Jump to content
Annons

trickleheart

Medlem
  • Antal inlägg

    38
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om trickleheart

  • Födelsedag 1967-05-04

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Filipstad
  1. trickleheart

    KISS

    För oss "oldboys" hjälper det ju inte att Gene Simmons hävdar att detta är det bästa dom gjort sedan Destroyer. Hur bra den nya än är så känns dom goda tiderna lite förbi när det gäller Kiss, och jag skulle nästan vilja tycka att det roliga tog slut redan 1980... Men jag tar fasta på Genes sales appeal och gör reklam för en av deras gamla godingar som jag själv översatt och spelat in: Comin Home. En av ytterst få låtar som paret Paul Stanley/Ace Frehley skapade tillsammans, och bara det... Min version heter Jag kommer hem igen och kan avlyssnas här: www.myspace.com/rolfcarlsson Ha det fint!
  2. Egen avdelning för portaidioter är ingen dum idé. Jag skriver på den listan. Kombinerar själv de bägge världarna nuförtiden, det finns mycket att vinna. Kör hårt med 24:an...
  3. Det kanske funkar om man har en bra låt nuförtiden , och heter nåt av dom återkommande namnen men har man en skitbra låt och inte är känd så kan en sådan låt nog mer uppfattas som ett rejält hot mot gräddfilen , om man nu ! handplockar sina bidrag med någorlunda säkerställd utgång år efter år eller hur tror du det går till man börjar ju faktiskt undra ? Oavsett bra låt eller inte så kommer numera merparten av låtbidragen via musikförlagen, som alltså redan har en "stab" låtskrivare knutna till sej. Det är därför det ser ut som det gör. Att man går ut och annonserar efter bidrag i SVT är nog tyvärr mest politik. Ungefär som att bokförlagen ger ut poesi för att ingen ska börja undra varför dom inte gör det. SVT är fortfarande public service och vad som händer under ytan bör ju inte läcka ut... Självklart skriver inte Bobby Ljunggren, Alexander Bard och dom andra "kändisarna" bättre låtar än alla de 3000 som hörsammat den "offentliga" bidragsefterlysningen. Dom råkar bara sitta på stolar som redan är uppvärmda och det tycks finnas dom som sitter på flera stycken också... Däremot måste man ju ändå, för sin egen skull, tro på att en bra låt räcker hela vägen. I världen finns som bekant ingen rättvisa och schlagervärlden är ju en speciell värld i sej.
  4. Okunskapen om minidisc är fortfarande stor. Kanske beror det på att formatet aldrig fick/fått det där riktiga genombrottet bland musikskapare och studiotekniker. Ungefär som när bilindustrin körde ikapp tåget... Därför några fler ord om just md, tycker jag. I alla testpaneler, svenska och internationella, jag tagit del av segrar md över mp3, och redan tidigt gjordes seriösa liknelser med både DAT och CD. Men debatten om md-formatet fortsätter... En liten lustighet är att vi idag ska spela in med både 24 bitar och 192 khz fast slutresultaten som folk konsumerar ändå inskränker sej till hårt komprimerade musikfiler för den bärbara spelaren. För egen del har jag använt en 8-spårs minidiscporta (10 år gammal nu) till många större inspelningsprojekt som t o m mynnat ut i färdiga skivproduktioner. Som exempel kan nämnas en folkmusikplatta jag spelade in på detta sätt - en skiva som fick lysande recensioner, inte minst för själva ljudet. Jag har också spelat in egna grejer på minidisc som ett par skivbolag varit beredda att ge ut som de var. Jag säger detta för att jag vill försvara formatet och önskade att det hade kommit fler till glädje, och jag försäkrar att Kalle Anka har jag aldrig sett o hört förutom på julafton... Här bjuds förresten på en bild av min gamla trotjänare...
  5. Det är mystiskt att Windows har skapat ett såpass icke-kompatibelt operativ som Vista. Tycks gå åt fel håll, XP fungerar i stort sett felfritt men allra bäst skötte sej 98:an. Hade aldrig några problem med det, inte ens en virusvarning. Allt skit började när dom optimerade operativen för internet, fr o m Win 2000. Ur den här synvinkeln är det nog bäst att jobba integrerat i portan, trots usb-anslutning och allt. Portan är ju gjord för att man ska en allt-i-ett-station, från inspelning till mastering. Att dom har slängt på en usb-kontakt och anpassat menyn för datoranvändning också är ju egentligen bara nåt dom gjort för att ligga mera rätt i tiden. MKII:an släpptes förra sommaren, 2007, så att den inte skulle ligga i fas med Vista är superskumt. Ligger säkert uppdaterade drivrutiner för nedladdning nånstans, kolla Tascams egen sida. Tascam tycks gå hårt fram på portamarknaden fortfarande. Helt riktigt har dom just släppt den nya 24:an neo och man kan fråga sej varför. Förmodligen har Tascam nåt traditionellt att leva upp till såsom den förste portatillverkaren. Marknaden går ju neråt hela tiden - och på portafronten har t ex Jam skurit ner på dom stora maskinerna rejält. T ex har Korgs D3200 helt tagits bort från annonserna. Fokus ligger istället på ny mjukvara för PC/Mac och de portor som lyfts fram är de minsta, i fickformat. Litet offsidespår igen kanske. Ett tips för den som vill slå till på en MKII och få bra pris: Den går just nu hos Thomann för 6600 kr.
