Jump to content
Annons

Försöker mig på additiv kompression


suprapappa

Recommended Posts

Tänk virveltrumman igen:

1. Trummis slår virvel.

2. Överskinnet trycks in

3. Underskinnet trycks ut

4. Undermick tar upp ljudet

5. Underskinnet trycks in igen

6. Överskinnet trycks ut

7. Övermicken tar upp ljudet

Så undermicken ligger före den undra! Med närmare bestämt 180 grader!

Tänk så här istället:

När skinnet trycks ned sjunker lufttrycket ovanför samtidigt som lufttrycket ökar under. Placerar man två mickar, en under och en över skinnet, på exakt samma avstånd kommer den ena registrera en positiv förändring och den andra en negativ förändring exkat samtidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänk virveltrumman igen:

1. Trummis slår virvel.

2. Överskinnet trycks in

3. Underskinnet trycks ut

4. Undermick tar upp ljudet

5. Underskinnet trycks in igen

6. Överskinnet trycks ut

7. Övermicken tar upp ljudet

Så undermicken ligger före den undra! Med närmare bestämt 180 grader!

Tänk så här istället:

När skinnet trycks ned sjunker lufttrycket ovanför samtidigt som lufttrycket ökar under. Placerar man två mickar, en under och en över skinnet, på exakt samma avstånd kommer den ena registrera en positiv förändring och den andra en negativ förändring exkat samtidigt!

Ah. Det var en annan sida av myntet!

Så hur ska jag föreställa mig detta? Jag kan bara se vågformer framför mig, försljutna åt det ena eller det andra hållet.

Eller vänta, jag är med tror jag. Det är ju lika starkt ljud.

Ah, jag är med. Måste bli bättre på att tänka ljud än sinusvågar, I guess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det om du lägger Vintage Warmer som en send-effekt istället, borde ju bli samma resultat väl? Istället för att kopiera spåret menar jag.

jag testade att lägga vintage warmern som insert på en egen buss som jag skickade kopian till och detta gav samma fasfel

testade oxå nu som send och det gav oxå fasfel, sen provade jag att byta effekt till steinbergs "tube" och det funkade bättre....men låter inte lika kul som vintage warmer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan vilken fart det tog i tråden medan jag satt o testade 😠

provade ditt tips majken att zooma in och dra men precis som joachime sa så blir det fasfel iaf...

öh.....får jag ändra fråga i samma tråd när jag ändå har er uppmärksamhet :rolleyes:

jag slängde på en stereoexpander (steinbergs) på mastern vilket lät ovanligt bra i den här låten (jag brukar ofta tycka det låter coolt men det brukar sluta med att jag tar bort den)

hur jobbar en sån mer än att den höjer volymen på det som är panorerat längst ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Åter till tråden så tror jag att pluggen har skapat fördröjning, även fast du har latencykompensation så kommer det nog inte klaffa till 100 i ett musikprogram, om man gör det analogt funkar det däremot mycket bättre.

Det går absolut få det att klaffa till 100 procent i ett inspelningsprogram. T.o.m. mer exakt än vad som är möjligt på analog väg. Men det kräver som sagt att pluggarna faktiskt anger för inspelningsprogrammet vilken fördröjning de har. Använder man bussar så krävs också att dessa kompenseras för vilket inte är fallet i Cubase SX 1, men däremot SX 2/3 och Cubase 4.

Aha, då måste det bero på det, tack för den infon.

Det konstiga är bara att jag använde logics inbyggda kompressor och den om någon borde ju tala om för logic hur stor fördröjning den har. Jag kör logic 6 för övrigt. Nu när jag tänker efter så använde jag en auxkanal där jag tappade in från en buss och komprimerade som satan, men latencykompensationen borde väl funka på en plugg på auxkanal också. jag vet inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är bara att jag använde logics inbyggda kompressor och den om någon borde ju tala om för logic hur stor fördröjning den har. Jag kör logic 6 för övrigt. Nu när jag tänker efter så använde jag en auxkanal där jag tappade in från en buss och komprimerade som satan, men latencykompensationen borde väl funka på en plugg på auxkanal också. jag vet inte..

Jag tror tyvärr inte Logic fixade delaykompensation på bussar förrän version sju. Helt sjukt egentligen. Borde vara den enklaste av saker att implementera i vilken aduio sequenser som helst. Bara pluggarna rapporterar rätt latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag slängde på en stereoexpander (steinbergs) på mastern vilket lät ovanligt bra i den här låten (jag brukar ofta tycka det låter coolt men det brukar sluta med att jag tar bort den)

hur jobbar en sån mer än att den höjer volymen på det som är panorerat längst ut?

Olika expanders jobbar på olika sätt. Men grundstenarna är väl fördröjning och mid/side.

Jobbar din plugg med fördröjningar så introducerar den fasförskjutningar i mixen.

Jobbar den med mid/side är det som du skriver, den förstärker/dämpar sidorna och därmed stereobilden. Ligger det redan fasförskjutningar i mixen kommer dessa också att förstärkas/dämpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det konstiga är bara att jag använde logics inbyggda kompressor och den om någon borde ju tala om för logic hur stor fördröjning den har. Jag kör logic 6 för övrigt. Nu när jag tänker efter så använde jag en auxkanal där jag tappade in från en buss och komprimerade som satan, men latencykompensationen borde väl funka på en plugg på auxkanal också. jag vet inte..

