Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2007 del 2


Pico

Recommended Posts

Fan vad jag inte orkar jobba idag... 🙂

Vad jobbar du med? 😉

Just nu har jag ett sommarjobb som webdesigner på Picsearch, min fd praktik. 😄

Coolt. Skulle vara kul att jobba med tycker jag. Fast även om jag gillar att designa så är jag nog bättre på att koda script och sånt. På mitt jobb är det lite blandat. Dels kör jag driftsupport (Linuxgrejer och så) och dels har jag hand om allt webbrelaterat på företaget, t.ex hemsidan, intrawebben och diverse servicewebbsidor som vi har liggandes där ute. Och så lite annat. Väldigt mycket. 😛

Kommer du få jobb där sen tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    1491

  • Neosus

    1398

  • Overkill

    1378

  • Dingbats

    985

Postat mest i detta ämne

Finns stor chans för det. Det har gått asbra. Faktum är att dom egentligen itne har råd att anställa någon ny, men dom grävde lite i kassan för att få råd att anställa mig, så nöjda med mig var dom efter praktiken. Vilket innebär i praktiken (hoho!) att jag har en rätt usel lön just nu. Men samtidigt rätt grymma framtidsutsikter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, kort Javascriptfråga. 😉 Jag har en array med alla divar i dokumentet (document.getElementsByTagName("div") )

Hur gör jag nu en array med alla divar som har en särskild class?

Behöver inte svara om du inte vill... 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma flydde... 😉

Nåja, jag har kommit halvvägs i alla fall. 😄 Jag har skapat arrayen, skapat for-loopen som kollar om className är lika med den class jag letar efter. Det enda jag inte vet nu är hur jag lägger till alla divar med den classen till arrayen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma flydde... 😄

Nåja, jag har kommit halvvägs i alla fall. 😛 Jag har skapat arrayen, skapat for-loopen som kollar om className är lika med den class jag letar efter. Det enda jag inte vet nu är hur jag lägger till alla divar med den classen till arrayen. 🙂

Du är ute efter push tror jag?

arrayName.push(value);

Om inte så har säkert DevGuru svar på dina frågor: http://www.devguru.com/technologies/javascript/index.asp 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

var divs = document.getElementsByTagName("div");

var imageBoxes = new Array()

for ( var i=0; i < divs.length; i++) {

if (divs.className == "image_box" ) {

imageBoxes = "";

}

}

 

Den enda delen här som inte verkar riktig är imageBoxes = "";

 

Ska prova push, men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Vilket inte säger så mycket, jag vet... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska prova push, men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Vilket inte säger så mycket, jag vet... 🥰

Att pusha och popa element i arrayer är inga konstigheter, det kan man göra i de flesta programmeringsspråk, även om syntaxen må vara annorlunda. 🙂

Ska kolla på koden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela koden:

function highlightItems() {
if (!document.getElementsByTagName) return false;
var divs = document.getElementsByTagName("div");
var imageBoxes = new Array()
for ( var i=0; i < divs.length; i++) {
	if (divs[i].className == "image_box" ) {
		imageBoxes.push(this);
	}
}
alert(imageBoxes.length);
for (var i=0; i < imageBoxes.length; i++ ) {
	imageBoxes[i].onmouseover = function() {
		this.style.border = "1px solid #79a5c1";
		this.style.padding = "0";
	}
	imageBoxes[i].onmouseout = function() {
		this.style.border = "none";
		this.style.padding = "1px";
	}
}
}

window.onload = function() {

highlightItems();

}

Den viktiga delen:

var divs = document.getElementsByTagName("div");
var imageBoxes = new Array()
for ( var i=0; i < divs.length; i++) {
	if (divs[i].className == "image_box" ) {
		imageBoxes.push(this);
	}
}

Jag insåg precis hur dumt imageBoxes = ""; egentligen är, se ovan hur det blev. Jag hade glömt bort att this existerade. 🥰

Genom en alert-ruta för att kolla på längden på arrayen imageBoxes, så ser jag att det tydligen HAR fungerat ändå, den är precis så lång som den ska vara! Ändå fungerar inte resten av koden...dvs att ge en border vi onmouseover... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alerta hela arrayens innehåll för att se vad som har lagrats:

alert(imageBoxes);

...men jag fattar fortfarande inte vad det är du vill pusha? Är det divens namn? Isåfall blir det ju:

  for ( var i=0; i < divs.length; i++) {
if (divs[i].className == "image_box" ) {
  imageBoxes.push(divs[i].name);
}
 }

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Aja, forum är faktiskt tillåtet. Detta är långtifrån första gången jag surfar runt efter en lösning. Dock är jag inte tillräckligt hemma på Javascript för att kunna surfa efter det... 🥰 Vet inte riktigt vad jag ska leta efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så msn är inte tillåtet på ditt jobb? Trots att du jobbar med design/programmering? Brukar väl vara ett standardkommunikationsverktyg på dataföretag, inte minst internt mellan anställda, eftersom datanissar i tidernas begynnelse var ganska osociala varelser 🥰

(fidden tilldelas härmed 1st fördomsvarning)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...