Jump to content
Annons

Letar efter sångeffektburk för livebruk


Signert

Recommended Posts

Är sångare och planerar att skaffa mig en smidig effektburk att använda till sångljudet live, för att kunna använda lite delay, filter, mm, utan att behöva vara beroende av ljudtekniker. Letade runt lite och hittade VoiceTone Create från TC Electronics som verkar vara något i den stil jag tänkt mig. Någon som har erfarenhet av just denna pedal? Eller som kan ge tips om bra alternativ?

Tack på förhand! 🙂

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte testad men TC är ju erkända att göra bra effekter. Jag är en av få som inte är så imponerad av TC produkter speciellt budget varianterna.

Men som vocal-pedal finns det nog inte så mycket att vä'lja på. Det är bara ta sig till affären och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testad men TC är ju erkända att göra bra effekter. Jag är en av få som inte är så imponerad av TC produkter speciellt budget varianterna.

Men som vocal-pedal finns det nog inte så mycket att vä'lja på. Det är bara ta sig till affären och prova.

Tack för svaret! Nä, det är väl så, lite märkligt om det inte finns fler alternativ, tycker jag.

Någon som kör med andra varianter till livesång, gitarreffekter, t.ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Måste bumpa den här tråden. Söker också efter en bra effektpedal till livesång. Men det blir ju att köpa grisen i säcken. Har hittat den Signert hittade TC Electronics, sen hade DigiTech en som hette Vocal 300. De hade även två modeller som hette Vocalist 4 och Vocalist 2 men det var inte riktigt vad jag var ute efter. Vill bara kunna ändra och styra över sångljudet, behöver inte kunna köra 4 stämmigt själv.

Finns det flera tillverkare av bra multieffektpedaler för sång som jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bumpa den här tråden. Söker också efter en bra effektpedal till livesång. Men det blir ju att köpa grisen i säcken. Har hittat den Signert hittade TC Electronics, sen hade DigiTech en som hette Vocal 300. De hade även två modeller som hette Vocalist 4 och Vocalist 2 men det var inte riktigt vad jag var ute efter. Vill bara kunna ändra och styra över sångljudet, behöver inte kunna köra 4 stämmigt själv.

Finns det flera tillverkare av bra multieffektpedaler för sång som jag missat?

Jag slog till på en TC Electronics VoiceTone Create. Fungerar utmärkt. Har inte så mycket att jämföra med, men jag tycker att den låter bra och är lätt att hantera på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej lät ju bra. Men har den samma möjligheter som DigiTech Vocal 300 att använda sig av flera effekter samtidigt?

Vet inte hur Digitechen funkar, men det går att växla mellan olika förinställda effekter med fotpedalen, om det är det du menar.

Om du menar att "överlagra" effekter, alltså använda t.ex. reverb och chorus samtidigt, så går det genom att använda sig av någon av de förinställda patcharna med olika kombinationer, det finns rätt många varianter. Däremot aldrig mer än två olika effekter samtidigt.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Om du menar att "överlagra" effekter, alltså använda t.ex. reverb och chorus samtidigt, så går det genom att använda sig av någon av de förinställda patcharna med olika kombinationer, det finns rätt många varianter. Däremot aldrig mer än två olika effekter samtidigt.

Hoppas att detta var svar på din fråga[...]

Var precis det jag menade och det var svar på min fråga.
Använd gärna TC men det mesta är fel!
Que? :rolleyes: En riktig:
Man kan ju göra så......men det är ju inte rätt"

Du gillar inte TC-pedalen? Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Digitechen funkar, men det går att växla mellan olika förinställda effekter med fotpedalen, om det är det du menar.

Om du menar att "överlagra" effekter, alltså använda t.ex. reverb och chorus samtidigt, så går det genom att använda sig av någon av de förinställda patcharna med olika kombinationer, det finns rätt många varianter. Däremot aldrig mer än två olika effekter samtidigt.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Hej hej!

Har ingen sådan pedal själv men jag läste i förbifarten att TC har lagt upp något program på

nätet som gör att man kan gå in och justera fler parametrar.

Tänkte ifall du hade missat det.

Är du nöjd med ljudet i den annars? Hur funkar dist/telefon röst? Mycket rundgång i replokalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Digitechen funkar, men det går att växla mellan olika förinställda effekter med fotpedalen, om det är det du menar.

Om du menar att "överlagra" effekter, alltså använda t.ex. reverb och chorus samtidigt, så går det genom att använda sig av någon av de förinställda patcharna med olika kombinationer, det finns rätt många varianter. Däremot aldrig mer än två olika effekter samtidigt.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Hej hej!

Har ingen sådan pedal själv men jag läste i förbifarten att TC har lagt upp något program på

nätet som gör att man kan gå in och justera fler parametrar.

