Jump to content
Annons

Antress gratispluggar


Recommended Posts

🙂 Hej alla forumister! 🙂

Jag har laddat ner Antress gratispluggar och kört lite. Men jag Àr mycket nyfiken pÄ om det bara Àr "ögongodis" eller om det Àr sÄ att detta Àr "högkvalitets-pluggar"!?

Dom jag personligen har fastnat för Àr "Analogern" och "Limerting Amplifer VS-ME". Den senare verkar vara en "kloning".

Att ha en Äsikt om alla pluggarna Àr vÀl lite vÀl "maffigt". Men dom verkar vara uppdelade i "Vintage Edition", "Special Edition" och "Silver & Black Edition".

Man kan undra om hur nÀra "Vintage Edition" Àr sina förlagor?

Drar pluggarna mycket processorkraft i förhÄllande till det jobb dom utför?

Eller Àr det sÄ vÀl att man lyckats kombinera "ögongodis" med hög kvalitet?

Ja, jag vet att frÄgestÀllningen varit "pÄ tapeten" i en tidigare trÄd. Men det var mitt i kaoset kring forum bytet. SÄ jag aktualiserar den igen.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

http://antress.myweb.hinet.net/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Har inte kört pluggrna sĂ„ himla mycket men tycker Ă€n sĂ„lĂ€nge att det Ă€r mer ögongodis Ă€n örongodis.. 😊

Med tanke pÄ vilka boxar dom, visuellt sett, försöker efterlikna, sÄ hoppas jag verkligen att dom Àr otroligt bra.....för att leva upp till utseendet. Man blir ju onekligen lite sugen pÄ att testa dom....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tsmalmbe har lagt upp en jÀmförelse av kompressorer pÄ kontrollrummet. DÀr hittar du bland annat Antress version av Teletronix LA2 och Universal Audios digitala LA2 samt en riktig optisk kompressor (har för mig det var ART som tillverkade den).

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har testat följande pluggar:

ModernVLME: Funkar fint pÄ trummor. Inte kanon men limmar ihop trummor pÄ ett ganska bra sÀtt.

Jag tycker den har en plats hos de flesta som inte har rÄd med dyrare pluggar.

Modern Exciter: OK för diskant men ingen höjdare om man vill ha tryck i botten. Analogknappen ger faktiskt en intressant ljudförÀndring, subtil och anvÀndbar.

Återigen, en plugg som funkar bra. Speciellt med tanke pĂ„ priset 😊:-)

Modern Spacer var vÀl sÄ dÀr. Funkar men jag ser inget riktigt anvÀndning för den i min pluggsamling.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tsmalmbe har lagt upp en jÀmförelse av kompressorer pÄ kontrollrummet. DÀr hittar du bland annat Antress version av Teletronix LA2 och Universal Audios digitala LA2 samt en riktig optisk kompressor (har för mig det var ART som tillverkade den).

Jo jag har lÀst den. Men inte riktigt "greppat" resultatet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har testat följande pluggar:

ModernVLME: Funkar fint pÄ trummor. Inte kanon men limmar ihop trummor pÄ ett ganska bra sÀtt.

Jag tycker den har en plats hos de flesta som inte har rÄd med dyrare pluggar.

Modern Exciter: OK för diskant men ingen höjdare om man vill ha tryck i botten. Analogknappen ger faktiskt en intressant ljudförÀndring, subtil och anvÀndbar.

Återigen, en plugg som funkar bra. Speciellt med tanke pĂ„ priset 😊:-)

Modern Spacer var vÀl sÄ dÀr. Funkar men jag ser inget riktigt anvÀndning för den i min pluggsamling.

Modern Exciter: Jag vet inte om jag gjort fel. Men ljudet fick en "ful dist". Det kanske var för mycket av det goda. Det blir ett "omtag".

Era synpunkter Àr uppskattade, tusen tack!

VĂ€nligen

Gubben och "novisen" i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag har lÀst den. Men inte riktigt "greppat" resultatet.

Jag tÀnkte mer i banorna att det gÄr att lyssna pÄ ljudfilerna och bilda sig en egen uppfattning.

Universal Audios simulation Àr en etablerad plugg som pÄminner om orginalet i flera avseenden.