  6. Intressant diskussion, och eftersom jag har erfarenhet av bägge arbetssätten är det frestande att göra ett inpass... Först, att transportera Wav-filerna till datorn bör inte vara nåt som helst problem. Jag hade en Korg D3200 - tyvärr blev den överflödig pga att datorn - och med den kunde man kopiera alla inspelade spår (samtidigt) till vad som kallades klippbordet och sedan vidare därifrån till datorn. När man sen hämtade upp filerna till Cubase landade dom precis på varsina spår. Perfekt. Tascam 24:an skulle jag tippa funkar på samma sätt. Apropå maskinen i sej, som jag spanade in före köpet av Korgen, ser jag många fördelar med den. Att kunna spela in och spela upp (!) 24 spår med 24 bitar - det är nog mer än någon annan porta klarar av. Och som regel klarar man sej gott med 24 spår. Ja, många gånger räcker det med åtta. Faktiskt. Min D3200 fick jag till bra pris och slog därför till, att få 32 kanaler och 12 spårs samtidig inspelning skadar ju inte heller. Men det är lätt att vara efterklok, Korgen spelar "bara" upp 32 kanaler i 16 bit - dessutom är den lite väl "mättad" med faciliteter, godsaker under skalen som man de facto aldrig ens kommer i närheten av. På nåt vis är ju också vitsen med en porta att kunna spela in ett helt band t ex - då blir ju sånt som session drums lite onödigt och gitarrsimulatorer som ändå inte låter som riktiga stärkare likaså. Det är som flera andra i tråden sagt, datorn erbjuder fler möjligheter med plug-ins och effekter. Och allt är både utbytbart och går att komplettera. I portan sitter allt fast. Men portan är oslagbar vid live-inspelningar i replokalen osv, tillfällen när många ska lira samtidigt. Numera kombinerar jag själv de två arbetssätten och får ut mesta möjliga på så vis. Jag har en gammal minidiscporta, en Yamaha MD8, för mobila tagningar och kör över dessa till Cubase. Förvisso ger minidiscen ett något komprimerat ljud, men det är betydligt bättre än Mp3 och i dagens "klimat" duger det gott. Jag brukar göra grunder - bas, trummor, gitarr, med portan och jobbar sedan vidare i datorn. Där lägger jag sång och andra pålägg i full duplex (24 bit) och väver samman härligheterna. Saknar inte min hårddiskporta nämnvärt, men den är/var ett robust bygge till skillnad från Tascams nyare monster som jag personligen upplevt som plastiga och väl kompakta. Reglarna är väl inte mer än några centimeter? Inte mycket att dra i... Men man ska använda sej av det sätt och den teknik man känner sej hemma med. Jag gick länge, i åratal, som en katt runt gröten, för att "slippa" databänglet. Nu tycker jag det bara är en fröjd att spela in i Cubase, och undviker man att ha internet osv på datorn minskar krånglet avsevärt. Jag har en liten begagnad burk på 3 ghz med i stort sett bara musikprogram på - inte ens Office faktiskt. Funkar klockrent. Är också enormt nöjd med mitt ljudkort, ett M-audio Audiophile 2496 för en tusenlapp, som är känt för att vara "snällt" mot datorn. Kan rekommenderas varmt. Det var lite många grejer samtidigt kanske, men förhoppningsvis tillförde det något. Lycka till allihop, whatever you use!
  7. Vet inte vad jag ska tycka egentligen, men såklart det finns en viss "styrning" när bidragen tas ut. Det är många som sitter i knät på varann osv och det mesta som rör sej i Stockholms krogliv kan givetvis påverka utgången... För egen del gick det till såhär när jag fick med ett bidrag för ett antal säsonger sedan. Vi behöver inte prata årtal och annat för det här var ju en generell fråga liksom... 1. Jag skrev en låt 2. Jag spelade in den på kassett (härligt brusig C-90!) strax under avloppsrören i källaren och sjöng rakt upp och ner till enkelt gitarrkomp 3. Jag skickade kassetten till SVT (när dom bjöd in låtskrivare att vara med och helt utan förlag eller branschsvågrar) 4. Bidragen offentliggjordes och telefonen började ringa... jo, Bert han ringde också flera gånger men jag begrep aldrig vad han ville mej... Jag antar att det måste ha varit en jävligt bra låt eftersom det något oproffsiga upplägget inte tycktes ha nån som helst betydelse. Så, detta kan ju tas som en liten "vägledning" för alla som sitter på den senaste tekniken här på forumet... En bra låt är en bra låt, kort sagt. Sen tycker jag också att det är mystiskt med Ljunggrens, Bards och dom andras ständiga inblandning. Och detta bygger numera hela den svenska skivbranschen sin tro på under årets första hälft. Da capo...
  8. trickleheart

