Jump to content
Annons

Neriks PRE-2 - (bilder + ljud)


sounden

Recommended Posts

Tänke bara posta några bilder på min kommande DIY pre-amp som jag har grejat med

i över ett år (!). Hoppas den blir färdig nångång..

Nu är min egen-designade låda klar iaf.. nu är det "bara" resten kvar haha

SAD_1.jpg

SAD_2.jpg

SAD_3.jpg

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Tänke bara posta några bilder på min kommande DIY pre-amp som jag har grejat med

i över ett år (!). Hoppas den blir färdig nångång..

Nu är min egen-designade låda klar iaf.. nu är det "bara" resten kvar haha

SAD_1.jpg

SAD_2.jpg

SAD_3.jpg

//S

Snyggt Johan!

När blir vansinneslödningarna klara då?

Jag blir avundssjuk på din lägenhet nu också när jag tänker efter 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Som rubiken antyder så är det ett långtidsprojekt 😄

Men har under de senaste dagarna satt igång igen, det mesta är lött nu så det är typ snart klart... hehe

här är en bild tagen idag..

sAd1073.jpg

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Äntligen!!! 99% klart!

Efter mycket slit och lite felsökning är den äntligen såpass klar jag kan stänga lådan!

Det bästa av allt är ju att den fungerar fin fint!!

Det som är kvar dock är

1. kapa axeln potentiometrarna till rätt längd

2. ordna en ordentlig AC/DC trafo som inte ripplar ljudet...

Här kommer lite bilder!

Carnhill ingångstransformatorer (mic och line)

sad_in_trafo.jpg

Carnhill utgångstrafo

sad_utg_trafo.jpg

mycket hallonsnören blir det!!

sad_open.jpg

Måste fixa rätt rattar osv..

sad_front.jpg

sad_front2.jpg

Line-in/Line-out balanserad, EQ-in, Ställbar impedans 1200/300 ohm

sAd_back.jpg

Skall ladda upp lite ljudexempel senare!

Nu skall jag fortstätta med ett lite längre DIY projekt, min dotter ☺️

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Riktigt snyggt. Här är ännu en som väntar på ljudexempel. 🙂

Och ytterligare en som väntar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu finns en enkel mp3:a att lyssna på..

inspelad i vardagsrummet med en akke gitarr och en Sennheiser MD421-N genom

Neriks PRE2, Duet och Logic... inga pluggar..

EQ kommer in 1:07, inga speciella inställningar lite boost på high och blandad HP filter.. ni fattar nog..

Som ni kan höra så är det lite missljud ifrån AC/DC trafon, det slutar när jag drar ut strömmen i slutet på klippet.

http://www.sounden.se/slask/sAd_ak_gt.mp3

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns en enkel mp3:a att lyssna på..

inspelad i vardagsrummet med en akke gitarr och en Sennheiser MD421-N genom

Neriks PRE2, Duet och Logic... inga pluggar..

EQ kommer in 1:07, inga speciella inställningar lite boost på high och blandad HP filter.. ni fattar nog..

Som ni kan höra så är det lite missljud ifrån AC/DC trafon, det slutar när jag drar ut strömmen i slutet på klippet.

http://www.sounden.se/slask/sAd_ak_gt.mp3

//S

Jag vill ju inte vara den som är den men det låter ju inget vidare alls om den där inspelningen 😏

Förhoppningsvis är det gitarren som är mindre bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man få ta ljudexemplet lite för vad det är... Det var det jag hann spela in mellan blöjbyten och matning i vardagsrummet 🙂

Skall försöka ordna lite bättre tester nästa helg då jag har lite mer tid.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Sounden - Kul att den fungerar! 🙂

Några ord om PRE-2:an för de som undrar vad det är för något ...

NEriks PRE-2 är en preamp/EQ som bygger på samma kretslösning som Neve 1073. Det finns dock vissa delar i designen som skiljer sig mot en Neve 1073. Bland annat så är hela designen koncentrerad till ett enda kretskort istället för fem som hos originalet. En annan detalj som skiljer sig är att jag valt att använda en special-drossel i EQ-delen vilket resulterat i att jag kunna rationallisera bort en drossel i jämförelse med orignalet. Vidare har jag valt att använda aningen större värden på vissa kondesatorer för att få en djupare frekvensgång ...

