Jump to content
Annons

Min gamla goa MD-porta - håller den än?


trickleheart

Recommended Posts

Skulle vilja veta vad somliga här anser om minidisc-portan...? Nån som i likhet med mej jobbar på en sån fortfarande?

Just nu funderar jag på att "uppgradera" mej, dvs konvertera till dator helt och hållet eller köpa en ny porta. Det lutar åt det senare, eftersom jag jobbar mycket på burk ändå och vill ha omväxling i jobbet. Dessutom föredrar jag ett traditionellt arbetssätt.

Men - samtidigt grunnar jag på om min gamla goa porta verkligen gjort sitt...

Det pratas mycket om 24-bitar okomprimerat och ska man ha en ny porta som svarar upp mot det så handlar det om minst 10 000 kr i investering. Både Tascam och Korg, även Yamaha, har flera intressanta maskiner att erbjuda. Men jag vet inte...

Min Yamaha MD8, som jag köpte för snart tio år sen, har använts till mycket skoj genom åren. Förutom alla schyssta demos har den faktiskt tjänat som mobilstudio vid skivinspelningar. Bortåt tio cd-produktioner har det blivit - och en folkmusikplatta jag spelat in fick lysande recensioner i tidningen Lira. Det får en bl.a. att fundera på det här med ljudkvalité - är det inte nånting relativt? Ingen har nånsin anmärkt på ljudet...

Den kompressionsmetod som MD:n bygger på, ATRAC, är visserligen ett faktum men vem hör egentligen någon skillnad med blotta örat?

Min arbetsstation numera innefattar, förutom portan, en gammal Siemens dator som jag tankar över MD-filerna till och redigerar/mixar i Cubase. Det är lite trixande med överföringen, men en kopp kaffe och lite glatt humör så funkar det.

Lite störande är, bakåt sett, att jag gav 15 000 för MD-portan ny och att man idag får Korgs 32-spårsporta för 14 000 kr. Dessutom 24 bitar okomprimerat, cd-brännare, effekter osv osv.

Är det nån som känner för att dela med sej av erfarenheter från MD-portas och liknande och kanske kan komma med tips så gärna det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man hör säkert skillnad om man har bättre lyssning, så även om du inte hör komprimeringen, så kan folk med finare lyssningsanläggningar höra det. Man kan få lysande recensioner av musiken även om ljudet inte är på topp... 😆

Jag skulle inte frivilligt köra med annat än okomprimerad inspelning, eftersom man lättare kan bearbeta inspelningarna med bättre resultat då. Om man ska lägga effekter på ett komprimerat spår, så kan artefakter från komprimeringen bli mer uppenbara. Med 24-bitsinspelning kan du vara lite slarvigare med inspelningsnivån utan att riskera onödigt mycket brus - och det är större chans att du verkligen har kvar 16-bits upplösning efter alla bearbetningar. Varje process minskar nämligen dynamiken, så det är bättre att ha "onödigt" bra dynamik från början.

Nu vet jag inte hur bra/dålig komprimeringen är i din burk, men MP3 ska upp på 256Mbps för att vara riktigt svår att skilja från en okomprimerad WAV-fil - och jag tror inte att en så gammal burk är bättre än så...

I slutänden är det förstås bara du som kan avgöra om det är lönt att byta upp sig, men jag skulle nog rekommendera en uppgradering...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag visste inte att det fanns nåt sånt som MD-porta!!! Eller kallas alla digitala portor MD-portor? Är det den tekniken som används till MD som används i dessa digitala portor. Det vore intressant att få veta!

Och om de garanterat inte ger knaster och hack i ljudet som en vanlig PC kan göra då den inte hänger med...

Har funderat på en Tascam 2488 MkII senare. Är det en MD-porta?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte att det fanns nåt sånt som MD-porta!!! Eller kallas alla digitala portor MD-portor? Är det den tekniken som används till MD som används i dessa digitala portor. Det vore intressant att få veta!

Och om de garanterat inte ger knaster och hack i ljudet som en vanlig PC kan göra då den inte hänger med...

Har funderat på en Tascam 2488 MkII senare. Är det en MD-porta?

😆

:musik

Nej - det är en hårddiskporta... Visst är det väl härligt med alla dessa beteckningar... 🙂

Jag tror att alla aktuella liknande burkar, spelar in på hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte att det fanns nåt sånt som MD-porta!!! Eller kallas alla digitala portor MD-portor? Är det den tekniken som används till MD som används i dessa digitala portor. Det vore intressant att få veta!

