Jump to content
Annons

Rena åttor...


Krokodilen

Recommended Posts

Annons

Åttor är väl världens enklaste trumkomp, 4/4:a med åttondelar på hihaten...

(Baskagge på 1 och 3 samt virvel på 2 och 4. 1 & 2 & 3 & 4 &...)

Just "rena" åttor är inget uttryck jag hört tidigare. Men satt i sammanhang med åttor, misstänker jag att det handlar om att spela åttor och inget annat. Ett rent komp utan några spökslag, fills och andra groove-påhitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

rena åttor betyder just raka åttor. [till skilnad då från"orena" "smutsiga" "skitiga" åttor???]

HH 1o2o3o4o

Sn 2 4

BD 1 2 3 4

BD 1 o3

osv

på engelska musiktermer så brukar man skriva: straight 8's dvs raka åttor till skillnad då från swing 8's dvs triol åttor.

men vi är inte så smutsiga av oss . . . 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm?

kanske menas att man ska undvika de orena, besmutsade triolerna?? såna där jämrans åttondelar som gör att hin håle far i oss och får oss att besinningslöst ägna oss åt lättja och dryckenskap. jazzåttorna är endast av ondo. jag vet mången som dukat under för deras oberäkneliga lömskhet. UNDVIK!!

Raka, rena åttondelar är alltid att föredra. VAR SAK PÅ SIN PLATS!!

Sätt metronomen på 120, och mumla detta mantra i stadig takt med betoning på varje stavelse så de blir lika långa;

UT JAZZ OCH BLUES, UT UR MITT HUS, UT JAZZ OCH BLUES, UT UR MITT HUS, UT JAZZ OCH BLUES, UT UR MITT HUS

osv, osv.

Det är mitt råd. Det hjälpte mig.

lp&u

Svante(numera nykter trioloholist)

Link to comment
Dela på andra sajter

men vi är inte så smutsiga av oss . . . 😱

Jojo. Så lät jag också innan jag insåg mitt triolmissbruk. Förnekandet av att något är fel är oftast ett ganska tydligt tecken på att man bör tagga ner helt och hållet vad gäller användandet av just trioler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...