Jump to content
Annons

När har man gjort en låt?


Cykeln

Recommended Posts

Jag gör oftast låtar på följande sätt:

Tar gitarren, provar några ackord. Ibland hör jag något i huvudet som låter intressant. Spelar snabbt in på min lilla Sony casett-recorder med någon slags låtsssengelska för att fästa idén. Fortsätter med gitarren, någonting som liknar en fortsättning dyker upp. På med rec på Sonyn igen. Osv tills jag har låtens grundstruktur klar. Med låt menar jag nog melodi och enkel harmoni. Sen återstår att skriva en text som passar till melodin. Det är mest ett sökande efter ord som passar och som samtidigt har en idé/handling. När jag hittat detta vidtar skrivarhantverket som är ett puzzel som ska läggas på plats.

När detta är klart tycker jag att jag gjort en låt.

Den senaste tiden har jag provat att leka med loopar. Börjar ex med att hitta en grundrytm som verkar intressant. Letar efter någon basgång som kompletterar. Och så vidare genom att prova om olika slingor passar in eller bryter av på ett bra sätt. Man har en massa mer eller mindre färdiga slingor, rytmer, ljudmattor, basgångar, ljud, mm mm som man lägger puzzel med. Ganska snabbt växer det fram något som liknar ett musikstycke. Sen kan man lägga effekter, panorera, mixa mm och så har man så ett stycke musik. Men det känns inte som jag gjort det.

Men vad är egentligen skillnaden?

Att bygga ihop musik med hjälp av loopar är ju lite som att laga färdiglagad mat men när jag gör som i första fallet så är det naturligtvis inget helt unikt som dyker upp. Det är väl mer varianter på sådant som jag har hört och som på något sätt ligger lagrat i musikminnet och som nu kommer fram. Det är kanske också någon slags halvfabrikat?

Om resultatet av de två tillvägagångssätten är någon form av musik/låt som har något eget, som gör det till ett någorlunda självständigt verk så kanske båda sättet kan räknas som skapande?

Om jag går på magkänslan så är det bara det första sättet som känns på riktigt att det är mitt skapande medan det andra är mer ett ”fuskverk”. Men när jag börjar tänka och ”analysera” blir jag mer tveksam. Är det någon som har några tankar om detta? När har man gjort en egen låt?

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man har gjort en låt när man själv tycker att man har gjort en låt...

Om den är uppbyggd av loopar eller egenhändigt spelande eller självspelande VSTi - eller någon sorts blandning av allt, har egentligen mindre betydelse. Själv tycker jag dock att ett överdrivet användande av loopar, är lite som att göra kakor med hjälp av en kakmix och sedan påstå att man har hittat på receptet själv - men det är ju något som var och en avgör i sin skapandeprocess. Använder man däremot looparna kreativt som en liten del i musiken, ihop med sådant man har gjort helt själv, så är det en lite annan femma. 🙂

För lyssnaren är det däremot resultatet som räknas - och inte resan dit... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

För lyssnaren är det däremot resultatet som räknas - och inte resan dit... 😕

Håller helt med Claes, med tillägget att även om något kör loopar (t o m rätt av utan nån vidare omarbetning) med en EGEN melodi så är det ju per definition en ny låt skriven av vederbörande. En prodd bestående av friköpta loopar är ju också per def. en helt ny låt.

Intressant story, som berör delar av ämnet, med Olle Niklasson i juninumret av Studio (nr 5, sid 13).

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har gjort en låt när man själv tycker att man har gjort en låt...

Om den är uppbyggd av loopar eller egenhändigt spelande eller självspelande VSTi - eller någon sorts blandning av allt, har egentligen mindre betydelse.

Ja, jag börjar också tänka så efter att först tyckt att bygga med loopar är fusk för att glida övert till att det mer är arrangemang än komposition och nu till att det kanske är ett annat sätt att komponera.

Dock är frågan om det går att känna igen en kompositör som gör låtar på detta sätt. Jag menar att när man ex hör en Benny Andersson-låt så hör man att det är han även fast man inte hört den förut. Lite som man känner igen en instrumentalist - de har någon slags signum.

Själv tycker jag dock att ett överdrivet användande av loopar, är lite som att göra kakor med hjälp av en kakmix och sedan påstå att man har hittat på receptet själv - men det är ju något som var och en avgör i sin skapandeprocess.

yepp, det handlar förstås om ärlighet

Använder man däremot looparna kreativt som en liten del i musiken, ihop med sådant man har gjort helt själv, så är det en lite annan femma. 🙂

Frågan är väl här vad man egentligen kan göra helt själv, som inte på något sätt bygger på vad någon annan gjort tidigare?

För lyssnaren är det däremot resultatet som räknas - och inte resan dit... 😕

Precis. Skönheten ligger i betraktarens ögon. Om kakan smakar bra spelar det inte så stor roll hur den tillagats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att när man ex hör en Benny Andersson-låt så hör man att det är han även fast man inte hört den förut. Lite som man känner igen en instrumentalist - de har någon slags signum.

Samma gäller för Gessle oxå , Men det är deras sätt att skriva musik på.

Även fast Gessle eller Benny A skulle göra en låt med enbart loopar och med gitarr resp Piano skulle det troligtvis fortfarande låta Gessle och Andersson om låtarna.

Mycket av dagens Populärmusik bygger på loopar , både från skivor och friköpta samplingskivor.Framför allt det som kommer i från U.S.A , en svensk(producerad) låt jag kommer på på rak arm är Toxic ( B.Spears ) där stråkarna delvis är samplade från indisk filmmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan handlar det väl lite om genre också. Jag tycker att pop och rock musik som är loopbaserad ofta är mycket tråkigare än när det är spelat. Å andra sidan finns det ju genres som det passar bra att loopa i t e x synt, house, syntpop m.fl.

