Jump to content
Annons

Bästa sättet att göra musiken på i FL. Vilket? "One Shots"?


8DEAMON8

Recommended Posts

Jag har börjat kolla lite i FLstudio. Jag provade lite olika och kom fram till att man kunde lägga in ljud så att det blev en takt. Lite olika trum och synth ljud hittade jag nånstans.

Men jag kom på att det kanske finns enklare sätt än att göra musiken än med One Shots. Men jag kan itne komma på något sådär speciellt. Så jag undrar lite saker då:

1. När man har en oneshot inlaggd och spelar upp ljudet. och sen så när man spelar en lägre eller högre ton av den, så sänks eller höjs inte bara tonen, utan tempot på tonen också. Vilket resulterar att hastigheten förändras, och inte bara tonen, som man tänkt sig. Någon som vet hur man gör för att ändast ändra tonen i FL?

2. På vilka sätt kan man ändra ljudet så det låter på andra sätt i FLstudio? Än att det bara låter som själva WAVfilen och hastigheten av WAVfilen? Kan man höja och sänka lite olika så man får ett annat ljud kanske? eller jag vet inte.

3. Finns det andra sätt att skapa musiken i FL än bara One Shots? Jag har hörtalas om något som heter "sampling", Men vad är det egentligen och hur kan ett sådant ljud vara?

4. Hur arbetar andra här med FLstudio?

5. Var kan man få gratis ljud och one shots ifrån så man kan testa lite olika?

6. Blir det svårt att använda sig av loopar i FL? Det verkar lite krångligt.

ps. när ni förklarar så smått så förklara ifrån grunden, vilka knappar man ska trycka på för att komma till olika ställen i programmet ossovidare, så ni inte säger slangorden på alla platser eller vad man brukar säga att de heter och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1. När man har en oneshot inlaggd och spelar upp ljudet. och sen så när man spelar en lägre eller högre ton av den, så sänks eller höjs inte bara tonen, utan tempot på tonen också. Vilket resulterar att hastigheten förändras, och inte bara tonen, som man tänkt sig. Någon som vet hur man gör för att ändast ändra tonen i FL?

Du öppnar samplet i "Granulazern".

2. På vilka sätt kan man ändra ljudet så det låter på andra sätt i FLstudio? Än att det bara låter som själva WAVfilen och hastigheten av WAVfilen? Kan man höja och sänka lite olika så man får ett annat ljud kanske? eller jag vet inte.

Du använder effekter för att ändra resultatet av samplet,

3. Finns det andra sätt att skapa musiken i FL än bara One Shots? Jag har hörtalas om något som heter "sampling", Men vad är det egentligen och hur kan ett sådant ljud vara?

One-shot är en sorts sampling men bara ett slag.. sen finns det samplade loopar men jag rekomenderar att du jobabr med "One-shot´s"

4. Hur arbetar andra här med FLstudio?

Skiljer sig från varje individ, alla jobbar olika med Fl-studio.. Vissa med hårdvara andra med mjukvara.. Effekter & synthar eller inga synthar alls... vissa microsamplar & andra gör annan typ av ljud är musik i FL tex Jinglar O.S.V..

5. Var kan man få gratis ljud och one shots ifrån så man kan testa lite olika?

www.vipzone-samples.com är en poppulär sajt bland trance producenter, de har en gratis avdelning.

6. Blir det svårt att använda sig av loopar i FL? Det verkar lite krångligt.

Det är inte svårt, men inget som jag rekomenderar dig att göra från första början... Utforska programmet själv & via manualen.. så kommer de mer avancerade funktionerna senare i ditt lärande.

//Nexustwins - mgm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ok, jag ska kolla lite till i manualen då.

1. När man har en oneshot inlaggd och spelar upp ljudet. och sen så när man spelar en lägre eller högre ton av den, så sänks eller höjs inte bara tonen, utan tempot på tonen också. Vilket resulterar att hastigheten förändras, och inte bara tonen, som man tänkt sig. Någon som vet hur man gör för att ändast ändra tonen i FL?

Du öppnar samplet i "Granulazern".

Vad är Granulazern för något? Var finns den? Är det någon slags VST? Kan man använda VST på FL? Men var finns egentligen Granulazern?

2. På vilka sätt kan man ändra ljudet så det låter på andra sätt i FLstudio? Än att det bara låter som själva WAVfilen och hastigheten av WAVfilen? Kan man höja och sänka lite olika så man får ett annat ljud kanske? eller jag vet inte.

Du använder effekter för att ändra resultatet av samplet,

Var finns dom effekterna? Var kan jag hitta effekterna? Som vilken knapp är en effekt tillexempel?

3. Finns det andra sätt att skapa musiken i FL än bara One Shots? Jag har hörtalas om något som heter "sampling", Men vad är det egentligen och hur kan ett sådant ljud vara?

