Jump to content
Annons

Trance - Lite tips till nybörjare


Tilly

Recommended Posts

Annons
Oj, det vet jag inte.

Det är ingen hardstyle/jumpstyle låt från början. Utan tror det är en "klassisk" låt eller något.

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att det låter som en gammal Scooter låt? 😄

Btw, Kicken du har där, är det en hemmabyggd eller en sample?

MVH

Fred

Scooter - Take a break

Scooter var sannolikt inspirerad av en betydligt äldre låt. Vilket kanhända även denna trådens upphovsman tillika skapare av musikexempel var.

/CriS

Redigerat av Sirius
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det vet jag inte.

Det är ingen hardstyle/jumpstyle låt från början. Utan tror det är en "klassisk" låt eller något.

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att det låter som en gammal Scooter låt? 😠

Btw, Kicken du har där, är det en hemmabyggd eller en sample?

MVH

Fred

Kicken är 2 olika kick samplingar som jag gjort om till en 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym guide Soundborn! Jag var lite skeptisk i början när jag hörde den första offbeat basen och trodde att det skulle bli Hands Up för hela slanten. Men du täckte ju upp de flesta grundstenarna på hur lite utrymme som helst + att det lät bra! Det här är definitivt en av de få bra guiderna som finns!

Coolt att du höll på med hardcore/gabber i början - har du gjort något man kan få lyssna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det vet jag inte.

Det är ingen hardstyle/jumpstyle låt från början. Utan tror det är en "klassisk" låt eller något.

Är jag helt ute och cyklar om jag säger att det låter som en gammal Scooter låt? 😮

Btw, Kicken du har där, är det en hemmabyggd eller en sample?

MVH

Fred

Kicken är 2 olika kick samplingar som jag gjort om till en 🙂

Nice!

Får man fråga hur du gjorde då? Lilla jag som fortfarande är n00b stadiet! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

smajdie (oregistrerad)

Bra tråd, och alltid kul med folk som tar sig tiden/orken att göra något extra =)

Blev lite sugen på att försöka göra trance/hardstyle eller liknande även om det inte är min genre direkt (längre)🙂Får se😉En bra sak hade varit att ge lite tips på olika plugins, synth, det du använder till drum, kick (osv?😉) Någon sade att det inte har någon betydelse vilket program man har (plugins?), men när det gäller plugins så är det ju stor skillnad på de olika.. finns ju gratis grejjer som är ren skit och de finns sedan dem som är hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Till trummor använder jag Battery och sedan har jag en massa samplings skivor. Bl a Vengance skivorna där det finns många bra samplingar.

Sen äger jag 7 st VST instrument.

Nexus

Komplexer

V-Station

Legacy Cell

Battery (sampler)

Kontakt (sampler)

Audiorealism Bassline

Det finns massa annat smått och gott där ute 😄

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det handlar inte om vilket program du använder.

Det som jag gjorde ovan kan du göra i stortsett vilka musikprogram som helst.

Det handlar om hur mycket du kan, vill lära, försöka. Det är ingenting som sker på en dag.

Är du nybörjare (absolut inget illa menat nu) så kommer du inte få till detta sound.

Utan man måste försöka, försöka igen, leta sig fram, testa, få kritik, lyssna på andra, exprimentera.

Jag har pysslat med elektronisk musik sen jag var 12-13. Idag är jag 23.

Det tar tid. Även jag har mycket kvar att lära.

🙂

www.youtube.com/djblackfox

har en låt där ska lägga upp fler sen

det är nåt med hur youtube komprimerar som gör att det låter konstigt men ska fixa det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...