Konstruktionen är i grunden en relativt enkel design bestående av tre olika förstärkarsteg som används i olika kopplingar bereoende på förstärkning. Ljudkvalitén är mycket beroende på vilka komponenter man väljer att använda och detta påverkar givetvis kostnaden att bygga den. Väljer man bra komponenter så blir bygget relativt dyrt så jag rekommenderar de som är intresserade av att bygga en PRE-2 att verkligen ta sig en funderare innan man sätter igång ... Preampen är inget nybörjarprojekt och det krävs en hel del elektronikkunskap för att få ihop den.

Jag har fått en hel del förfrågningar om att sälja färdigbyggda PRE-2:or men jag har helt enkelt inte tid till det 🙂 Jag kan erbjuda kretskort, drosslar och eventuellt vissa av komponenterna som behövs till bygget men tyvärr inte färdigbyggda preamps ... För de som inser att de inte klara av att bygga en PRE-2 men ändå vill ha en så kan jag rekommendera att ni tar kontakt med Violiner här på forumet. Violiner är otroligt kompetent och duktig på elektronik och han har också en känsla för kvalitét vilket gör att jag gärna rekommenderar honom för sådana jobb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sounden - Kul att den fungerar! ☺️

Några ord om PRE-2:an för de som undrar vad det är för något ...

NEriks PRE-2 är en preamp/EQ som bygger på samma kretslösning som Neve 1073. Det finns dock vissa delar i designen som skiljer sig mot en Neve 1073. Bland annat så är hela designen koncentrerad till ett enda kretskort istället för fem som hos originalet. En annan detalj som skiljer sig är att jag valt att använda en special-drossel i EQ-delen vilket resulterat i att jag kunna rationallisera bort en drossel i jämförelse med orignalet. Vidare har jag valt att använda aningen större värden på vissa kondesatorer för att få en djupare frekvensgång ...

Konstruktionen är i grunden en relativt enkel design bestående av tre olika förstärkarsteg som används i olika kopplingar bereoende på förstärkning. Ljudkvalitén är mycket beroende på vilka komponenter man väljer att använda och detta påverkar givetvis kostnaden att bygga den. Väljer man bra komponenter så blir bygget relativt dyrt så jag rekommenderar de som är intresserade av att bygga en PRE-2 att verkligen ta sig en funderare innan man sätter igång ... Preampen är inget nybörjarprojekt och det krävs en hel del elektronikkunskap för att få ihop den.

Jag har fått en hel del förfrågningar om att sälja färdigbyggda PRE-2:or men jag har helt enkelt inte tid till det 😎 Jag kan erbjuda kretskort, drosslar och eventuellt vissa av komponenterna som behövs till bygget men tyvärr inte färdigbyggda preamps ... För de som inser att de inte klara av att bygga en PRE-2 men ändå vill ha en så kan jag rekommendera att ni tar kontakt med Violiner här på forumet. Violiner är otroligt kompetent och duktig på elektronik och han har också en känsla för kvalitét vilket gör att jag gärna rekommenderar honom för sådana jobb 😉

Man får väl tacka för rosorna...

Hur som helst, kul att du börjar närma dig Sounden.

Men om jag nu ska vara riktigt uppriktig så blir jag nog litet förskräckt över ormboet.

Om du vill att det där bygget ska ha en chans att bli riktigt bra (och förutsättningarna finns verkligen med det fina utgångsmaterialet som du handlat av Neriks, sen vet jag givetvis inte vilka komponenter du valt i övrigt) så bör du nog börja med att röja upp i "hallonsnöresnåret". 😑

Oavsett hur bra delar du använder, och hur bra designen av kretskortet är, så är ändå ledningsdragning och layout i övrigt en viktig del av helheten för ett bra resultat.

Sen är nätaggregatet också en av de viktigaste komponenterna, så spar inte in på det och handla i första hand en riktigt bra linjär PSU med gott om kraft och bra filtrering/reglering och låg rippel, (minst (!) 1 A strömkapacitet) då har du bäst möjligheter att inte "trampa fel"...