Och om de garanterat inte ger knaster och hack i ljudet som en vanlig PC kan göra då den inte hänger med...

Har funderat på en Tascam 2488 MkII senare. Är det en MD-porta?

😆

:musik

Nej - det är en hårddiskporta... Visst är det väl härligt med alla dessa beteckningar... 🙂

Jag tror att alla aktuella liknande burkar, spelar in på hårddisk.

Visst är det så, MD står helt enkelt för minidisc... annars pratar man väl om HD...hehe.

Claes, tack för tips. Ungefär vad många också har sagt till mej. Men jag har fått veta att ATRAC, kompressionsmetoden i portan, är betydligt bättre än MP3 och i MM-testet när portan kom skrev dom att "kompressionen påverkar inte ljudkvalitén". Fast det var ju då det...

Utgångsläget för ATRAC är att man jobbar med "psykoakustiska" ljudnivåer, dvs såna som inte är uppfattbara med det mänskliga örat. Kan bättre lyssning råda bot på detta?

Tascam-maskinen ovan har även jag spanat in, men spanat djup i plånboken också...det finns en föreegångare 2488 som är något billigare nu. Korg D3200 är värsta värstingportan just nu, går för 14 000 på Jam och då får man 32 kanaler, Session Drums, CDRW och mkt mer. Den tangerar nästan att betraktas som annat än hemstudiopryl...

Zoom har också precis släppt en ny 16-spårsmaskin, till hälften ämnad för DAW och Cubase. Högintressant...

Tror inte vi sett slutet på portaeran... Vad kommer härnäst? En Cubase-porta där ingen extra dator behövs?

Mycket att tänka på...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det är ju halva priset på Tascam-portan från USA. Men man måste se till att få en modell för den europeiska marknaden. Visserligen tillkommer både frakt, tullavgift och svensk moms, men det blir ändå klart billigare.

Iaf gällde detta när jag senast kollade, i våras.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju halva priset på Tascam-portan från USA. Men man måste se till att få en modell för den europeiska marknaden. Visserligen tillkommer både frakt, tullavgift och svensk moms, men det blir ändå klart billigare.

Iaf gällde detta när jag senast kollade, i våras.

😏

:musik

Hur får man kontakt med nån säljare där? Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mig en Sony MD-porta för 10 år sedan och det har jag aldrig ångrat. Då hade en motsvarande inspelningsdator kostat mig mycket mer pengar. Det har blivit en hel del shyssta produktioner på min porta den men idag ser jag ingen anledning att köpa en ny sådan istället för dator. Möjligtvis om det på något sätt skulle bli praktiskt lättare om du spelar in mycket konserter och sådant men annars finns det nog ingen större anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag köpte mig en Sony MD-porta för 10 år sedan och det har jag aldrig ångrat. Då hade en motsvarande inspelningsdator kostat mig mycket mer pengar. Det har blivit en hel del shyssta produktioner på min porta den men idag ser jag ingen anledning att köpa en ny sådan istället för dator. Möjligtvis om det på något sätt skulle bli praktiskt lättare om du spelar in mycket konserter och sådant men annars finns det nog ingen större anledning.

Så en anledning är alltså INTE att en digitalporta INTE har några som helst problem med biljud såsom knaster och knäppningar, vilket en pc kan råka ut för om man spelar in för många audiospår?! Inte heller några latencyproblem med en digitalporta?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
HD-porta är det som är aktuellt i dag. MD-porta var aktuellt för flera år sedan, när hårddiskar fortfarande var dyra...

Tack! Det förklarar saken. Undrar om någon med inspelningserfarenhet kan svara på min evighetsfråga jag försökt få klarhet i under mer än ett års tid: Ger även hårddiskportor latency och/eller knaster/knäppningar - dvs. de typiska pc-problemen?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

HD-porta är det som är aktuellt i dag. MD-porta var aktuellt för flera år sedan, när hårddiskar fortfarande var dyra...

Tack! Det förklarar saken. Undrar om någon med inspelningserfarenhet kan svara på min evighetsfråga jag försökt få klarhet i under mer än ett års tid: Ger även hårddiskportor latency och/eller knaster/knäppningar - dvs. de typiska pc-problemen?

