudligt här hemma. Men jag tänkte att det kanske inte är så väldigt kul för dem om man krämar på en förstärkare på full volym 😊

Så därför frågar jag er här på forumet om lite hjälp.

Tänker spela in mycket skatepunk typ (Hoobastank) och lite tyngre hårdrock likt (Alter Bridge nya cd). (Ursäkta kategorierna,men är dålig på det).

Vilket av det nämda i rubriken kommer hjälpa mig bäst tror ni??? Vill ha det så smidigt som möjligt. Inte allt för mycket pillande å grejjande.

Eller kanske det enda är att köpa en kombo förstärkare och inte riktigt på full volym? 😕 Eller kanske väldigt svårt att få bra gitarrljud som de tidigare nämda grupperna?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

/Mikael

Annons
Posted

Virtual Guitarist har jag ingen refarenhet av men Pod X3 är ju en fullmatad Pod XT som klår min V-amp2 med hästlängder, då tycker jag ändå den låter ganska bra och sätter sig väldigt bra i mixen utan att man behöver mixa så mycket. Guitar Rig låter bra men jag upplever att det är krångligare att få till bra ljud men dubblar man spåren så kan det bli mycket bra enligt min uppfattning. Vilken lösning du än väljer blir du nog nöjd men skulle gissa på att Pod x3 är billigare så jag skulle nog välja den.

Guest DieHard
Posted
I nästa nummer av Studio testas både Pod X3 och Guitar Rig 3 🙂

Tjooohoooo :rolleyes:

Vad jag har hört andra klaga på är att det är svårare få till ett bra hårdrocksljud i guitar rig. men annars har du ju även amplitube.

Posted

Fördelarna med enlös låda är ju att den inte drar datakraft.

Att kunna gå in och ratta om gitarrljudet i efterhand som man kan med guitarrig 3 eftersom det är en plugg ses säkert som en fördel men jag ser det som en nackdel. Bättre att försöka lägga tiden på att hitta ljud som funkar innan. Man blir aldrig klar med mixen tycker jag om man alltid kan backa ett streg tillbaks.

Så jag hade kört på X3:an

Posted

Vad jag har hört andra klaga på är att det är svårare få till ett bra hårdrocksljud i guitar rig. men annars har du ju även amplitube.

Får man inte till metalljud i GR3 skall man nog ta sej en funderare på om man skall spela gitarr..

Det finns gain så det räcker och blir över i GR3:an 🙂

Posted

Får man inte till metalljud i GR3 skall man nog ta sej en funderare på om man skall spela gitarr..

Asså? Upp med ett klipp. Jag får brutalt metal-ljud med Gearbox men guitarrig verkar usel för mig. Skulle vara kul å höra bra metal-ljud med GT3

Posted

Asså? Upp med ett klipp. Jag får brutalt metal-ljud med Gearbox men guitarrig verkar usel för mig. Skulle vara kul å höra bra metal-ljud med GT3

En skillnad mellan de båda är framförallt klippet och strängattacken som kommer till bättre rätt i Gearbox (och således också i X3 om inte än bättre). Skulle förvåna mig om inte testen kommer säga det också..men man vet ju aldrig efter lite skruvande 🙂 Testat Guitar Rig än del och jag gillar den skarpt, tror att den också skulle sitta bra i mix.

Det du Newsec borde fundera på är ju på vad du behöver mer.. OM det är så att du inte har ett ljudkort idag och heller inga micpreamps så är ju ett gott råd att titta åt X3 alternativt Toneport UX2. En skillnad mellan dessa är att om du ska använda kondensatormick så saknar X3 fantommatning (med det är väl det enda den saknar å andra sidan).

Posted
Fördelarna med enlös låda är ju att den inte drar datakraft.

Att kunna gå in och ratta om gitarrljudet i efterhand som man kan med guitarrig 3 eftersom det är en plugg ses säkert som en fördel men jag ser det som en nackdel. Bättre att försöka lägga tiden på att hitta ljud som funkar innan. Man blir aldrig klar med mixen tycker jag om man alltid kan backa ett streg tillbaks.

