Jump to content
Annons

Rörförstärkare


Tranback

Recommended Posts

Tjena!

Jag har gått och blivit lite sugen på å köpa en rörstärkare då jag bara spelat på trnsistor stärkare förut.

Men då är frågan vad man ska ha?

Har kollat lite på en Marshall TSL 601, är det nåt att ha?

Annars har jag alltid varit sugen på en Mesa/Boogie F-50, men det verkar som om de har slutat tillverkas, stämmer det?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns säkert 1000 åsikter om vad en "bra dist" och ett "schysst ljud på cleankanalen" är..

Vad anser du vara bra distljud? Van Halen, Hendrix, Lukather, Madden, The Edge?

Du får nog vara mer specifik annars kommer förslag på 50 olika stärkare ramla in och du kommer inte ha blivit ett dugg klokare.

Men jag kan åtminstone säga att TSL 601 INTE är något att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, convertible betyder just förvandling/omställningsbar etc och det är verkligen ett grymt kännetecken för denna stärkare som du kan krana i pricip vad som helst ur, med tillägg av lite boxar för det värsta heavymetal-hänget blir det ännu värre men det tror jag inte du är ute efter om du gillar Lizzy/Dire Straits, den här är klockren som allroundstärkare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, convertible betyder just förvandling/omställningsbar etc och det är verkligen ett grymt kännetecken för denna stärkare som du kan krana i pricip vad som helst ur, med tillägg av lite boxar för det värsta heavymetal-hänget blir det ännu värre men det tror jag inte du är ute efter om du gillar Lizzy/Dire Straits, den här är klockren som allroundstärkare!

är denna duncan stärkaren en rör stärkare, berätta gära allt som finns att vet om den, och om du har ett ljud prov så skulle det vara kalas

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, convertible betyder just förvandling/omställningsbar etc och det är verkligen ett grymt kännetecken för denna stärkare som du kan krana i pricip vad som helst ur, med tillägg av lite boxar för det värsta heavymetal-hänget blir det ännu värre men det tror jag inte du är ute efter om du gillar Lizzy/Dire Straits, den här är klockren som allroundstärkare!

är denna duncan stärkaren en rör stärkare, berätta gära allt som finns att vet om den, och om du har ett ljud prov så skulle det vara kalas

Allt står i annonsen, men visst, det är rör-och inte vilka som helst utan MULLARD vilka betraktas som dom allra bästa för just rörstärkare!

Googla lite och du skall finna mer info... 😎 har just inga ljudprov men är du osäker köp något annat, eller fråga de stora grabbarna som har vart med ett tag (gitarrister och mekargurus som Folkesson etc etc) denna stärkare är optimalt byggd för studio i första hand men det finns säkert en och annan jazzgitarrist etc som kört den live...

Link to comment
Dela på andra sajter

[... eller fråga de stora grabbarna som har vart med ett tag (gitarrister och mekargurus som Folkesson etc etc)...]

Ptjaa.. jag har spelat gitarr i 21 år och ägt ett 10-tal gitarrförstärkare.

Jag vet givetvis inte vad som krävs för att tillhöra de stora grabbarna men jag har iallafall aldrig hört talas om Duncan stärkaren.

Det enda vettiga är nog att ta med din favoritgitarr till en välsorterad musikaffär, dra på mastervolymen på 10 (om stärkaren har mastervolym), sakta öka gainen och se om du och din gitarr trivs med förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptjaa.. jag har spelat gitarr i 21 år och ägt ett 10-tal gitarrförstärkare.

Jag vet givetvis inte vad som krävs för att tillhöra de stora grabbarna men jag har iallafall aldrig hört talas om Duncan stärkaren.

😆 har du bara haft 10 stärkare på 21 år...skämt åsido, den här Duncanstärkaren känner i stort varenda Amerikansk studio/proffsmusiker till i alla fall, samt den gode Janne Schaffer och några till här i lilla Sverige där den inte förekommit i alltför många exemplar kan jag lugnt säga.

Det handlar alltså om en raritet och egentligen är ingen gladare än jag om jag får behålla den i slutändan för den är en verklig tillgång i studion, men som läget är nu då jag befinner mig vid ruinens brant och måste prioritera bort en del grejor pga ofattbart olyckliga omständigheter vilka jag inte vill gå in på här och nu...så blir jag tvungen.