När man bygger en pryl av den här kalibern så gäller det att inte spara in på en enda del, för då rasar lätt hela kedjan och alla slantar man lagt på de fina, och dyra, delarna är ganska bortkastade!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, jo det blev en hel del hallonsnören i lådan.

Det berodde mest på att jag inte visste hur långa kablar jag behövde.

Men som glad elektronikamatör med ett DIY projekt tidigare, så blir nog städningsprojekt en senare fråga.

Klart, om det skulle visa sig bli skit av allt så kanske man får prioritera det lite eller köra utan EQ:delen isåfall

då ormboet är till största delen dit.

kände att jag var tvungen att bli klar med den efter att ha legat i delar i nästan två år.....

kan säga att jag var rätt trött på skiten ett tag..

Att det till slut kom ljud ifrån bygget tyckte jag var fantastiskt! Den kommer hårdtestas nästa helg..

if it works, dont fix it 😛

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Johan kom över till mig idag och vi hann pröva en del med Neriks preampen.

Gitarr och sång genom preampen, jag sjöng alldeles för nära och alldeles för falskt :rolleyes:

1. Trudelutt (Sångspåret med EQ)

2. Trudelutt (Allting rent)

I exempel ett så lyfts lite diskant med hyllan, som i mitt tycke låg lite lågt för just den här applikationen. En del basfrekvenser tas även bort med högpassfiltret.

I exempel två så är allt rent.

Gitarren är utan EQ i båda exemplen.

3. Virvel med EQ - Virvel utan EQ

Det var allt vi hann.

Mikrofonerna var Telefunken M16mkII på gitarren, Neumann U87 på sång, Beyer M201 på virvel.

Av det lilla vi gjorde att döma så verkar PRE2 vara ett lyckat försök till en NEVE-liknande preamp.

Den går djupt, har en fet botten och något tillbakahållen diskant, vilket är precis vad man förväntar sig av den typen av mickförstärkare. Tyvärr kunde ingen direktjämförelse göras med någon liknande produkt. Har prövat både gamla 1073or och nya kloner i form av vintage design (CA81 med EQ och även M81). PRE2 påminner om bägge.

Tjohej.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Johan kom över till mig idag och vi hann pröva en del med Neriks preampen.

Gitarr och sång genom preampen, jag sjöng alldeles för nära och alldeles för falskt 🙁

1. Trudelutt (Sångspåret med EQ)

2. Trudelutt (Allting rent)

I exempel ett så lyfts lite diskant med hyllan, som i mitt tycke låg lite lågt för just den här applikationen. En del basfrekvenser tas även bort med högpassfiltret.

I exempel två så är allt rent.

Gitarren är utan EQ i båda exemplen.

3. Virvel med EQ - Virvel utan EQ

Det var allt vi hann.

Mikrofonerna var Telefunken M16mkII på gitarren, Neumann U87 på sång, Beyer M201 på virvel.

Av det lilla vi gjorde att döma så verkar PRE2 vara ett lyckat försök till en NEVE-liknande preamp.

Den går djupt, har en fet botten och något tillbakahållen diskant, vilket är precis vad man förväntar sig av den typen av mickförstärkare. Tyvärr kunde ingen direktjämförelse göras med någon liknande produkt. Har prövat både gamla 1073or och nya kloner i form av vintage design (CA81 med EQ och även M81). PRE2 påminner om bägge.

Tjohej.

Tack för igår Elof, alltid lika trevligt att besöka uppsala 😉

Lite stressigt men vi hann med lite tester iallafall...

Måste bara säga att jag är sjukt nöjd med resultatet, för å vara ett hemmabygge.. haha

Vi hörs och ses ju på Lördag! 🙂

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof och Sounden,

Kul test! 😑

Måste bara säga att jag är sjukt nöjd med resultatet, för å vara ett hemmabygge.. haha

Fick du ordning på nätaggregatet till preampen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof och Sounden,

Kul test! 🙂

Måste bara säga att jag är sjukt nöjd med resultatet, för å vara ett hemmabygge.. haha

Fick du ordning på nätaggregatet till preampen?

Jaja, hörs inte det? 😑

Kalibrerade den till exakt 24VDC ..

Dock fanns inte den ringkärnetrafon du rekommenderade så jag gick på snäppet under VA..

// S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...