Jump to content
Annons

Separation i mixen


mmikael

Recommended Posts

MClass EQ och inte låta olika kanaler spela samma frekvenser? 😛 Tänkte du EQ separat på varje kanal eller?

Demolåten som ligger inladdad när man startar Reason verkar inte ha nån EQ fast har ändå mkt bättre separation än det jag gör... Känns som om dom valt ljud efter att inte låta flera saker spela samma frekvenser..?

Ja stämmer. Men jag brukar ha som tumregel att eq'a bort en del av basen någonstans runt 80 Hz där kicken brukar dominera, det ger den lite mer värme och impact. Sen skall du ju som sagt inte ha för mycket som ligger och trängs i mellanregistret det är lätt att det blir trångt o grötigt där. Du kan ju konvertera låten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator så du ser vart "gröten" ligger.

Jag har precis för mig att jag läste nånstans att man kan använda BV-512 som spektrumanalysator. Fråga mig inte hur.

Jag har letat efter den artikeln men jag hittar inte den. Jag kan ju även komma ihåg fel.

Kanske du eller nån annan som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett enkelt men grundläggande tips är att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att välja en EQ och ställa den på Highpass och sedan så skär man tills man att hör att ljudet förändras, där stoppar man och backar lite.

På så sätt tar man bort all onödig energi i basregistret som ändå inte hörs utan endast ligger och grötar i det låga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det är oftast inte lika viktigt!

Jag tycker nog att det är lite överdrivet att lägga highpass filter på varje kanal.

Varje gång du lägger på ett filter så färgar du grundljudet.

Använda filter med förstånd där det behövs.

Vet inte om det är överdrivet men så har man väl alltid gjort?

Varje mixerbord har ju en eq på varje kanal som används på ett eller annat sätt!

Jag kommer att fortsätta att highpassa eftersom jag upplever att ljudet i slutänden blir mindre "tjockt"!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ett enkelt men grundläggande tips är att "Highpassa" varje kanal, detta gör man genom att välja en EQ och ställa den på Highpass och sedan så skär man tills man att hör att ljudet förändras, där stoppar man och backar lite.

På så sätt tar man bort all onödig energi i basregistret som ändå inte hörs utan endast ligger och grötar i det låga registret.

Samma sak kan man göra i Lowpass men det är oftast inte lika viktigt!

Jag tycker nog att det är lite överdrivet att lägga highpass filter på varje kanal.

Varje gång du lägger på ett filter så färgar du grundljudet.

Använda filter med förstånd där det behövs.

Vet inte om det är överdrivet men så har man väl alltid gjort?

Varje mixerbord har ju en eq på varje kanal som används på ett eller annat sätt!

Jag kommer att fortsätta att highpassa eftersom jag upplever att ljudet i slutänden blir mindre "tjockt"!

Jag tror att mitt och ditt sätt är gångbart bara slutresultatet blir bra.

Jag har det mer som ett förhållningsätt att inte i onödan filtrera.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MClass EQ och inte låta olika kanaler spela samma frekvenser? 😊 Tänkte du EQ separat på varje kanal eller?

Demolåten som ligger inladdad när man startar Reason verkar inte ha nån EQ fast har ändå mkt bättre separation än det jag gör... Känns som om dom valt ljud efter att inte låta flera saker spela samma frekvenser..?

Ja stämmer. Men jag brukar ha som tumregel att eq'a bort en del av basen någonstans runt 80 Hz där kicken brukar dominera, det ger den lite mer värme och impact. Sen skall du ju som sagt inte ha för mycket som ligger och trängs i mellanregistret det är lätt att det blir trångt o grötigt där. Du kan ju konvertera låten till wav och spela upp i ett program som har bra spektrumanalysator så du ser vart "gröten" ligger.

Jag har precis för mig att jag läste nånstans att man kan använda BV-512 som spektrumanalysator. Fråga mig inte hur.

Jag har letat efter den artikeln men jag hittar inte den. Jag kan ju även komma ihåg fel.

Kanske du eller nån annan som vet?