😎😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle ha gett fan i att bygga om? Du postade väl en massa bilder för ett tagsen på nån studiorenovering?

Du kanske inte skall ta och anta så mycket om sådant du inte vet något om gosse, det här var inte vad tråden handlar om eller hur, spydigheter klarar jag mig utan, om du är intresserad av mitt privatliv-skicka ett mail eller ring om du är så nyfiken! 😆

Tranback; om du är seriöst intresserad av en ruskigt bra stärkare så kan det ju vara värt att åka på en utflykt, jag bor 2.5 timmar ifrån Stockholm och skulle inte tveka om jag själv var ute efter något intressant (har åkt betydligt längre för att införskaffa vissa av mina inventarier) att lyssna efter en stärkare via filer på ett forum är ingen vidare god idé anser jag, du måste givetvis sitta och lira själv och ratta den själv!

Dessutom får du ju se en delikat och förnämlig storstudio i unik miljö!!!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på hur mycket du vill lägga så föreslår jag antingen en Orange Tiny Terror med den anpassade 1*12-lådan. Blir ju nästan som en kombo. Sjukt bra stärkare iaf. kommer upp ljudklipp på Studio-sajten strax. Annars är en Fender Blues Deluxe ett säkert kort, fungerar dessutom utmärkt med i stort sett alla typer av pedaler om man inte gillar den inbyggda overdrive-kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske inte skall ta och anta så mycket om sådant du inte vet något om gosse, det här var inte vad tråden handlar om..

Säger en som själv skriver:

eller fråga de stora grabbarna som har vart med ett tag

Precis som att Du "antar" att det inte finns några gitarrister i den här tråden "som har varit med ett tag" ?

Mullardrör? När bytte du dom senast?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Killwithskill-

Jag är inte på tjafshumör lillponken, lägg ner din sura min/antiton på en gång!

Konstigt med dessa negativa vibbar vissa sprider jämt och ständigt...

Tranback:

Engl, Rivera,Orange osv är alla bra på sina olika sätt, Fender är mer bluesklipp, Marshall är mer enformigt men passande för vissa sound, jag har jobbat i ett flertal studios sedan 1987, haft egna hem/projekt och nu en egen/riktig pro-studio sedan 5 år, haft med massor av gitarrister och andra musiker att göra, lirat i olika band sedan 1978 (keyboards) och kör själv på dels Vox AC-50/Peavey/Marshall/Kustom och så min värsting= Seymour Duncan som jag nämnde tidigare och den är värd sin vikt i guld men jag måste offra något och då får det bli den, eftersom gitarrister oftast har med sin egen stärkare om dom är någorlunda ljudmedvetna!

Hur som helst vill jag önska dig lycka till och så hoppas vi tråden får en positiv utveckling fortsättningsvis istället för att vara näsvis,någon viss...!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har ni för tankar om Music Man stärkare då?

Såg att Mark Knopfler spelat mycket på en sådan, så då borde man komma nära det soundet jag är ute efter.

Men säg vad ni har hört om Music Man stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har ni för tankar om Music Man stärkare då?

Såg att Mark Knopfler spelat mycket på en sådan, så då borde man komma nära det soundet jag är ute efter.

Men säg vad ni har hört om Music Man stärkare.

Påminner rätt mycket om Fenders Blackface förstärkare. Inte helt konstigt då det var Leo Fender som startade Musicman efter att han sålt Fender till CBS i slutet av 60-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ju massa olika Hot Rod stärkare vilken mer exakt är det man ska ha?

Blues-serien är klart bättre än hot Rod i mina öron. Vill man ha mer dist är det bättre med pedaler än den i Hot Rod-stärkarna. Varmare och något mer komprimerat ljud i Blues-serien.

Blues Deluxe om man vill ha en 12-tums högtalare, Blues DeVille om man vill ha fyra 10-tummare. I övrigt samma förstärkare. Något öppnare ljud i DeVille med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller förstärkare ska man alldrig lyssna på vad andra säger när det gäller ljudbild.. hållbarhet och pris går att få råd om men alldrig ljudet..

Ta en dag lr två där du åker runt (med !DIN! egen gitarr) och provar förstärkare.

Jag själv var på väg att köpa en fender hot rod men efter jag lyssnat runt och kollat upp mina behov blev det en line 6 flextone

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...