Så jag hade kört på X3:an

Kan man i X3:an göra, som med Vamp Pro, så att man plockar ut en oprocessad signal samtdigit som en processad? Så man får en kanal med rent ljud och en med ex. distad? Så man kan processa om ljudet i efterhand om man vill det?

Funkar ju iofs att sätta en DI-box eller liknande innan också.

Alltid trevligt att kunna äta kakan - och samtidigt ha den kvar! :-)

Posted

Virtual Guitarist är nog inte så aktuellt då den är en " självspelande gitarrist " 😉

Om du nu ska spela in i datorn hade jag nog valt Amplitube 2 då jag tycker att det är lättare att få bra ljud i den än i guitarrig.Framför allt lite tyngre sound , dock klår guitarrih Amplitube när det gäller rena och lite crunchiga ljud.

Posted

Glöm inte svenska Alien Connections Revalver Mk II som jag själv ska inhandla när jag har råd.

Har bara lyssnat på demos på Guitar Rig, Amplitube och Revalver. Men jag tycker Revalver Mk II låter bäst när det kommer till ty Har en Pod XT Pro och tycker den låter ruskigt bra. När jag spelar in gitarr så kör jag även ut ett rent spår via S/pdif och på det spåret tänkte jag ha Revalver Mk II, där det nu passar. Tror att den skulle passa dig bra, gå in och lyssna på de demos som finns upplagda och se om det passar dig.

Guest kruSHka69
Posted

är det inte lite som att blanda äpplen och päron?

pod x3 är en box, guitar rig 3 är vst, och virtual guitarist är vsti.

svårt att jämföra de med varandra väl?

Posted
är det inte lite som att blanda äpplen och päron?

pod x3 är en box, guitar rig 3 är vst, och virtual guitarist är vsti.

svårt att jämföra de med varandra väl?

Håller inte riktigt med när det gäller Pod och Guitar Rig 3 (och dom andra VST:erna). Dom ska ju ändå simulera ett förstärkar- och micksound.
Posted
Glöm inte svenska Alien Connections Revalver Mk II som jag själv ska inhandla när jag har råd.

Har bara lyssnat på demos på Guitar Rig, Amplitube och Revalver. Men jag tycker Revalver Mk II låter bäst när det kommer till ty Har en Pod XT Pro och tycker den låter ruskigt bra. När jag spelar in gitarr så kör jag även ut ett rent spår via S/pdif och på det spåret tänkte jag ha Revalver Mk II, där det nu passar. Tror att den skulle passa dig bra, gå in och lyssna på de demos som finns upplagda och se om det passar dig.

Bra tips för katten. Krossar Vamp och guitarrig på ett ögonblick tycker jag. Även amplitube.

Exemplet "Metis" har rackarns bra kompljud

Posted

Bra tips för katten. Krossar Vamp och guitarrig på ett ögonblick tycker jag. Även amplitube.

Exemplet "Metis" har rackarns bra kompljud

Beror på vilka preferenser du har vilken plugg som låter bäst..

Revalver låter skitbra men det e inte säkert den gör sej bra i alla projekt/stilar utan,

den och GR3 kan vara ett grymt bra komplement till varandra 😕

Posted

Sitter själv och funderar på att byta upp mig från POD2.0, tycker aldrig jag får nåt riktigt bra ljud med den. Det låter antingen lite nasalt eller 80-talshårdrock. Bluesköret funkar rätt bra men den klarar inte riktigt de mer distinkta klangerna.

Vad jag förstått så är XT betydligt bättre på sånt?

Stämmer det, ni som vet?

Har även fått uppfattningen att X3 inte är så mycket bättre än XT om man bortser från de dubbla kanalerna, mikrofoningång och sånghantering (vilket jag inte är så intresserad av).

Är det värt att uppgradera till en XT?

Eller till en X3?

Posted (edited)
Sitter själv och funderar på att byta upp mig från POD2.0, tycker aldrig jag får nåt riktigt bra ljud med den. Det låter antingen lite nasalt eller 80-talshårdrock. Bluesköret funkar rätt bra men den klarar inte riktigt de mer distinkta klangerna.

Vad jag förstått så är XT betydligt bättre på sånt?