Jo, så här gör man:

Markera hårdvaruinterfejset och skapa en BV-512 (håll SKIFT för att den inte ska kopplas automatiskt) och en Audio Spider. Vänd på racket. Dra kablarna från slutmixern (eller vilket som hellst burk du har som sist i din kedja innan hårdvaruinterfejset) till Audio Spider's "Split" ingången. Dra sedan kablar från ena split kanalen till hårdvaruinterfejset för att kunna höra musiken. Sen drar du en kabel från andra split kanalens vänstra utgång och kopplar den till vänstra ingången av en merge kanal. Efter det drar du en kabel från andra split kanalens (samma kanal som nyss) högra utgång och kopplar den till en annan merge kanals (på samma Audio Spider) vänstra ingång. Till sist drar du en kabel från merge vänster till vocoderns modulator ingång. Kolla att BV-512 är i vocoder läge. Vipps, nu är den spektrumanalysator!

Redigerat av Moke
Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som jag kör mycket med (som redan har sagts) är att om ljudet krockar så testa att flytta upp det en hel oktav. brukar göra susen. ett tydligt exempel är rhodes-piano som jag har förmågan att alltid lägga väldigt långt ner men i hela mixen sen hör man att det bara krockar med basen. upp en oktav så brukar det bli mycke bättre direkt!

ett annat tips som jag inte tror jag har sett i tråden än är att använda sig av sidechain-kompressor. det går utmärkt att göra med MClass-kompressorn. Det handlar helt enkelt om att du komprimerar ett ljud från ett annat ljud. T.ex. lägger du en kompressor på basen, kopplar in bastrumman på sidechain-ingången och lyssnar. då hör du att basen "duckar" varje gång bastrumman slår. på så sätt krockar inte bastrumman med basen. sidechaining är något jag brukar kombinera med att skära ur frekvenser ur basen som krockar med bastrumman. (sidechain är jäkligt kul att experimentera med i övrigt också. man kan låta vad som helst påverka olika ljud. bara fantasin sätter gränser 😳 )

olika låtar/mixar kräver olika verktyg för separation och det kan man bara lära sig genom att nöta nöta nöta.

och förresten, jag märkte innan att du skrev att ljudet låter dåligt nästan från början. det är inte bara så att utljudet klipper från reason, alltså att det är för högt? håll koll på "audio out clipping"-lampan nere till höger. lyser den är det inget bra alls. kör du med Mclass mastering suiten kommer du inte att se om den lyser eller inte för då går ljudet genom en limiter (maximizern). Bypassa hela mastering suiten och kolla så att klipp-lampan inte lyser.

nu ser jag att det jag skrev inte blev jättepedagogiskt men jag hoppas att det kan hjälpa lite..

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej alla på Reasonavdelningen!

Jag har börjat lära mig "mer" och "mer" om Reason nu, men en sak förstår jag inte riktigt. Om jag gör en låt och väljer ett ljud som låter fint och rätt klart, så kan det helt plötsligt dränkas om jag lägger på något annat och många av mina låtar tycker jag blir grötiga, ljuden känns inte "crisp", inte distinkta, basar i trummor och synthar dränker varandra osv...

Handlar det m fasfel? Jag har läst lite om fasfel, och t.o.m. fått ett väldigt klurigt tips om hur man kommer runt det som jag fattade noll av, men vad jag inte förstått är om man när man gör musik (speciellt elektronisk kanske?) måste vara väldigt nogrann med vilka ljud man väljer inte bara för att dom skulle kunna låta snyggt ihop, utan för om dom inte ska dränka och pajja för varandra.

Vilka är egentligen knepen för att få en öppen och separerad ljudbild, går det ens i Reason? Ska man ratta på left right på alla kanaler, så dom inte ligger på samma ställen nån av dom, eller vad gör man? Och har ni några andra knep på hur man hottar upp ljuden i Reason? Och varför upplever jag att många av ljuden i Reason distar?

🙂 Många frågor som vanligt och jag skulle kunna fortsätta, men nånting inom mig säger att jag bör dra i handbromsen nu 🙂

Det handlar mycket om att man i grund och botten har en bra referens i detta fall en bra lyssning (helst en transparant lyssning).

Redigerat av apmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...