Jump to content
Annons

Ny gitarrplugg från digidesign


svante

Recommended Posts

Annons

Eleven! Vilket lysande namn. Kan det vara en tribut till

? 🙂

Demoljudenlät väl okej. Har ju iof bara lyssnat och inte provat den själv. Men metal-ljuden var faktiskt gräsliga, jag får nog fetare metalgitarr ur min JMP-1:a. Den som jag har hört som låtit bäst hitills har ju varit Alien Connections RevalverII.

*edit* förtydligade och la till lite

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har kan va vad jag har vantat pa.

Nar jag lyssnade pa demona horde jag direkt kvaliter som "riktiga" forstarkare har. (har spelat i 16 ar och haft 15 starkare)

Ampitube och Guitar rig har ett aldeles for processerat sound, for mycket bas, och inte de dar high mid kvaliterna som riktiga har. De later kankse stora och varma for sig sjalva, men funkar sallan i en mix.

Av det lilla jag har hort sa later Eleven som en uppmickad oprocesserad forstarkare.

Precis vad jag letar efter. Jag vill inte betala for 50 olika stomp boxar och kassa effekter nar hela min ilok redan har allt jag behover. Hoppas dock priset hamnar dar efter.

Jag vill ha ett oprocesserat ljud precis som om det kom fran en micad starkare. Ett ljud som skar igenom pa ett bra satt och som sitter bra i en mix.Ett bra grund ljud utan massa tjafs helt enkelt.Sen anvanda mina high end eqs, compressors och effekter.

Vantar med spanning.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Första intrycket av eleven då.....Kändes för första gången som att jag spelade genom en gitarrförstärkare, fast min gitarr var inkopplad direkt i ljudkortet. Så första intryck är mycket bra. Ska pilla lite mer så får man se om det står i sig.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del vettiga tips i manualen.

Typ splitta (en stereo) Eleven å köra på två olika stärkare, eller skicka signalen till flera olika högtalare samtidigt (drar dock en del CPU), å många aux/spår blir de 😮

Själv ligger jag upp i 3 aux och 3 audio spår för tracking, men då har jag en gitarr i stereo samt en ren i mono för senare re-amping.

Första intrycket av eleven då.....Kändes för första gången som att jag spelade genom en gitarrförstärkare, fast min gitarr var inkopplad direkt i ljudkortet. Så första intryck är mycket bra. Ska pilla lite mer så får man se om det står i sig.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del vettiga tips i manualen.

Typ splitta (en stereo) Eleven å köra på två olika stärkare, eller skicka signalen till flera olika högtalare samtidigt (drar dock en del CPU), å många aux/spår blir de :rolleyes:

Själv ligger jag upp i 3 aux och 3 audio spår för tracking, men då har jag en gitarr i stereo samt en ren i mono för senare re-amping.

Första intrycket av eleven då.....Kändes för första gången som att jag spelade genom en gitarrförstärkare, fast min gitarr var inkopplad direkt i ljudkortet. Så första intryck är mycket bra. Ska pilla lite mer så får man se om det står i sig.

//Anders

ah...nu läste jag manualen 😛 Hehe...slängde på fyra olika mickar och stärkare och det låter ju verligen gitarr om det!!! Sen är det ju attans grymt att man kan spela in med eleven och ändå ha en direktsignal som inte blir påverkad för senare re-amping. Idag blev jag mer överraskad av eleven ä igår, tack aolsson. måste lära mig att manualer inte är min fiende 😛 Cpu, ja det drog rätt mycket hade en audio monokanal samt fem aux kanaler med eleven på varje, ett digidesigndelay, en noisegate och timeadjuster på varje AUXspår och va nog uppe iaf runt 30% cpu-usage. Men gentligen, det är inte så himla mycket med tanke på vad det är man har igång. Än så länge är det tummen upp!!!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del vettiga tips i manualen.

Typ splitta (en stereo) Eleven å köra på två olika stärkare, eller skicka signalen till flera olika högtalare samtidigt (drar dock en del CPU), å många aux/spår blir de :rolleyes:

Själv ligger jag upp i 3 aux och 3 audio spår för tracking, men då har jag en gitarr i stereo samt en ren i mono för senare re-amping.

Första intrycket av eleven då.....Kändes för första gången som att jag spelade genom en gitarrförstärkare, fast min gitarr var inkopplad direkt i ljudkortet. Så första intryck är mycket bra. Ska pilla lite mer så får man se om det står i sig.

//Anders

ah...nu läste jag manualen 😛 Hehe...slängde på fyra olika mickar och stärkare och det låter ju verligen gitarr om det!!! Sen är det ju attans grymt att man kan spela in med eleven och ändå ha en direktsignal som inte blir påverkad för senare re-amping. Idag blev jag mer överraskad av eleven ä igår, tack aolsson. måste lära mig att manualer inte är min fiende 😛 Cpu, ja det drog rätt mycket hade en audio monokanal samt fem aux kanaler med eleven på varje, ett digidesigndelay, en noisegate och timeadjuster på varje AUXspår och va nog uppe iaf runt 30% cpu-usage. Men gentligen, det är inte så himla mycket med tanke på vad det är man har igång. Än så länge är det tummen upp!!!

