Jump to content
Annons

Mixa/producera digitalt


ozric

Recommended Posts

Varning: Lite långdragen post, hoppas ni ursäktar.

Hej gott folk!

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja, men för en månad sedan började jag renovera min studio från grund och botten. Anledningen till att jag överhuvudtaget började med renovationen, var egentligen brist på inspiration och en stark lust sedan länge att förbättra mitt ljud på mina produktioner och akustiken i mitt lilla studiorum.

Har sedan ungefär 10 år sedan jobbat på så sätt, att jag mixar mina projekt i datorn och sedan summerar allt på en analog mixer. Ett jättebra koncept för mig iallafall. Nu har jag dock gett mig den på att försöka lära mig att mixa helt digitalt, dvs att i slutskedet av en låt bara bounca ner samtliga spår till ett stereospår. Jag har försökt att göra på detta sätt tidigare, men resultatet har blivit "trångt" och sterilt enligt min egen uppfattning. Har lyssnat på kollegors - som jobbar helt digitalt - produktioner, och dessa låter utomordentligt varpå jag bara kan komma fram till att jag haft fel tillvägagångssätt när jag försökt mixa helt digitalt.

Egentligen finns det väl ingen direkt anledning för mig att byta metod, men jag vill verkligen lära mig något nytt i hopp om att förbättra mina produktioner - och skulle gärna vilja bli av med 90 kg's mixern som tar upp ganska så mycket plats i studion.

Mina frågor är följande:

1. Behöver jag ersätta min analoga mixer mot en digital? Skiljer sig ljudet överhuvudtaget om jag summerar allting i Logic eller om jag mixar ner det via en digital konsoll? En fysisk enhet för bättre överskådlighet kvittar för mig egentligen, då jag redan nu fokuserar på mina reglar i Logic, inte på min analoga mixer.

2. Kan någon rekommendera ett bra interface?

Mina Genelec 8240A monitorer har AES digital input. Jag jobbar idag mot ett MOTU PCIe-424 kort med ett 24IO interface. Efersom 24IO bara har analoga in/out skulle jag vilja ersätta det mot ett interface som har analoga inputs med bra A/D konverterare (jag spelar in en del analoga instrument), och som har AES outputs så jag kan koppla in monitorerna via dess digitala ingång. Jag tittade på MOTU's HD192 interface, skulle det funka tror ni?

Jag hoppas verkligen att någon kan ge mig lite tips. Det skall erkännas att jag inte har någon direkt kunskap om digital mixning, varför mina frågor kan verka konstiga och eller felaktigt ställda. Men jag är väldigt sugen på att försöka lära mig tekniken så man hänger med i utvecklingen!

Vördnansvärt,

Eder tillgivne Ozric

Redigerat av ozric
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att du gör fel i mixningen om du inte får det att låta bra.

Analog summering är överskattat och ger egentligen inget annat än en annan färgning, enligt olika tester som har gjorts (har dock inte jämfört själv, men det verkar inte behövas för att konstatera att pengarna investeras bättre om man tittar på andra delar i riggen...). Det blir inte mindre ihopträngt eller annat om du summerar digitalt - och visst kan du göra det i programmet. Du behvöer inte gå omvägen bia en digital mixer för att det ska bli bra.

Digital mixning är inte konstigare än analog. Det är bara att skruva på eq, kompressor, panorering etc tills det blir en bra balans i det hela. Det är nog svårt att komma med några handfasta tips om man inte vet hur det låter när du tycker att det inte låter bra... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit, Missförstod frågan.

Verkar jättekonstigt, har ingen aning vad det kan bero på?

En analog mixer färgar ju alltid lite samt komprimerar alltid lite lite, men att enbart en summering skulle utgöra någon direkt större hörbar skillnad förstår jag inte? För väldigt många är nog skillnaden inte ens urskiljbar.

Om det däremot är så att du kanske finputsar nivåer och eq lite på mixern strax innan du summerar så kan ju skillnaden

bero på att du är skickligare på detta vid mixerbordet än i datorn.

Om nu frågan istället hade varit att mixa analogt eller digitalt hade svaret blivit följande,

Precis som Claes nämner är skillnaden mellan att mixa analogt och mixa digitalt ingen alls, i stort sätt samma som

skillnaden mellan att fotografera analogt eller digitalt, som skillnaden mellan att skriva en bok på skrivmaskin eller

på en datormaskin, med andra ord kan du mixa analogt kan du redan till 99 % mixa digitalt.

Det som fattas är en futtig procent som består utav lite tekniskt man måste lära in, eller kanske något mer än så.

Inte mycket dock, fast man måste lik förbannat lära sig datorn ordentligt om resultatet ska bli bra.

Men som sagt i allt väsentligt dvs i allting kreativt samt i att kunna sina arbetsredskap som exempelvis Eq, kompressorer,

så är allt precis exakt identiskt. Har man lärt sig mixa vid analogt mixerbord kan dator eventuellt störa det kreativa flödet

och då blir kombinationen analogt mixerbord + dator det ultimata, då datorn alltid är helt överlägsen i vissa moment.

