Jump to content
Annons

Extern HD till imac 2,4


Burnie

Recommended Posts

Har precis beställt Digidesign Factory 003 + Imac 24 2,4

och har förstått att jag behöver en extern FireWire Hårddisk,

är det något jag bör veta innan jag inhandlar den ?

Hastighet, märke, storlek .....känner mig lite vilse i pannkakan

Burnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till ditt köp. Du kommer inte bli besviken. Kolla gärna på http://www.digidesign.com och säk på external harddrive så kommer deras rekommendationer upp. Det enda du ska tänka på vad jag vet är att hastigheten skall vara 7200rpm på disken. Men kolla gärna in deras sida, där gittar du massa matnyttigt 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till ditt köp. Du kommer inte bli besviken. Kolla gärna på http://www.digidesign.com och säk på external harddrive så kommer deras rekommendationer upp. Det enda du ska tänka på vad jag vet är att hastigheten skall vara 7200rpm på disken. Men kolla gärna in deras sida, där gittar du massa matnyttigt 🙂

MVH

Anders

Tack kompis, det var ju en riktigt bra sida, det känns väldigt nytt allt det här, har inte hållt på med hemstudio sen Atari/Creator tiden. Och det har ju hänt en del sen dess..........

Jag känner mig som ett barn på julafton....Jag såg att du åxå kör PT, är du nöjd ??

Mvh

Burnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt nöjd. Älskar PT. Speciellt då jag kommer från en analog utbildning och PT är väldigt likt det analoga tankesättet när det gäller signalvägar. Jag köpte ju PT LE och det har bara övertygat mig att i framtiden lägga mina besparingar på ett HD-system 🙂 Det enda jag hört av andra är att Logic skall vara lättare att hantera Midi i än PT, men jag tycker från version 7 så har PT gjort ett ordentligt lyft där också. Men om man skulle vilja ha Logic också som många vill ha så är det kompatibelt med PT hårdvara, Så då kan man få det bästa ur två världar. Du kommer inte bli missnöjd. Det lovar jag dig. Men ett tips innan du öppnar PT och ska sätta igång är att du ser utbildningsfilmen som följer med. Den svarar på många bra frågor som kommer att dyka upp i början. Är rätt underhållande också tyckte jag första gången jag såg den iaf 😎 Om det är några frågor så är det ju bara att höra av sig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis beställt Digidesign Factory 003 + Imac 24 2,4

och har förstått att jag behöver en extern FireWire Hårddisk,

är det något jag bör veta innan jag inhandlar den ?

Hastighet, märke, storlek .....känner mig lite vilse i pannkakan

Burnie

Akta dig för märket "lacie". Välj något kändare märke som tex western.

Det "går" även att köra på den interna i nödfall.

Själv kan jag köra 30 audiospår i logic på min macbook pro med den interna 5200 rpm disken och hårddisk mätaren går bara upp till 60%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är grymt nöjd. Älskar PT. Speciellt då jag kommer från en analog utbildning och PT är väldigt likt det analoga tankesättet när det gäller signalvägar. Jag köpte ju PT LE och det har bara övertygat mig att i framtiden lägga mina besparingar på ett HD-system 🙂 Det enda jag hört av andra är att Logic skall vara lättare att hantera Midi i än PT, men jag tycker från version 7 så har PT gjort ett ordentligt lyft där också. Men om man skulle vilja ha Logic också som många vill ha så är det kompatibelt med PT hårdvara, Så då kan man få det bästa ur två världar. Du kommer inte bli missnöjd. Det lovar jag dig. Men ett tips innan du öppnar PT och ska sätta igång är att du ser utbildningsfilmen som följer med. Den svarar på många bra frågor som kommer att dyka upp i början. Är rätt underhållande också tyckte jag första gången jag såg den iaf 🙂 Om det är några frågor så är det ju bara att höra av sig.

MVH

Anders

Tack för svaret och tipsen, känns tryggt att kunna fråga om man kör fast, men det var visst ett par veckors leveranstid på Imacen så nu har jag tid att ljudisolera efter konstens alla regler, har tänkt att trigga ett "riktigt" trumset.

Jag kan ta en idiotfråga på en gång, vad är det för skillnad på PT LE och HD ???