Stämmer det, ni som vet?

Har även fått uppfattningen att X3 inte är så mycket bättre än XT om man bortser från de dubbla kanalerna, mikrofoningång och sånghantering (vilket jag inte är så intresserad av).

Är det värt att uppgradera till en XT?

Eller till en X3?

Definitivt värt att du byter upp dig - XT har förutom en bättre moduleringsmetod, fler mickar att välja mellan samt en helt annan kvalité på kompressionen. Har en kompis som köpte 2.0 och bytte upp sig nästan direkt till Gearbox (motsvarande XT som sagt) med trad. kommentaren "skillnaden är som natt och dag" 😠

Om steget till X3 är värt det..? Har inte kollat vad det skiljer i pris och en XT borde väl snurra begagnat.. Men förutom det du nämner själv så får du ju uppemot 30 basampar och närmare 80 st gitarrampar (är väl typ 40 i XT) + ca 40 fler effekter än i XT. Line 6 säger själva att de förbättrat och anpassat XT stärkarna till X3 men om det innebär att den låter än bättre, det är frågan och får väl sitt svar i kommande Studio. Har själv inte varit i närheten av X3, nån annan?

Edited by Gain
Posted
En liten parantes bara, om du kör Toneport UX2("motsvarar" XT-kvalitet) och splittar signalen från gitarren så får du dubbla kanaler, funkar kanon 😠

DET DÄR låter som bomull.. 🙂 Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!

Posted
En liten parantes bara, om du kör Toneport UX2("motsvarar" XT-kvalitet) och splittar signalen från gitarren så får du dubbla kanaler, funkar kanon 🙂

DET DÄR låter som bomull.. 🙂 Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!

Jag vill också veta! 😊

Posted

Av nya Studio att döma.. Ljud Guitar Rig 5p, Pod X3, 4p på ljudfronten (har inte läst artiklarna ännu dock..) Köp och läs!

Posted (edited)
Av nya Studio att döma.. Ljud Guitar Rig 5p, Pod X3, 4p på ljudfronten (har inte läst artiklarna ännu dock..) Köp och läs!

Men som sagt, en recension kan aldrig vara helt objektiv. Så vill man veta vilken som passar en själv bäst bör man alltså testa själv, (givetvis efter man köpt och läst 😛:rolleyes: ).

Emil Östman

Edited by Emil
Posted

Men som sagt, en recension kan aldrig vara helt objektiv. Så vill man veta vilken som passar en själv bäst bör man alltså testa själv, (givetvis efter man köpt och läst 😛:rolleyes: ).

Emil Östman

Just så 🙂 Apropå mjukvara för editering gällande Pod X3 (var tvungen att kolla) så kommer den i mitten på januari!

Posted

Emil Östman

Just så 🙂 Apropå mjukvara för editering gällande Pod X3 (var tvungen att kolla) så kommer den i mitten på januari!

Och funkar den som den ska kan man dra upp betyget i användarvänlighet något.

Posted (edited)
DET DÄR låter som bomull.. Kan du beskriva i detalj hur du gjort?!
Jag vill också veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen så jag vet inte. Det vet säkert nån annan bättre än jag 🙂

Edited by TUFFTUFFTUFF
Posted
Jag vill också veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen så jag vet inte. Det vet säkert nån annan bättre än jag 😄

Då blir det att testa det. Ifall det fungerar känns det onödigt att inhandla en X3 för mig, då det är den funktionen jag mest är ute efter 🙂

En får be att få tacke!

Posted
Jag vill också veta!

He, he, jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt, eller det kanske man kan? Jag köpte den nyligen så jag vet inte. Det vet säkert nån annan bättre än jag 😉

Ja, det var ju en lika enkel som genialiskt lösning förstås 😆

Nej det går inte att köra bägge instrumentingångarna samtidigt. Mic och instrument går finfint liksom mic x2 och line x2.

Posted
Nej det går inte att köra bägge instrumentingångarna samtidigt. Mic och instrument går finfint liksom mic x2 och line x2

Nej, det var det jag misstänkte.. men är inte det lite konstigt att det inte går?