One-shot är en sorts sampling men bara ett slag.. sen finns det samplade loopar men jag rekomenderar att du jobabr med "One-shot´s"

Hmm, finns det andra slags samplar/samplor ? Är en annan slags sampling tillexempel kanske att det finns fler än bara ett slag kanske? Vad kallas dom isåfall? Kan man använda sånt?

4. Hur arbetar andra här med FLstudio?

Skiljer sig från varje individ, alla jobbar olika med Fl-studio.. Vissa med hårdvara andra med mjukvara.. Effekter & synthar eller inga synthar alls... vissa microsamplar & andra gör annan typ av ljud är musik i FL tex Jinglar O.S.V..

5. Var kan man få gratis ljud och one shots ifrån så man kan testa lite olika?

www.vipzone-samples.com är en poppulär sajt bland trance producenter, de har en gratis avdelning.

6. Blir det svårt att använda sig av loopar i FL? Det verkar lite krångligt.

Det är inte svårt, men inget som jag rekomenderar dig att göra från första början... Utforska programmet själv & via manualen.. så kommer de mer avancerade funktionerna senare i ditt lärande.

//Nexustwins - mgm

4. Kan man skapa ljud från ingenting?

5. Vilka avdelningar där kan jag hitta något intressant?

Finns det andra sidor med One Shots som passar till trance?

6.

ok, tack för bra svar!

hoppas ni kan fortsäta svara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är Granulazern för något? Var finns den? Är det någon slags VST? Kan man använda VST på FL? Men var finns egentligen Granulazern?

Du hittar Granulizern genom att högerklicka på ett ljud och välja att öppna samplingen med nämnt verktyg.

Var finns dom effekterna? Var kan jag hitta effekterna? Som vilken knapp är en effekt tillexempel?

Ett omfattande område inom musiken, föreslår att du sätetr dig en stund med manualen här istället!

Iallafall hittar du effekterna under "Fx-sektionen" i FL-Studio, (Fx-knappen högst upp till höger i FL).

Hmm, finns det andra slags samplar/samplor ? Är en annan slags sampling tillexempel kanske att det finns fler än bara ett slag kanske? Vad kallas dom isåfall? Kan man använda sånt?

Mer än "One-shots" samplingar och helt vanliga loopar finns det inte så mycket mer samplat som du kan använda i fl om man bortser från multisamplade instrument, De ligger i sk "SF2" filer som bara går att öppna i Fl-studio XXL versionerna tror att funktionen kom i fl-5 för övrigt!

4. Kan man skapa ljud från ingenting?

Nej det kan du inte, ljud är vågor som färdas i luften med olika antal svängningar. Det hela är enkelt:

30 hz = 30 svängningar per sekund.

22 Khz = 22 000 svängningar per sekund

Synthar använder olika slags vågformer (Sågtand, Fyrkant och sinus) för att skapa ljud.

5. Vilka avdelningar där kan jag hitta något intressant?

Finns det andra sidor med One Shots som passar till trance?

Sök på Google efter tex: Trance samples + wave, du lär hitta massvis med sames. Kolla även in Vegence´s samplningsbibliotek. Finns en del att hitta där men de kostar en liten slant.

//Nexustwins - mgm

Link to comment
Dela på andra sajter

4. Kan man skapa ljud från ingenting?

Det är klart man kan , Man kan även laga mat utan råvaror.Kallas Breathalicious Cooking på engelska.

Och dom som äter det kallas Breathatarians.

Och för att svara på dina andra frågor citerar jag Uozon " läs manualen " , Laborera , lek , pröva , testa.

Ingen kommer att kunna förklara för dig tryck där , klicka här , dra där och vips så har du gjort din första hit.Tyvärr måste du lära dig det själv och det kan ta allt ifrån 1 - 30 år innan du lär dig det.

Så för att summera , Investera din tid eller lägg ned. Väljer du att investera din tid så kan du räkna med många långa nätter av frustation tills en dag " A-HA " upplevelsen kommer.Efter det är det bara tuta och köra tills datorn brinner upp.

Välkommen

Jo kom på att om du söker på Youtube " FL Studio Beatmaking " " Fl Studio Producing " Etc Etc finns det en uppsjö av filmer du kan titta på och lära dig av dom..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Under channel settings tabbarna INS, MISC & FUNC kan du längst ner se ett piano. Där kan du förinställa vilket register tonen i samplern ska spela. Om du har ett multisamplat piano tex, så kan du sätta ut alla dina pianoljud, lägga dem i ett lager och sedan individuellt se till att varje enskild ton använder respektive sample. Då pitchas inte ljuden och de bibehåller sin klang.

Kanske lite överkurs om du inte är helt van i dojjorna med FL

Gjorde ett djärvt försök på en bild men orkade inte agera tillräckligt. den blev ganska resizead av hosten tror jag. örk.

http://www.imagecabin.com/files/2007/09/10...e0084431c66.jpg

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...