//Anders

Fixa ett klipp för katten. Jag fick också en känsla av att det låter autentiskt. Tyvärr funkar det bara med protools va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Gjordes väldigt snabbt. är lite av dream theaters another day. Då trialversionen av eleven är lite begränsad så upptäckte jag att jag hade svårt att hitta ett rent ljud som inte ville dista lite, men det fick gå ändå. Eftersom låten är från 80-talet så gjorde jag ju soundet lite så också. Melodigitarren är i eleven uppmickad med den ena en 57 dynamisk of axis och den andra med en ribbon on axis. Den eq som är lagd är för att ta bort lite bas i gitarren, samt lite delay. Men annars är allt gjort i eleven på gitarrerna.

Ja, jag vet att mixen är skit, skulle bara få upp ett litet exempel. 😛

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/343383598.html

Edit: ljudet kommer rätt plötsligt efter introt så dra inte upp volymen för mycket första gången 😛

EDIT2: Glömde säga, Gitarren jag använde va en Ibanez RG350

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Gjordes väldigt snabbt. är lite av dream theaters another day. Då trialversionen av eleven är lite begränsad så upptäckte jag att jag hade svårt att hitta ett rent ljud som inte ville dista lite, men det fick gå ändå. Eftersom låten är från 80-talet så gjorde jag ju soundet lite så också. Melodigitarren är i eleven uppmickad med den ena en 57 dynamisk of axis och den andra med en ribbon on axis. Den eq som är lagd är för att ta bort lite bas i gitarren, samt lite delay. Men annars är allt gjort i eleven på gitarrerna.

Ja, jag vet att mixen är skit, skulle bara få upp ett litet exempel. 🙂

MVH

Anders

http://www.speedyshare.com/343383598.html

Edit: ljudet kommer rätt plötsligt efter introt så dra inte upp volymen för mycket första gången 😄

EDIT2: Glömde säga, Gitarren jag använde va en Ibanez RG350

jisses.. det låter riktigt bra om leadgitarren!!

tycker de var lite tråkgit att den den distade guran var ostämd.. 😑

men riktigt najs!!

deet kommer nog bli en eleven här för min del snart.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat så kan jag inte säga att det var på nåt sätt bättre än t.ex pod-xt eller nya x3.

Jag har hört bättre ljudklipp från båda dessa maskiner.

Och jag har hört bättre ljudklipp från en plugg än detta, så det handlar mest om hur man skruvar till ljudet och vem som spelar, lyssnar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat så kan jag inte säga att det var på nåt sätt bättre än t.ex pod-xt eller nya x3.

Jag har hört bättre ljudklipp från båda dessa maskiner.

Och jag har hört bättre ljudklipp från en plugg än detta, så det handlar mest om hur man skruvar till ljudet och vem som spelar, lyssnar.

Självklart är det så. Detta gjordes väldigt fort, och ljudet är ju i princip obearbetat förutom en delay. Det jag kan säga är att när jag spelat genom en pod förut så har poden känts som att man faktiskt spelar gitarr. Detta har jag inte upplevt hos en plugg innan förutom nu med eleven. Så det handlar nog mycket om spelkänsla också. Sedan är inte jag någon gitarrist utan försöker hitta något som skall passa de flesta av mina kunder som vill spela in. Så jag hoppas ni har överseende med mina tekniska begränsningar 🙂

MVH

Anders

EDIT: Ber om ursäkt att jag sket i i att stämma guran, hade väldigt bråttom när detta gjordes 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande, ska lyssna om några dar när jag har högtalare

Well, schysst att du gjorde dig besvär. Har svårt att bilda mig nån klar uppfattning. Låter bättre än amplitube i mina öron. Men har svårt att göra nån vettig jämförelse med line6

Att göra en jämförelsetest är nog riktigt svårt, speciellt för mig som inte är gitarrist. Men om du har något önskemål på nått som du vill höra som gör det lättare för dig så gör jag självklart ett försök när jag har tid (med en stämd gitarr då förstås) 🙂 Skulle det vara lättare om man bara hade gitarrljudet kanske?

MVH

Anders

EDIT: HÄR kanske du kan få en bättre uppfattning då det är många som lagt upp demolåtar där de använder eleven. Säkert bättre gitarrister än jag också 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och testat eleven nu ett par timmar, och jag är inte riktigt nöjd, visst låter det bra, men emuleringarna låter lite överdrivna, det låter helt enkelt "för mycket" JCM 800, Rectifier etc vilket också gäller högtalarlåderna också speciellet skillnaden mellan Vintage 30 och greenbacksen. Samt att det inte svarar riktigt lika bra som en riktigt stärkare. Något som funkar klockrent är dock när man backar av volymen på gitarren och man får då fram en väldigt varierad tonpalett. Testade både med min ESP med EMG mickar och min Jackson med seymour duncan TB-4/SH-2 och tyckte att mycket låg på den lite basiga/muddiga sidan. Svarar inte lika bra som min ENGL eller JCM 900 jag hade tidigare på mickbyten. FÅr inte riktigt till något riktigt bra ljud med halsmicken annat än med fendrarna. Var tvungen att sänka mickarna mycket i "bas" änden för att balansera registret mellan höga och låga E.

Visst det går att fixa med eq etc efteråt, men det är väl ändå meningen att det ska låta bra för sig själv också.

Men då ska jag ju säga också jag jag inte är så mycket för digital modellering av gitarrförstärkare också, hamnar väl på samma nivå som amplitube etc men inget revolutionerande.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...