Om det inte blivit bra när du mixat digitalt men låter bra när du mixar analogt misstänker jag att problemet ligger i

de digitala effekter i digitalmixern eller i datorn (plugins) du haft tillgång till. Skillnaden mellan en dålig och en bra

kompressor i datorn är densamma som skillnaden mellan bra och dålig analog kompressor utanför datorn.

Exempel på riktigt bra plugins är,

UAD (Egentligen behöver man inte mer än enbart deras pluggar)

Waves (Egentligen behöver man inte mer än enbart deras pluggar)

TC

Sony/Sonnox

Sonalksis (SV-315 mk1 är den mest neutrala/ofärgande plugin-kompressorn jag hört)

Kjaerhus (GAG-1 är min favorit gate)

Exempel på billiga bra plugins samt bra gratis plugins är,

Voxengo

Redigerat av Kristof
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren.

Så här då: Jag använder enbart min analoga mixer till att summera min mix till ett stereospår. EQ, dynamiska effekter och mixning gör jag helt i Logic. Alla spår på min analoga mixer är inställda på samma sätt och inget skiljer det andra åt.

För att gå litet djupare, tillåt mig att vidareutveckla genom att beskriva min tankegång och mitt tillvägagångssätt när jag gör en låt:

Kick routas till output 1/2 som går in på kanal 1/2 på min mixer

Bas routas till output 3/4 och går in på 3/4

Percussion routas till output 5/6 och in på 5/6

Pads till output 7/8 och in på 7/8

etc etc

När allt är klart och min låt är färdig, spelar jag in resultatet från main out på mixern, tillbaka till ett stereospår på mitt ljudkort och där har jag min färdiga produktion. Min grundläggande tanke har varit att "sprida ut" ljuden på olika kanaler, för jag har trott att dynamiken på så sätt blivit bättre än om jag lagt samtliga instrument och ljud på ett och SAMMA stereospår.

När jag mixar helt digitalt, dvs använder mig av enbart ett fysiskt stereospår får jag känslan av att dynamiken blir sämre. Ett spår har ju en begränsad bandbredd, eller hur? Om jag då pressar samman alla dessa komponenter (kick, bas, pads, percussions etc) på ett och samma fysiska stereospår - får jag verkligen samma resultat som om jag routat dem genom mitt analoga bord på ett flertal kanaler?

Det är egentligen det som jag är osäker på. Mitt problem bottnar i okunskap i ljudteori, det har ni säkert redan förstått, och det här är något som jag klurat länge och väl på. Så min egentliga fråga är (nu ska vi se om jag kan formulera det här rätt):

Blir dynamiken lika bra i en färdig produktion, om jag har mixat alla mina instrument och ljud på ett fysiskt stereospår - som om jag mixat alla instrument och ljud på ett flertal stereospår, och sedan spelat in dem till ett stereospår?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, och vad jag behöver få klarhet i. Tack för att ni tar er tid!

Redigerat av ozric
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror faktiskt detta problem är försumbart.

A och B lyssna, välj det du tycker om.

Om jag hade ett rikigt bra mixerbord a la Neve eller SSL skulle jag nog köra analogt ut.

Men annars om jag hade ett medelmåttigtbord från 80-90 tal skulle jag nog strunta i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att du har minst 24-bits hantering (oftast högre) av ljudet internt i datorn, så har du tillgång till åtminstone 144dB dynamik (teoretiskt), så nog 17 räcker det till... 😄

Om man ska vara lite kinkig så får du kvantiseringsdistorsion och andra artefakter om du går ut från datorn och sedan in igen - och om dina omvandlare inte håller hög klass, så kan den biten bli ett reellt problem.

Flera tester har visat att skillnaden mellan analog och digital summering inte är något mer än en annan färgning och att alla DAW-programmen gör ett ypperligt jobb med summeringen. Med tanke på det, så är det egentligen smartare att göra mixen helt i datorn - för att sedan gå ut med stereomixen genom lämplig analog rörkompressor eller annat, om man nu önskar en färgning som man inte hittar i pluggar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tackar jag igen för svaren. Om någon har andra åsikter i ämnet är dessa mer än välkomna!

PS. Claes, absorbenterna jag köpte av dig nyligen är nu på plats, akustiken här nere i källaren är enormt mycket bättre nu! Tack! =)

/Johan, Örebro

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att höra! 😄

Forummedlemmen FlorianLeSage planerar att göra lite tester med analog och digital summering - och jag har för mig att han skulle försöka hinna med det någon gång under sommaren, men jag vet inte riktigt när det blir av...

Själv har jag också haft funderingar på något sådant jämförande test, men med tanke på andra planerade projekt, så lär det ligga lite längre in i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...