Jump to content
Annons

Hjälp med pedaler!


Thimmie

Recommended Posts

Hallå!

Jag ska köpa en bra overdrive och en bra delaypedal. Någon som har några bra tips?

När det gäller overdrive: jag har en Vox valve-tone v810 men jag tycker att den tar bort värmen och en del bas från min Vox AC30 cc1. Det jag vill åt är ju punch i ljudet när man trycker på!

Då det gäller delaypedal: Jag har kollat in en Boss DD-5, men jag vet inte om det är bra skit. Finns det pedaler med bandpassfilter och modulation och pitch shifter?

Mycket tacksam för svar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet att det låter klichéartat och gitarrnördigt men, köp en moddad pedal eller modda din Vox!

Jag tror inte du kommer uppleva särkilt mycket mer bas ur en tubescreamer såvida den inte är moddad. Jag har själv en Boss BD-2 som Robert Keeley varit inne och grävt i och skillnaden är som natt och dag.

Det finns en snubbe i karlstad som moddar pedaler enl samma sätt metod som Keeley och Analogman.

Stinkfoot kallar han sig. Kolla längst ner på sidan så ser du att tubescreamer-modden även går att applicera på din Voxpedal.

Det kan vara värt typ 2-300 spänn för att testa och för SÅ lite pengar hittar du knappast någon annan pedal (värd namnet). 😛

Delaypedal är en annan historia, jag har inte hört så värst många men en Memory Man Deluxe kan varmt rekommenderas. Köp isåfall från tyskland där de kostar ungefär hälften jämfört med sverige.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag ska tolka det rätt: jag köper en TS-9 och moddar den hos Stinkfoot? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som provat Boss DD-20 GigaDelay?

ja, och så länge du är ute efter en delaypedal så rekomenderar jag något simplare... den är nästan bättre på att få fram hellikopter-liknande-noise-ljud än en skön delay. fast den kanske är bra om man behöver 33(?) sekunders delay.

jag rekommenderar digitech digidelay, lätt och funkar skitbra. har ungefär samma features, delvis, som dd-20 (baklänges grejer, tapping, inspelning osv)

mors!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Någon som provat Boss DD-20 GigaDelay?

ja, och så länge du är ute efter en delaypedal så rekomenderar jag något simplare... den är nästan bättre på att få fram hellikopter-liknande-noise-ljud än en skön delay. fast den kanske är bra om man behöver 33(?) sekunders delay.

jag rekommenderar digitech digidelay, lätt och funkar skitbra. har ungefär samma features, delvis, som dd-20 (baklänges grejer, tapping, inspelning osv)

mors!

Ok, då ska jag kolla upp den också. 😕

Fler åsikter?

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag ska tolka det rätt: jag köper en TS-9 och moddar den hos Stinkfoot? 😕

Nej du behåller din Vox, skickar den till Stinkfoot och betalar typ 300:- + frakt för modden (ts-9 modden går även att gör på Valvetonen då de tydligen är snarlika under skalet).

Sedan gläds du åt att din gamla trotjänarpedal plötsligt låter riktigt bra.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag ska tolka det rätt: jag köper en TS-9 och moddar den hos Stinkfoot? 🙂

Nej du behåller din Vox, skickar den till Stinkfoot och betalar typ 300:- + frakt för modden (ts-9 modden går även att gör på Valvetonen då de tydligen är snarlika under skalet).

Sedan gläds du åt att din gamla trotjänarpedal plötsligt låter riktigt bra.

Va?! Coolt som f*n ju! Tack för tipset! :rolleyes:🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De nada!

Jag har själv en Vox valvetone som jag ska skicka dit. Jag håller med dig om att den inte låter vidare värst original men jag kan ändå inte med att göra mig av med den. Den SER ju ut som att den låter bra! Nåväl, snart gör den ju det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

De nada!

Jag har själv en Vox valvetone som jag ska skicka dit. Jag håller med dig om att den inte låter vidare värst original men jag kan ändå inte med att göra mig av med den. Den SER ju ut som att den låter bra! Nåväl, snart gör den ju det! 😮

Haha! Jag håller med, den är ju snygg - haha! 😉

Blev du nöjd med resultatet då? Hur blev skillnaderna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...