Tänkte ifall du hade missat det.

Är du nöjd med ljudet i den annars? Hur funkar dist/telefon röst? Mycket rundgång i replokalen?

Hej, hej! Låter skumt, får jag kolla upp. Ljudet är bra, tycker jag, finns en del roliga både dist och filtereffekter (lite gammal grammofon, radio och så). Däremot har jag aldrig kört den i replokalen, bara live. (Det är lite skumt faktiskt...) Live fungerar den dock helt utan problem, ingen rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det där med program för att justera parametrar låter lite skumt. Det finns liksom inget sätt att koppla den till en dator. Däremot finns det instruktioner om hur man använder "super edit mode", eller nåt i den stilen, som tillåter en att gå in och förändra fabriksinställningarna på olika patchar, kanske är det du syftar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det där med program för att justera parametrar låter lite skumt. Det finns liksom inget sätt att koppla den till en dator. Däremot finns det instruktioner om hur man använder "super edit mode", eller nåt i den stilen, som tillåter en att gå in och förändra fabriksinställningarna på olika patchar, kanske är det du syftar på?

Just det! Hittade nu lite info om det. Undrar var jag fick idéen om dator-kopplingen ifrån.

Här hittade jag lite info: http://www.tc-helicon.com/Default.asp?Id=11753

Ledsen om jag förvillade dig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det där med program för att justera parametrar låter lite skumt. Det finns liksom inget sätt att koppla den till en dator. Däremot finns det instruktioner om hur man använder "super edit mode", eller nåt i den stilen, som tillåter en att gå in och förändra fabriksinställningarna på olika patchar, kanske är det du syftar på?

Just det! Hittade nu lite info om det. Undrar var jag fick idéen om dator-kopplingen ifrån.

Här hittade jag lite info: http://www.tc-helicon.com/Default.asp?Id=11753

Ledsen om jag förvillade dig där.

Din stolle.

Inga problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Funderar på att skaffa Tc Helicon create, för att kunna få det där speciella magiska lyftet i refrängerna. Tror ni det hade varit najz? Har kollat lite filmer och det verkar som att man kan göra det jag vill. Sen har vi stört mycket rundgång i våran replokal, och undrar om den på något sätt kan motverka det genom att själv verka som en förförstärkare till vårat Pa? För då kan man sänka förstärkningen hos det vilket jag hoppas löser problemet... Har sett någon produkt, tror det var halméns, som var en svart låda som just kunde motverka rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Funderar på att skaffa Tc Helicon create, för att kunna få det där speciella magiska lyftet i refrängerna. Tror ni det hade varit najz? Har kollat lite filmer och det verkar som att man kan göra det jag vill. Sen har vi stört mycket rundgång i våran replokal, och undrar om den på något sätt kan motverka det genom att själv verka som en förförstärkare till vårat Pa? För då kan man sänka förstärkningen hos det vilket jag hoppas löser problemet... Har sett någon produkt, tror det var halméns, som var en svart låda som just kunde motverka rundgång.

Verkar inte vara någon som bumpar, så det gör jag =) Tänkte köpa tc helicon VoiceLive men på Amazon så skeppar de inte den till mig =/ Så någon som vet vart man kan köpa den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att skaffa Tc Helicon create, för att kunna få det där speciella magiska lyftet i refrängerna. Tror ni det hade varit najz? Har kollat lite filmer och det verkar som att man kan göra det jag vill. Sen har vi stört mycket rundgång i våran replokal, och undrar om den på något sätt kan motverka det genom att själv verka som en förförstärkare till vårat Pa? För då kan man sänka förstärkningen hos det vilket jag hoppas löser problemet... Har sett någon produkt, tror det var halméns, som var en svart låda som just kunde motverka rundgång.

Verkar inte vara någon som bumpar, så det gör jag =) Tänkte köpa tc helicon VoiceLive men på Amazon så skeppar de inte den till mig =/ Så någon som vet vart man kan köpa den?

Vilken musikaffär som helst, skulle jag tro. Köpte min Voicetone Create på MUG i Göteborg. Thomann funkar också, om du vill köpa på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag har voicetone create och tycker den funkar utmärkt. Dock är det ju endast en "effekt" och inget som förskönar sångljudet så att säga. Du behöver fortfarande ett bra PA/Preamp/kompressor/mic för att få ett proffsigt sångljud. Angående "dist-effekterna" så är det klart att de ökar risken för rundgång i repan, men detta går ju att lösa genom att flytta runt lite.

Har själv beställt voicetone correct, just för att få en fin kompressor på sången samt lite ljudförsköning, den verkar bra. Dessa två pedaler verkar komplettera varandra bra.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...