Mvh

Burnie

Link to comment
Dela på andra sajter

PT HD är Digidesigns flaggskepp. Den första skillnaden är priset 🙂 Sedan är det så att PT LE klarar av att hantera max 48 audiospår och 18 audiospår simultan inspelning. Då du köpt Digi003 så har du möjlighet att ta ut allt av ditt PT LE när det gäller antal kanaler. Sedan är det så att PT LE använder din dator som kraft för pluggar och annat medan HD har egna DSP-kort som hanterar allt sådant så att din dator egentligen inte sköter mer än grafiken och lagring av audiofiler. En annan skillnad är att HD-systemet använder sig av TDM-pluggar som är vassare än RTAS-pluggarna då de inte behöver tänka på datorns kraft. Sen kan HD-systemet jobba med DVD-film och surroundljud medan LE kan jobba med Mpeg-filmer och stereoljud. Kanske finns några fler skillnader, men största skillnaden är att HD-systemet är grymt utbyggbart. Vill du ha fler kanaler så köper du bara fler, medan då LE är begränsat där. Men om vi ska prata vanlig rock och pop musik så klarar du dig gott och väl på ett LE-system. Men om man säger såhär, för att få ett startkit på ett HD-system så kostar det runt 100 000kr plus moms, så för mig är det att när jag väl hittar min lokal jag vill bosätta min studio i, då kan jag tänka mig att införskaffa detta och ha som en fast installation och ha kvar mitt LE-system som en mobil studio. Men jag har använt LE ett tag nu och har aldrig varit missnöjd. Och idéerna om att man behöver ett HD-system för att göra skivor som säljs i affären är helt åt väggen. Har gjort en trumsession i mitt LE-system som finns på en kommersiell låt i affärerna.

Om det är fler skillnader så får andra gärna fylla på.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis beställt Digidesign Factory 003 + Imac 24 2,4

och har förstått att jag behöver en extern FireWire Hårddisk,

är det något jag bör veta innan jag inhandlar den ?

Hastighet, märke, storlek .....känner mig lite vilse i pannkakan

Burnie

tänk på att det vore ju trevligt om den externa disken hade firewire 800, då kan du köra 003:an via fw 400-porten och hårddisken i 800...

Jag använder en western digital mybook, den har aldrig svikit mig och fungerar klockrent.

Ville bara påpeka detta, så kommer jag att köra själv så fort min iMac kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis beställt Digidesign Factory 003 + Imac 24 2,4

och har förstått att jag behöver en extern FireWire Hårddisk,

är det något jag bör veta innan jag inhandlar den ?

Hastighet, märke, storlek .....känner mig lite vilse i pannkakan

Burnie

tänk på att det vore ju trevligt om den externa disken hade firewire 800, då kan du köra 003:an via fw 400-porten och hårddisken i 800...

Jag använder en western digital mybook, den har aldrig svikit mig och fungerar klockrent.

Ville bara påpeka detta, så kommer jag att köra själv så fort min iMac kommer

Har haft samma tankar som du Bjollsing men kommit fram till att det inte spelar någon roll om man kör FireWire400 eller FireWire800 hårddiskar och samtidigt kör ett ljudkort på FireWire. Problemet är att man aldrig kan få en dataström som är högre än vad lägsta hastigheten erbjuder, d.v.s. FireWire400:s hastighet, som iofs är god nog för att täcka normala behov av dataöverföring 😊

Nu över till ämnet för tråden. Jag är också på gång att köpa en iMac med externt FireWire-ljudkort och externa FireWire-hårddiskar och är väldigt sugen på Seagate. Anledningen till att valet faller på just Seagate är:

1) Hårddisken har 5års garranti.

2) Hårddisken har passiv kylning och är därmed tyst.

3) Seagate är vad jag förstått kända för att göra tysta hårddiskar i sig som inte knastrar och låter överdrivet mycket vid skriv/läsning hos hårddisken.

4) Har aldrig läst om någon som haft problem med sin Seagate-hårddisk som använt den på ett normalt sätt.

5) Den externa hårddisken är inte koloss utan relativt liten och är därmed mindre ivägen och uppseendeväckande.

Jag tänker vänta med mitt iMac köp tills dess att Leopard ser dagens ljus, vilket beräknas bli i Oktober om jag inte fått allt om bakfoten. Mer om hur jag tänkt med köpet av iMacen kan du som är intresserad läsa här 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Har precis beställt Digidesign Factory 003 + Imac 24 2,4

och har förstått att jag behöver en extern FireWire Hårddisk,

är det något jag bör veta innan jag inhandlar den ?

Hastighet, märke, storlek .....känner mig lite vilse i pannkakan

Burnie

Kör PT Le 7.3-002 Factory. Köpte en Lacie 80 Gb (7200 varvare) och en Seagate (Barracuda, tror jag, oxå 7200) de funkar hyfsat - förutom när filerna blir för fragmenterade. Firewire 400 till ljudkortet och sen en sladd från 002:an till den externa hårddisken. Jag köpte en hårddisklåda till Seagaten och det funkar bra (lite hög ljudnivå dock). Lacien är knäpp tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...