Jump to content
Annons

Inställningar för sång?


Pelle Rylander

Recommended Posts

um....Välkommen tillbaka till Forum, hälsar jag mig själv 😉

Har försökt (lovar!) att hitta en tråd om det här....

Är det nån som har ett bra tips, om hur plocka upp någon/några effektpålägg tillo sången?

Lirar acke i stilen pop/singer-songwriter stil, typ. Men jag har så svart att få det att låta bra när jag spelar in?

Det låter fan så mycket bättre när jag s a s hör mig själv spela "live"

Tips?

tillo? öh - ska vara till

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😕 man låter alltid svinbra när man sitter och lirar, du hör inte de små fel du gör. Och kondensatormikrofoner är väldigt avslöjande. Kan vara läskigt att höra hur man egentligen låter i början

för singer/songwriters vill man ju ha sången väldigt NÄRA, Jag gillar när det är ganska hårt kompresserat

Jag gillar även delay väldigt mycket, fast det inte ger samma närhet. klipp inte bort andetag och sånt, det gör det hela bara mysigare

sen en sak som jag gillar att lyssna på men men inte tål med mej själv är när det inte är 100 procent pitch hela tiden, Anna ternheim är ett bra exempel, det döljs även väldigt lätt med ett sånt torrt sångljud, lite svängigt så där tycker jag maxar känslan i akustisk musik

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.... Dist? 🙂 Låter intressant. Det där måste jag småtesta lite. Och jämföra lite med komp/delay.

REverb har väl dansbanden patent på? Har aldrig fått reverb att låta någe vidare i sången.

Sångprov? um.... Jag väntar, och häller ut hela låten här senare. OK?

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

nja du ska vara väldigt försöktig med disten, om du inte har nån plugg som simulerar överstyrning. digital dist är knappast vackert, vem ide var det att dista sång på en singer/songwriter? 🙂

jobba med grunderna bara Kompressera rätt hårt, inte för snabb attack , release efter smak och vrid på tröskeln tills det börjar låta bra, är det fortfarande för mesigt släng på en kompressor till, finns inget som förbjuder det.

Med eqn kan du boosta lite och svepa runt tills du hittar var det låter sämst, där sänker du tills du är nöjd, kanske lägg på lite närvaro runt 4-5 khz och lite smakfull boost runt 8k

ibland räcker det liksom

btw, chorus, reverb & autotune på samma sångspår?

låter som nåt som kan mörda folk

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

btw, chorus, reverb & autotune på samma sångspår?

Haha, ännu en grej där jag ska ta åt mig.

Nejnejnej, jag menade inte så, jag gav förslag på vad man kan

använda på sång och pillra med, det jag skrev var

absolut inte vad jag tyckte att man ska använda samtidigt på ett sångspår!

Link to comment
Dela på andra sajter

nja du ska vara väldigt försöktig med disten, om du inte har nån plugg som simulerar överstyrning. digital dist är knappast vackert, vem ide var det att dista sång på en singer/songwriter? 🙂

Inte min! Men varför inte 🙂

jobba med grunderna bara Kompressera rätt hårt, inte för snabb attack , release efter smak och vrid på tröskeln tills det börjar låta bra, är det fortfarande för mesigt släng på en kompressor till, finns inget som förbjuder det.

Med eqn kan du boosta lite och svepa runt tills du hittar var det låter sämst, där sänker du tills du är nöjd, kanske lägg på lite närvaro runt 4-5 khz och lite smakfull boost runt 8k

ibland räcker det liksom

Många, både på forumet och i min vänkrets (båda två faktiskt!) pratar varmt för kompressor,

och kräks på reverb 🙂

Men eqn, som jag nästan inte tänker på att den bara finns där, än mindre brukar använda....

jag får nog bekanta mig närmare med den. Annars blir det väldigt mycke av "undrar vad som händer när jag vrider där....?"

Det var lite sånt här jag ville få svar på; konkreta små tips. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...