Den optiska kompressorn som var med i testet ger en vink om hur en "riktig" analog kompressor kan lÄta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo jag har lÀst den. Men inte riktigt "greppat" resultatet.

Jag tÀnkte mer i banorna att det gÄr att lyssna pÄ ljudfilerna och bilda sig en egen uppfattning.

Universal Audios simulation Àr en etablerad plugg som pÄminner om orginalet i flera avseenden.

Den optiska kompressorn som var med i testet ger en vink om hur en "riktig" analog kompressor kan lÄta.

Det var föredömligt tÀnkt. Vi ska ju lÀra oss anvÀnda vÄra egna öron och resten av skallen.

Men som "grön i svÀngen" vill man gÀrna "luta sig mot" grabbarn med "pondus".

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns mÄnga pluggar som Àr intressanta (gratis pluggar). Du sjÀlv Àr nog den som bÀst avgör vad du vill anvÀnda dem till.

Det finns pluggar som dem flesta tycker lÄter kass som jag anvÀnder för dem gör nÄt intressant med olika ljud.

Det Àr som matlagning, gillar man inte rosmarin spelar det ingen roll om den Àr torkad eller fÀrsk, sÄ att sÀga.

Men jag gillar bÄda för dem smakar olika och har sitt berÀttigande i olika sammanhang.

Jag lÀgger inte pengar pÄ pluggar utan botaniserar bland det som Àr gratis. Naturligtvis hade ag rÄd skulle en flock med Waves pluggar och annat gott fÄtt plats i min pluggsamling.

VLME diggar jag liksom Blockfish, de fyller sin funktion i sitt sammanhang.

Och jag rÀddade en gammal lÄt med Modern Excitern.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vo men vist Dr Loop.

Jag Àr van att arbeta med utgÄngspunkt frÄn "referenser". Och Era synpunkter Àr vÀrdefull information.

Vet jag att en vik Àr lÄnggrund, seglar jag inte in dÀr med fulla segel.

Skulle Kalle och jag letat bra pluggar pÄ egen hand skulle det sluka mycket tid. Resutaten skulle inte bli sÄ lyckat heller.

Era synpunkter/erfarenhet/kunskaper Àr vÀrda mycket.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker nog att vissa av Antress plugarna hör till dom bÀsta av gratisplugar som jag har anvÀnt. Men det varierar vÀldigt, vissa Àr helt oanvÀndbara (eller sÄ Àr det jag som inte riktigt begriper hur dom fungerar) medan andra som vissa av vintagepluggarna Àr riktigt bra. Det Àr bara att prova sig fram och se vad som funkar för dig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har ju faktiskt konstaterat att Excitern inte var nÄt att ha för dig.

Ett steg pÄ vÀgen eller hur?

Är det tĂ€vling sĂ„ kör man pĂ„ med fulla segel in i den lĂ„nggrunda viken om sĂ„ krĂ€vs.

Man sĂ€tter en eller tvĂ„ killar för att spana pĂ„ botten 😄

Vo men vist Dr Loop.

Jag Àr van att arbeta med utgÄngspunkt frÄn "referenser". Och Era synpunkter Àr vÀrdefull information.

Vet jag att en vik Àr lÄnggrund, seglar jag inte in dÀr med fulla segel.

Skulle Kalle och jag letat bra pluggar pÄ egen hand skulle det sluka mycket tid. Resutaten skulle inte bli sÄ lyckat heller.

Era synpunkter/erfarenhet/kunskaper Àr vÀrda mycket.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
drloop (oregistrerad)

Har testa lite fler Antress pluggar.

Jag har anvÀnt mig av Modernanaloger pÄ sÄng.

Inte alls dum, mjukar upp sÄng pÄ ett trevligt sÀtt.

Modern Spacer Àr inte heller sÄ dumt till sÄng. Man kan Àndra sig, i ett tidigare inlÀgg tyckte jag inte om den.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inte vĂ€rldens bĂ€sta pĂ„ detta. Jag tycker vissa av pluggarna Ă€r helt fantastiska och kan mycket vĂ€l spöa skiten ur pluggar som jag har köpt. Äger dock inte det allra dyraste. Tycker definitivt att det Ă€r helt superba gratispluggar Ă€ven om jag inte riktigt förstĂ„r hur merparten fungerar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har testa lite fler Antress pluggar.