    Hofner

    Du borde kolla in Steve Russells Vintage Hofner på nätet. Den är bättre än Hofners egen sida. Massor av bilder och dito info. Här är adressen: http://www.vintagehofner.co.uk/ Själv är jag lycklig ägare av en Hofner President -67. Halvakustisk thinline, nyligen restaurerad. Den finns också upplagd på ovan nämnda sajt. Ok. Lycka till med din gura. Hofner är fantastisk... Rolf
  9. Jodå, tydligen en vinröd Hondo LP också, under renovering. Ska få se bilder på den, ska bli spännade.
  10. Har fått den något udda idén att försöka återskapa min samling gitarrer och förstärkare, och vill därför kolla här om någon kan tänkas ha dessa prylar till salu eller kan komma med några vägledande tips... Nu handlar det inte om varken dyrgripar eller kvalitetsmässigt särskilt bra grejer, det är bara av nostalgi jag gör denna efterlysning. Och jag är inte heller beredd att betala vad som helst... dessa prylar är förvisso rariteter för mej men har inget direkt affektionsvärde. Här är vad jag söker: - Elgitarr Hondo II Les Paul, vinröd, från slutet av 70-talet/början av 80-talet. (Det var min första gitarrplanka, inköpt för ca 600 kr i Karlstad, vidaresåld efter något år.) - Elgitarr Ibanez Blazer, rödbrun, tidigt 80-tal. (Vill minnas att jag bytte in den när jag köpte en Telecaster i STockholm.) - Git.förstärkare Hagström 310. (Jag ägde två st en gång, inköpta för någon hundralapp bara.) - Git.förstärkare Roost m högtalarlåda, 100 w. (En kopia av Hiwatts toppar med låda. Sålde min runt -97.) - Marshall JCM 800 med högtalarlåda 4x12. (Enda riktiga dyrgripen jag är ute efter. Tyvärr gjorde jag en fruktansvärt dålig affär på det exemplar jag hade, bytte rakt av mot en billig Vox-kombo vilket jag ångrar idag.) Tacksam för alla tips alltså, och hoppas någon rentav har något av detta att erbjuda. Hälsn Rolf
  11. Nej, det har jag inte. Har varit inne på deras hemsida och kollat lite, men det är lite knapphändigt med både info och hänvisningar på supporten/service. Får försöka på annat sätt. Något som heter Brinks Musik ska tydligen vara Hofners distributör i Sverige, men där har jag inte fått någon kontakt än.
  12. Är det någon som kan tipsa om vart man får tag i reservdelar till en gammal Hofner? Jag äger en sådan av modellen President thinline och av allt att döma ska den vara från 1967. Den är ommålad två gånger (tyvärr) och är nu, eller är på väg att bli, trälackad. Jag saknar ton och volymrattar och även en av mickarna. Plektrumskyddet som var på från början är också väck men vore kul att ha. annars är det mesta intakt. Tacksam för alla tips i ämnet.
  13. Såhär långt var det ju oväntat goda nyheter. Följde Ludgo-Pelles tips och kontaktade Halkans som inkom med svaret att den bör vara värd nånstans mellan tolv och fjorton tusen. Telen som du hittade på ebay, bergis, är ju snarlik om man vänder på färgerna... dvs mörk (rosewood) på halsen och träfärgad kropp. Betingar alltså över 17 000 på marknaden utifrån dagsaktuell dollarkurs. Det var kul att veta. Själv har jag tippat allt mellan tio och tjugo, och med tanke på att jag gav knappt fyra tusen för den så är ju värdehöjningen riktigt bra. Tack för alla tips.
  14. Lägg upp en bild så får du ett bud 😆 Ok. Såhär ser den ut i case. Bilden inte helt up-to-date, dock.
×
×
  • Skapa ny...