Jump to content
Annons

Dina associationer till texten


Snow Brigade

Recommended Posts

Goddag!

Jag skulle helt enkelt vilja veta vad du får för associationer när du läser texten nedan. Vad kommer du att tänka på? Vad tycker du att texten handlar om? Vad tänker du?

Texten är till en ny låt till det nästan till döden nedkylda projektet Spinning Feather som sakteliga börjar visa tecken på att vakna till ett nytt liv. Jag är väldigt intresserad av hur texten landar.

Dear director Steven on a flight from Japan, turmoil leaking out from within. Thinking that the business that he finds himself in, with a past of 50 years, has gone thin. Little shiny Pam is taking shortcuts again and cannot handle all the words in the script. Seven rows from Steven, seven years away from home, something must have gone a miss.

Falling Dan they call him cause he´s falling in love, with every sign of femininity. Souvenirs and trophies come in different shapes endowed with white trash vocabulary. Hard-working Janet from the evening news, is out of battery and out of words. Seven hundred colleagues all over the world, and a lonely head about to burst. We´re all in surveys.

Answer the questions. What´s driving you? Look for the difference between you and them. They´re not that different.

Controversial Tim is on the verge of a break, but the new model doesn´t fit that well. Tweaking all parameters in some kind of space, and grabbing for a story to tell. Funny doctor Martin always up for a joke, and up for a drink or two. Looking for a woman and a job since a year, cause the old ones weren´t that amused.

Jessie the ex of a couple ex-cons, exposing skin in different shades. Shipping to the orient and ready to go the full mile or whatever it takes. Little searching Kim in the midst of a life, searching for biology. Shipped as a baby, now a woman going back, and the puzzle isn´t yet complete. We´re all in surveys.

Answer the questions. What´s driving you? Look for the difference between you and them. They´re not that different.

Every little black book turns into grey. Every little bullet you fire will ricochet. Every little word of emotional charge, is part of the violence that will probably never depart.

There´s a scandal buried down in your longues, and there´s an honest face longing to be someone. There´s a number on the papers you file, you´re computationalized and now you pay the prize.

Out of the plane and straight back into your room. The world is just too many surveys and slightly too cruel.

Out of the plane and straight back into your room. The world is just too many surveys and slightly too cruel.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många som "läst" men inga kommentarer. För lång text kanske? Eller svår att förstå...

Jag känner i vilket fall att det måste vara en jäkligt lång låt, eller så sjunger man snabbt?

Ensamhet och utsatthet, dåligt självförtroende? Tycker inte att texten håller som sångtext, men jag vet ju å andra sidan inte hur det är tänkt att den skall användas.

Några strofer känns rätt fyndiga, andra känns ostrukturerade och märkliga och svåra att förstå.

/svänskleraret

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första tanke är att texten måste skrivas om. Den saknar struktur och mening. Det kan vara ok att skippa struktur och mening om man siktar på en nonsens tuggummipop text (typ Roxette "the look"), men det tror jag inte är fallet här. Detta känns som ett försök att klämma in så många långsökta metaforer som möjligt, och då faller alltihop tycker jag. Jag säger inte att allt måste göras om från scratch, men det skulle inte skada med en röd tråd genom texten som är enklare att hitta, och kanske något återkommande enklare parti där lyssnaren kan känna igen sig och vila hjärnan några sekunder.

Redigerat av Stefan Elmblad
Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst text. Känns som en överblick på männsklighetern och våra brister eller en bara en tredjepersonsvy på olika personer och deras egenheter/brister, kanske? 😉

Jag tror den funkar. Får lite Alanis Morisette "Ironic"-vibbar av texten. Den är ju rätt lång och så men lyckas du "peta" in den snyggt i någon låt tror jag det blir bra.

Sen några små frågor, nu har jag bara läst texten en gång. Så jag kanske missar vissa saker Men ska det vara:

[...]and grabbing for a story to tell[...]

Ska det inte vara searching eller grasping istället?

[...]in the midst of a life[...]

Borde det inte vara in the midst of life?

Every little black book turns into grey

Borde inte into tas bort? Every little black book turns grey

Men som sagt en bra text och jag kan ha missat något här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...