Jump to content
Annons

Skall nu köpa imac


ThomasJ

Recommended Posts

Annons
Kolla lån med din bank (OBS inte kreditinstituten/banker för snabblån) - köp sen kontant

Kan vara billigare än att köpa på avbetalning

Köpte min iMac på Applestore - helt OK

Nja, vill inte ta kontatlån.

Har hittat några bra ställen med avbetalning.

Räntefritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla på pricerunner.se innan du bestämmer dig att köpa den i en viss affär.. där jämför man väldigt lätt o snabbt vilket som e billigast.. annars snackar du med nån polare som är student o så får du 10% off på burken!!!

fö. är prisjakt.nu aswell väldigt najs!!!

kul att du har smittats du me.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla på pricerunner.se innan du bestämmer dig att köpa den i en viss affär.. där jämför man väldigt lätt o snabbt vilket som e billigast.. annars snackar du med nån polare som är student o så får du 10% off på burken!!!

fö. är prisjakt.nu aswell väldigt najs!!!

kul att du har smittats du me.. 😛

jodå.

Pccity tycks ha bäst pris.

Men tror jag köper ifrån Inwharehouse istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla på pricerunner.se innan du bestämmer dig att köpa den i en viss affär.. där jämför man väldigt lätt o snabbt vilket som e billigast.. annars snackar du med nån polare som är student o så får du 10% off på burken!!!

fö. är prisjakt.nu aswell väldigt najs!!!

kul att du har smittats du me.. 😉

jodå.

Pccity tycks ha bäst pris.

Men tror jag köper ifrån Inwharehouse istället.

inwarehouse var riktigt dryga när jag beställde lite saker där en gång.. fick inte sakerna förrän flera månader, och de informerade mig inte om att det var försenat.. baa så ru veet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta med att köpa en iMac tills det att Leopard släpps så slipper du betala för Leopard och vem vet, kanske ger Apple iMac:en en liten uppgradering samtidigt som Leopard släpps?! Om jag fattat rätt släpps Leopard i Oktober så din väntan behöver inte bli alltför lång 😉

Likaså rekommenderar jag dig att inte lägga till något RAM-minne från början utan att köpa mer RAM-minne själv och sätta in i iMac:en. Du får i runda slängar dubbelt så mycket RAM-minne om du väljer att köpa det själv jämfört med Apple store. Använd gärna Inwarehouse som referens för RAM-minnet så att du får rätt RAM-minne. 🙂

EDIT: Fel på länken

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske ger Apple iMac:en en liten uppgradering samtidigt som Leopard släpps?!

nyss gjort.. 😉

imac1_wideweb__470x316,2.jpg

så ser den numera ut, och har lite uppdaterad prestanda...

edit: notera även det urläckra tangenbordet...

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske ger Apple iMac:en en liten uppgradering samtidigt som Leopard släpps?!

nyss gjort.. 🙂

imac1_wideweb__470x316,2.jpg

så ser den numera ut, och har lite uppdaterad prestanda...

edit: notera även det urläckra tangenbordet...

Hehe, jo den nya iMac:en är fin! Tänkte mer att Apple brukar hitta på något i samband med lansering av ny version av deras OS men som du säger är det inte så sannolikt att det är just iMac:en som uppdateras eftersom den är en av de nyare produkterna som Apple presenterat 🙂 Men man vet aldrig med Apple... Jag tänker iallafall vänta med mitt inköp av en iMac tills det att Leopard är släppt. Dessutom gör jag en fuling och "uppgraderar" en 24" 2.4GHz till 2.8GHz, väljer 500GB HDD och får 1GB RAM installerat från början. Beställer 1x2GB modul RAM från annat håll som jag själv installerar och får dubbelt så mycket minne för ungefär samma pengar det skulle kosta att få en iMac med 2GB RAM från Apple store 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara upp hur räntefritt det egentligen är. Nu vet jag inte vad en Imac kostar, 15 000 någonting? Då kan det nog vara befogat om man hittar något bra, SÅ KALLAT "räntefritt alternativ". Men det gäller att räkna efter. Jobbade med att sälja cyklar förut, och det är helt otroligt vad folk är dåliga på räkna. Affären där jag jobbade erbjöd räntefritt via Handelsbanken. Deras "räntefria avtal" är bra jämfört med många andra kreditinstitut jag sett, men räntefritt är det jädrar inte. Köpte man en cykel för 3000, uppdelat på 12 månader, så betalar med i extra avgifter 250 kr i uppläggningsavgift, och sen 25 kronor per inbetalning (11 stycken, första månaden är räntefri). Det blir alltså 11*25+250kr=525 kronor. Den effektiva räntan blir då ungefär 525/3000=0.175-> 17.5% ränta. Hade man istället gjort ett litet lån på Nordea hade man fått ungefär 5.8% ränta, vilket gett ca 174 kronor i extra avgifter. Alltså, räntelånet blir här betydligt billigare än det räntefria.

Men det var aldrig någon som förstod, vad jag vet.

Å andra sidan, säg att det gällt samma avtal på 15 000 kronor. Då betalar man ju fortfarande bara 525 kronor extra, vilket ger ca 3.5 % effektiv ränta på ett år (med det "räntefria" lånet). Medans Nordeas avtal ovan kostat ca 15870 kronor (det blir något mindre eftersom summan räntan beräknas på minskar för varje inbetalning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara upp hur räntefritt det egentligen är. Nu vet jag inte vad en Imac kostar, 15 000 någonting? Då kan det nog vara befogat om man hittar något bra, SÅ KALLAT "räntefritt alternativ". Men det gäller att räkna efter. Jobbade med att sälja cyklar förut, och det är helt otroligt vad folk är dåliga på räkna. Affären där jag jobbade erbjöd räntefritt via Handelsbanken. Deras "räntefria avtal" är bra jämfört med många andra kreditinstitut jag sett, men räntefritt är det jädrar inte. Köpte man en cykel för 3000, uppdelat på 12 månader, så betalar med i extra avgifter 250 kr i uppläggningsavgift, och sen 25 kronor per inbetalning (11 stycken, första månaden är räntefri). Det blir alltså 11*25+250kr=525 kronor. Den effektiva räntan blir då ungefär 525/3000=0.175-> 17.5% ränta. Hade man istället gjort ett litet lån på Nordea hade man fått ungefär 5.8% ränta, vilket gett ca 174 kronor i extra avgifter. Alltså, räntelånet blir här betydligt billigare än det räntefria.

Men det var aldrig någon som förstod, vad jag vet.

Å andra sidan, säg att det gällt samma avtal på 15 000 kronor. Då betalar man ju fortfarande bara 525 kronor extra, vilket ger ca 3.5 % effektiv ränta på ett år (med det "räntefria" lånet). Medans Nordeas avtal ovan kostat ca 15870 kronor (det blir något mindre eftersom summan räntan beräknas på minskar för varje inbetalning).

Nu blidde det inte helt räntefritt, delade det på 36 månader. Men det är det helt klart värt! (hoppas jag iaf:P)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...