Jump to content
Annons

Splitter och DI box ?


Mirrza

Recommended Posts

Hej alla!

Jag är en konstruktör som vill göra en undersökning här. Vill ni ta er en stund och svara på nedanstående vore det kanon! I min tur lovar jag att ni ska vara dem första som får tillfälle att recensera mina (eget tillverkade) splitters och DI-boxar.

Mina frågor är:

Använder ni någon splitter och/eller DI-box i era studios / inspelningsutrustningar?

Vilka egenskaper förväntar ni er av sådana enheter?

Hur mycket har dem kostat?

I fall ni inte har några men kan tänka er köpa, hur mycket skulle ni kunna tänka er betala?

Tack för alla svar!

Med vänliga hälsningar

Mirrza Z

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjenare..

Använder ni någon splitter och/eller DI-box i era studios / inspelningsutrustningar?

jo jag använder mig ibland av passiva DIboxar.. ibland när jag vill ha en extra torr signal fårn bas/gitarr eller helt enkelt när jag kör in keyboards..

Vilka egenskaper förväntar ni er av sådana enheter?

jag förväntar mig att DIboxen ska ge rätt resistans och ge ett bra grundljud in i bandaren.

Hur mycket har dem kostat?

är väl lite olika, beroende på om man vill ha märke eller billigt.. 🙂

jag burkar köra på lagom dyra, runt tusingen.. i värsta fall får jag bygga en själv om jag prompt behöver en och inte har ngn tillgänglig.

I fall ni inte har några men kan tänka er köpa, hur mycket skulle ni kunna tänka er betala?

beroende på kvaliteten skulle jag kunna tänka mig allt mellan ngn hundring upp till runt tusingen.

men som sagt, det beror på kvaliteten och hur pass bra byggd den är.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Använder ni någon splitter och/eller DI-box i era studios / inspelningsutrustningar?

Ja jag använder mig av en aktiv behringer DI20 i studion.

För att splitta basen.

Skickar en signal via tele till basstärkaren och en via xlr till en preamp vidare till datorn.

Jag har också användt den till att splitta gitarr på samma sätt för att sedan använda boxen till att reampa den signalen senare.

Vilka egenskaper förväntar ni er av sådana enheter?

Jag har faktiskt lyckats använda den boxen till allt jag har behövt.

Förutom att jag en gång skulle ha velat ha ut tre signaler ur den ( men det är ju lite överkurs iofs )

Hur mycket har dem kostat?

Betalade 200:-

I fall ni inte har några men kan tänka er köpa, hur mycket skulle ni kunna tänka er betala?

Skulle absolut kunna tänka mig att lägga mer pengar på en bra box.

Under tusenlappen dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra, aktiv DI-box borde nog finnas i alla studios där det finns en bas eller gitarr - åtminstone om det är så, att man vill spela in rent för att sedan kanske använda Amplitube, Guitar Rig eller liknande plugins för att skapa soundet...

1MOhm eller högre inimpedans behövs för att micarna inte ska belastas för mycket och därmed ge sämre ljud. Jag har sett någon uträkning på det, men kommer inte ihåg var... :rolleyes:

Den jag säljer mest av, är den svenska Line Audio Design ADIB. Funkar kalsabra. 🙂

Den har ett listpris på 1238:- (hur man nu har kommit fram till en så jämn siffra... :rolleyes: ).

Det finns dock ganska många preamps som också har bra högohmiga instrumentingångar, så det är väldigt många som inte har något behov av en separat DI-box, men för de som behöver en, kan ju skillnaden bli som natt och dag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill fördjupa er i DI-boxens underbara värld, kan läsa mitt inlägg som jag gjorde för några årsedan här på forumet.

2005-02-06, Studio forum

Här följer en liten förklaring över olika DI-box typer och hur dom fungerar.

"DI-box" Direct Injection Box (som ofta kallas "line box" här i Sverige) är en impedansomvandlare från hög-ohmig ingång (liknade gitarrförstärkarens ingång) till låg-ohmig balanserad utgång anpassad för att mata en balanserad mikrofoningång på ett mixerbord eller preamp.

Måste man använda en DI-box.

Visst låter det om man pluggar in en gitarr eller bas rätt in i en låg-ohmig mikrofoningång, men frekvensgången ändras och kan låta tunn och spetsig, även nivån blir svag, samt att volym och tonkontrollerna på gitarren/basen beter sig konstigt.

Synthar, sampler samt aktiva gitarrer och basar med inbyggd förstärkare fungerar inte heller bra på en mikrofoningång, då dessa har för stark signal och kan styra över mikrofoningången (om inte "PAD" fördämpning finns på mixerbordet) även här kan soundet låta tunnt och spretigt om mikrofoningången belastar instrumentutgången för mycket.