Jag har anvÀnt mig av Modernanaloger pÄ sÄng.

Inte alls dum, mjukar upp sÄng pÄ ett trevligt sÀtt.

Modern Spacer Àr inte heller sÄ dumt till sÄng. Man kan Àndra sig, i ett tidigare inlÀgg tyckte jag inte om den.

Jag har ocksÄ kört en del med pluggarna. Modernanaloger och Vintage Limitern VS-ME har jag alltid pÄ masterkanalen.

Det blir fina audiofiler av VST-intrumenetn med Modernanaloger. Och Vintage Limitern VS-ME Àr hyfsat lÀttskruvad.

Modern Spacer mÄste jag titta lite nÀrmare pÄ.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...

Tja, de antress-pluggar jag testat har en liknande karaktÀr som motsvarande UAD-plugg, dock helt utan den "magi" som UAD-pluggarna har. De lÄter helt enkelt som en plastigare kopia. 1176-klonen t ex, "beter" sig ungefÀr som UAD1176 m a p respons, attack-releasetider m m, men punchen, vÀrmen och den mjuka dist som finns i UAD1176:an saknas. Den lÄter helt enkelt platt och tunt medan UAD1176:an lÄter fett.

Testade Àven 1073-klonen, och jÀmförde Äterigen med UAD1073:an (har inte tillgÄng till den riktiga hÄrdvaran, tyvÀrr tyvÀrr...). Antress-pluggen kan jag inte tycka lÀt bra alls, finns andra gratis/billiga EQ:s som jag hellre skulle anvÀnda...

SÄ, tja, min Äsikt Àr nog att antress-pluggarna Àr OK för att vara gratispluggar, men de Àr definitivt mer ögongodis Àn örongodis, och det finns garanterat bÀttre gratispluggar rent ljudmÀssigt. Finns kanske inga som utger sig för att emulera samma (klassiska) hÄrdvara som antress, men eftersom det kÀnns som om antress emuleringar Àr ganska lÄngt ifrÄn sina förebilder, och sÀrskilt tycks sakna den "magi" som gör förebilderna eftertraktade, sÄ, nej...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tja, de antress-pluggar jag testat har en liknande karaktÀr som motsvarande UAD-plugg, dock helt utan den "magi" som UAD-pluggarna har. De lÄter helt enkelt som en plastigare kopia. 1176-klonen t ex, "beter" sig ungefÀr som UAD1176 m a p respons, attack-releasetider m m, men punchen, vÀrmen och den mjuka dist som finns i UAD1176:an saknas. Den lÄter helt enkelt platt och tunt medan UAD1176:an lÄter fett.

Testade Àven 1073-klonen, och jÀmförde Äterigen med UAD1073:an (har inte tillgÄng till den riktiga hÄrdvaran, tyvÀrr tyvÀrr...). Antress-pluggen kan jag inte tycka lÀt bra alls, finns andra gratis/billiga EQ:s som jag hellre skulle anvÀnda...

SÄ, tja, min Äsikt Àr nog att antress-pluggarna Àr OK för att vara gratispluggar, men de Àr definitivt mer ögongodis Àn örongodis, och det finns garanterat bÀttre gratispluggar rent ljudmÀssigt. Finns kanske inga som utger sig för att emulera samma (klassiska) hÄrdvara som antress, men eftersom det kÀnns som om antress emuleringar Àr ganska lÄngt ifrÄn sina förebilder, och sÀrskilt tycks sakna den "magi" som gör förebilderna eftertraktade, sÄ, nej...

Man skall nog inte se dessa i ljuset av originalen utan anvÀnda dem sÄ som de Àr med deras fördelar och nackdelar. Jag tycker faktiskt att de har en plats just dÀrför att de lÄter som de gör.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var ett intressant inlÀgg. Antress "bombar oss" med "cloner" av tidigare vÀlkÀnda prylar.

En del tycker jag Àr "lÀttsruvade" och "funkar bra". Men som nÄgon sa; "Det Àr ingen som hör vilka pluggar som anvÀnds".

Tack för Era synpunkter. Hoppas fler kan dra nytta av trÄden.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar 😉

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 Ă„r senare...

Bumpar en gammal trÄd. Antress har sÀkert kommit upp i nÄgra versioner sedan 2007, hur Àr Äsikterna idag om dessa pluggar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...