:rolleyes:

:musik

Det som fått mej att fundera på en ny porta (HD!) är ju dels driftsekonomin med minidiscportan - en diskett är på 140 MB och rymmer 4-5 låtar, finns knappt att få tag i längre och kostar bortåt 200 spänn - och dels möjligheten att spela in 24 bitar okomprimerat. Annars håller jag med Kajan, jag har både en gammal kassettporta (tilhör gömmorna) och minidiscportan som trots allt har många kvalitéer (möjlighet att spela in 8 spår samtidigt t.ex.) så egentligen har jag tillräckligt med portor.

Ett arbetssätt jag funnit fungerande är att ha md-portan för mobila inspelningar och därefter tankar jag över spåren till Cubase. På så vis får jag en blandning av ljudupplösning förstås, men jag har då alltid möjligheten att lägga sång och gitarrsolon direkt i datorn, via preamp och portamixer. Och då har jag plötsligt 24 bitar! Att t.ex. bas o trumspår från portan är lite komprimerade från början hörs knappt i ljudbildens helhet. Det är ett tips för andra som hänger kvar vid md-portan.

Till sist, det fanns en undran om latency och portor. Jag kan bara svara för md-portan som jobbar helt i frånvaro av såna faktorer. Den är visserligen digital, har shuttlehjul osv, men i övrigt har den inget gemensamt med en dator. Hur hd-portorna är vet jag inte, dom borde ju likna en PC eller Mac mer eftersom man lagrar på hårddisk. Men om det innebär latency och sånt har jag ingen aning om. Förmodligen har hd-porta-tillverkarna helt anpassat dessa maskiner för musikskapande - datorn är ju inte det egentligen - och tänkt till lite extra.

Igår kväll gjorde jag på skoj en liten ljudjämförelse mellan portan och datorn. Har inte gjort det på riktigt förut, och när nu alla funderingar ändå cirklar runt i skallen passade jag på. Gjorde en gitarrtagning rakt av och spela in BÅDE på portan och datorn samtidigt. Tankade sen över md-spåret till datorn och la det jämsides med Cubase-spåret. Mutade fram o tillbaks, lyssnade, lyssnade. Fanns det nån uppenbar skillnad mellan det komprimerade ljudet och det okomprimerade? Svar nej. Åtminstone uppfattar inte örat den ev skillnaden, och det är ju också det kompressionen i portan bygger på. Ljud som vi ändå inte uppfattar spelas - fyndigt nog - aldrig in.

Portaköp ånyo tål att tänkas på. Fick erbjudande att köpa en Zoom MRS8, säkert en bra maskin men den hade/har bara två kanalers samtidig inspelning vilket jag tycker är lite. Dessutom gör Zoom ovanligt fula portor, om man nu ska se det kosmetiskt också...

Just nu finns i mitt tycke bara en som matchar detta optimalt: Korg D3200. Men är det en porta? Är det inte en Real World eller Abbey Road i portabelt format?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddiskportan är en dator i sig - men med väldigt specifika arbetsuppgifter. Eftersom den är specialgjord för ändamålet, så behöver man nog aldrig en fundera på latencyproblem, utan det är bara att tuta och köra. Det är fördelen med en sådan. De enklare redigeringsmöjligheterna i datorn, är ett tungt vägande skäl för en sådan i stället...

Att du inte hör skillnad mellan det komprimerade på din MD-porta och det du har spelat in på datorn, kan bero dels på din lyssning och dels på vilket ljudkort du har i datorn. Om du spelar in med sämre kvalitet (alltså ett sämre ljudkort), så får du inte ut det bästa resultatet. Har du inte några monitorer med bra upplösning, så tappar du lätt bort detaljer i ljudet också.

Det är lite som när en god vän till mig lånade en preamp av mig (True Systems P-Solo) och skulle jämföra den med en Behringer Ultragain. Han tyckte inte att prisskillnaden var motiverad (ca 7500:- för en kanal i P-Solo och runt en tusenlapp för 2 kanaler i Ultragain). Kruxet var att han använde sin Behringer DDX3216 som omvandlare. När han sedan fick låna min RME ADI-8 DS, så förstod han genast det fina i kråksången och tyckte att P-Solo var enormt intressant trots priset, eftersom den fångar transienter på ett helt annat sätt än andra preamps han har testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...