Jag tror tyvärr inte Logic fixade delaykompensation på bussar förrän version sju. Helt sjukt egentligen. Borde vara den enklaste av saker att implementera i vilken aduio sequenser som helst. Bara pluggarna rapporterar rätt latency.

Det är sant, jag har ingen delaykompensation på bussar, jag var väl så slö att jag inte tänkte på det nu. Jag brukar irritera mig på det ett antal gånger under mix :rolleyes: men kopplade inte ihop att auxarna såklart inte heller har nån kompensation eftersom det skulle funka ännu mer konstigt ihop med bussar.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Försök att modulera med ljudet så pass mycket att den skiljer sig mycket från sitt original, då försvinner fasfelen.

Jag förstår verkligen inte varför det skulle behövas! Det är ju att bygga sig runt felet. Om du lägger två identiska spår paralellt perfectly aligned, inte tusan får du fasfel, det är omöjligt. Om inte hans kompression skulle ha orsakat någon slags timestrech så kan jag inte förstå vad som skulle vara felet. Och varför skulle den ha gjort det?

Fasfel är inte endast tidsförskjutning i vanlig mening.

Det är omvända polariteter som kan spöka oxå.

Omvänd polaritet är bara fasförskjutning med 180 grader?

Det är att plus bytt plats med minus o tvärtom.

Det är ingen tidsförskjutning.

Är det så? Det har undgått mig 😄

Har du lust att göra en mer teknisk förklaring? Vad innebär det att plus bytt plats med minus? Jag är ju såklart bekant med begreppen och med poler, men jag har svårt att se det representerat i en förskjutning av en sinusvåg, som ju ljud är (om än väldigt många sinusvåger).

Tills vidare står jag fast vid att fasförskjutning endast är en tidsförskjutning av sinusvågen 😛

Fasförskjutning är som du säger oftast en tidsfördröjning.

'Fasfel' brukar oftast orsakas av elektrisk felkoppling, t ex felkoppling av högtalare, där konerna kommer röra sig åt motsatt håll mot varandra hela tiden, istället för åt samma håll.

Enkelt förklarat så är en fasvänd ljudkurva upp-o-ner jämfört med orginalet.

fasfel.jpg

Den blå kurvan är fasvänd, som du ser så är den en spegelbild av den svarta.

Slår man ihop dessa två så tar de ut varann, eftersom plus jämnas ut mot minus o tvärtom. Allt över mittstrecket är plus, allt under är minus.

Verkligheten är däremot sällan så enkel som 'antingen eller'. Förutom ren tidsförskjutning så uppstår ibland vid ljudbehandling och mickning en kombination av förskjutning o att vissa frekvenser vänder. Detta får till följd att man genom att tidsförskjuta och/eller fasvända inte lyckas med att helt eliminera alla problem - man kan däremot få bättre eller sämre resultat.

Majkens tips om latency o dålig kompensation kan dock vara värt att kolla upp.

180 graders förskjutning är dock att den första uppgående kurvan kommer samtidigt som den första nedåtgående när man jämför två ljudkurvor. Vid en specifik frekvens förstås.

Joachimes förklaring med virveltrumman o lufttrycket förklarar mycket bra om just omvänd polaritet 😛

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tack MrPhil, jag är helt med på noterna! Är bekant med konceptet, men det hade fallit i glömska tror jag. Inga ursäkter dock!

Bra läsning, och ja - bilden funkar! 😛

Ja, nu funkar bilden som den ska iaf 😄

Det e inte enkelt med fysikens lagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack MrPhil, jag är helt med på noterna! Är bekant med konceptet, men det hade fallit i glömska tror jag. Inga ursäkter dock!

Bra läsning, och ja - bilden funkar! 😛

Ja, nu funkar bilden som den ska iaf 😄

Det e inte enkelt med fysikens lagar!

Haha, nej sannerligen inte. Jag har hyffsad koll på fysiken, men dålig på att sätta den i sammanhang. Enda gången jag läst om fasvändning i den här meningen (det kanske är den enda meningen, hehe) var i en väldigt intressant uppmicknignsteknik.

Du ställer helt enkelt en mick med åttaupptagning (gärna bandmick 😛 ) framför en högtalarlåda. Sedan ställer du en till från andra hållet. Fast med denna låda har du gjort något speciellt! Högtalarkabeln har du bytt poler på, så att den kommer att motarbeta den andra högtalaren.

Dra in på ett sterospår, vänd fasen på den ena kanalen. Tada!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tack MrPhil, jag är helt med på noterna! Är bekant med konceptet, men det hade fallit i glömska tror jag. Inga ursäkter dock!

Bra läsning, och ja - bilden funkar! 😄

Ja, nu funkar bilden som den ska iaf 😛

Det e inte enkelt med fysikens lagar!

Haha, nej sannerligen inte. Jag har hyffsad koll på fysiken, men dålig på att sätta den i sammanhang. Enda gången jag läst om fasvändning i den här meningen (det kanske är den enda meningen, hehe) var i en väldigt intressant uppmicknignsteknik.

Du ställer helt enkelt en mick med åttaupptagning (gärna bandmick 😄 ) framför en högtalarlåda. Sedan ställer du en till från andra hållet. Fast med denna låda har du gjort något speciellt! Högtalarkabeln har du bytt poler på, så att den kommer att motarbeta den andra högtalaren.

Dra in på ett sterospår, vänd fasen på den ena kanalen. Tada!

OK.... får man bort allt rumsljud som kan störa, eller vad är poängen?

För förutom det, är det ju som att INTE vända kablarna o INTE vända fasen 😛😛

Skulle va kul att testa!

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...