Men däremot en linje ingång kan fungera hyffsat på dessa instrument om signalnivån räcker till. (en del linjeingångar har justerbar gain upp till +10 dB)

Det finns fyra typer av DI-boxar:

1. Passiv DI-box, innehåller enbart en transformator, (mikrofontrantformator kopplad baklänges) tyvärr är den inte tillräckligt hög-ohmig på ingången och har bara en ingångsimpedans 50 till 100 kohm, (50.000 till 100.000 ohm) beroende på transformator-ratio och utgångslast/spegelimpedans, och detta kan vara lite snålt för en del gitarrer och basar som låter bättre med en ingångsimpedans omkring 1 mohm (1.000.000 ohm) som då motsvarar ingångar på gamla Fender, Vox och Marshall förstärkare.Men andra sidan så kan den passiva DI-boxens låg-ohmigare ingång låta bra på en del gitarrer då detta skapar ett speciellt sound som kan vara användbart i vissa sammanhang.

Passiva DI-boxar är utmärkt att använda till aktiva gitarrer med inbyggd preamp, synthar, sampler och liknande eftersom dessa har utgångar som går att lasta mycket mer än vanliga gitarrer.

För övrigt är det en driftsäker och en bra problemlösare i studio och PA-sammanhang och kan användas till mycket annat än bara DI-box, som exempelvis isolationstransformator vid brumproblem, eller nivåförstärkning (step up) eller nivåförsvagning (step down) för att anpassa apparater med konstiga nivåer till mikrofon eller linje ingångar som man kan råka ut för i vissa situationer på live scen eller turné.

Eftersom den bara består av en transformator utan elektronik, så kan den användas åt vilket håll som helst, den har egentligen ingen specifik in eller utgång, ansluts in till telejacket och signalen tags ut på XLR-kontakten får man en dämning "step down" på ca: 10 till 20 dB och åt andra hållet in på XLR och ut på telejack så får man en höjning "step up" på 10 till 20 dB beroende av DI-box fabrikat och vad den ansluts till.

2. Aktiv DI-box, innehåller ett förstärkarsteg med hög-ohmig FET-transistor ingång och kan ha en ingångs impedans upp till 10 mohm (10.000.000 ohm) som sedan driver en utgångstransformator, (liknande som används i en passiv DI-box) dessa DI-boxar måste ha spänningsförsörjning för att fungera, till exempel från mixerbordets phantom (48 volt) matade mikrofoningång eller ett inbyggt batteri i DI-boxen.

Här kombineras dom bästa fördelarna hos ett hög-ohmigt FET-ingång som inte belastar gitarren utan suger ut det mesta av all signalinformation, samt transformatorns egenskaper (förutsatt att den är av bra kvalitet) som är bäst på att driva och balansera långa kablar.

En aktiv DI-box går endast att använda åt ett håll, d.v.s. från ingång till utgång och inte tvärt om, samt att den är tyst utan phantommatning eller batteri.

3. Det finns ytterligare en variant av aktiv Di-box, där utgångstransformatorn har ersatts en elektronisk balanserad utgångsförstärkare, och då missar en del av transformatorns goda egenskaper, men kan fungera bättre än en transformator av dålig kvalité och är billigare i tillverkning.

Förövrigt så har denna variant lika egenskaper som alternativ 2.

4. Rör (tube) DI-box, denna är uppbyggd på samma sätt som alternativ 2, förutom att FET-transistor förstärkaren är utbytt mot en rör förstärkare samt att DI-boxen inte går på phantom eller batteri utan drivs från 230 volts nätspänning.

Alla fyra varianterna kan ha diverse finesser gemensamt som:

Två parallellade ingångar, där den ena ingången används som instrument ingång och den andra för att plocka ut instrumentsignalen igen för att anslutas till en förstärkare som medhörning i studion eller "back-line" på scen.

Denna extra parallellade utgång får man var försiktig med så att inte instrumentet belastas med en lång kabel eller någon konstig förstärkaringång.

En del DI-boxar kan vara utrustade med en förstärkt "buffrad" utgång, som då inte påverkar instrumentingången.

Flera ingångar med olika känslighet, (kan också vara utfört med en ingång och omkopplare) exempel vis PAD: 0, -20, -30 dB eller markerat med: Instrument, Line och Speaker, detta innebär att ingångarna är fördämpade och där 0 dB/Instrument är avpassat för gitarrer, -20 dB/Line avpassat för synthar samt -30 dB/Speaker avpassat för att anslutas till en förstärkares extra högtalarutag, och anpassar då signalnivån så att inte DI-boxens elektronik blir överstyrd eller att DI-boxen lämnar för hög utsignal till mixerbordet.

"Ground/earth lift" omkopplare, där jordförbidelsen mellan DI-box och mixerbordet kan brytas upp för att förhindra brum "ground loop" som kan bildas när gitarrförstärkare ansluts via DI-boxen som i sin tur ansluts till mixerbordet och båda också är anslutna via nätsladdens skyttsjord, det är i detta läge som brum eller surr kan uppstå, och kan då förhindras med denna ground/earth lift omkopplare.

Bosse Hansén

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...