Själv har jag gått från loopar till midiprogrammerande till ett Roland td3 för jag tyckte att trummorna i mina pop och rocklåtar blev för statiska och trista.

Musik hanldar en hel del om hantverk och det blir lite tråkigt när hantverket suddas ut. Ett bra exempel är

"Christina Aguilera - Candyman" http://www.youtube.com/watch?v=W4kR8OQCrlQ

Tjejen är söt och sjugner bra, men musiken är ju under all kritik. Lysnna bara så tråkigt det blir efter ca trettio sekunder. Det låter kliniskt och tråkigt jämför t e x med en liknande låt ( 😄 undrar var ideén kom ifrån från början Andrew siters kanske) som Bette Midler - Boogie Woogie Bugle Boy

http://www.youtube.com/watch?v=kFkIG6l9DFo

Helt annat liv tycker jag även om nu ljudet råkar vara sämre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma gäller för Gessle oxå , Men det är deras sätt att skriva musik på.

Även fast Gessle eller Benny A skulle göra en låt med enbart loopar och med gitarr resp Piano skulle det troligtvis fortfarande låta Gessle och Andersson om låtarna.

Om det är så att även ren "loopning" till sin utformning och uttryck blir så att man känner igen upphovsmannen bara genom att höra låten så stärker det uppfattningen att det är en självständig komposition lika mycket som när man komponerar med hjälp av de "inre" looparna.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma gäller för Gessle oxå , Men det är deras sätt att skriva musik på.

Även fast Gessle eller Benny A skulle göra en låt med enbart loopar och med gitarr resp Piano skulle det troligtvis fortfarande låta Gessle och Andersson om låtarna.

Om det är så att även ren "loopning" till sin utformning och uttryck blir så att man känner igen upphovsmannen bara genom att höra låten så stärker det uppfattningen att det är en självständig komposition lika mycket som när man komponerar med hjälp av de "inre" looparna.

/S

Väldigt intressant diskussion, tycker jag. Har själv aldrig ställt mej frågan, efter snart 30 års låtskrivande...

Den första beskrivningen med lite enkla harmisar på gitarr och låtsasengelska är något som jag tror dom flesta skriver under på. Givetvis föds en låt i huvet på en, utifrån klinkande på gitarr eller piano eller en cykeltur... själv har jag upptäckt att den bästa motorn varken är gitarren, preampen eller datorn utan att helt enkelt befinna sej i rörelse, kroppsligt, fysiskt. Prova!

Loopar...? Nja, möjligen i ett långt framskridet stadium. Själva komponerandet vilar på ett annat plan, som jag ser det.

Gessle förs på tal. Han sällar sej säkert till skaran av songwriters som "leker" fram en låt. Även om han är bra på engelska så är det inget han tillämpar förrän han är övertygad av själva låtens kvalitet. Troligtvis gäller det även Benny A.

För övrigt finns inga mallar, skulle jag tro. Magkänslan brukar vara tillförlitlig.

Dagens låtskrivande består mycket i vad du kan göra med en dator direkt. Rytmer, slingor, loopar... det är en värld jag är dålig på men jag hävdar ändå att du komponerar i ditt huvud först och främst. Får du inte till nåt hållbart i din inre kreativa process är det tveksamt om du får till en låt i burken bara för att den är klippt och redigerad.

Förlita dej på ditt instrument, kort sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att när man ex hör en Benny Andersson-låt så hör man att det är han även fast man inte hört den förut. Lite som man känner igen en instrumentalist - de har någon slags signum.

Samma gäller för Gessle oxå , Men det är deras sätt att skriva musik på.

Även fast Gessle eller Benny A skulle göra en låt med enbart loopar och med gitarr resp Piano skulle det troligtvis fortfarande låta Gessle och Andersson om låtarna.

Mycket av dagens Populärmusik bygger på loopar , både från skivor och friköpta samplingskivor.Framför allt det som kommer i från U.S.A , en svensk(producerad) låt jag kommer på på rak arm är Toxic ( B.Spears ) där stråkarna delvis är samplade från indisk filmmusik.

Skulle Gessle använda sig av loopar, så skulle han ha tagit den ur någon av sina egna låtar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik hanldar en hel del om hantverk och det blir lite tråkigt när hantverket suddas ut.

(se länkar ovan)

Helt annat liv tycker jag även om nu ljudet råkar vara sämre. 😛

Frågan är om hantverket suddas ut eller om det är en annan sorts hantverk?

Håller med dig om resultatet. Midler är både roligare och får till ett j-la tryck!

Sedan handlar det väl lite om genre också. Jag tycker att pop och rock musik som är loopbaserad ofta är mycket tråkigare än när det är spelat. Å andra sidan finns det ju genres som det passar bra att loopa i t e x synt, house, syntpop m.fl.

Det ligger mycket i detta. Vilket tryck skulle det bli i Satisfaction om den var komponerad och framförd med hjälp av loopar?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Väldigt svårt att jobba med loopar inom jazz. Man får ta en ny loop var 3:e sekund. Går snabbare att spela det själv...

😛

Men för att återgå till frågan "När har man gjort en låt?". När den är klar, är mitt svar.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt svårt att jobba med loopar inom jazz. Man får ta en ny loop var 3:e sekund. Går snabbare att spela det själv...

😛

"Jazzå" 😄

Men för att återgå till frågan "När har man gjort en låt?". När den är klar, är mitt svar.

Ha, ett gott exempel på radialt tänkande. Det enklaste svaret är oftast det rätta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...